Gå til innhold

Interrail!!


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest!

Hallo!! :D

Jeg og 3 venninner tenker på å dra på interrail om noen år!!

Er det noen som vet om steder som virkelig er verdt å dra til? Ting som må oppleves?

Og hvor mye koster en slik tur? Ca?

Takk for hjelpen!!

Buttercup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Interrail er kjempegøy, og anbefales virkelig. Gå på en togstasjon og få NSBs interrailbrosjyre så får du priser, kart og tips.

En interrailbillett koster ikke mye. Europa er delt inn i soner, og så kan dere velge om dere vil reise innenfor en sone, noen få soner eller hele Europa. Prisen på billetten er også høyere hvis dere er over 26 år (som jeg dessverre er ).

Et tips fra meg: Selv om det er gøy å ta mye på sparket, bør dere planlegge en noenlunde reiserute. Det er veldig mange fine byer i Europa, men dere må velge bort noe. Det er umulig å få med seg 20 land i løpet av en måned. Da blir det bare toging.

For at turen skal bli billigere, går det an å ta noen turer med nattog fremfor å overnatte på vandrerhjem eller hotell.

Da vi reiste, gjorde vi det sånn at det første vi gjorde da vi kom til en by, var å oppsøke turistinformasjonen (ligger ofte ved togstasjonen) for å få anbefalt billige overnattingssteder. Så satte vi fra oss sekkene på hotellet og utforsket byen.

Vel, nå har jeg svart på mye som du ikke egentlig spurte om. Hvor dere bør dra? Jeg ville valgt en svipptur innom Italia ihvertfall. Ellers er Praha en fantastisk by. Paris er jo hyggelig. Det er så mange muligheter. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei du!

Jeg var på interrail sommeren 1998 sammen med fire venninner. Akkurat ferdig med videregående, og følte oss som verdensmestre! Turen gikk fint, men det var minst like mye flaks som at vi faktisk var verdensmestre!! ;)

Men, noen tips fra meg skal du da få....;)

- Ikke gap over for mye. Vi hadde en måned, og var innom Berlin, Praha, Wien, Venezia, Verona, Barcelona, Paris, London og Amsterdam.... Det var ALTFOR mye... Jeg ville valgt fire-fem byer dersom jeg kunne velge igjen...

- Pass på togtidene sånn at du ikke kommer fram til en by sent på kvelden. Da er det ofte vanskelig å finne plass å sove.

- Ikke gidd å drasse med deg telt. Vi sov første natten i telt, og tsjekkisk sprutregn gjorde alle sakene våre klissvåte.

- Ikke ta med deg for mye!! Kvelden før jeg dro, kjente pappa (en dreven interrailer) på sekken min, og beordret meg til å pakke ut halvparten. Jeg var sur for alle de fine toppene jeg ikke fikk ha med meg, men takket pappa da jeg kom til Malmø omtrent... Sekken er tyngre enn det kjennes ut på stuegulvet hjemme!

- Les om de byene dere skal til, evt kjøp en stor Europa-guide. Vi leste lite om byene, og ble tråkkende i turist-flommen.

- Togbilletter med NSB koster 2600 for alle sonene i fire uker. Vi brukte cirka 10,000 kroner i alt, men shoppet ikke veldig mye. Litt ble det selvfølgelig....

- Turistinformasjonen på togstasjonen er alltid første stopp. De hjelper dere med innkvartering.

- Prøv å reise om natten - da sparer dere tid og ikke minst penger til overnatting.

- Legg inn en by med strand. (eks Barcelona eller Hellas). Sør-Europa i juli/august er fryktelig varmt, og det er deilig med litt følelse av Syden også.

Lykke til - interrail er en stooor opplevelse!

Linn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått mange bra tips her, så jeg vil bare anbefale noen steder. Jeg var innom 11-12 byer på tre uker og det var i meste laget. Selv om alle stedene kan anbefales, var jeg særlig fornøyd med Paris, Nice, Venecia og Roma. Jeg synes Italia var helt topp, jeg kunne tenkt meg å tatt en rundreise bare der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest

Tusen takk for masse gode tips, nå vet vi iallefall hvor vi skal starte!!!!

Gleder meg masse til å dra, og det å lese innleggene deres inspirerte meg bare mer!!

Takk for all hjelpen! :D

hilsen Buttercup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg synes Italia var helt topp, jeg kunne tenkt meg å tatt en rundreise bare der"

Ville bare kommentere at jeg har vært på to interrailer, og den andre var faktisk en rundreise i Italia (inkludert en svipptur til Korfu)! Det var fantastisk!

Den første interrailen var en sånn hektisk en, med fjorten stopp på fire uker, men det syntes jeg bare var gøy!!! Jeg var ikke spesielt bereist, så jeg syntes det var spennende å se så mye nytt.

Den andre turen var LITT roligere, men det var minst like mye spennende å se! Det ble en ordentlig kultur og kulinarisk ferie!

Jeg tror vi brukte rundt 10000-15000 i lommepenger (og da levde vi godt) på fire uker. Jeg anbefaler å dra til Paris, Roma og Firenze, men jeg var fornøyd med stort sett alle stedene vi var innom. (De eneste stedene jeg ikke likte noe særlig var Milano og Genova)

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...