Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er innkalt til dialogmøte 2 med nav, fastlege og arb.giver. Jeg har vært 100% sykemeldt pga kroniske plager som forverres ved omtrent all form for aktivitet. Så lite som å dra til legen kan sette meg ut av spill, smertemessig, resten av dagen. Jeg har forstått det sånn at et dialogmøte skal omhandle min arbeidsevne, og hva som kan tilrettelegges for at jeg skal komme tilbake. Om ikke 100%, så iallefall gradert. Jeg kjenner nå at jeg ikke engang hadde greid èn dag i uka, men er så redd for at jeg skal presses mot en sånn løsning. Jeg sliter veldig med å stå opp for meg selv (har en del psykiske plager også), og frykter jeg kan bli overkjørt, og ikke greie å få frem alvoret i situasjonen. I tillegg har jeg vært dårlig på å opprettholde telefonkontakt med arbeidsgiver. Jeg har dog informert om sykemelding, forventet behandling, oppstart på medisin, deltagelse hos "Raskere Tilbake" osv. Jeg føler derfor at jeg har overholdt min del av sykemeldingen. Dette vet jeg at arbeidsgiver ikke er enig i, da han gjerne ønsker telefonkontakt. Nå er jeg redd arbeidsgiver skal bruke dette i mot meg på NAV-møte, og hvordan jeg evt skal forholde meg til det. 

Er det noen som har noen gode tips til forberedelser o.l. til slike NAV-møter i forbindelse med sykemelding? 

Anonymkode: 256fa...603

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen som har noen gode tips til forberedelser o.l. til slike NAV-møter i forbindelse med sykemelding? 

Forbered deg. Ha med notater med det du vil si. Du kan også ha med deg noen om du vil.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, abstinent skrev:

Forbered deg. Ha med notater med det du vil si. Du kan også ha med deg noen om du vil.

Men jeg vet liksom ikke hvordan jeg skal legge frem at min arbeidsevne er lik null, uten at de kommer til å presse på at det vel må være mulig å jobbe en time eller to et par ganger i uka f.eks. 

AnonymBruker
Skrevet

Ta med notater, ta med en som kan hjelpe deg å komme på ting og som har sett hvordan sykdommen påvirker deg.

Stoler du på fastlegen din?

Anonymkode: ddc9b...380

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men jeg vet liksom ikke hvordan jeg skal legge frem at min arbeidsevne er lik null, uten at de kommer til å presse på at det vel må være mulig å jobbe en time eller to et par ganger i uka f.eks. 

Jeg tror du krisemaksimerer. Fastlegen din er jo der.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og det mener du er helt uaktuelt?? Hva mener legen din oppi dette? Det er ganske viktig.

AnonymBruker
Skrevet

Forstår at du er redd for å bli overkjørt, det kan du nemlig forvente at du kan bli. Jeg ble det.

Mens jeg var sykemeldt måtte jeg delta på 2 forskjellige kurs og i tilegg måtte jeg på fysikalsk behandling hos kiropraktor i hele 12 uker, jeg måtte avlyse flere av behandlingene fordi jeg var dårlig.. nå er jeg ferdig med avklaringen, og har søkt på AAP.

Du må forklare i dialogmøte at du bare kan gjøre en ting av gangen, f.Eks viss du skal på avklaring må du informere om at du lå ta alt i etapper.

Anonymkode: cb11a...f83

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, abstinent skrev:

Jeg tror du krisemaksimerer. Fastlegen din er jo der.

Mulig. Jeg bare hadde en så ubehagelig opplevelse da jeg var der på dialogmøte etter 8 uker. Da var jeg alene, og følte meg virkelig mistenkeliggjort. Jeg snakket også med Raskere Tilbake om det. De spurte hvilket NAV-kontor jeg tilhørte, og da jeg svarte, nikket de og sa at det NAV-kontoret har rykte på seg for å være vanskelige og til tider litt tøffe i sin tilnærming til sykemeldte. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og det mener du er helt uaktuelt?? Hva mener legen din oppi dette? Det er ganske viktig.

Det mener jeg er helt uaktuelt. Legen mener det er liten sannsynlighet for at jeg kan komme tilbake til arbeid med det første.

TS

Skrevet

Mulig. Jeg bare hadde en så ubehagelig opplevelse da jeg var der på dialogmøte etter 8 uker. Da var jeg alene, og følte meg virkelig mistenkeliggjort. Jeg snakket også med Raskere Tilbake om det. De spurte hvilket NAV-kontor jeg tilhørte, og da jeg svarte, nikket de og sa at det NAV-kontoret har rykte på seg for å være vanskelige og til tider litt tøffe i sin tilnærming til sykemeldte. 

TS

Har du mulighet til å få en time hos fastlegen din før dialogmøtet?

AnonymBruker
Skrevet

Enig med andre over her. Det er viktig at du og fastlegen har samme oppfatning av situasjonen. Ikke for å skremme deg, men NAV er opptatt av konkrete diagnoser og dokumentasjon fra lege eller spesialist. Hvis du mener at du er sykere enn det fastlegen mener, så er det fastlegens mening som vektlegges. Sånn må det nesten være, fordi det ikke kan være opptil den enkelte å "føle" eller synse om hva de kan klare. Da er det bedre at du prøver ut arbeidsevnen og så får dokumentert hva som fungerer og ikke. 

Anonymkode: 48b5b...cbd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

Det synes jeg var uprofesjonelt av Raskere Tilbake å spre slike rykter. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det synes jeg var uprofesjonelt av Raskere Tilbake å spre slike rykter. 

De forholder seg til svært mange sykemeldte med min diagnose, og vet hva ganske mange i min situasjon har fortalt. De uttrykte at de forstod min opplevelse av møtet, fordi andre også har sagt det samme.

TS

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig med andre over her. Det er viktig at du og fastlegen har samme oppfatning av situasjonen. Ikke for å skremme deg, men NAV er opptatt av konkrete diagnoser og dokumentasjon fra lege eller spesialist. Hvis du mener at du er sykere enn det fastlegen mener, så er det fastlegens mening som vektlegges. Sånn må det nesten være, fordi det ikke kan være opptil den enkelte å "føle" eller synse om hva de kan klare. Da er det bedre at du prøver ut arbeidsevnen og så får dokumentert hva som fungerer og ikke. 

Men igjen, så har ikke legen så mye annet å forholde seg til enn min beskrivelse av smerter og funksjon i hverdagen. Det er en diagnose som ikke har klare behandlingsmetoder, og alt oppleves svært ulikt fra pasient til pasient.

TS

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men igjen, så har ikke legen så mye annet å forholde seg til enn min beskrivelse av smerter og funksjon i hverdagen. Det er en diagnose som ikke har klare behandlingsmetoder, og alt oppleves svært ulikt fra pasient til pasient.

TS

Har ikke kommet så langt som deg men skal sannsynligvis i et slikt møte selv en gang om ikke altfor lenge. :) Min lege sier at han kan ikke gjøre annet enn å bekrefte ovenfor NAV at det jeg beskriver passer med diagnosen og det skal holde slik jeg har forstått det. Håper du gir tilbakemelding her inne om hvordan møtet går.

Anonymkode: 40650...c3c

AnonymBruker
Skrevet

Greier du 1 time pr dag/et par timer i uken, så er det bedre for psyken din enn å være hjemme 100%. Det er viktig å få tankene litt bort fra sykdommen, og få litt positiv input i hverdagen. Jo lengre du er borte fra jobben, jo vanskeligere er det å komme tilbake. Og alle tiltak vil nok bli vurdert bare du kan  jobbe noe. Tenk over om det er noe slags tilrettelegging overhodet som kan hjelpe deg tilbake. Hvis legen tror du kan jobbe snart, så må du kommunisere bedre hvordan du har det. Hvis ikke så blir du tvunget til det, og da kan det være greit å være først ute å foreslå noen slags tilrettelegging. 

Anonymkode: 379c1...001

AnonymBruker
Skrevet

Greier du 1 time pr dag/et par timer i uken, så er det bedre for psyken din enn å være hjemme 100%. Det er viktig å få tankene litt bort fra sykdommen, og få litt positiv input i hverdagen. Jo lengre du er borte fra jobben, jo vanskeligere er det å komme tilbake. Og alle tiltak vil nok bli vurdert bare du kan  jobbe noe. Tenk over om det er noe slags tilrettelegging overhodet som kan hjelpe deg tilbake. Hvis legen tror du kan jobbe snart, så må du kommunisere bedre hvordan du har det. Hvis ikke så blir du tvunget til det, og da kan det være greit å være først ute å foreslå noen slags tilrettelegging. 

Anonymkode: 379c1...001

Legen tror det er liten sannsynlighet. Altså, ikke en liten sannsynlighet, men ikke særlig sannsynlig at jeg kan komme tilbake på jobb. Dårlig formulert av meg. 

Ja, jeg er klar over at noe er bedre enn ingenting, derfor gjør jeg alt jeg kan, og tar i mot alt jeg har kapasitet til av behandling og medisiner. Jeg har et stort ønske om å komme tilbake i jobb, så det er ikke det det står på. Men jobben min er veldig aktiv, og det er vanskelig å egentlig skulle tilrettelegge noe som helst, da det er enkelte ting som bare må gjøres uavhengig av tilrettelegging. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De forholder seg til svært mange sykemeldte med min diagnose, og vet hva ganske mange i min situasjon har fortalt. De uttrykte at de forstod min opplevelse av møtet, fordi andre også har sagt det samme.

TS

Denne setningen avslørte at det er snakk om ME eller fibromyalgi! :P Og du klarer ikke å jobbe en til to timer i uka? Ikke rart at NAV er litt strenge mot deg, nei...

Anonymkode: cc9fb...a83

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Denne setningen avslørte at det er snakk om ME eller fibromyalgi! :P Og du klarer ikke å jobbe en til to timer i uka? Ikke rart at NAV er litt strenge mot deg, nei...

Ja, det er fibromyalgi. Og hvorfor har de mer rett til å være strenge da? Det er en reell diagnose, som kan være SVÆRT smertefull. I mitt tilfelle har jeg store smerter nesten hele dagen, så hvordan jeg skal greie å utføre en fysisk jobb, det er for meg ganske uforståelig.

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dessuten hadde jeg ikke noe diagnose da jeg var i det første møte med dem. Sa aldri at de var strenge heller, bare at det var et ubehagelig møte. Det er forresten sånne som deg jeg håper jeg ikke møter. Sånne som stigmatiserer og dømmer. Heldigvis har jeg fagfolk på min side. Både spesialist, lege, sosionom, fysioterapeut og psykolog.

TS

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...