Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har veldig høy puls, jeg er ikke spesielt god form. Men ikke så dårlig form at pulsen bør være så høy. 

Nå kommer egentlig spørsmålet mitt. Jeg har kjøpt meg en pulsklokke som jeg går med hele tiden. Med skrittteller og hele pakka. Siden pulsen min er så høy så sier klokka at jeg har fat burn hele tiden. I dag er jeg syk og ligger bare i sengen,men klokka sier jeg har forbrent 800 kalorier i dag, det stemmer jo selvfølgelig ikke.. 

Så hvordan vet jeg da hvor mye jeg har forbrent når jeg faktisk trener.. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke svare på spørsmålet ditt, men har du høy hvilepuls konstant bør du snakke med legen din om det. Kan jeg spørre hvor høy den er?

Anonymkode: 4fa9e...60c

Gjest Anthrax
Skrevet

Kroppen forbrenner 1300-1500 kcal i døgnet om man bare ligger helt stille i sengen. Det heter basalforbrenning, og derfor er det galskap å ligge på det eller lavere om man prøver å gå ned i vekt. 800 frem til nå høres helt innafor ut.

Skrevet

jeg har lav hvilepuls (har mange års fortid innfor utholdenhetstrening) på nedre del av 40-tallet. Klokka mi kan fortelle meg at jeg hittil i dag har brukt 1427 kalorier - hvorav 837 er "inaktive" (=del av mitt daglige basalbehov = energiforbruk i hvile som går til div. kroppslige prosesser som hjernefunksjon, fordøyelse, immunforsvar, pusting, oppbygning av celler og vev osv) og 590 er fra dagens løpetur.

Dette er uansett bare estimater som ikke tar med i beregningen eventuelle hormonelle tilstander, gener/arv, og andel muskelmasse en har. Men det gir en pekepinn =) Så jo, de 800 stemmer nok ganske godt vil jeg tro. Husk også at dess tyngre du er, jo høyere er kroppens energiforbruk. Du vil bruke med energi enn ei lita spedbygd jente på 48 kg. 

Skrevet

Hvor høy puls snakker vi om? Jeg har nemlig lurt på det samme. I følge min klokke forbrenner jeg ca. 60 kcal i timen, det tilsvarer at jeg har forbrent ca. 810 for å dekke basalbehovet mitt frem til nå. Så 800 burde stemme :)

Skrevet

Jeg ligger på 113 nå, ligger på sofaen.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Mrst skrev:

Som sagt: snakk med legen din om dette.

Anonymkode: 4fa9e...60c

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, Mrst skrev:

Men hvilepulsen må måles mens du sover egentlig. Måler man den når man er våken er man gjerne anspent osv, som gjør at den blir høy. Min puls når jeg sitter i sofaen og rører på meg er 80-90

Anonymkode: c3f9d...cb3

Skrevet
19 minutter siden, Mrst skrev:

Om du har fitbit og har sovet med den på natten måler den hvilepulsen for deg. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvilepuls og puls generelt har ingenting å gjøre med hvor godt trent du er, det er genetisk. Selv har jeg hvilepuls på godt under 60, uten å være noe mer enn middels trent. Når du er godt trent går pulsen raskere ned når du slapper av igjen, men du kan ikke trene deg til lavere hvilepuls. Likevel syns jeg 113 i puls når du ligger på sofaen høres mye ut. Er du sikker på at pulsklokka stemmer? Prøv heller å måle pulsen selv ved å telle antall pulsslag i minuttet ved å holde på halsen

Anonymkode: e89ba...ba8

Skrevet

Jeg har også unormalt høy hvilepuls. Gikk med mini-EKG i tre døgn, og på det laveste lå pulsen min på 97 slag i min. Jeg sliter med angst og har en panikklidelse, som gjør at jeg naturlig er anspent. 

EKG målingen viste ingen urytmisk hjertefrekvens så vi har satt meg på en betablokker for å få ned pulsen. Jeg har fått et nytt liv!! Endelig kan jeg slappe av uten sterke beroligende medisiner. Våken hvilepuls hos meg lå fra 124 og oppover. Nå er den på rundt 85. 

Anbefaler en tur til legen. Normalt sett er det ikke farlig, men ubehagelig. 

Skrevet
6 timer siden, Blablab skrev:

Om du har fitbit og har sovet med den på natten måler den hvilepulsen for deg. 

Jeg har fitbit men fikk den akuratt så har ikke fått satt meg inn i den helt ennå.

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilepuls og puls generelt har ingenting å gjøre med hvor godt trent du er, det er genetisk. Selv har jeg hvilepuls på godt under 60, uten å være noe mer enn middels trent. Når du er godt trent går pulsen raskere ned når du slapper av igjen, men du kan ikke trene deg til lavere hvilepuls. Likevel syns jeg 113 i puls når du ligger på sofaen høres mye ut. Er du sikker på at pulsklokka stemmer? Prøv heller å måle pulsen selv ved å telle antall pulsslag i minuttet ved å holde på halsen

Anonymkode: e89ba...ba8

Joda klokka stemmer, jeg har hatt høy puls over lang tid.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også høy hvilepuls. Legen har sagt at dette er fordi jeg har veldig lavt blodtrykk. 

Foreslår at du drar til legen. 

Anonymkode: 91288...c3b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...