AnonymBruker Skrevet 21. april 2017 #1 Skrevet 21. april 2017 Hei. Jeg er en 24 år gammel jente som har lagt på meg 8 kilo fordi jeg kun har spist dritt og har vært i alt for lite aktivitet... Jeg har jo da som mål å gå ned igjen disse 8 kiloene før 1 juli, og begynte smått for en uke siden med daglig kaloriinntak på 1500 + masse bevegelse (har stor hund så går to turer daglig, ofte fjellturer + jogger 3-4 ganger i uken). Det jeg lurer på er om det er greit med pepsi max med tanke på kaloriinnhold? At tennene mine blir dårlige bryr jeg meg faktisk ikke så mye om, for jeg har sluttet med to andre ting som skader tennene så da får det heller ta litt tid med pepsi maxen. Jeg drikker ca 1l om dagen om det skulle ha noe å si. Så, for det første: høres det ut som et kalorinntak på 1500 er greit for å gå ned 8 kilo på 2 måneder? Jeg er 178 høy og veier 84 kilo. Og nr 2, er det greit med pepsi max eller stopper dette vektnedgangen på noen måte? Anonymkode: 287c0...fd0
AnonymBruker Skrevet 22. april 2017 #2 Skrevet 22. april 2017 Noen sier at søtstoffet i brusen får kroppen til å tro at den får sukker high og at det ikke er bra..du får undersøke det Anonymkode: 46ddb...e83 1
linsejesus Skrevet 22. april 2017 #3 Skrevet 22. april 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Det jeg lurer på er om det er greit med pepsi max med tanke på kaloriinnhold? Anonymkode: 287c0...fd0 Pepsi Max har ingen kalorier, det står på flaska. Noen får mer lyst på søtsaker av å drikke brus med kunstig søtning, andre får stilt behovet for noe søtt. Hvis det funker så kjør på. 5
Dricka Skrevet 22. april 2017 #4 Skrevet 22. april 2017 Jeg har gått ned 40 kg enda jeg har drukket Pepsi max så og si hver dag siden jeg begynte vektnedgangen. 2
Minlillesky Skrevet 22. april 2017 #5 Skrevet 22. april 2017 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg er en 24 år gammel jente som har lagt på meg 8 kilo fordi jeg kun har spist dritt og har vært i alt for lite aktivitet... Jeg har jo da som mål å gå ned igjen disse 8 kiloene før 1 juli, og begynte smått for en uke siden med daglig kaloriinntak på 1500 + masse bevegelse (har stor hund så går to turer daglig, ofte fjellturer + jogger 3-4 ganger i uken). Det jeg lurer på er om det er greit med pepsi max med tanke på kaloriinnhold? At tennene mine blir dårlige bryr jeg meg faktisk ikke så mye om, for jeg har sluttet med to andre ting som skader tennene så da får det heller ta litt tid med pepsi maxen. Jeg drikker ca 1l om dagen om det skulle ha noe å si. Så, for det første: høres det ut som et kalorinntak på 1500 er greit for å gå ned 8 kilo på 2 måneder? Jeg er 178 høy og veier 84 kilo. Og nr 2, er det greit med pepsi max eller stopper dette vektnedgangen på noen måte? Anonymkode: 287c0...fd0 Hva med å kutte ned på avhengigheten din for pepsi max? Drikk pepsi max en dag pr uke, for eksempel. Som lørdagsgodt eller noe.. At du ikke bryr deg om tannhelsen din skremmer meg. Du vet du kan få ulike sykdommer ved dårlige tenner? Ikke kult.. Last ned appen; "Lifesum" på telefonen. Der kan du trykke på "ned i vekt", du må taste inn høyde, vekt osv, så får du opp ca hvor mye kalorier du må ha i deg pr dag, for å gå ned så og så mye pr uke. Du kan legge inn måltidene dine, scanne matvarene som har scanne greier på seg. Lettere istedet for å fylle ut informasjon eller søke opp hele tiden. Lett å holde øye med hvor mye du har spist og hvor mye som gjenstår. Du kan og legge inn treningsøktene dine osv. Jo mer du trener, jo mer vann må du drikke og mat må du spise. Går du ned 1 kilo pr uke, i 2 måneder, har du gått ned 8 kilo innen fristen din. Det står også anbefalt inntak for hvert måltid. Logg før alt du spiser og drikker! Selv pepsi max.. Jeg bruker appen og synes den er veldig motiverende!! Ble overrasket over hvor mye jeg spiste osv. Du kan for morro skyld legge inn pepsi max du drikker, og se hva som dukker opp av informasjon der Den er gratis, men om du kjøper appen, får du tilgang til alt på appen. Du kan legge inn kroppsmål osv og holde oversikten på vektnedgangen i diagram osv ved kjøp av appen. Ikke dyr i det hele tatt 2
AnonymBruker Skrevet 22. april 2017 #6 Skrevet 22. april 2017 Det er ikke kalorier i Pepsi Max, så du kan drikke det uten å gå opp i vekt. Men det er det andre du putter i det du må være forsiktig med. Mange mener at stoffene i Pepsi Max gir det et søtsug som du blir kvitt om du holder deg vekke fra lettbrus. Så sammenhengen med overvekt og lettbrus vil da eventluelt være at de som drikker det får lyst på andre ting som er mye kalorier i. Anonymkode: 4eb25...390 2
AnonymBruker Skrevet 22. april 2017 #7 Skrevet 22. april 2017 Det går helt fint å drikke pepsi max med tanke på vektnedgang. Alle de som driver med bikinifitness og slike ting virker det som drikker masse, og de er jo kjempetynne. Jeg har selv alltid vært slank og har ikke merket noen forskjell på verken vekt, humør, søtsug eller noe etter jeg begynte å drikke en halvliter pepsi max om dagen. Anonymkode: 474c1...8a6
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #8 Skrevet 24. april 2017 Pepsi Max smaker jo magesaft. Anonymkode: 0cbbb...8fb 1
Minlillesky Skrevet 25. april 2017 #9 Skrevet 25. april 2017 Det er andre ting i pepsi max. Ikke bare kalorier. 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2017 #10 Skrevet 27. april 2017 Vil bare komme med et tips, fordi for bare ei lita måned siden så var jeg så kvalmt avhengig av Pepsi Max. Jeg, som deg skal også prøve å gå ned i vekt, og jeg innså at selvom kanskje Pepsi Max ikke var en hindring, så var det utrolig ekkelt å være så avhengig av noe. Det kunne til et punkt komme der jeg følte at jeg og min avhengighet kunne sammenlignes med en rusmisbrukers avhengighet for rus. Tenk på det a! Vil du ha det sånn? Uansett så lastet jeg ned en app som var litt lik den Slutta! appen eller hva den nå heter, og la inn estimert flaskeantall som jeg drakk hver dag og prisen på disse. Etter 3 dager så var det en motivasjon å se hvor mye jeg hadde spart på å ikke drikke Pepsi Max, og det tok faktisk bare 2-3 dager før søtsuget forsvant. Det er jo virkelig null stress, og jeg har vært avhengig av det leeeeenge. ingen vil være avhengig av noe, så anbefaler deg å prøve å slutte - for det er jo virkelig _ikke_ bra for deg. Anonymkode: 56d97...bed 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2017 #11 Skrevet 1. mai 2017 På Thursday, April 27, 2017 den 9.46, AnonymBruker skrev: Vil bare komme med et tips, fordi for bare ei lita måned siden så var jeg så kvalmt avhengig av Pepsi Max. Jeg, som deg skal også prøve å gå ned i vekt, og jeg innså at selvom kanskje Pepsi Max ikke var en hindring, så var det utrolig ekkelt å være så avhengig av noe. Det kunne til et punkt komme der jeg følte at jeg og min avhengighet kunne sammenlignes med en rusmisbrukers avhengighet for rus. Tenk på det a! Vil du ha det sånn? Uansett så lastet jeg ned en app som var litt lik den Slutta! appen eller hva den nå heter, og la inn estimert flaskeantall som jeg drakk hver dag og prisen på disse. Etter 3 dager så var det en motivasjon å se hvor mye jeg hadde spart på å ikke drikke Pepsi Max, og det tok faktisk bare 2-3 dager før søtsuget forsvant. Det er jo virkelig null stress, og jeg har vært avhengig av det leeeeenge. ingen vil være avhengig av noe, så anbefaler deg å prøve å slutte - for det er jo virkelig _ikke_ bra for deg. Anonymkode: 56d97...bed Hvilken app var det? Anonymkode: ca2f9...4ee
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #12 Skrevet 2. mai 2017 Regner med de mener den appen som heter Slutta som folk som røyker/snuser bruker Anonymkode: 474c1...8a6
fitlife Skrevet 2. mai 2017 #13 Skrevet 2. mai 2017 (endret) På 21.4.2017 den 19.32, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg er en 24 år gammel jente som har lagt på meg 8 kilo fordi jeg kun har spist dritt og har vært i alt for lite aktivitet... Jeg har jo da som mål å gå ned igjen disse 8 kiloene før 1 juli, og begynte smått for en uke siden med daglig kaloriinntak på 1500 + masse bevegelse (har stor hund så går to turer daglig, ofte fjellturer + jogger 3-4 ganger i uken). Det jeg lurer på er om det er greit med pepsi max med tanke på kaloriinnhold? At tennene mine blir dårlige bryr jeg meg faktisk ikke så mye om, for jeg har sluttet med to andre ting som skader tennene så da får det heller ta litt tid med pepsi maxen. Jeg drikker ca 1l om dagen om det skulle ha noe å si. Så, for det første: høres det ut som et kalorinntak på 1500 er greit for å gå ned 8 kilo på 2 måneder? Jeg er 178 høy og veier 84 kilo. Og nr 2, er det greit med pepsi max eller stopper dette vektnedgangen på noen måte? Anonymkode: 287c0...fd0 8 kg fett = 8000 g fett = 72 000 kcal. Skal du gå ned dette på to måneder må du være i et daglig kaloriunderskudd på 1200 kcal per dag. Dette er ikke forsvarlig eller bra for helsa. Maksimalt 800 kcal under vedlikeholdsbehov per dag, men det er absolutt MAKS. Heller anbefalt å prøve 500 kcal underskudd. Norske myndigheter fraråder å innta mindre enn 1500kcal per dag på generelt grunnlag. I gjennomsnitt har kvinner vedlikeholdsbehov rundt 2000 kcal, men det er individuelt. Skal du være 1200 i minus må du da innta 800 kcal per dag. Som sagt, overhodet ikke forsvarlig eller sunt. Når det gjelder Pepsi max inneholder ikke det noe energi så det kan du helle innpå nesten ubegrenset. En artikkel fra tv2 (tror det var fra Matkontrollen) viste at en kan trygt drikke 4L sukkerfri leskedrikk (deriblant Pepsi max) daglig. Det er selvsagt anbefalt å heller drikke vann, billigere er det også. Endret 2. mai 2017 av fitlife
Wilma89 Skrevet 2. mai 2017 #14 Skrevet 2. mai 2017 For seks måneder siden veide jeg 80 kg. Spiste dritt daglig og var/er over gjennomsnittet avhengig av Pepsi Max🙈 La om kostholdet og holder meg mellom 1700 - 1800 kalorier daglig. I tillegg sykler jeg 30 minutter hver dag mens jeg ser på serie. I dag veide jeg 63.5😊 jeg kan med hånden på hjerte si at jeg i alle fall har drukket 1.5 liter Pepsi Max daglig🙈 Mulig det ville gått fortere uten Pepsi Max eller at jeg hadde hatt mindre sultfølelse, men jeg har null ambisjoner om å kutte Pepsi Max😆 Pleier og si at jeg gjerne kan dø noen år før, så lenge jeg får Pepsi Maxen min🙈
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #15 Skrevet 2. mai 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Regner med de mener den appen som heter Slutta som folk som røyker/snuser bruker Anonymkode: 474c1...8a6 Ja, jeg vet jo om den, men siden det stod "litt lik den Slutta" så tenkte jeg det måtte være en annen. Anonymkode: ca2f9...4ee
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #16 Skrevet 2. mai 2017 47 minutter siden, fitlife skrev: 8 kg fett = 8000 g fett = 72 000 kcal. Skal du gå ned dette på to måneder må du være i et daglig kaloriunderskudd på 1200 kcal per dag. Dette er ikke forsvarlig eller bra for helsa. Maksimalt 800 kcal under vedlikeholdsbehov per dag, men det er absolutt MAKS. Heller anbefalt å prøve 500 kcal underskudd. Norske myndigheter fraråder å innta mindre enn 1500kcal per dag på generelt grunnlag. I gjennomsnitt har kvinner vedlikeholdsbehov rundt 2000 kcal, men det er individuelt. Skal du være 1200 i minus må du da innta 800 kcal per dag. Som sagt, overhodet ikke forsvarlig eller sunt. Når det gjelder Pepsi max inneholder ikke det noe energi så det kan du helle innpå nesten ubegrenset. En artikkel fra tv2 (tror det var fra Matkontrollen) viste at en kan trygt drikke 4L sukkerfri leskedrikk (deriblant Pepsi max) daglig. Det er selvsagt anbefalt å heller drikke vann, billigere er det også. Hvor har du lest dette med maks 1200kcal i underskudd hver dag? Jeg spiser over 1500 kcal, men fordi jeg trener en del og er svært overvektig har jeg mellom 1000 og 2500 kcal i underskudd ofte. Det går helt fint når man har 20+ kilo fett å få bort. Hvis man distribuerer de kaloriene man spiser bra, sånn man får nok av næringsstoffene og vitaminer og mineral så er kroppen fornøyd til og med. Anonymkode: ca2f9...4ee
fitlife Skrevet 2. mai 2017 #17 Skrevet 2. mai 2017 (endret) 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor har du lest dette med maks 1200kcal i underskudd hver dag? Jeg spiser over 1500 kcal, men fordi jeg trener en del og er svært overvektig har jeg mellom 1000 og 2500 kcal i underskudd ofte. Det går helt fint når man har 20+ kilo fett å få bort. Hvis man distribuerer de kaloriene man spiser bra, sånn man får nok av næringsstoffene og vitaminer og mineral så er kroppen fornøyd til og med. Anonymkode: ca2f9...4ee Det er enkel matte. Skal du bli kvitt 8 kg fett må du spise et totalt underskudd på 72 000 kcal. Skal dette skje på 60 dager er det 1200 hver dag. Hvis du mener du spiser 2500 kcal er det noe som har gått feil. Enten har du høyere metabolisme og utregning av vedlikeholdsbehov er feil, eller så har du overvurdert hvor mye du spiser. Kcal inn VS kcal ut. Enkelt. Du kan også øke underskuddet ved trening. Jeg mente ikke at du bør være i 1200 kcal underskudd per dag. Jeg mente at dette kan være inntaket ditt dersom du er en gjennomsnittlig kvinne og ønsker å gå ned i vekt drastisk, men aldri mindre. Dette er likevel ikke forsvarlig da det truer inntak av vitaminer og mineraler. Underskuddet bør aldri være under 800 kcal under vedlikeholdsbehov. Endret 2. mai 2017 av fitlife
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #18 Skrevet 2. mai 2017 3 minutter siden, fitlife skrev: Det er enkel matte. Skal du bli kvitt 8 kg fett må du spise et totalt underskudd på 72 000 kcal. Skal dette skje på 60 dager er det 1200 hver dag. Hvis du mener du spiser 2500 kcal er det noe som har gått feil. Enten har du høyere metabolisme og utregning av vedlikeholdsbehov er feil, eller så har du overvurdert hvor mye du spiser. Kcal inn VS kcal ut. Enkelt. Du kan også øke underskuddet ved trening. Jeg mente ikke at du bør være i 1200 kcal underskudd per dag. Jeg mente at dette kan være inntaket ditt dersom du er en gjennomsnittlig kvinne og ønsker å gå ned i vekt drastisk, men aldri mindre. Dette er likevel ikke forsvarlig da det truer inntak av vitaminer og mineraler. Underskuddet bør aldri være under 800 kcal under vedlikeholdsbehov. Jeg er ikke TS. Du må lese innlegget mitt på nytt for det du svarer på har jeg jo ikke sagt en gang. Du bommer på ALT jeg har sagt jo. DU skriver "Skal du gå ned dette på to måneder må du være i et daglig kaloriunderskudd på 1200 kcal per dag. Dette er ikke forsvarlig eller bra for helsa." Jeg har ofte mye mer enn et underskudd på 1200 kcal om dagen. Og det går helt fint. Videre skriver du "Maksimalt 800 kcal under vedlikeholdsbehov per dag, men det er absolutt MAKS. Heller anbefalt å prøve 500 kcal underskudd.", som sagt jeg har mellom 1000 og 2500 kcal i underskudd de fleste dager, og har det helt fint i humøret og kroppen min med det. Hvor tar du det fra at man ikke bør ha mer i underskudd enn 800kcal? For øvrig beregner man 7000 kalorier per kg fett, men i en vektnedgang på 8 kilo er det vanskelig å si hvor mye som er fett og hvor mye som er muskler og hvor mye som er vann. Uansett skjønner jeg ikke hvor du drar tallet 72 000 kcal fra, siden 8 kg x 7000 kcal er lik 56 000 kcal. Anonymkode: ca2f9...4ee
fitlife Skrevet 3. mai 2017 #19 Skrevet 3. mai 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke TS. Du må lese innlegget mitt på nytt for det du svarer på har jeg jo ikke sagt en gang. Du bommer på ALT jeg har sagt jo. DU skriver "Skal du gå ned dette på to måneder må du være i et daglig kaloriunderskudd på 1200 kcal per dag. Dette er ikke forsvarlig eller bra for helsa." Jeg har ofte mye mer enn et underskudd på 1200 kcal om dagen. Og det går helt fint. Videre skriver du "Maksimalt 800 kcal under vedlikeholdsbehov per dag, men det er absolutt MAKS. Heller anbefalt å prøve 500 kcal underskudd.", som sagt jeg har mellom 1000 og 2500 kcal i underskudd de fleste dager, og har det helt fint i humøret og kroppen min med det. Hvor tar du det fra at man ikke bør ha mer i underskudd enn 800kcal? For øvrig beregner man 7000 kalorier per kg fett, men i en vektnedgang på 8 kilo er det vanskelig å si hvor mye som er fett og hvor mye som er muskler og hvor mye som er vann. Uansett skjønner jeg ikke hvor du drar tallet 72 000 kcal fra, siden 8 kg x 7000 kcal er lik 56 000 kcal. Anonymkode: ca2f9...4ee Fordi fra leger og ernæringsfysiologer er det ikke anbefalt å ha et daglig underskudd på mer enn 800. Ett gram fett inneholder 9 kalorier, derav 8000 g fett = 72 000 kalorier. Det er ikke forsvarlig eller bra å ha så stort underskudd. 72 000 kalorier / 60 dager = 1200 kalorier per dag. Det kan hende du misforstod. Mener du at du spiser mellom 1000-2500 og samtidig er i et underskudd? Eller mener du det jeg mener, at differansen mellom faktisk inntak og vedlikeholdsbehov er 1000-2500? Det er sistnevnte som aldri bør gå over 800. menneskets daglige energibehov er sammensatt av BMR og TDEE. BMR er hvor mye du forbruker når du hviler, altså vitale funksjoner. Dette nummeret multipliseres med aktivitetsnivået, og du får TDEE, som er det samme som vedlikeholdsbehov. Inntar du mindre enn BMR-verdien (som er individuell) kan det oppstå komplikasjoner. Dette er ikke en ønsket situasjon. med så lavt inntak er det også vanskelig å få i seg tilstrekkelig med vitaminer og mineraler.
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2017 #20 Skrevet 3. mai 2017 1 time siden, fitlife skrev: Fordi fra leger og ernæringsfysiologer er det ikke anbefalt å ha et daglig underskudd på mer enn 800. Ett gram fett inneholder 9 kalorier, derav 8000 g fett = 72 000 kalorier. Det er ikke forsvarlig eller bra å ha så stort underskudd. 72 000 kalorier / 60 dager = 1200 kalorier per dag. Det kan hende du misforstod. Mener du at du spiser mellom 1000-2500 og samtidig er i et underskudd? Eller mener du det jeg mener, at differansen mellom faktisk inntak og vedlikeholdsbehov er 1000-2500? Det er sistnevnte som aldri bør gå over 800. menneskets daglige energibehov er sammensatt av BMR og TDEE. BMR er hvor mye du forbruker når du hviler, altså vitale funksjoner. Dette nummeret multipliseres med aktivitetsnivået, og du får TDEE, som er det samme som vedlikeholdsbehov. Inntar du mindre enn BMR-verdien (som er individuell) kan det oppstå komplikasjoner. Dette er ikke en ønsket situasjon. med så lavt inntak er det også vanskelig å få i seg tilstrekkelig med vitaminer og mineraler. Jeg vet hva BMR og TDEE er. Men jeg kommer ikke til å svare deg mer hvis du ikke skal evne å lese det jeg skriver en gang. Skulle være unødvendig å måtte repetere seg selv flere ganger. Jeg spiser alltid over 1500. Har et underskudd på mellom 1000 og 2500. Med å spise 1500 og mer får jeg i meg sunn og næringsrik mat. Men siden jeg er overvektig kan jeg likevel oppnå et stort kaloriunderskudd. Jeg føler meg i fin form, ikke trøtt, ikke spesielt sliten, bortsett fra godsliten fra treninga. Har du noen link til hvor du har den informasjonen om at leger og ernæringsfysiologer sier man ikke skal ha mer enn 800 i kaloriunderskudd?? Anonymkode: ca2f9...4ee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå