Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Tibbie skrev:

Nei, det er på grunn av folk som deg at vi har sosial dumping (vel, etter den som utnytter en og bryter loven). Man kan ikke akseptere sånt. For at samfunnet skal bli et fungerende sted må alle kjempe.

Sorry, men du får ingen medlidenhet fra meg. Du er ikke dømt til en useriøs jobb bare fordi du ikke har utdanning. Det er da mange som ikke har det som likevel tør å stå på kravene sine.

At du ikke får hellidagsbetaling er det samme som at arbeidsgiveren din stjeler fra deg. Du kan ikke fortelle TS at situasjonen hennes ikke er ille og at hun bør godta den. Dama er over 20 år!

Du bør beholde jobben din og stå på kravene dine! Med mindre du jobber svart, selvfølgelig... Det er kun da du ikke har noen krav (siden det er ulovlig).

Tror ikke at det er svart arbeid. Jeg har frikort og kommer nok ikke over 50 tusen så da slipper jeg vel også å betale skatt? 

Skal lese litt om organisering, men koster det noe?

Ts 

Anonymkode: 670e8...ccb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Tibbie skrev:

Herregud, er dette sant eller trolling?

De fleste i Norge står imot elendige og useriøse arbeidsgivere. De fleste som blir utnyttet er unge folk som er ny i arbeidslivet og utlendinger. Ikke rikinger. TS kan endre ALT! Arbeidsiveren har faktisk ikke lov til å gi TS sparken for at hun involverer Arbeidstilsynet eller en fagforening.

Hvorfor i ALL VERDEN tror du at loven kun er for rikinger? Skjønner at du ikke har noen utdanning, men det er lov å skolere seg litt hjemme før du gir andre mennesker dårlige råd om noe du helt tydeligvis har vrangforestillinger om.

Veldig lett å si for de som ikke risikerer gå uten jobb og inntekt. Gå uten inntekt en stund og kjenn på sulten, så går det nok opp et lys for deg og. Det er ikke alle som lever i din type drømmeverden der alt ordner seg med smil og godt humør. 

De kan ikke sparke henne, men de kan la være å gi henne mer jobb og gode referanser. De kan også behandle henne dårligere på jobb. Ikke direkte mobbe, men overse og behandle kjølig. 

Når jeg sier at prinsipper er for rikinger, mener jeg at det er rikinger som kan tillate seg å stå uten jobb, for de har penger å ta av når ting butter imot. Resten av oss er avhengig av pengene vi tjener på jobb for å overleve og få mat på bordet. 

Men for all del, råd TS til å få kollegaene og sjefen til å mislike henne og se hvordan hun trives på jobb da. Og se hvor godt TS kommer til å trives som arbeidsledig når hun ike får seg jobb. Om man syns det er moro med lunkent arbeidsmiljø er det bare å kjøre på. 

Anonymkode: c68e4...72d

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke at det er svart arbeid. Jeg har frikort og kommer nok ikke over 50 tusen så da slipper jeg vel også å betale skatt? 

Skal lese litt om organisering, men koster det noe?

Ts 

Det med svart arbeid var til hun som godtok lønn på under 100 kroner timen ;)

Ja, du sparer en del på frikort, så det er bra siden du får så lite i utgangspunktet.

Å organisere seg koster en pitteliten prosentandel av lønna di, jeg tipper du må betale ca. 100 kr. i mnd. Det som er så greit med å være organisert er at det trekkes rett fra lønna di, så du merker det egentlig ikke :) Du får mange andre fordeler enn hjelp og råd, så det er ingenting å vente på! Det er en forsikring i arbeidslivet du ikke kan være foruten. Du står også sikret med penger om du skulle være så uheldig å en dag å miste jobben.

Undersøk litt i kveld på hvilken fagforening som er for ditt yrke.

Skrevet
12 minutter siden, Tibbie skrev:

Herregud, er dette sant eller trolling?

De fleste i Norge står imot elendige og useriøse arbeidsgivere. De fleste som blir utnyttet er unge folk som er ny i arbeidslivet og utlendinger. Ikke rikinger. TS kan endre ALT! Arbeidsiveren har faktisk ikke lov til å gi TS sparken for at hun involverer Arbeidstilsynet eller en fagforening.

Hvorfor i ALL VERDEN tror du at loven kun er for rikinger? Skjønner at du ikke har noen utdanning, men det er lov å skolere seg litt hjemme før du gir andre mennesker dårlige råd om noe du helt tydeligvis har vrangforestillinger om.

Det er sant at det ikke er lov, men det er TS selv som må ta opp kampen dersom arbeidsgiver prøver å ta den lette utveien. Da spørs det hvor mye tid og penger man er villig til å legge ned i å anmelde eller saksøke en arbeidsgiver man uansett bare kommer til å ha i noen måneder til.

Jeg er helt enig i at man ikke burde la seg utnytte, men dersom det man håper på er en god referanse og dette bare er et springbrett videre er det nok i TS' interesse å gjøre sitt beste og få denne referansen.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig lett å si for de som ikke risikerer gå uten jobb og inntekt. Gå uten inntekt en stund og kjenn på sulten, så går det nok opp et lys for deg og. Det er ikke alle som lever i din type drømmeverden der alt ordner seg med smil og godt humør. 

De kan ikke sparke henne, men de kan la være å gi henne mer jobb og gode referanser. De kan også behandle henne dårligere på jobb. Ikke direkte mobbe, men overse og behandle kjølig. 

Når jeg sier at prinsipper er for rikinger, mener jeg at det er rikinger som kan tillate seg å stå uten jobb, for de har penger å ta av når ting butter imot. Resten av oss er avhengig av pengene vi tjener på jobb for å overleve og få mat på bordet. 

Men for all del, råd TS til å få kollegaene og sjefen til å mislike henne og se hvordan hun trives på jobb da. Og se hvor godt TS kommer til å trives som arbeidsledig når hun ike får seg jobb. Om man syns det er moro med lunkent arbeidsmiljø er det bare å kjøre på. 

Hvorfor snakker du til meg som om jeg en av disse "rikingene" du stadig referer til?

Skal garantere deg at jeg flere ganger har gått uten inntekt. Jeg har gått uten mat og med tannpine opptil flere ganger fordi jeg ikke har penger.

Jeg har vel vært i deres sko mange ganger selv. Har alltid, alltid tatt kampen og alltid vunnet. Jeg har vært dritblakk og kun levd på ekstrajobber der jeg kun får et par timer hver uke. Har aldri hatt råd til å miste den lille inntekta jeg har hatt, men aldri i livet om jeg godtar utnytting fra slue arbeidsgivere. Sosial dumping er IKKE noe man skal godta i Norge der vi faktisk er så heldig og har en lov som skal hjelpe oss mot dette.

Jeg har heller ikke fullført noen grad. Men det er kanskje at jeg ikke er redd for å si i fra og at jeg alltid er villig til å stå opp for meg at jeg er der jeg er i dag og endra klatrer oppover.

Hvorfor skal kollegaene til TS bli gretten for at hun sikrer alle bedre arbeidsvilkår?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, Tibbie skrev:

Hvorfor snakker du til meg som om jeg en av disse "rikingene" du stadig referer til?

Skal garantere deg at jeg flere ganger har gått uten inntekt. Jeg har gått uten mat og med tannpine opptil flere ganger fordi jeg ikke har penger.

Jeg har vel vært i deres sko mange ganger selv. Har alltid, alltid tatt kampen og alltid vunnet. Jeg har vært dritblakk og kun levd på ekstrajobber der jeg kun får et par timer hver uke. Har aldri hatt råd til å miste den lille inntekta jeg har hatt, men aldri i livet om jeg godtar utnytting fra slue arbeidsgivere. Sosial dumping er IKKE noe man skal godta i Norge der vi faktisk er så heldig og har en lov som skal hjelpe oss mot dette.

Jeg har heller ikke fullført noen grad. Men det er kanskje at jeg ikke er redd for å si i fra og at jeg alltid er villig til å stå opp for meg at jeg er der jeg er i dag og endra klatrer oppover.

Hvorfor skal kollegaene til TS bli gretten for at hun sikrer alle bedre arbeidsvilkår?

Ts sikrer ikke andre bedre arbeidsvilkår, hun gjør bare til at flere utlendinger blir ansatt foran nordmenn, for de holder kjeft og er fornøyd med lønna. 

Ellers så ser du, du blir gående blakk og med tannpine når du sier fra på jobb. Dette er du jo tydelig eksempel på selv. 

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts sikrer ikke andre bedre arbeidsvilkår, hun gjør bare til at flere utlendinger blir ansatt foran nordmenn, for de holder kjeft og er fornøyd med lønna. 

Ellers så ser du, du blir gående blakk og med tannpine når du sier fra på jobb. Dette er du jo tydelig eksempel på selv. 

Jeg har aldri mistet en jobb for å ha sagt ifra. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Tibbie skrev:

Jeg har aldri mistet en jobb for å ha sagt ifra. 

Man mister ikke jobb om man har kontrakt frem til et visst tidspunkt. Men man blir ikke satt opp på flere vakter som vikar og får ikke gode referanser til man søker neste jobb. Samtidig som man risikerer utfrysning og dårlig oppførsel fra sjefen

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen. Jeg lurer litt på om jeg har noen rettigheter med tanke på avslag på ekstravakter? De siste to ukene så har jeg jobbet type 40 timer per uke, noe som egentlig er altfor mye med tanke på eksamen. Likevel klarer jeg ikke å si nei i frykt for at jeg ikke vil få tilbud om flere ekstravakter. Hva gjør man i et slikt tilfelle?

Ts 

Skrevet
På ‎21‎.‎04‎.‎2017 den 7.04, AnonymBruker skrev:

Tariff er frivillig, men helligdagstillegg står i arbeidsmiljøloven, så det er ikke valgfritt. 

Anonymkode: a3133...5cb

Hvilken paragraf sier dette?
Arbeidstilsynet selv sier at overtid SKAL betales, mens helligdagstillegg, søndagstillegg og lignende skal avtales i arbeidsavtalen mellom arbeidstager og arbeidsgiver. 1. mai og 17.mai derimot skal lønnes, dog i henhold til en annen lov, ikke AML.
Helligdagstillegg er vanligvis en del av tariffavtalen.  

TS: det er horribelt lav lønning. Jeg ville ha sendt kopi av kontakten til arbeidstilsynet, for å sjekke hvorvidt resten er lovlig. Selv om lønnsvilkårene er innenfor lovens grenser, så kan det være andre punkter som gjør at arbeidstilsynet ønsker se på denne bedriften. Det med at det er stor andel arbeidsinnvandrere, og såpass lav lønn, er noe som får varselbjellene til å ringe hos meg, det er mulig dem balanserer på en hårfin linje ang lønninger, og trør over grensene på andre punkter.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, _popcorn_ skrev:

Hvilken paragraf sier dette?
Arbeidstilsynet selv sier at overtid SKAL betales, mens helligdagstillegg, søndagstillegg og lignende skal avtales i arbeidsavtalen mellom arbeidstager og arbeidsgiver. 1. mai og 17.mai derimot skal lønnes, dog i henhold til en annen lov, ikke AML.
Helligdagstillegg er vanligvis en del av tariffavtalen.  

TS: det er horribelt lav lønning. Jeg ville ha sendt kopi av kontakten til arbeidstilsynet, for å sjekke hvorvidt resten er lovlig. Selv om lønnsvilkårene er innenfor lovens grenser, så kan det være andre punkter som gjør at arbeidstilsynet ønsker se på denne bedriften. Det med at det er stor andel arbeidsinnvandrere, og såpass lav lønn, er noe som får varselbjellene til å ringe hos meg, det er mulig dem balanserer på en hårfin linje ang lønninger, og trør over grensene på andre punkter.

Jeg har ikke fått kopi av kontrakten selv enda. 

Men er det lov til å "tvinge" meg til å jobbe når jeg er opptatt med eksamen? 

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke fått kopi av kontrakten selv enda. 

Men er det lov til å "tvinge" meg til å jobbe når jeg er opptatt med eksamen? 

DET derimot! Det er ulovlig, og så absolutt en sak for arbeidstilsynet!

Og ja, dem kan kreve at du jobber rundt eksamenstider. Fri på eksamensdag og 1-2 lesedager er ofte innlagt i tariffavtaler, men ikke lovfestet i arbeidsmiljøloven.  

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar alle sammen. Jeg lurer litt på om jeg har noen rettigheter med tanke på avslag på ekstravakter? De siste to ukene så har jeg jobbet type 40 timer per uke, noe som egentlig er altfor mye med tanke på eksamen. Likevel klarer jeg ikke å si nei i frykt for at jeg ikke vil få tilbud om flere ekstravakter. Hva gjør man i et slikt tilfelle?

Ts 

I kontrakten din står det hvor mange timer du har forpliktet deg til å jobbe hver uke, og ev tider.  Utover dette kan de ikke kreve at du jobber, men takker du nei til vakter for ofte vil du bli nedprioritert i fremtiden.  Du kan nemlig ikke kreve å få jobbe mer enn det som står i kontrakten heller.

AnonymBruker
Skrevet

Organiser deg! 

Anonymkode: 4ad6f...527

Skrevet

Du har ikke fått kontrakt en gang! Det er så ille. Det er ganske rart at de kan "tvinge" deg til å jobbe 40 timer en uke når du ikke en gang vet hva som står i kontrakten. 40 timer er forresten som overtid å regne med tanke på normal arbeidstid per uke. Dette skulle du egentlig hatt overtidsbetalt for... 

Jeg skjønner at du er glad for å ha jobb, men dette stedet høres veldig kritikkverdig ut. En ting er at timelønna er drøyt lav, en annen ting er at du jobber overtid gratis og at du heller ikke får helligdagstillegg. Ikke har du fått kontrakt heller, selv om du har "en kontrakt ut juli". Det er litt rart at du følger enn kontrakt uten å ha sett eller signert den. 

Hadde jeg vært deg hadde jeg iallfall ikke gått med på ny kontrakt når kontrakten går ut, du bør egentlig se deg etter ny jobb ASAP. Når du har fått ny jobb og sluttet, så ville jeg iallfall meldt fra til noen om de kritikkverdige forholdene. Skjønner at du ikke tør nå pga. at du vil beholde jobben, men du bør på et tidspunkt tørre å være den som sier i fra om at dette ikke er greitt. Du reagerer jo selv.

Selv er jeg glad jeg jobber for at jeg jobber i kommunen. Jeg har 160 kr i timen, og svært gode kveldstillegg, helgetillegg og helligdagstillegg og ordninger. Kontrakt og alt signert i god tid før oppstart av jobb. En lørdag har jeg f.eks. 160 kr i timen + 45 kr i timen i helgetillegg. En lørdagsvakt på 7,5 utgjør for meg da 1537 kr, dvs. om jeg jobber på dagtid. Du tjener derimot 787 kr på tilsvarende vakt. Hadde denne lørdagen i tillegg vært helligdag, så hadde jeg fått utbetalt rundt 3000 kr og du hadde fortsatt bare fått under 800 kr. Bare tenk på hvor sykt dette er at du faktisk får utbetalt 3 ganger så lite (nå har jeg som sagt godt betalt, men likevel) som du burde hatt krav på om arbeidsgiveren hadde gitt deg en anstendig lønn. Og vi er faktisk per definisjon på samme lønnstrinn, siden du er 20 år og det er lønnstrinnet jeg følger.

Jeg er sikker på at du faktisk kan finne deg en jobb som gir bedre lønn ganske fort. 

Jeg hadde riktignok 49 kr i timen for herrens mange år siden, det var i 2004 da jeg var 13 år og jobbet som vaskehjelp. Men dette er LENGE siden og jeg var langt under din alder. Den gang visste jeg at det var ganske så lavt. Jeg byttet fort til hotelljobb, da gikk jeg opp til hele 60 og noe i timen, men hadde tariffavtale og fikk tillegger der jeg hadde krav på, selv om de er ganske dårlige i hotellbransjen. Jeg lå lenge under 100 kr i timen, men da jeg fylte 18 år steg jeg fort over 100 kr i timen, og dette var i 2008. Nå har faktisk grunnlønn tariff i hotellkjeden nesten like god som i kommunen (156 kr hadde jeg sist jeg jobbet der), eneste forskjellen er at tilleggene er dårligere og lavere, men det er i det minste der. Jeg skjønner jo at arbeidsplassen din ikke følger tariff, men likevel. Jeg vil påstå at arbeidsplassen din ligger minst 10-15 år etter i lønnsnivå, og det sier faktisk mye, for lønnsnivået har økt mye på disse åra.

AnonymBruker
Skrevet

Støttekontakt her, får 150kr i timen pluss helgetillegg på 95kr om det er helt og kveld, så da sitter jeg med 250kr i timen på helger iblant. Så 105kr uten noe som helst tillegg er drøyt.

Anonymkode: 4cf21...6af

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...