Gå til innhold

Hvorfor PCOS ?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

jeg har en hva kom først av "høna eller egget" spørsmål til dere. Policystisk ovarialt syndrom og overvekt går sammen. Får man PCOS fordi man er overvektig? Eller er man overvektig fordi man har PCOS? Hmm 

Anonymkode: d575e...4cd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man kan ha pcos uten å være overvektig også. 

Anonymkode: a4ef1...e8c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan ha pcos uten å være overvektig også. 

Ja det finnes en tynn variant av PCOS også. Men i faglitteratur beskrives det at overvekt er typisk med pcos. Og jeg lurer da på om det er PCOS som forårsaker det, eller om de er overvektig og som følger av det får pcos 

Anonymkode: d575e...4cd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke ekspert men tror det er slik att de som er overvektige som har det ofte kan bli kvitt det hvis de går ned i vekt. 

Så jeg tenker att det kan være att de får pcos som føler av overvekt. 

Men det finnes alle varianter vil jeg tro. Det kommer jo av att kroppen produserer for mye mannlig hormon. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk påvist PCOS som 12-åring. Ble ikke overvektig før flere år senere. 

Anonymkode: 3ac44...d15

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var et tynt barn. Da jeg kom i puberteten este jeg ut og har slitt med overvekt siden. Fikk diagnosen altfor sent, i 21 års alder. Så pcos kommer nok først, i alle fall hos de fleste. Det er jo kjent at det er veldig vanskelig å gå ned i vekt om man har pcos. Man går også fort opp i vekt.

Anonymkode: 6743b...444

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her kom overvekten først, har vært overvektig siden jeg var barn, men fikk ikke PCOS før jeg var i 20-årene. Og det hadde blitt sjekket før, rundt 17-18 år, da bar det litt høye hormonverdier, men ikke nok til å sette diagnose eller gjøre noe med det.

Anonymkode: baa1a...5a9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 25 og har pcos. Alltid vært tynn. Bmi som undervektig.

Anonymkode: f05e3...c12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...