Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvor mye kalkun trengs til 11 voksne på nyttårsaften? Og hva av tilbehør er vanlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Til 11 personer trenger du en 5 kgs kalkun. Tilbehør er jo helt valgfritt, vi har stuffing, fløtegratinerte poteter, saus, diverse grønnsaker (kål-/gulrotstuing, rosenkål, brokkoli, mais) og gjerne også søtpotetmos. Mange har waldorfsalat til kalkun, men selv kan jeg styre min begeistring.

Gjest GreenSky
Skrevet

Hm... Babygulrøtter, kastanjer, søtpoteter, rødkål, waldorfsalat, kokte poteter, osv er det jeg ser for meg passe.

Men så er jeg veggis da, så hva vel vel jeg. :P

Skrevet

Jeg har lært at man skal beregne 0,5 kg kalkun pr pers, men selv kjøper jeg en kalkun som er så stor som mulig(men passer på at den får plass i stekeovnen!). Jeg synes det er brystet som er best på kalkunen, og med en stor kalkun blir det mere bryst. det som blir til overs fryser jeg ned.

Jeg har bare laget kalkun to ganger, og da serverte jeg med stuffing, poteter, fløtesaus av kraften fra kalkunen og innmaten, rosenkål, sølvløk, sylteagurk, rørte tyttebær, waldorfsalat (blir ikke det samme uten!!) og gulrøtter. Hvis du kjøper kalkun fra Prior følger det med oppskrift på forskjellige sauser, stuffinger og waldorfsalat.

Skrevet

Tror man beregner ca 500g pr pers, men det står vel på pakken...

Poteter, rosenkål, gulrøtter og Waldorfsalat, er det vi pleier å ha til. Jeg synes det er best å lage sausen av innmaten som følger med...

Skrevet

Hvor lett er det å få tak i en så stor kalkun da tro?

Skrevet

Da jeg var på butikken på lørdag hadde de flere på over 5 kg, så løp å kjøp.....

Skrevet

Men jeg skal ikke hjem før på lille julaften..

Skrevet

De har nok av store kalkuner i butikkene. Vi kjøper selv en diger kalkun, selv om vi bare er fire, for vi spiser kalkun på 2. juledag også, og rester av kalkun er godt på smørbrød o.l.

Gjest Toro_Jenta
Skrevet

Du får ikke en butikk til å holde av for deg da?

Skrevet

5 kilo til 11 hørtes veldig lite ut!

Stek to stk davel!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...