Gå til innhold

Kan NAV dekke omskolering?


Gjest VR42

Anbefalte innlegg

Jeg har etter 15 år i yrkeslivet totalt ødelagt skuldrene mine og må dermed vurdere omskolering eller i verste fall søke uføretrygd. Kan NAV være behjelpelige? Og ja, jeg vet man kan ta kontakt med NAV, men å høre andres erfaringer er alltid et bedre utgangspunkt for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prinsippet i Nav er korteste vei tilbake til arbeidslivet, og det er ikke sikkert at utdanning er et tiltak som Nav mener er mest egnet til det. Dette skal avklares i perioden du går på arbeidsavklaring og deltar på tiltak der.

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Oppfolging+og+tiltak+for+a+komme+i+jobb/avklaring--894

Jeg regner med at du er sykmeldt nå? Gangen i det hele er at du som ikke er i stand til å uføre ditt nåværende yrke er sykmeldt i et år. Deretter søker du med bistand fra fastlegen om AAP (arbeidsavklaringpenger), der det kan være aktuelt med omskolering, dersom Nav anser det som et egnet tiltak for at du skal komme i arbeid og at det er korteste vei tilbake til arbeidslivet.

"For å tilstå arbeidsavklaringspenger må (imidlertid) målet med aktiviteten være å skaffe eller beholde inntektsgivende arbeid jf. forskrift om arbeidsrettede tiltak § 1-3."

Du må trolig gjennom medisinsk behandling for å avklare om lidelsen er kronisk og evt hva du kan arbeide med videre. Deretter vil Nav vurdere om omskolering/ny utdanning er riktig for deg.

I Folketrygdlovens § 11-6 "Særlig om opplæring/utdanning som arbeidsrettet tiltak" , bokstav b ("Har behov for et arbeidsrettet tiltak") står det:

"Enkelte brukere vil ha behov for opplæring eller tiltak for å komme seg i arbeid. Hvorvidt bruker kan anses å ha et behov etter § 11-6 bokstav b, avhenger imidlertid av om opplæringen/utdanningen kan godkjennes som et arbeidsrettet tiltak etter forskrift om arbeidsmarkedstiltak kapittel 7.  

Dersom opplæringen/utdanningen ikke kan godkjennes som et arbeidsrettet tiltak etter tiltaksforskriften, kan bruker ikke anses å ha et behov for opplæringen/utdanningen etter § 11-6 bokstav b. NAV må da vurdere om bruker har behov for andre arbeidsrettede tiltak som anses hensiktsmessige og nødvendige."

https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/11-6-bistand-til-å-skaffe-seg-eller-beholde-arbeid

Hvis du ikke får bedre svar her, eller vil ringe Nav for å bli litt klokere, ville jeg lest litt i lenkene og dessuten lest det mest grunnleggende på nav.no. 
 

Anonymkode: f3e80...24d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...