Gå til innhold

Hylelyd og lukter svidd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en toyota yaris som jeg regner med henger på bremsene. Den hyler når jeg kjører men slutter så fort jeg trør på bremsen. Siden jeg har hatt dårlig råd så har jeg kjørt med det en liten stund og nå har det kommet en brent/svidd lukt... skal på verksted på fredag men er redd for hva det kan være... og om det blir kjempedyrt å fikse... noen som har peiling?

Anonymkode: dec50...161

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan være bremseklossene som er nedslitt, du bør absolutt ikke kjøre med bilen før du har fått det sjekket  ut.

Anonymkode: 6757d...1cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har en toyota yaris som jeg regner med henger på bremsene. Den hyler når jeg kjører men slutter så fort jeg trør på bremsen. Siden jeg har hatt dårlig råd så har jeg kjørt med det en liten stund og nå har det kommet en brent/svidd lukt... skal på verksted på fredag men er redd for hva det kan være... og om det blir kjempedyrt å fikse... noen som har peiling?

Anonymkode: dec50...161

Og dyrer blir det jo lengre du venter og jo mer du bruker bilen. I tillegg kommer trafikkfaren du kan utgjøre, og risikoen for å miste førerkortet når du kjører med en bil som tydeligvis må på verksted.

Anonymkode: c8fb2...677

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har en toyota yaris som jeg regner med henger på bremsene. Den hyler når jeg kjører men slutter så fort jeg trør på bremsen. Siden jeg har hatt dårlig råd så har jeg kjørt med det en liten stund og nå har det kommet en brent/svidd lukt... skal på verksted på fredag men er redd for hva det kan være... og om det blir kjempedyrt å fikse... noen som har peiling?

Anonymkode: dec50...161

Mest sannsynlig at det kan være en eller flere av klossene som sitter fast i møkk. Kan dreie seg om 2000-4000,- tipper jeg. Om du da slipper unna med kun å få demontert, gjort rent, smurt opp satt på igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

min mor har en 2006 corolla, der henger bremsene hele tiden. Det svidde du lukter er bremsene som blir meget varme av å henge på under kjøring. Dette er meget trafikkfarlig, du kan risikere å koke bremsevæska som kan gi sterkt redusert bremseeffekt.

Min mor har fått smurt opp kalipperene foran og bak mange ganger men de henger seg til stadighet opp. Spesielt om noen andre enn min mor kjører som trykker hardt på bremsepedalen til en forandring. I hennes tilfelle burde kallipere, skiver, klosser og bremsevæske byttes. Kjenner ikke delepriser på toyota godt men det er vel 10-20k

Anonymkode: d13f0...40a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fire skiver og klosser på en slik liten bil kommer vel på rundt 10k kr. Kalippere er lett 2k/stk, pluss montering. Kan lønne seg å selge bilen til noen arabere og heller kjøpe en annen i bedre stand, om du har kjørt den i hjel. Etter en lengre kjøretur, gå en runde og kjenn på hjula om de stråler varme eller om du ser røyk. Hvis varmen kommer kun fra midten av hjulet kan det også være hjullager.

Anonymkode: b8569...5df

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for alle svar. Jeg bruker selvfølgelig ikke bilen nå frem til den skal på verksted. Har uansett gåavstand til jobb :) kjørt ihjel er den i hvertfall ikke. 2010 modell og kjørt 55 000 km.

 

Får vente i spenning fram til fredag å se hva regningen kommer på. Får forberede meg på å betale en del...

 

Anonymkode: dec50...161

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...