sauen87 Skrevet 19. april 2017 #1 Skrevet 19. april 2017 (endret) Har en datter på 9 år som bruker briller. Hun er nærsynt, har vel -1,25 på ene øyet og -1,5 på andre øyet mener jeg. I sommer skal vi to uker til Spania, og er litt usikker på hva som blir best for henne. Det kommer jo til å bli veldig mye opp og ned av bassenget, og også behov for solbriller. Jeg tenker vi har tre alternativer- kjøpe solbriller med styrke, la henne bruke linser når vi er på ferie, eller at hun går uten briller og bare med vanlige solbriller på dagtid. Hun kan jo i så fall bruke brillene på ettermiddag/kveld. Jeg er selv nærsynt, men jeg har -5,5 så lenge siden jeg hadde hennes styrke. klarer ikke helt å se for meg hvor dårlig hun egentlig ser uten briller... hun sier selv at hun syns det går fint uten briller også, men hun er ikke vant til å være uten briller over lengre tid enn 10-15 minutter... Hva har dere gjort? Endret 19. april 2017 av sauen87 Manglet litt info
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #2 Skrevet 19. april 2017 Jeg har samme styrke som din datter, og klarer meg uten briller eller linser når jeg ikke skal kjøre. Men det er klart at det er mye mer behagelig å se godt hele tiden, så jeg bruker linser. Har hun prøvd linser før? Om hun har det og synes det går bra ville jeg tilbudt henne linser. Anonymkode: 3a5b8...409
Ulven Skrevet 19. april 2017 #3 Skrevet 19. april 2017 Hadde kjøpt solbriller med styrke, eller enda bedre clip on solbriller siden barns syn gjerne forandrer seg fra år til år. Linser når man bader kan bli problematisk, så det hadde jeg unngått. 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #4 Skrevet 19. april 2017 Barn under 11 - 12 år bør ikke bruke linser. Solbriller med styrke er en løsning, en annen og den vi er best fornøyd med er solbriller til å feste på brillene. (Selges i brillebutikker.) Har hun gamle briller med omtrent lik styrke hun kan bruke ved bading, da så er det en fordel. Både klor og saltvann tærer på brilleglassene. I tillegg har du broblematikken med at hovedbrillen og eneste brillen blir skadet. Da er hun hjelpeløs mht å se ok på resten av ferien. Det er og mulig å skade segnpå brillene om hun faller eller blir rent i senk i bassenget. Litt å tenke på? Anonymkode: 3750b...c9a
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #5 Skrevet 19. april 2017 Kjøp solbriller med styrke. Det er greit å ha uansett. Anonymkode: 9f3f5...0eb 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #6 Skrevet 19. april 2017 Vi har forresten svømmebriller med styrke også... Anonymkode: 9f3f5...0eb
Gjest carmabell Skrevet 19. april 2017 #7 Skrevet 19. april 2017 Jeg har -2 på begge øynene mine og klarer meg fint uten briller/linser med mindre jeg skal se på TV, kjøre eller andre ting som krever at jeg ser detaljer "langt" unna. Linser som får vann på seg har jeg erfart "limer" seg på øynene og gjør vondt. Så hvis hun føler at det er ok så ville jeg latt hun gå uten når dere er ved bassenget/sjøen og heller kjøpe solbriller med styrke om hun føler for det og ellers bruke de vanlige brillene utenom.
Lammelåret Skrevet 19. april 2017 #8 Skrevet 19. april 2017 Får ikke tak i problemstillingen.. Er det sånn at du lurer på om du skal kjøpe solbriller med styrke i tillegg til de brillene hun bruker til hverdags? Hvorfor er ferien relevant? Det er jo sol i Norge også.. 2
sauen87 Skrevet 19. april 2017 Forfatter #9 Skrevet 19. april 2017 3 minutter siden, Lammelåret skrev: Får ikke tak i problemstillingen.. Er det sånn at du lurer på om du skal kjøpe solbriller med styrke i tillegg til de brillene hun bruker til hverdags? Hvorfor er ferien relevant? Det er jo sol i Norge også.. Dårlig med sol her jeg bor 😂 neida, men bare lurte på om noen hadde noen erfaringer ift hva som er mest praktisk 😁
sauen87 Skrevet 19. april 2017 Forfatter #10 Skrevet 19. april 2017 10 minutter siden, Ulven skrev: Hadde kjøpt solbriller med styrke, eller enda bedre clip on solbriller siden barns syn gjerne forandrer seg fra år til år. Linser når man bader kan bli problematisk, så det hadde jeg unngått. Clip on hadde jeg ikke tenkt på 😁 hvis hun er slik som moren så utvikler synet seg raskt og mye, og må nok uansett ha nye briller til neste år. Da er det jo litt rimeligere å kjøpe clip on istedenfor solbriller med styrke som nok uansett må byttes neste år...
Lammelåret Skrevet 19. april 2017 #11 Skrevet 19. april 2017 1 minutt siden, sauen87 skrev: Dårlig med sol her jeg bor 😂 neida, men bare lurte på om noen hadde noen erfaringer ift hva som er mest praktisk 😁 Men handler det om hvordan brillen påvirkes av klor? I kjeden jeg bruker får barn under 14 en reservebrille, veldig kjekt om det skulle skje et uhell med den "vanlige". 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #12 Skrevet 19. april 2017 Min er litt yngre da, 6 år. Men vi har brukt sånne clip-on til å sette på vanlig brille, og svømmebriller med styrke. Også bruker hun en del caps/solhatt. Det har fungert best hos oss. For egen del, så er linser litt kjipt når det er mye bading, kan ikke holde på like mye under vann siden jeg er redd for å miste linsene. Så jeg bruker briller med clip-on på stranda, og linser og solbriller utenom. Anonymkode: 77799...fe9 2
Ulven Skrevet 19. april 2017 #13 Skrevet 19. april 2017 Akkurat nå, sauen87 skrev: Clip on hadde jeg ikke tenkt på 😁 hvis hun er slik som moren så utvikler synet seg raskt og mye, og må nok uansett ha nye briller til neste år. Da er det jo litt rimeligere å kjøpe clip on istedenfor solbriller med styrke som nok uansett må byttes neste år... Datteren min fikk solbriller med styrke et år. Det ble med det året, for de holdt den sesongen og så hadde synet forandret seg. I gjennomsnitt gikk det mindre enn et år mellom hvert brilleskift, så å kjøpe solbriller i det tempoet ble for dyrt. Ta en kikk på om dere kan finne et par clip on som passer, og så kan hun jo evnt bade uten briller. 1
Severus Skrevet 19. april 2017 #14 Skrevet 19. april 2017 (endret) Jeg ville ikke brukt linser på et barn i utlandet, vi har annen bakterieflora enn der nede. Å få noe ekkelt inn på øyet er ikke vits, når man kan ha briller. Polaroid lager solbriller som passer utenpå innfatningen, de finnes i barnestørrelse også. Selges hos f.eks Brilleland. Suncover mener jeg de kalles. Endret 19. april 2017 av Severus 4
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #15 Skrevet 19. april 2017 Ta med brillene, kjøp et suncover, bad uten briller. Anonymkode: 7f396...b51 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #16 Skrevet 19. april 2017 Det er jo ikke verre enn å ta av brillene når hun bader? Jeg har +8 og gjorde alltid det som liten. Anbefaler ikke linser Anonymkode: 4eb9b...439 3
Rosalie Skrevet 19. april 2017 #17 Skrevet 19. april 2017 (endret) Det finnes også solbriller man kan ha utenpå de vanlige brillene. Da jeg var 12 år hadde jeg aldri villet brukt clip-on-solbriller, da det ikke er spesielt pent. Da hadde jrg heller brukt solbriller uten styrke hele dagene, med påfølgende masing og hodepine. Edit: Nå ser jeg at datteren er 9 år, og da kan vel clip-ons fungere. Endret 19. april 2017 av Rosalie
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #18 Skrevet 19. april 2017 Jeg hadde samme styrke som datteren din da jeg var på den alderen, og fikk/får hodepine etter 15-20 min uten briller men pleide å bade uten briller og det gikk greit. Tok av meg brillene på bassengkanten, og på igjen med en gang jeg kom opp. Gjør det samme nå selvom jeg har -6. Anonymkode: e73ae...f94
AnonymBruker Skrevet 20. april 2017 #19 Skrevet 20. april 2017 9 timer siden, Severus skrev: Jeg ville ikke brukt linser på et barn i utlandet, vi har annen bakterieflora enn der nede. Å få noe ekkelt inn på øyet er ikke vits, når man kan ha briller. Polaroid lager solbriller som passer utenpå innfatningen, de finnes i barnestørrelse også. Selges hos f.eks Brilleland. Suncover mener jeg de kalles. Vi kjøpte til guttungen på Specsavers så de finnes flere steder. Han er 13 nå og kan fortsatt bruke de vi kjøpte for 4-5 år siden. Prøvde clipon tidligere men synsikke de fungerte like bra. Anonymkode: 253c8...c56
sommermor Skrevet 20. april 2017 #20 Skrevet 20. april 2017 Her bader hun gjerne uten briller, men bruker brillene hele tiden ellers. Vi hadde solbriller med styrke et år, men som noen andre også påpeker,så blir det fort for dyrt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå