AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #1 Skrevet 18. april 2017 Hva skjer da? Har noen konflikter gående, og blir truet med å bli meldt til barnevernet. Men de har ingenting å ta meg på. Jeg er rusfri, stabil samboer, generelt stabilt liv og er ellers "normal". Har ingen diagnoser. Hvordan sjekker barnevernet sakene de får? De må jo undersøke før de eventuelt setter inn tiltak? Er det mye som skal til for å bli fratatt barnet? Mange spørsmål her, men ble litt skeptisk når jeg ble truet med BV. Jeg har jo ikke gjort noe gale og er god mor, håper jeg har mulighet til å bevise det for BV også hvis det kommer så langt. Flere som ble meldt til BV og at det gikk bra ti slutt? Anonymkode: a04ae...b39
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #2 Skrevet 18. april 2017 Beklager skrivefeil. Ts Anonymkode: a04ae...b39
Forundret.. Skrevet 18. april 2017 #3 Skrevet 18. april 2017 Hvorfor ble du truet med dem og av hvem? Tror ikke du trenger å frykte noe om det ikke er hold i det dem skulle ha meldt fra om. 11
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #4 Skrevet 18. april 2017 Kan ikke skrive så mye detaljer her, da jeg er redd å bli gjenkjent. Men det er ikke noen offentlige instanser. Det er privat person. Anonymkode: a04ae...b39
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #5 Skrevet 18. april 2017 Altså, barnevernet er da ingenting å true med eller være redd for dersom det ikke er grunner til det. Om man av en eller annen grunn blir meldt, sjekker de saken og ferdig med det. Jeg skjønner ikke greia med å være redd for at bv bare plutselig skal komme å ta barna. Anonymkode: b4884...d11 26
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #6 Skrevet 18. april 2017 Så forferdelig TS. Håper du kutter ut disse folkene fra livet ditt som driver å truer deg sånn. Anonymkode: c0f7c...28c 6
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #7 Skrevet 18. april 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Altså, barnevernet er da ingenting å true med eller være redd for dersom det ikke er grunner til det. Om man av en eller annen grunn blir meldt, sjekker de saken og ferdig med det. Jeg skjønner ikke greia med å være redd for at bv bare plutselig skal komme å ta barna. Anonymkode: b4884...d11 Hvordan undersøker de sakene hvor det blir meldt om bekymring? Hjelper det å ha koselige bilder på mobilen dersom det skulle dukke opp en sak? Ellers sjekker de vel kanskje forholdene barnet bor i? Føler det kan være vanskelig å gi omsorg til barnet når andre ser på, da gjør jo man alt feil føler jeg. ts Anonymkode: a04ae...b39
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #8 Skrevet 18. april 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så forferdelig TS. Håper du kutter ut disse folkene fra livet ditt som driver å truer deg sånn. Anonymkode: c0f7c...28c Ja den personen er ute av livet. Det er min eks og barnet er ikke hans. Så hadde han noen venninner sa han, som lett kunne ødelgge for meg. Ts Anonymkode: a04ae...b39
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #9 Skrevet 18. april 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvordan undersøker de sakene hvor det blir meldt om bekymring? Hjelper det å ha koselige bilder på mobilen dersom det skulle dukke opp en sak? Ellers sjekker de vel kanskje forholdene barnet bor i? Føler det kan være vanskelig å gi omsorg til barnet når andre ser på, da gjør jo man alt feil føler jeg. ts Anonymkode: a04ae...b39 Det kommer jo an på hva bekymringen går på. Men koselige bilder på mobilen holder nok ikke jeg tror man først og fremst vil bli kalt inn til samtale. Hva er det de truer med å melde da? Anonymkode: b4884...d11 4
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #10 Skrevet 18. april 2017 Det blir da oftest et hjemmebesøk for å se hvordan dere har det. Går barnet i barnehage eller på skole så tas det også kontakt med disse ved behov. Det er ofte barnehage/skole melder om barns situasjon. Du bør ta det med knusende ro i din situasjon og svare på spørsmål og oppføre deg som du pleier. Det er synd at "folk" truer en med å melde til BV uten at det er noen grunn. Det er veldig ødeleggende for den personen som får slengt sånt etter seg. Tusenvis av spørsmål vil surre rundt i hodet inntil situasjonen er avklart. Det er IKKE lett å bli fratatt et barn. Anonymkode: b7397...b6f 6
Honey Dew Skrevet 18. april 2017 #11 Skrevet 18. april 2017 Har du ditt på det tørre, har du ingenting å frykte. La dem undersøke og når de ikke finner noe å sette fingeren på, kan du le motstanderen din midt oppi ansiktet 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #12 Skrevet 18. april 2017 Hei! (Dette ble litt langt) Studerer barnevern, men er bare på det første studieåret og er derfor ingen ekspert på alle områder rundt barnevernet. Vi har hatt mange gjesteforelesere som jobber innen ulike instanser, og vi har fått høre ved flere forelesninger at barnevernet ofte får inn såkalte «hevnmeldinger», og at det er lett å gjennomskue dette. Når barnevernet får inn en bekymringsmelding har de 1 uke på å avgjøre om meldingen skal bli henlagt, eller om det skal bli en undersøkelse. Ved de aller fleste «hevnmeldinger» blir meldingen henlagt, men dersom bekymringsmeldingen inneholder alvorlig omsorgssvikt/overgrep blir det mest trolig en undersøkelse. Barnevernet har 3 måneder på å finne ut om de skal henlegge saken eller fatte tiltak. Under en undersøkelse prater de selvfølgelig med foreldrene først (med mindre det er akutte saker), og det foregår enten via et hjemmebesøk eller kontorbesøk. Det skal MYE til for at et barn skal bli plassert utenfor hjemmet. Omsorgsovertakelse er alltid siste utvei, og da skal alle tiltak være forsøkt. Et barn blir ikke plassert utenfor hjemmet med mindre det er høyst nødvendig, så du skal derfor ta dette helt med ro! Det er viktig å huske på at alle de sakene i media hvor «barnevernet kom på døra helt ut av det blå» alltid omhandler de frustrerte foreldrenes side av saken, og at det ligger veldig mye bak hver enkelt sak. Det er også viktig å huske på at INGEN foreldre er perfekte, selv ikke barnevernsansatte er perfekte foreldre. Ingen bryr seg om det er litt rotete hjemme, eller om barnet har på seg ulike sokker. Ingen utøver omsorg på samme måte, og dette er noe barnevernsansatte er fullstendig klar over. Det beste er å være ærlig om situasjonen! Som sagt, ta det helt med ro. Dette ordner seg! Anonymkode: 96400...eca 20
slagelse Skrevet 18. april 2017 #13 Skrevet 18. april 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva skjer da? Har noen konflikter gående, og blir truet med å bli meldt til barnevernet. Men de har ingenting å ta meg på. Jeg er rusfri, stabil samboer, generelt stabilt liv og er ellers "normal". Har ingen diagnoser. Hvordan sjekker barnevernet sakene de får? De må jo undersøke før de eventuelt setter inn tiltak? Er det mye som skal til for å bli fratatt barnet? Mange spørsmål her, men ble litt skeptisk når jeg ble truet med BV. Jeg har jo ikke gjort noe gale og er god mor, håper jeg har mulighet til å bevise det for BV også hvis det kommer så langt. Flere som ble meldt til BV og at det gikk bra ti slutt? Anonymkode: a04ae...b39 Det viktigste du kan gjøre er å ta kontakt med advokat og rådføre deg der først. Når du blir innkalt til samtale bør du ha med deg en person du kan stole på. Skriv referat etter samtalene med dem, hjemmebesøk og besøk på deres kontor. Om de vil være tilstede en time sammen med deg og barn for å vurdere samspillet mellom dere bør du ha en ekstra sammen med dere som du kan stole på . Skriv referat om hvordan det gikk. Ta med eventuellt båndopptaker. Du kan ta opp samtalene på bånd så lenge du er med i samtalene. Hvorfor sier jeg dette? Barnevernet er ikke kjent for å skrive det som er sant etter samtaler og besøk hvor de observerer mor og barn sammen. Du vet ikke hvilke saksbehandlere du får. Det lønner seg å ta sine forhåndsregler . Lykke til. Håper det ordner seg til det beste for deg og familien . 3
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #14 Skrevet 18. april 2017 7 minutter siden, slagelse skrev: Det viktigste du kan gjøre er å ta kontakt med advokat og rådføre deg der først. Når du blir innkalt til samtale bør du ha med deg en person du kan stole på. Skriv referat etter samtalene med dem, hjemmebesøk og besøk på deres kontor. Om de vil være tilstede en time sammen med deg og barn for å vurdere samspillet mellom dere bør du ha en ekstra sammen med dere som du kan stole på . Skriv referat om hvordan det gikk. Ta med eventuellt båndopptaker. Du kan ta opp samtalene på bånd så lenge du er med i samtalene. Hvorfor sier jeg dette? Barnevernet er ikke kjent for å skrive det som er sant etter samtaler og besøk hvor de observerer mor og barn sammen. Du vet ikke hvilke saksbehandlere du får. Det lønner seg å ta sine forhåndsregler . Lykke til. Håper det ordner seg til det beste for deg og familien . Hvorfor gjør bv dette? Det er jo ulovlig. Er det rart folk er redd dem Anonymkode: a04ae...b39 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #15 Skrevet 18. april 2017 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! (Dette ble litt langt) Studerer barnevern, men er bare på det første studieåret og er derfor ingen ekspert på alle områder rundt barnevernet. Vi har hatt mange gjesteforelesere som jobber innen ulike instanser, og vi har fått høre ved flere forelesninger at barnevernet ofte får inn såkalte «hevnmeldinger», og at det er lett å gjennomskue dette. Når barnevernet får inn en bekymringsmelding har de 1 uke på å avgjøre om meldingen skal bli henlagt, eller om det skal bli en undersøkelse. Ved de aller fleste «hevnmeldinger» blir meldingen henlagt, men dersom bekymringsmeldingen inneholder alvorlig omsorgssvikt/overgrep blir det mest trolig en undersøkelse. Barnevernet har 3 måneder på å finne ut om de skal henlegge saken eller fatte tiltak. Under en undersøkelse prater de selvfølgelig med foreldrene først (med mindre det er akutte saker), og det foregår enten via et hjemmebesøk eller kontorbesøk. Det skal MYE til for at et barn skal bli plassert utenfor hjemmet. Omsorgsovertakelse er alltid siste utvei, og da skal alle tiltak være forsøkt. Et barn blir ikke plassert utenfor hjemmet med mindre det er høyst nødvendig, så du skal derfor ta dette helt med ro! Det er viktig å huske på at alle de sakene i media hvor «barnevernet kom på døra helt ut av det blå» alltid omhandler de frustrerte foreldrenes side av saken, og at det ligger veldig mye bak hver enkelt sak. Det er også viktig å huske på at INGEN foreldre er perfekte, selv ikke barnevernsansatte er perfekte foreldre. Ingen bryr seg om det er litt rotete hjemme, eller om barnet har på seg ulike sokker. Ingen utøver omsorg på samme måte, og dette er noe barnevernsansatte er fullstendig klar over. Det beste er å være ærlig om situasjonen! Som sagt, ta det helt med ro. Dette ordner seg! Anonymkode: 96400...eca Takk for svar. Det jeg har lest i media gjorde meg litt bekymret da bv ikke gjorde det de bør gjør før de tar barn. Har også hørt at de kan forfalske dokumenter osv. Hvis det er slikt de holder på, er det ikke rart folk er skeptiske Anonymkode: a04ae...b39 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #16 Skrevet 18. april 2017 11 minutter siden, slagelse skrev: Det viktigste du kan gjøre er å ta kontakt med advokat og rådføre deg der først. Når du blir innkalt til samtale bør du ha med deg en person du kan stole på. Skriv referat etter samtalene med dem, hjemmebesøk og besøk på deres kontor. Om de vil være tilstede en time sammen med deg og barn for å vurdere samspillet mellom dere bør du ha en ekstra sammen med dere som du kan stole på . Skriv referat om hvordan det gikk. Ta med eventuellt båndopptaker. Du kan ta opp samtalene på bånd så lenge du er med i samtalene. Hvorfor sier jeg dette? Barnevernet er ikke kjent for å skrive det som er sant etter samtaler og besøk hvor de observerer mor og barn sammen. Du vet ikke hvilke saksbehandlere du får. Det lønner seg å ta sine forhåndsregler . Lykke til. Håper det ordner seg til det beste for deg og familien . Nå må du gi deg her. Har ikke du en egen tråd der du kan diskutere alt det "onde" barnevernet gjør? Anonymkode: 784e0...356 24
slagelse Skrevet 18. april 2017 #17 Skrevet 18. april 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nå må du gi deg her. Har ikke du en egen tråd der du kan diskutere alt det "onde" barnevernet gjør? Anonymkode: 784e0...356 Jeg skrev det som er sant . 4
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #18 Skrevet 18. april 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Det jeg har lest i media gjorde meg litt bekymret da bv ikke gjorde det de bør gjør før de tar barn. Har også hørt at de kan forfalske dokumenter osv. Hvis det er slikt de holder på, er det ikke rart folk er skeptiske Anonymkode: a04ae...b39 Dette synspunktet kommer kun fra barnas foreldre. Som den kommenterte sa, barnevernet går ikke inn og fjerner barn uten grunn. Når barnevernet ser at det ikke er noe å sette fingeren på, er det melder som får problemer. Jeg er sikker på at de ikke finner noe "å ta deg på" Anonymkode: 784e0...356 5
slagelse Skrevet 18. april 2017 #19 Skrevet 18. april 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor gjør bv dette? Det er jo ulovlig. Er det rart folk er redd dem Anonymkode: a04ae...b39 Det er riktig det som bv studenten sa om at Barnevernet har tre måneder i undersøkelse. Barnevernet har et regelverk å forholde seg til, men du kan ikke garantere at det regelverket blir fulgt. Det kan være at Barnevernet skriver i rapport at alle tiltak er prøvd, men det betyr ikke at det stemmer. Be derfor om at de sender deg alle dokumenter etterhvert som de blir skrevet slik at du får undersøkt faktagrunnlaget før saken eventullt ruller videre. Mange har brent seg på dette og mistet barna uten at det er blitt gitt saklig begrunnelse. Ikke la deg overkjøre . 3
slagelse Skrevet 18. april 2017 #20 Skrevet 18. april 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette synspunktet kommer kun fra barnas foreldre. Som den kommenterte sa, barnevernet går ikke inn og fjerner barn uten grunn. Når barnevernet ser at det ikke er noe å sette fingeren på, er det melder som får problemer. Jeg er sikker på at de ikke finner noe "å ta deg på" Anonymkode: 784e0...356 Dette synspunktet kommer fra barnevernofre som inkluderer barna. 1
Anbefalte innlegg