Gå til innhold

AAP tiden forkortes på AP sitt initativ!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette har jeg ventet på, endelig. 2 år på aap i steden for 4 for de under 30 er APs forslag på tv2 nyhetene. Jeg er helt enig!

Anonymkode: c2529...fc5

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så bra for deg at du er enig i noe som ikke angår deg selv på nåværende tidspunkt. Tenker pipa får en annen lyd når du trenger AAP selv.

Anonymkode: db8d7...740

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Var en tråd om dette for ikke så lenge siden. Men det vil ikke kunne gjennomføres, da nav allerede sliter med å få fortgang i tid. Når man er på AAP kan det gjerne gå 2 mnd mellom møte og tiltak, eller mellom 2 møter. Om nav idag ikke klarer å møte brukeren oftere, hvordan skal man da forkorte AAP? 

Noen ganger handler tiltak om kurs, og disse kursene starter til faste tider. Man kan altså da bli meldt på et kurs som starter om 3 mnd. Mer venting. 

Så er det veldig mange på AAP som har sykdommer der man ikke blir raskere frisk enn man blir. Å forkorte tiden på AAP vil ikke få bein til å gro raskere, for å si det sånn. 

Anonymkode: 28016...fdd

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ventet i et år og fire måneder bare på å få time hos en spesialist som NAV ville at jeg skulle til. Jeg kunne ikke være i arbeidsutprøving eller lignende i venteperioden. Siden ventet jeg i et år og drøyt sju måneder på å få et møte med saksbehandler. En annen gang jeg ba om et møte med saksbehandler behøvde jeg bare vente fjorten måneder. Ting tar fryktelig lang tid hos NAV. Å gi unge kun to år med AAP når ventetiden er så lang er jo bare tull. 

Anonymkode: ab4f7...6c3

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette har jeg ventet på, endelig. 2 år på aap i steden for 4 for de under 30 er APs forslag på tv2 nyhetene. Jeg er helt enig!

Da håper jeg for din skyld at du ikke er under 30 og blir syk.......Du aner tydeligvis ingenting om hvordan det er å være i NAV systemet

Anonymkode: 29f7d...043

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dette har jeg ikke noe videre tro på, jeg var sykemeldt i ett år, i tillegg gikk jeg på AAP i over 2 1/2 år etterpå før jeg omsider var frisk nok til å prøve en praksiskplass som riktignok ikke førte til arbeid, men jeg videre til en annen praksisplass etterpå.

I det nye forslaget hadde jeg vel blitt ufør "to ganger" allerede, og jeg har enda en mulighet til å komme i jobb.

Anonymkode: 9eecd...118

• Liker 3
Skrevet

Har dere egentlig lest eventyret om den lille røde høna?  

AnonymBruker
Skrevet

Dette er nok bare en måte å få NAV til å få fortgang i sakene på. De bruker ofte utrolig lang tid på å følge opp, man kan vente i måneder bare på å få et møte.

Selv om grensen er i dag er på 4 år, så kan man gå på AAP mye lenger enn det, forutsatt at man ikke er ferdig avklart, og slik vil det være i fremtiden også.

Anonymkode: a23b3...460

AnonymBruker
Skrevet

Her så tok det 1,5 år å få time til de rette spesialistene, og er nå startet med utredning, og behandling. Men, det går sakte i helsenorge. Skal man bli straffet for det da? Ikke det, nå har min saksbehandler i Nav, vært litt for aktiv, og sendt meg på 3 tiltak, med arbeidsutprøving på 9 måneder. Selv om lege, psykolog, spesialist og alle på tiltakene, har sagt at jeg er for syk til å jobbe nå. Så, dette har ført til at jeg er ennå dårligere.

Anonymkode: 8b289...cb5

Skrevet

Har de endret på det? Siste jeg hørte var at det gjaldt alle som født i 1990 eller tidligere. Jeg er litt spent på hva den jobbgarantien deres går ut på. Den nevner de gang på gang, men det er ingen som spesifikk nevner hvordan det skal fungere i praksis. Uansett, så er det en naturlig gang i at det blir reduksjoner i velferdsstaten fordi at den koster for mye og da blir sett på de yngste. Det lønner seg å gjøre noe der i motsetning til de som nærmer seg pensjonsalderen. Nå har de heller ikke avvist idéen om å gjøre det gjeldende til alle. Om det er et godt forslag? Tja, de er ikke noe spesifikke så det er vanskelig å bedømme. Som sagt, så lurer jeg på jobbgarantien. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer mer på hvorfor man snakker om AAP og "jobbgaranti" i samme sak. Folk på AAP er der fordi de er for syke til å jobbe- ikke fordi man ikke har jobb. 

Anonymkode: d6dd7...b90

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke dette en stor fordel da? Ingen, og særlig ikke unge mennesker har godt av å gå på AAP - "ventepenger". Tiden å få avklart hva som skal skje videre med livet, slippe å vente på en avklaring, og å holde seg i aktivitet. Alt dette er med på å forhindre at unge mennesker faller ut av arbeidslivet. 

For dem med klare diagnoser og en fremtidig uføretrygd så betyr ikk to ellet tre år på AAP noe som helst. De med uavklarte saker finnes der nå slingringsmon for. Det vil det ganske sikkert bli senere og om reglene endres.

Anonymkode: 1d3f2...409

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke dette en stor fordel da? Ingen, og særlig ikke unge mennesker har godt av å gå på AAP - "ventepenger". Tiden å få avklart hva som skal skje videre med livet, slippe å vente på en avklaring, og å holde seg i aktivitet. Alt dette er med på å forhindre at unge mennesker faller ut av arbeidslivet. 

For dem med klare diagnoser og en fremtidig uføretrygd så betyr ikk to ellet tre år på AAP noe som helst. De med uavklarte saker finnes der nå slingringsmon for. Det vil det ganske sikkert bli senere og om reglene endres.

Hvorfor skulle det føre til at ventetiden på AAP blir kortere? Tror du ventetiden per idag er kort fordi saksbehandlere syns det er kjedelig å ha møte så ofte, så de gidder ikke?

NAV har ikke ressurser til å ha møte og kurs oftere enn det som er tilfelle idag. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skulle det føre til at ventetiden på AAP blir kortere? Tror du ventetiden per idag er kort fordi saksbehandlere syns det er kjedelig å ha møte så ofte, så de gidder ikke?

NAV har ikke ressurser til å ha møte og kurs oftere enn det som er tilfelle idag. 

Hvis du legger godviljen til, og leser innlegget mitt en gang til, klarer du gjerne å ta poenget mitt? To år på APP er kortere tid enn tre år på AAP.  Det varnpoenget og det var den kortere tiden på APP. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kortere arbeidsdager og flere jobber hadde vært en bedre løsning.

Anonymkode: 0993c...c77

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp derfor innskrenker mange NAV kontor på åpningstiden sin, og vil nå henvise brukere som har generelle spørsmål rundt rettigheter/lovverk til selvbetjeningsløsningene. Det meste kan man finne svar på på nav.no og NAV har også gode facebooksider (NAV Foreldrepenger og NAV Jobblyst) og mulighet for chat på noen områder.

Finner man ikke svaret der eller man trenger hjelp til utfylling av skjema kan man ringe NAV på 5555 3333 og få veiledning der. 

Alt dette er tiltak som skal frgi ressurser slik at NAV kontorene kan bruke tiden sin mer effektivt på oppfølging av jobbsøkere, de som går på helserelaterte ytelser og mottakere av økonomisk stønad. 

Anonymkode: 7b6f8...39a

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor bare for de under 30? Det er ikke de som utgjør den største gruppen. Er det bare de over 30 år som får lov til å være syk? For noe idioti, men for all del. Godt du er for mer byråkrati for alt dette gjør er mer arbeid for NAV = mer skattepenger.

Anonymkode: a077d...e14

AnonymBruker
Skrevet
På 21.4.2017 den 18.53, AnonymBruker skrev:

Da håper jeg for din skyld at du ikke er under 30 og blir syk.......Du aner tydeligvis ingenting om hvordan det er å være i NAV systemet

Anonymkode: 29f7d...043

Selvfølgelig gjør ikke TS det. Ingen oppegående mennesker med sympati som feirer at det blir jobb for syke personer å få hjelp.

Anonymkode: a077d...e14

AnonymBruker
Skrevet
På Friday, April 21, 2017 den 19.13, AnonymBruker skrev:

:opplyser: Denne tråden kan legges død. AP fikk ikke flertall for endringen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...