Gå til innhold

Celleprøve ?!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Var hos gynekolog i morges etter anbefaling fra lege. Jeg er 21 år.

Legen sa det ikke var nødvendig med celleprøve siden jeg var så ung.

Da jeg satt meg i stolen og hun begynte undersøkelsen, bestemte hun seg midt i undersøkelsen at gjerne en celleprøve måtte bli tatt. Burde jeg være beskymret?

Anonymkode: 30110...c38

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Til neste gang, husk at du kan spørre når du merker slike ting. Når du var ferdig med undersøkelsen, kunne du spurt: "hvorfor ombestemte du deg når det gjaldt celleprøve, så jeg syk ut eller noe?" 

Anonymkode: 7d12b...d36

• Liker 2
Gjest BlandaDrops
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til neste gang, husk at du kan spørre når du merker slike ting. Når du var ferdig med undersøkelsen, kunne du spurt: "hvorfor ombestemte du deg når det gjaldt celleprøve, så jeg syk ut eller noe?" 

Godt tips.

Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Greit at helsepersonell ikke vil skremme pasienter unødig før man vet ting 100% sikkert, men hvis noe helt klart så "mistenkelig" ut, regner jeg med at det er noe hun ville ha nevnt.

Uansett kan det være helt fint å starte med celleprøver i yngre alder. Livmorhalskreft i denne alderen er svært sjeldent, men det hender.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror nok ikke det var mer dramatisk ut enn at hun fant ut at det var like så greit å bare ta den prøven likevel når hun først var der nede. Men hun burde uansett ha sagt noe for å ikke skremme deg, eller du burde eventuelt sagt noe selv

Anonymkode: 65cf5...743

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri tatt celleprøve.. dro til legen min da jeg var 25 for å utføre en celleprøve, men legen mente at dette ikke var nødvendig siden jeg var såpass ung, og fordi det ikke var nødvendig å ta en bit ifra livmortappen siden jeg ikke har fått barn ennå. Så jeg har liksom bare latt det ligge. Er 28 år nå og aldri vært hos gynekolog. Men har selfølgelig tatt tisseprøver og blodprøver for å sjekke at jeg ikke hadde sykdommer. Var frisk ifølge dem.

Når legen anbefaler å ikke ta celleprøve så tenker jeg også at det ikke er nødvendig.

Anonymkode: 2c801...e7d

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri tatt celleprøve.. dro til legen min da jeg var 25 for å utføre en celleprøve, men legen mente at dette ikke var nødvendig siden jeg var såpass ung, og fordi det ikke var nødvendig å ta en bit ifra livmortappen siden jeg ikke har fått barn ennå. Så jeg har liksom bare latt det ligge. Er 28 år nå og aldri vært hos gynekolog. Men har selfølgelig tatt tisseprøver og blodprøver for å sjekke at jeg ikke hadde sykdommer. Var frisk ifølge dem.

Når legen anbefaler å ikke ta celleprøve så tenker jeg også at det ikke er nødvendig.

Uansvarlig og kunnskapsløs lege. For det første bør alle ta celleprøve jevnlig, spesielt etter fylte 25 år (men gjerne tidligere ved mange partnere og/eller symptomer), og for det andre tar man ikke en bit av livmortappen når man tar celleprøve. Man børster borti livmortappen/munnen og får med noen celler, med andre ord en celleprøve. En bit hadde vært en biopsi. Det har ingenting å si om man har født eller ikke. Det er også sånn at man ofte ikke får symptomer før man har store celleendringer og har utviklet kreft, så en celleprøve er en liten ting å gjøre for å unngå store problemer.

Det er veldig lurt å sjekke underlivet jevnlig, både celleprøve og en generell sjekk om alt er i orden. f.eks. er polypper og muskelknuter i livmoren veldig vanlig og kan også oppstå hos unge kvinner. Jeg hadde knapt bikket 30 da jeg uvitende gikk rundt og grodde ut en diger muskelknute på nesten 10 cm i livmorveggen. De er ikke farlige men kan vokse som noen uvær, gi symptomer og også hindre deg i å bli gravid og/eller gjennomføre svangerskap og fødsel.
Gå hvert tredje år ihvertfall, bare for sikkerhets skyld! Gidder ikke legen, så dra til gynekolog. Det finnes private også som du kan få time hos uten å få henvisning. De koster mer men det er vel verdt å passe på helsa si.

Anonymkode: 3d7f1...0b0

• Liker 5
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herlighet, du må da ta ansvar for egen helse og ikke bare stole på en uvitende lege. Celleprøve er anbefalt av en grunn fra 25 års alder, helst skulle de tatt det før.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Beach skrev:

Greit at helsepersonell ikke vil skremme pasienter unødig før man vet ting 100% sikkert, men hvis noe helt klart så "mistenkelig" ut, regner jeg med at det er noe hun ville ha nevnt.

Uansett kan det være helt fint å starte med celleprøver i yngre alder. Livmorhalskreft i denne alderen er svært sjeldent, men det hender.

Det kan være hun tenkte det var en veldig liten sjanse for at det var noe galt, så det var ikke "vits" å si noe til pasienten. Men uansett tjener nok leger på å forstå at noen mennesker ser på dem som veldig autoritet og som ikke gjør noe uten grunn. Så for en del mennesker kan alle slike uvanlige handlinger føre til stress og bemkymringer. Leger gjør nok lurt i å legge seg til vanen å begrunne hvorfor de tar en prøve, og hvorfor de ombestemmer seg når de før har sagt en prøve er unødvendig. 

Skrevet

Hadde det vært hun som sa før undersøkelsen at det ikke var nødvendig, for så å ombestemme seg, hadde det kanskje vært grunn til bekymring. I dette tilfellet regner jeg med at hun tenkte dere like så greit kunne ta en celleprøve når du uansett var der. 

Gjest BlandaDrops
Skrevet

Jeg er 26 og har heller ikke fått rotet meg til å ta prøve, synes det er litt for hype egentlig.

Har ingen familiehistorie hva gjelder kreft så jeg tar det piano egentlig.

Etter alt hysteriet rundt Thea Steen og alt dette så bestilte jeg time ifjor, men kom ting i veien som gjorde at jeg måtte utsette besøket så har bare tiden gått liksom.

Kanskje jeg skal få gjort det i løpet av året likevel.

Skrevet (endret)
10 minutter siden, BlandaDrops skrev:

Jeg er 26 og har heller ikke fått rotet meg til å ta prøve, synes det er litt for hype egentlig.

Har ingen familiehistorie hva gjelder kreft så jeg tar det piano egentlig.

Etter alt hysteriet rundt Thea Steen og alt dette så bestilte jeg time ifjor, men kom ting i veien som gjorde at jeg måtte utsette besøket så har bare tiden gått liksom.

Kanskje jeg skal få gjort det i løpet av året likevel.

Du er klar over at livmorhalskreft ikke er arvelig? Er forbundet med HPV-virus. Satt på spissen: Har du noen gang hatt ubeskyttet sex finnes risiko. Samme om noen i familien din har hatt kreft eller ei. 

Edit: jeg snakker da direkte arvelig, det er klart sjansen øker om moren din hadde hatt det, men det betyr ikke at du ikke bør teste deg bare fordi det ikke er noen historie i din familie. Uansett, ubeskyttet sex = ta celleprøve. 

Endret av Menice
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det sa legen min også! Jeg kranglet meg til å få tatt prøven likevel siden det var derfor jeg kom. Det handler om å ta ansvar for egen helse. Viste seg at jeg hadde alvorlige celleforandringer som måtte behandles. Byttet fastlege med en gang. 

Anonymkode: ded58...d99

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg fikk livmorhalskreft da jeg var 23. Glad legen min tok meg på alvor den gangen. 

Anonymkode: ba5f6...794

Skrevet
7 timer siden, Beach skrev:

Enig med deg. Jeg tenker at det er normalt at legen kommenterer det de ser under en undersøkelse. Samtidig er det jo litt merkelig om gynekologen ikke har sagt at hun ikke har observert noe galt, jeg har alltid opplevd at de gjør det.

Nå vet vi jo ikke hvorfor trådstarter ble anbefalt gynekolog, men hvis det f.eks. er pga. uregelmessige blødninger, så er "aldersgrensen" for celleprøve på 25/26 år satt for de som ikke har symptomer på at noe kan være galt. Uregelmessige blødninger er derimot et slikt symptom. Ved ung alder er det trolig bare snakk om en hormonell ubalanse, men en gynekolog tar nok uansett celleprøve for sikkerhets skyld?

Gjest BlandaDrops
Skrevet
2 timer siden, Menice skrev:

Du er klar over at livmorhalskreft ikke er arvelig? Er forbundet med HPV-virus. Satt på spissen: Har du noen gang hatt ubeskyttet sex finnes risiko. Samme om noen i familien din har hatt kreft eller ei. 

Edit: jeg snakker da direkte arvelig, det er klart sjansen øker om moren din hadde hatt det, men det betyr ikke at du ikke bør teste deg bare fordi det ikke er noen historie i din familie. Uansett, ubeskyttet sex = ta celleprøve. 

Obs, har ikke tatt HPV vaksine heller jeg...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...