Gå til innhold

Hvordan unngå å være bitter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en mann som er 24 år, og har slitt en del med sterk angst etter mobbing på ungdomsskolen. Denne angsten har gjort at jeg har hatt problemer med å danne vennskap og å være sosial, noe som har redusert sjansene mine for å få meg kjæreste og slikt. Har verken kysset eller noe mer før. Det eneste jeg har gående for meg, er at jeg har ganske høy utdanning, jeg håper at kan gjøre at jeg tjener en del penger.

Den lille erfaringen mine med kvinner når det kommer til parforhold, har gjort meg ganske bitter og deprimert. Jeg forstår at dette er en dårlig holdning, fordi det bare gjør ting verre for meg selv. Har tenkt litt på å kjøpe sex, bare for å i alle fall ta jomfrudommen. 

Anonymkode: 47018...87a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blir du bitter mot kvinner eller bitter generelt? Har du vurdert psykolog? Det kan være vanskelig å bearbeide mobbing, spesielt på egenhånd.

Anonymkode: 1e9c6...6c4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, du er bare 24 år, skulle tro du var 45. Tror du trenger å jobbe mer med ydmykhet. 

Anonymkode: cbe70...a7c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du sliter med det sosiale generelt, hvorfor er bitterheten kun rettet mot kvinner?

Skylder kvinner deg kjærlighet og sex mer enn andre menn skylder deg vennskap?

Anonymkode: 6c3ef...223

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare si med en gang at mannfolk som har kjøpt sex av prostituerte er en dealbreaker for meg. Kanskje jobbe litt med kvinnesynet ditt? 

Anonymkode: f3af8...294

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Blir du bitter mot kvinner eller bitter generelt? Har du vurdert psykolog? Det kan være vanskelig å bearbeide mobbing, spesielt på egenhånd.

Anonymkode: 1e9c6...6c4

Ja, jeg har alt tatt kontakt med psykolog. Ikke bitter mot kvinner og bitter mot de mennene jeg ser har dårlig moral og likevel får dame. 

Anonymkode: 47018...87a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg har alt tatt kontakt med psykolog. Ikke bitter mot kvinner og bitter mot de mennene jeg ser har dårlig moral og likevel får dame. 

Anonymkode: 47018...87a

Mente, blir ikke bitter mot alle kvinner, bare noen. Særlig misliker jeg de menn jeg ser har dårlig moral og likevel får dame.

Anonymkode: 47018...87a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du sliter med det sosiale generelt, hvorfor er bitterheten kun rettet mot kvinner?

Skylder kvinner deg kjærlighet og sex mer enn andre menn skylder deg vennskap?

Anonymkode: 6c3ef...223

Den er ikke kun rettet mot kvinner. Egentlig mente jeg mest at jeg føler en bitterhet generelt. Ingen skylder meg heller noe som helst, annet enn å bli behandlet med folkeskikk. 

Anonymkode: 47018...87a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mente, blir ikke bitter mot alle kvinner, bare noen. Særlig misliker jeg de menn jeg ser har dårlig moral og likevel får dame.

Anonymkode: 47018...87a

Ok. Kan på en måte se den. Det er bra. Men bør ikke denne bitterheten rettes mot mobberne som har gjort at ting har blitt som det har blitt for deg? Altså, ideelt klarer du å bli kvitt det helt. Veldig bra at du har tatt kontakt psykolog :) Håper det kan hjelpe deg. Ellers vet jeg ikke helt... Å ta kontakt med psykolog er det første steget, og det er allerede tatt. Du har nok mye mer gående for deg enn utdanningen og mulig høy inntekt. Kan virke som du bare ikke tørr å vise hva du har å tilby på en måte. Angst er vanskelig, vet selv hvordan det er. Men det kan bli bedre. Om man ikke klarer å bli kvitt det helt kan man klare å minske det og lære seg å håndtere det.

Når det kommer til å kjøpe sex vil jeg fraråde det. Du er fortsatt ung. Og ting kan forandre seg etter hjelp av psykolog. 

Anonymkode: 1e9c6...6c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan kanskje være at du ikke har lært å sette grenser? Er en noe eldre mann i samme situasjon, og selv om jeg har hatt noen kjærester så er jeg til dels preget av mobbing/plaging i oppveksten selv om jeg heldigvis ikke var blant de verste ofrene. Og jeg skjønner hva du mener når du nevner at det er bittert å se at "umoralske" menn tar for seg blant alle lag av kvinner, mens de som er mer "straight forward" ikke kommer så langt. 

Men slik du skriver bør man passe seg for å bli bitter, for det går faktisk bare utover en selv. Det er mer konstruktivt å endre seg selv, tross alt har man bare kontroll over hvem man selv er, man kan ikke forvente at andre endres. Min løsning har ligget i - og ligger i ved fortsatt utvikling - i fysisk trening, lære seg å sette kraftigere grenser og å sette seg selv i respekt og å ikke godta at noen tråkker over grensene dine. I dagens samfunn er ikke respekt noe du automatisk får, det er noe man må gjøre seg fortjent til på godt og vondt. 

Dette betyr ikke at du trenger å være drittsekk for å få dame, men som mann i dagens samfunn kan man med fordel være noe mer kompromissløs og "tøff" uten at det glir over i drittsekkoppførsel. Det er gjerne ikke drittsekkoppførselen i seg selv de fleste oppegående kvinner går etter, det er mer en egenskap som aksepteres på tross av fordi en bølle ofte oppleves som uredd. Betrakt heller hvilke positive egenskaper en typisk bølle har og lær deg å beherske disse egenskapene. Det som ofte går igjen er at disse mennene ikke er redde for å "ta" hva de vil ha, men det er faktisk mulig å gjøre dette på en mer respektfull måte. Kunsten ligger i å være tydelig på hva du ønsker uten å hverken undertrykke egne eller andres behov.  For å gjøre det må man gjerne jobbe med angsten som kan følge i kjølvannet av mobbing, og man lærer seg etterhvert at man ikke trenger å være redd for å ta litt plass i ulike situasjoner. Du trenger ikke alltid være den som roper høyest heller, men sier man aldri noenting eller unnlater alltid å påpeke sine egne behov kommer man heller aldri noen vei her i verden. Finn en god balanse :) 

Anonymkode: 88337...448

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg er klar over at det ikke er det å være drittsekk kvinner blir tiltrukket av, men gjerne selvtilliten og at de er veldig sosiale.

Anonymkode: 47018...87a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som at du fordi du er "snill og grei" så fortjener du bedre. For du sammenligner deg med de som (i dine øyne) er "slemme og onde". At de burde ha det slik du har det.

Jeg skal være brutal med deg; men det ser ut som har valgt å være et offer. For å unngå offer-rollen må du jobbe med egen selvfølelse. Du velger selv om du vil være et offer eller en kriger, og du har dessverre valgt å være et offer. Du sier selv "jeg har høy utdannelse", men "har blitt mobbet og fått angst" =derfor har ikke jeg draget.  Det å bli et offer når man mobbes er ikke noe du velger, men du kan velge om du vil være det nå.

Du får altså ikke gjort noe med fortiden, du kan kun endre holdningene du har til den.

Dette er ingen quickfix, og det krever jobbing. Men jeg mistenker at du tror du ikke fortjener noe, derfor har du ikke erfaring med damer; fordi det lyser av deg "jeg er ikke verdt noe", "ikke snakk med meg". Beklager, men ingen damer syns det er attraktivt. Om du velger å kjøpe sex så tror jeg du vil få problemer med deg selv. Kanskje angsten forsterkes? For jeg tror ikke du hadde kjøpt sex om hadde dameerfaring; det er ikke dine verdier. Så hvorfor ødeleggene verdiene dine? 

"Du vet ikke hvordan det er" tenker du nok. Men jeg ble mobbet 10 år, og har angst og depresjoner av det. Jeg sliter med å date menn pga manglende tillit og jeg trekker meg unna alle menn som prøver seg. Jeg er veldig bevisst på at jeg er singel fordi jeg unngår menn. Jeg valgte tidlig å være en fighter, og ikke et offer. Skulle de som mobbet meg få rett? Nei. De skulle få se dem. Så her er jeg; høyt udanna, ganske fin (sier folk) og morsom. Jeg valgte å jobbe med meg selv, men jeg var lenge i offerrollen. Husk at ingen skylder deg noe som helst, og ingen er ansvarlig for din lykke. Derfor må du jobbe med dine egne holdninger og tankemønstre. 

 

Lykke til.

 

Hilsen K 26

Anonymkode: 84d6f...3f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mente, blir ikke bitter mot alle kvinner, bare noen. Særlig misliker jeg de menn jeg ser har dårlig moral og likevel får dame.

Anonymkode: 47018...87a

Hvem er disse (noen) kvinnene du blir bitter mot, og hvorfor?

Anonymkode: e95b4...d7a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem er disse (noen) kvinnene du blir bitter mot, og hvorfor?

Anonymkode: e95b4...d7a

Bare glem at jeg skrev det.

 

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det virker som at du fordi du er "snill og grei" så fortjener du bedre. For du sammenligner deg med de som (i dine øyne) er "slemme og onde". At de burde ha det slik du har det.

Jeg skal være brutal med deg; men det ser ut som har valgt å være et offer. For å unngå offer-rollen må du jobbe med egen selvfølelse. Du velger selv om du vil være et offer eller en kriger, og du har dessverre valgt å være et offer. Du sier selv "jeg har høy utdannelse", men "har blitt mobbet og fått angst" =derfor har ikke jeg draget.  Det å bli et offer når man mobbes er ikke noe du velger, men du kan velge om du vil være det nå.

Du får altså ikke gjort noe med fortiden, du kan kun endre holdningene du har til den.

Dette er ingen quickfix, og det krever jobbing. Men jeg mistenker at du tror du ikke fortjener noe, derfor har du ikke erfaring med damer; fordi det lyser av deg "jeg er ikke verdt noe", "ikke snakk med meg". Beklager, men ingen damer syns det er attraktivt. Om du velger å kjøpe sex så tror jeg du vil få problemer med deg selv. Kanskje angsten forsterkes? For jeg tror ikke du hadde kjøpt sex om hadde dameerfaring; det er ikke dine verdier. Så hvorfor ødeleggene verdiene dine? 

"Du vet ikke hvordan det er" tenker du nok. Men jeg ble mobbet 10 år, og har angst og depresjoner av det. Jeg sliter med å date menn pga manglende tillit og jeg trekker meg unna alle menn som prøver seg. Jeg er veldig bevisst på at jeg er singel fordi jeg unngår menn. Jeg valgte tidlig å være en fighter, og ikke et offer. Skulle de som mobbet meg få rett? Nei. De skulle få se dem. Så her er jeg; høyt udanna, ganske fin (sier folk) og morsom. Jeg valgte å jobbe med meg selv, men jeg var lenge i offerrollen. Husk at ingen skylder deg noe som helst, og ingen er ansvarlig for din lykke. Derfor må du jobbe med dine egne holdninger og tankemønstre. 

 

Lykke til.

 

Hilsen K 26

Anonymkode: 84d6f...3f3

Du har nok mye rett i dette :) 

Anonymkode: 47018...87a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en mann som er 24 år, og har slitt en del med sterk angst etter mobbing på ungdomsskolen. Denne angsten har gjort at jeg har hatt problemer med å danne vennskap og å være sosial, noe som har redusert sjansene mine for å få meg kjæreste og slikt. Har verken kysset eller noe mer før. Det eneste jeg har gående for meg, er at jeg har ganske høy utdanning, jeg håper at kan gjøre at jeg tjener en del penger.

Den lille erfaringen mine med kvinner når det kommer til parforhold, har gjort meg ganske bitter og deprimert. Jeg forstår at dette er en dårlig holdning, fordi det bare gjør ting verre for meg selv. Har tenkt litt på å kjøpe sex, bare for å i alle fall ta jomfrudommen. 

Anonymkode: 47018...87a

Det finnes vel neppe en kur for bitterhet som funker for alle. Men å gi slipp på slikt er lettere hvis du leser litt filosofi og forstår konseptet om determinisme. Det fjerner på en måte litt ansvar, og derfor også skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 minutter siden, Kim skrev:

Det finnes vel neppe en kur for bitterhet som funker for alle. Men å gi slipp på slikt er lettere hvis du leser litt filosofi og forstår konseptet om determinisme. Det fjerner på en måte litt ansvar, og derfor også skyld.

Man skal nok være litt forsiktig med å bli for deterministisk også, for det det følger jo også at man heller ikke kan gjøre noe med situasjonen ettersom tilstanden nå kun (upermuterbart) er et resultat av tidligere tilstand. 

Anonymkode: 88337...448

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg er klar over at det ikke er det å være drittsekk kvinner blir tiltrukket av, men gjerne selvtilliten og at de er veldig sosiale.

Anonymkode: 47018...87a

Og felles for bøller er ofte at de fremstår med selvtillit. Bemerk ordet "fremstår", for det er ikke slik at alle bøller har det, snarere tvert imot. Men mange av dem greier likevel å gi inntrykk av at de har selvtillit, noe som er tiltrekkende i seg selv. Fake it till you make it som det heter. Det er en av egenskapen man kan lære av "bøllene". 

Anonymkode: 88337...448

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man skal nok være litt forsiktig med å bli for deterministisk også, for det det følger jo også at man heller ikke kan gjøre noe med situasjonen ettersom tilstanden nå kun (upermuterbart) er et resultat av tidligere tilstand. 

Anonymkode: 88337...448

Nei det stemmer ikke. Selv om vi ikke har fri vilje. Så betyr det ikke at vi har et visst handlingsrom. Er du f.eks god i matte, kan du på ingen måte ta det til inntekt, men du kan jobbe med å utvikle de egenskapene du har fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kim skrev:

Nei det stemmer ikke. Selv om vi ikke har fri vilje. Så betyr det ikke at vi har et visst handlingsrom. Er du f.eks god i matte, kan du på ingen måte ta det til inntekt, men du kan jobbe med å utvikle de egenskapene du har fått.

Hvilket handlingsrom man har kommer an på hvilken form for determinsme du snakker om, om man f. eks. diskuterer predestinasjon ligger det i kortene at det er ganske lite man kan gjøre siden alt er bestemt på forhånd. 

Men uansett hvilken form man definerer, så ligger det også i kortene at man har et handlingsrom, altså et utfallsrom som da er lukket. Skal man skape store endringer for seg selv, så er det ikke dette man bør ha som eneste utgangspunkt. 

Anonymkode: 88337...448

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...