AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #1 Skrevet 19. april 2017 Jeg synes egentlig det er litt flaut å spørre om dette er "legevakt-verdig" da jeg er fult klar over at legevakten har nok å gjøre med folk som virkelig er akutt syke, men uansett. Jeg har siden sist onsdag vært syk (der det blir gradvis verre) med det som mest sannsynlig er bihulebetennelse og noe hoste relatert. Jeg skulle ringe for å få akutt time hos legekontoret i dag, men da klokken slo 8 var jeg så i ørska at jeg tenkte at det sikkert gikk over. Symptomene er at jeg hoster til jeg brekker meg, jeg har veldig vondt under og bak ribbbena (sikkert grunnet hosten) litt feber, hodet kjennes ut som det skal sprenge, og jeg har en god del blod i snørret. I løpet av de siste dagene har jeg sikkert sovet rundt 14- 16 timer daglig. (Jeg er skoleelev og har fri grunnet tentamensperiode) Jeg hadde egentlig tenkt å bare vente til i morgen, men for en halvtime siden så besvimte jeg, noe jeg ikke har gjort før. Jeg har ny tentamen på fredag og ville gjerne vært frisk til da, så lurer på om noen har noen innspill. (Kan forresten legge til at jeg tar paracet, hostesaft, saltvann med nesehorn og en nesespray med mentol. Ingen ting ser ut til å virke) Anonymkode: d5981...7cf
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #3 Skrevet 19. april 2017 Noen legevater tar inn dette andre ikke. Ring og spør legevakten, vi på forumet vet ikke hvordan din legevakt vurderer deg etter en telefonsamtale. Anonymkode: 4500d...21c
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #4 Skrevet 19. april 2017 Mest sannsynlig blir du bedt om å ringe fastlegen i morgen Anonymkode: 8f154...1c8
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #5 Skrevet 19. april 2017 Legevakta er ment til akutte tilfeller som ikke kan vente til fastlegekontoret åpner. Utfra det du skriver vil jeg ikke tro de prioriterer deg. Men det skader selvsagt ikke å ringe. Anonymkode: a836d...1c3
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #6 Skrevet 19. april 2017 Hadde det vært meg hadde det blitt fastlegen i morgen. Anonymkode: 2f285...604
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #7 Skrevet 19. april 2017 Du bør vente til legekontoret åpner i morgen. Ring med en gang telefontidene åpner (vanligvis rundt 9, men dette kan du sjekke). Det er ikke så mye legevakt kan gjøre annet enn å sette deg på antibiotika dersom du trenger det. Det kan uansett vente til i morgen. Anonymkode: c016f...634
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #8 Skrevet 19. april 2017 Hva holdt du på med da du besvimte? Anonymkode: e3580...f50
Ferny Skrevet 19. april 2017 #10 Skrevet 19. april 2017 Nå er det jo verken påskeferie eller helg, så da ber du om hastetime hos fastlegen. Hvis det er bihulebetennelse, så blir du nok satt på antibiotika, og det er ikke noe som ikke kan vente til i morgen. Er det virus, så er det ikke noe legene kan gjøre, da må du bare legge deg under dynen og vente til det går over av seg selv. Du får sikkert ny dato for tentamen, så ikke tenk på det. Har du målt temperaturen forresten? Vedvarende høy temperatur over lengre tid tyder vel på bakterieinfeksjon (altså, bihulebetennelse i ditt tilfelle?). Blod i snørret kan også være på grunn av nesespray, om du bruker det (f.eks. Otrivin), prøv å ikke bruke det mer enn anbefalt, selv om du er tett. Det kan også være fordi slimhinnene blir irritert om du snyter deg. Har du forresten sjekket om legekontoret har internettsider der du kan bestille timer, i så fall legger de ut hastetimer for dagen på ettermiddag/kveld. Alternativt må du sette på vekkerklokken i morgen og ta en telefon. God bedring!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå