Gjest Anonymous Skrevet 20. desember 2004 #1 Skrevet 20. desember 2004 Er det noen her som har klaga på karakteren på en eksamen? Det ligger et skjema på nettet, som man skal sende inn. Og der er det satt av GOD plass til "Begrunnelse for klage". Hva i all verden skal jeg skrive der? Jeg strauk, og vil bare prøve å se om det er mulig å få en E. Noen gode forslag? Help me!!
liv Skrevet 20. desember 2004 #2 Skrevet 20. desember 2004 Skriv bare at du menerdin oppgave fortjener en høyre karakter eller noe sånt..
Arwen Skrevet 20. desember 2004 #3 Skrevet 20. desember 2004 Du skal skrive en god begrunnelse for hvorfor du mener du ikke skal stryke, ha med ting fra oppgaven du mener svarer på spørsmålet som var gitt. Hvis begrunnelsen ikke er god nok mister du muligheten til å klage på karakteren. I første omgang får du bare en sensurbegrunnelse, etter du har fått den kan du velge å klage på nytt, da klager du på karakteren.
Gjest Anonymous Skrevet 20. desember 2004 #4 Skrevet 20. desember 2004 Jeg må med andre ord skrive konkrete ting som jeg synes er godt nok svar på oppgåvere jeg har fått? Holder det ikke med "Jeg synes jeg fortener en bedre karakter. Synes jeg har fått med mange gode poeng i oppgave 1,3,4 og 6, selv om jeg bomma litt på 2 og 5" (Ehh.. Bare et eksempel altså!) Uff, dette blir verre en jeg trodde...
Arwen Skrevet 20. desember 2004 #5 Skrevet 20. desember 2004 Jeg må med andre ord skrive konkrete ting som jeg synes er godt nok svar på oppgåvere jeg har fått? Jepp. En av mine venninner fikk ikke godkjent sin klage (som var ett vedlegg på 2 a4 ark) Ikke lett å være student nei. :-?
Scheherazade Skrevet 20. desember 2004 #6 Skrevet 20. desember 2004 Da jeg klagde på en karakter (NTNU) skrev jeg ingenting i det feltet, og klaget ble bahandlet den!
Arwen Skrevet 20. desember 2004 #7 Skrevet 20. desember 2004 Da jeg klagde på en karakter (NTNU) skrev jeg ingenting i det feltet' date=' og klaget ble bahandlet den![/quote'] Kanskje det er forskjellig praksis fra skole til skole.
Gjest Anonymous Skrevet 20. desember 2004 #8 Skrevet 20. desember 2004 Jepp. En av mine venninner fikk ikke godkjent sin klage (som var ett vedlegg på 2 a4 ark) Ikke lett å være student nei. :-? Oh God!! Da tror jeg at jeg sparer meg bryet! Får heller leve med stryk... :-? Men da kan da ikke vere meningen at man skal skrive flere A4-sider? På skjemaet er det jo bare 1 ark og alt er ikke satt av til begrunnelse der.
Gjest Anonymous Skrevet 20. desember 2004 #9 Skrevet 20. desember 2004 Da jeg klagde på en karakter (NTNU) skrev jeg ingenting i det feltet' date=' og klaget ble bahandlet den![/quote'] Hmmm!! Kanskje jeg skal gidde likevel. Hehe... Kan jo vere heldig å få den behandlet da, som du. Skrev du absolutt ingenting i det fletet altså? Var nemlig akkurat det jeg har lyst til og... Har ærlig talt ikke så mye å skrive der, da jeg bare vil prøve lykken liksom... :oops:
Arwen Skrevet 20. desember 2004 #10 Skrevet 20. desember 2004 Vi får lov å legge med vedlegg hvis vi vil. Går forresten på BI/NMH, kan være din skole praktiserer det annerledes. Lykke til uansett
Gjest Anonymous Skrevet 20. desember 2004 #11 Skrevet 20. desember 2004 Vi får lov å legge med vedlegg hvis vi vil. Går forresten på BI/NMH, kan være din skole praktiserer det annerledes. Lykke til uansett Dette er et enkeltemne ved Universitetet i Oslo. Tror jeg prøver blankt jeg, så får vi se hva som skjer. Er verdt et forsøk ihvertfall!! Takk for det ¤Arwen¤! Takk for svar til begge to :-)
Gjest Anonymous Skrevet 20. desember 2004 #12 Skrevet 20. desember 2004 Takk for svar til begge to :-) Eller til alle tre blir det vel
Tusseline Skrevet 20. desember 2004 #13 Skrevet 20. desember 2004 Man bør være veldig OBS på det å klage på en eksamenskarakter. Det er mange som faktisk GÅR NED en/flere karakterer.
orakel Skrevet 21. desember 2004 #14 Skrevet 21. desember 2004 Får du ikke tilbud om konte når du stryker da? Det må da være mye bedre å få sjansen til å ta eksamen om igjen og få en god karakter enn å få en E.
Gjest Aurélie Skrevet 21. desember 2004 #15 Skrevet 21. desember 2004 Oh God!! Da tror jeg at jeg sparer meg bryet! Får heller leve med stryk... :-? Men da kan da ikke vere meningen at man skal skrive flere A4-sider? På skjemaet er det jo bare 1 ark og alt er ikke satt av til begrunnelse der. Dersom du mener at du har et godt grunnlag for å klage , så synes jeg du bør gjøre det, uavhengig av at andre ikke har oppnådd noe sånn sett. 2 A4 sider høres litt mye ut, ser ikke helt hva det skulle være som trengs å utbroderes _så_ mye.
Gjest gjesten Skrevet 21. desember 2004 #16 Skrevet 21. desember 2004 Dette er litt utenfor tema, men vil bare gjøre oppmerksom på at det er en liten forskjell på universitet og høyskole. Universitetet har IKKE konte- eksamen om du stryker eller kun vil ta opp eksamen av andre grunner. Vi må melde oss opp til ny eksamen det neste semesteret og blir dermed forsinket. Derfor er det all grunn til å klage å se om karakteren kan forbedres.
Gjest Anonymous Skrevet 21. desember 2004 #17 Skrevet 21. desember 2004 Hos oss ble vi bedt om å få begrunnelse fra sensor før vi klaget. Så jeg ba om begrynnelse jeg - hvor det sto hva som var bra og hva som var dårlig - og at det var en veldig sterk D. Så klaget jeg i håp om å få en C. Skrev kort om hvorfor jeg mente at jeg fortjente en bedre karakter, og la ved bregrunnelsen fra sensor. Etter en måneds tid fikk jeg svar på klagen. Ny karakter: E. Det var så sinnsykt bittert!!! Hadde jeg trodd at det var fare for å gå ned i karakter hadde jeg jo aldri klaget. Tror jeg skal tenke meg om både en og to ganger før jeg klager på en eksamenskarakter igjen. :veldigsur:
Gjest Anonymous Skrevet 21. desember 2004 #18 Skrevet 21. desember 2004 Uff, kjipt å gå NED i karakter da... :trøste: Jeg har som sagt fått stryk, så jeg har absolutt ingenting å tape. Har ikke hørt om noen konte-eksamen, men det er vel fordi jeg går på Universitetet da, som noen forklarte her... Flere som har erfaring med å gå opp/nedd etter klaging på karakter?
Gjest Xavia Skrevet 21. desember 2004 #19 Skrevet 21. desember 2004 Jeg må med andre ord skrive konkrete ting som jeg synes er godt nok svar på oppgåvere jeg har fått? Nemlig!
orakel Skrevet 21. desember 2004 #20 Skrevet 21. desember 2004 Universitetet har IKKE konte- eksamen om du stryker eller kun vil ta opp eksamen av andre grunner. Vi må melde oss opp til ny eksamen det neste semesteret og blir dermed forsinket. Derfor er det all grunn til å klage å se om karakteren kan forbedres. Dette er ikke praksisen ved ALLE universiteter i Norge! Universitetet jeg er tilknyttet tilbyr konteeksamen ved legeerklæring og stryk. Vil du forbedre en bestått-karakter må du derimot vente til neste ordinære eksamen, eventuelt følge neste kurs. Det har blitt endel endringer som følge av kvalitetsreformen, så det kan lønne seg å sjekke hvordan praksis er ved ditt lærested.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå