Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye skal til for å få innvilget dette ung ufør tillegget på aap? 

Hvorfor fikk du det innvilget? 

Anonymkode: 89d2c...9d1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

MYE.

Anonymkode: dfccd...cd9

• Liker 1
Skrevet

Vilkårene for å få innvilget rettighet som ung ufør er at:

• du var under 26 år da du ble alvorlig og varig syk
  • sykdommen er klart dokumentert av lege/spesialist
  • du søker om uføretrygd før fylte 36 år hvis du har vært mer enn 50 prosent yrkesaktiv etter fylte 26 år

Det er som regel ikke så lett å få dette på AAP, da et av kravene er at det skal være varig. I og med at AAP er en midlertidig ytelse mens man avklarer om man er varig ute av stand til å komme i jobb, så vil det være sjelden man fyller vilkårene.
Men, dersom man senere får innvilget uføretrygd med tillegget for ung ufør, så vil man få dette tilbakebetalt for hele perioden man var på AAP også.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Angelheart2 skrev:

Vilkårene for å få innvilget rettighet som ung ufør er at:

• du var under 26 år da du ble alvorlig og varig syk
  • sykdommen er klart dokumentert av lege/spesialist
  • du søker om uføretrygd før fylte 36 år hvis du har vært mer enn 50 prosent yrkesaktiv etter fylte 26 år

Det er som regel ikke så lett å få dette på AAP, da et av kravene er at det skal være varig. I og med at AAP er en midlertidig ytelse mens man avklarer om man er varig ute av stand til å komme i jobb, så vil det være sjelden man fyller vilkårene.
Men, dersom man senere får innvilget uføretrygd med tillegget for ung ufør, så vil man få dette tilbakebetalt for hele perioden man var på AAP også.

Ok grunnen til at jeg lurer er fordi jeg nettopp fikk innvilget dette på aap. Da mener de vel at det ikke er håp for meg da? :/ 

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok grunnen til at jeg lurer er fordi jeg nettopp fikk innvilget dette på aap. Da mener de vel at det ikke er håp for meg da? :/ 

Nei, det mener de da aldeles ikke. Poenget med AAP er at du skal ha noe å overleve på mens du er i tiltake for å komme i jobb. Seg være kursing, behandling, tid for å komme seg, what evs. Kommer nå veldig an på hvorfor du er på AAP.

Anonymkode: 48f36...8ee

• Liker 1
Skrevet

Du må være syk på ordentlig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, MajorasMaske skrev:

Du må være syk på ordentlig.

Really?... Har du ikke noe bedre å komme med? Syk på ordentlig. Man er da syk på ordentlig uansett når man er syk. Ingen later som at de er syke så lenge og så overbevisende at de endre opp på AAP. I så fall er de virkelig mentalt forstyrret og syke på ordentlig likevel.

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Really?... Har du ikke noe bedre å komme med? Syk på ordentlig. Man er da syk på ordentlig uansett når man er syk. Ingen later som at de er syke så lenge og så overbevisende at de endre opp på AAP. I så fall er de virkelig mentalt forstyrret og syke på ordentlig likevel.

Allikevel må man være ordentlig syk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei siden denne tråden var aktiv så vil jeg benytte sjansen og spørre dere som kan dette.

Jeg har søkt på AAP, så huket jeg av for at jeg har en alvorlig varig sykdom før fylte 26 år (noe jeg faktisk har dokumentert gjennom langtids sykemelding). Der står det at jeg skal ordne en spesialist erklæring, noe jeg skal på samtale til straks. Og i tilegg en legeerklæring.

Spørsmålet mitt er rett person slett om jeg har krysset feil? Jeg hadde jo ikke tenkt å søke uføre, skulle jo bare søke AAP i første omgang, fordi jeg ønsker å få hjelp til å finne noe å gjøre som fungerer med sykdommen min.. er bare 28 år nå og vil ikke uføre meg ennå, har ikke fått avklaring ennå, og det vil jeg jo.

Anonymkode: 1a04f...2e6

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei siden denne tråden var aktiv så vil jeg benytte sjansen og spørre dere som kan dette.

Jeg har søkt på AAP, så huket jeg av for at jeg har en alvorlig varig sykdom før fylte 26 år (noe jeg faktisk har dokumentert gjennom langtids sykemelding). Der står det at jeg skal ordne en spesialist erklæring, noe jeg skal på samtale til straks. Og i tilegg en legeerklæring.

Spørsmålet mitt er rett person slett om jeg har krysset feil? Jeg hadde jo ikke tenkt å søke uføre, skulle jo bare søke AAP i første omgang, fordi jeg ønsker å få hjelp til å finne noe å gjøre som fungerer med sykdommen min.. er bare 28 år nå og vil ikke uføre meg ennå, har ikke fått avklaring ennå, og det vil jeg jo.

Hvis du ble varig syk før fylte 26, så har du krav på ung ufør. Som i praksis betyr litt mer penger i kassen din. Det er ikke farlig å bli ufør, da det absolutt ikke trenger å være en permanent tilstad. Å bli ung ufør er kjempevansklig, men skulle du plutselig bli det, så syns jeg du skal være lettet og ta i mot pengene.

AnonymBruker
Skrevet

Det er et tillegg til AAP. Om du i fremtiden skal søke uføretrygd er det et annet skjema. 

Anonymkode: 8883e...877

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå som jeg har ung ufør på aap - OM jeg blir ufør i framtiden så vil ung ufør tillegget følge med da? 

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ble varig syk før fylte 26, så har du krav på ung ufør. Som i praksis betyr litt mer penger i kassen din. Det er ikke farlig å bli ufør, da det absolutt ikke trenger å være en permanent tilstad. Å bli ung ufør er kjempevansklig, men skulle du plutselig bli det, så syns jeg du skal være lettet og ta i mot pengene.

Det må være dokumentert at man ble syk før fylte 26 år.. Og alt etterpå med jobbtrening, utredninger for sykdommen osv., behandlinger må være dokumentert godt. Og det skal bevises at man faktisk ikke klarer å jobbe uavhengig sykdommen. Man må ha vært villig til å presse seg selv, prøve ut det meste. Det er en lang vei til å få ufør innvilget. De som får det innvilget er det fordi det er mest hensiktsmessig i forhold til hvordan man fungerer eller om man fungerer pga sykdommen /skaden osv. Og for å sikre en inntekt. 

Anonymkode: 8d7c8...8b0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det må være dokumentert at man ble syk før fylte 26 år.. Og alt etterpå med jobbtrening, utredninger for sykdommen osv., behandlinger må være dokumentert godt. Og det skal bevises at man faktisk ikke klarer å jobbe uavhengig sykdommen. Man må ha vært villig til å presse seg selv, prøve ut det meste. Det er en lang vei til å få ufør innvilget. De som får det innvilget er det fordi det er mest hensiktsmessig i forhold til hvordan man fungerer eller om man fungerer pga sykdommen /skaden osv. Og for å sikre en inntekt. 

Det er et tillegg til AAP. Om du i fremtiden skal søke uføretrygd er det et annet skjema. 

Anonymkode: 8883e...877

Okei, takker for svar. Jeg hadde ikke tenkt å søke uføre nå siden jeg er såpass ung.. vil få en sjanse og prøve meg ut i jobb igjen etterhvert.. derfor søker jeg aap først slik at jeg kan få hjelp/veiledning til dette. Klarer ikke sette meg ned å søke uføre nå, er for dårlig, og har fått en god forståelse av at det der er en lang prosess..

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, MajorasMaske skrev:

Allikevel må man være ordentlig syk.

Mange som går på AAP har også fysisk funksjonshemning eller andre kognitive problemer, så nei, ikke bare syk på ordentlig.

Anonymkode: bf909...e61

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vil legge til at mens man utredes,får behandling, jobbtrening osv har man krav på aap til man enten blir ufør eller det viser seg at man klarer å jobbe. Den perioden man "avklarer" , derav navnet arbeidsavklaring(spenger). 

Gjest FarDareisMai
Skrevet

Nå som jeg har ung ufør på aap - OM jeg blir ufør i framtiden så vil ung ufør tillegget følge med da? 

Som regel, ja. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke sikkert. Men du vil ha en god klagesak om du får avslag ved overgang til annen stønad. 

Det er to forskjellige instanser som behandler AAP og uføretrygd, derfor vil man kunne få to forskjellige konklusjoner ved søknad om ung ufør-tillegget på disse stønadene. 

Anonymkode: fa9aa...9bc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...