Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjøpte meg nytt hus i fjor. Mistet deretter en godt betalt oljejobb....gikk ledig i 1 1/2 år, før jeg fikk ny jobb.

Den nye jobben er ok betalt, men under halvparten av det jeg tjente før. Nå sliter jeg med å klare sitte med huset. Det går rett å slett ikke rundt. Er i en alder hvor jeg har lyst å reise og leve litt og ikke bo meg ihjel. Er alene.

Så mitt spørsmål er:

Hadde dere solgt huset, kjøpt noe mindre og rimeligere, for å kunne gjøre litt andre gøyale ting enn bare å bo? Eller hadde dere gjort alt dere kunne for å beholde huset, selv om det innebar, null ferie, ingenting ekstra kos i hverdagen (vin, biff, gå ut å spise osv) og at alle sparepengene vil forsvinne i huset??

Takker for gode råd og tips :)

(PS! Trenger ikke formaninger, da jeg er fullt klar over at ikke alle har råd til hus osv.)

Anonymkode: 417c5...2c4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

er det stor sannsynlighet for at du får tilbake jobben innen olje i løpet av to år? Om ikke ville jeg personlig solgt huset. Jeg blir ikke lykkeligere av å eie et hus jeg ikke har råd til. Mye bedre å kunne spise godt, reise og leve behagelig da.

Anonymkode: bfc6e...7b5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenk litt på hvorvidt du vil klare å komme ut med overskudd (om ikke så mye), om du går i null eller om et realistisk salg vil gjøre at du sitter tilbake med usikret gjeld.

Jeg antar du tenker kjøpe i det samme geografiske området du vurderer å selge i?

Dersom et salg og et nykjøp betyr at du starter med blanke ark (egenkapital og nytt lån, nåværende lån løst ut 100%), så vil det gi deg en bedre hverdag.

Anonymkode: e7752...e8d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sjansen for en oljejobb igjen er relativt stor, men lønningene vil ikke være på samme nivå som før. Dermed vil ikke det kunne løse noe særlig for meg, dessverre.

Ved et evt. hussalg, vil jeg forhåpentligvis komme ut med rundt 300k i overskudd etter at gjeld er innfridd. Ønsker å bo i samme området, men da i et rekkehus i stede for. Dette ligger naturligvis noe lavere i pris, så jeg vil kunne ha 1 mill mindre i lån ved et bolig-skifte, enn det jeg har idag.

Synes #2 skrev det veldig fint :) 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir ikke lykkeligere av å eie et hus jeg ikke har råd til. Mye bedre å kunne spise godt, reise og leve behagelig da.

ts.

• Liker 1
Skrevet

Hadde helt klart bodd billigere, og levd mer. Et større, finere, bedre, nyere hus KAN være en bedre investering over år. Det spørs veldig hvor du bor, og hva alternativet er. Men det er en dårlig investering i LIVET å ikke ha råd til reiser, god mat, opplevelser, etc.

Dessverre er mange i din posisjon og har mistet jobben sin i oljebransjen. Kjenner flere som har halvert lønna. Hadde du hatt en partner som betalte halvparten av boliglånet, hadde du kanskje klart det. Men er du alene syns jeg det er trist å tenke på at du må kutte ut alt gøy for å sitte med et hus du egentlig ikke trenger... Hvis du kan klare deg med en billigere, mindre leilighet f.eks.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, NewInTown skrev:

Hadde helt klart bodd billigere, og levd mer. Et større, finere, bedre, nyere hus KAN være en bedre investering over år. Det spørs veldig hvor du bor, og hva alternativet er. Men det er en dårlig investering i LIVET å ikke ha råd til reiser, god mat, opplevelser, etc.

Dessverre er mange i din posisjon og har mistet jobben sin i oljebransjen. Kjenner flere som har halvert lønna. Hadde du hatt en partner som betalte halvparten av boliglånet, hadde du kanskje klart det. Men er du alene syns jeg det er trist å tenke på at du må kutte ut alt gøy for å sitte med et hus du egentlig ikke trenger... Hvis du kan klare deg med en billigere, mindre leilighet f.eks.

Takk for fine ord og råd :) 

Skal være ærlig å si at det går på stoltheten, å ikke klare det, men som du sier....hva er livet uten reiser, god mat og opplevelser? Ingenting!!

ts.

Skrevet

Siden vi snakker om et helt hus: Er det muligheter for å leie ut en del av huset, og skaffe ekstra penger på den måten?

Gjest Coolaid
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjøpte meg nytt hus i fjor. Mistet deretter en godt betalt oljejobb....gikk ledig i 1 1/2 år, før jeg fikk ny jobb.

Den nye jobben er ok betalt, men under halvparten av det jeg tjente før. Nå sliter jeg med å klare sitte med huset. Det går rett å slett ikke rundt. Er i en alder hvor jeg har lyst å reise og leve litt og ikke bo meg ihjel. Er alene.

Så mitt spørsmål er:

Hadde dere solgt huset, kjøpt noe mindre og rimeligere, for å kunne gjøre litt andre gøyale ting enn bare å bo? Eller hadde dere gjort alt dere kunne for å beholde huset, selv om det innebar, null ferie, ingenting ekstra kos i hverdagen (vin, biff, gå ut å spise osv) og at alle sparepengene vil forsvinne i huset??

Takker for gode råd og tips :)

(PS! Trenger ikke formaninger, da jeg er fullt klar over at ikke alle har råd til hus osv.)

Ja, hadde solgt. Ser ingenting fornuftig med å bo over evne. 

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, Mis(s)Understood skrev:

Siden vi snakker om et helt hus: Er det muligheter for å leie ut en del av huset, og skaffe ekstra penger på den måten?

Har dessverre ikke mulighet til å leie ut. Om jeg evt. skal lage til leilighet i kjelleren, må jeg ta opp enda mer lån...så det går ikke ;) 

Men, takk for tanken. 

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...