altmuligmannen Skrevet 17. april 2017 #1 Skrevet 17. april 2017 Jeg og min kone bor i felles eiet hus. Hun flyttet inn hos meg for noen år siden. Hun har egne barn fra tidligere ekteskap. Jeg har ikke barn selv. Jeg lurer på to ting. Dersom jeg dør først, hvordan blir da arven etter meg fordelt? Dersom hun dør først, hvordan blir da arven fordelt etter henne? Jeg har googlet og søkt mye rundt på nettet, men kommer ikke helt i mål på svarene. Jeg tror det er slik at dersom jeg dør først, vil hun arve etter meg. Men vil f.eks. min øverige familie også arve noe? Dersom hun dør først, tror jeg at jeg arver 1/4 av hennes verdier/gjeld og at hennes barn arver 3/4 av hennes verdier og gjeld. Jeg har også lest at hennes barn kan kreve arven utbetalt umiddelbart da de er særkullsbarn. Grunnen for at jeg tenker på dette, er at jeg gjerne vil fortsette å bo i huset om hun dør først og omvendt. Jeg ønsker at hun også skal ha mulighet til å bo i huset om jeg dør først. Er det mulighet for at jeg kan spare opp egne penger som bare er mine slik at jeg kan betale ut evnt arv som hennes barn ønsker? Eller er dette også penger spart opp i felles eie som de på samme måte vil ha krav på da vi har felles økonomi ? Dette er kompliserte greier
ViljaH Skrevet 17. april 2017 #2 Skrevet 17. april 2017 Du må få hjelp av advokat. Dere trenger en blanding av testamente, en avtale med hennes barn om å bo i uskifte minimum i huset ut levetiden, og kanskje livsforsikring for å betale ut arv. 2
altmuligmannen Skrevet 17. april 2017 Forfatter #3 Skrevet 17. april 2017 27 minutter siden, ViljaH skrev: Du må få hjelp av advokat. Dere trenger en blanding av testamente, en avtale med hennes barn om å bo i uskifte minimum i huset ut levetiden, og kanskje livsforsikring for å betale ut arv. Det jeg lurer litt på her er at om hennes barn går med på en slik avtale, vil de da kunne gå tilbake på denne avtalen om de velger å ombestemme seg? Det kan virkelig være kime til mye styr dette her.
Nikolineee Skrevet 17. april 2017 #4 Skrevet 17. april 2017 Hei vi har vert hos advokat pga samme situasjon. Vi fikk beskjed om at særkullsbarn under 18 år må betales ut. Hvis særkulsbarnet er over 18 kan dere lage avtale med barnet om at du sitter i uskiftet bo.
ViljaH Skrevet 19. april 2017 #5 Skrevet 19. april 2017 På Monday, April 17, 2017 den 9.46, altmuligmannen skrev: Det jeg lurer litt på her er at om hennes barn går med på en slik avtale, vil de da kunne gå tilbake på denne avtalen om de velger å ombestemme seg? Det kan virkelig være kime til mye styr dette her. Det er jeg usikker på. Barna bør få en oversikt over boets verdier og i avtalen bør det stå noe som beskytter deres arv. Det bør ikke være slik at de gir deg rett til å sitte i uskifte ut din levetid, uten noe tilbake. Da kan du i realiteten tømme boet for verdier før arven gjøre opp. 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2017 #6 Skrevet 20. april 2017 Særkullsbarn kan kreve skifte når foreldrene er døde. Det betyr at du kan risikere å måtte selge hus for å innfri arven. Anonymkode: 42ea0...7d4 1
Vera Vinge Skrevet 20. april 2017 #7 Skrevet 20. april 2017 Nå husker jeg ikke detaljene rundt dette, men min far og stemor gjorde akkurat noe rundt dette for en tid tilbake. De er gift, men lagde i tillegg en spesiell avtale, som hans og hennes barn var enige i. Hvor de da blir sittende i uskiftet bo når en av dem dør. Og det skulle bare mangle. En jeg kjenner opplevde som barn å bli kastet ut av barndomshjemmet sitt sammen med moren sin da stefaren hennes døde og hans datter krevde å få sin andel av huset. Jeg syns sånt er hjerterått, når man har mistet partneren sin og skal man i tillegg bli tvunget til å flytte fra hjemmet sitt. 3
AnonymBruker Skrevet 20. april 2017 #8 Skrevet 20. april 2017 På Monday, April 17, 2017 den 9.02, altmuligmannen skrev: Jeg og min kone bor i felles eiet hus. Hun flyttet inn hos meg for noen år siden. Hun har egne barn fra tidligere ekteskap. Jeg har ikke barn selv. Jeg lurer på to ting. Dersom jeg dør først, hvordan blir da arven etter meg fordelt? Dersom hun dør først, hvordan blir da arven fordelt etter henne? Jeg har googlet og søkt mye rundt på nettet, men kommer ikke helt i mål på svarene. Jeg tror det er slik at dersom jeg dør først, vil hun arve etter meg. Men vil f.eks. min øverige familie også arve noe? Dersom hun dør først, tror jeg at jeg arver 1/4 av hennes verdier/gjeld og at hennes barn arver 3/4 av hennes verdier og gjeld. Jeg har også lest at hennes barn kan kreve arven utbetalt umiddelbart da de er særkullsbarn. Grunnen for at jeg tenker på dette, er at jeg gjerne vil fortsette å bo i huset om hun dør først og omvendt. Jeg ønsker at hun også skal ha mulighet til å bo i huset om jeg dør først. Er det mulighet for at jeg kan spare opp egne penger som bare er mine slik at jeg kan betale ut evnt arv som hennes barn ønsker? Eller er dette også penger spart opp i felles eie som de på samme måte vil ha krav på da vi har felles økonomi ? Dette er kompliserte greier Kontakt en advokat. Få hjelp med å sette opp gjensidig testamente. Da akn de ønsker la seg gjennomføre i praksis. Uten testament er dere prisgitt at arvingene samtykker. Om dere er goft, eller samboere er av betydning her. Anonymkode: 297c7...cef
AnonymBruker Skrevet 20. april 2017 #9 Skrevet 20. april 2017 11 timer siden, ViljaH skrev: Det er jeg usikker på. Barna bør få en oversikt over boets verdier og i avtalen bør det stå noe som beskytter deres arv. Det bør ikke være slik at de gir deg rett til å sitte i uskifte ut din levetid, uten noe tilbake. Da kan du i realiteten tømme boet for verdier før arven gjøre opp. Tull. En person i uskifte bo kan ikke forringe verdien på boet vesentlig. Da kan arvingene kreve skifte. Anonymkode: 297c7...cef
Carrot Skrevet 20. april 2017 #10 Skrevet 20. april 2017 (endret) På 17.04.2017 den 9.02, altmuligmannen skrev: Jeg og min kone bor i felles eiet hus. Hun flyttet inn hos meg for noen år siden. Hun har egne barn fra tidligere ekteskap. Jeg har ikke barn selv. Jeg lurer på to ting. Dersom jeg dør først, hvordan blir da arven etter meg fordelt? Dersom hun dør først, hvordan blir da arven fordelt etter henne? Dette er kompliserte greier Vi har akkurat vært gjennom dette og fått advokat til å hjelpe oss. Det er slik: Dersom du dør først uten testamente (der du fordeler arven på anen måte) arver hun etter loven 50% og dine foreldre / søsken evt tanter osv arver resten. Dersom hun dør arver du 1/3 av hennes del mens resten går til hennes barn. - det er den enkle delen, men når det er snakk om for eksempel bolig hvor dere bege eier 50% er det slik; hun eier 50% av boligen, av dine 50% i boligen arver hun halvparten og resten går til dine som beskrevet over, og du får 1/3 av hennes 50% i boligen.. Dersom dere har verdier som overskriver arvelovens minimum kan man fordele ved testamente som man ønsker, da kan hun for eksempel si at ungene skal få sin minstearv og du skal få resten. Likeså kan du i testamente gi henne alt av din arv da du ikke har egne barn og ikke gi noe til dine foreldre osv. Ta kontakt med advokat. Endret 20. april 2017 av Carrot skrivefeil
AnonymBruker Skrevet 20. april 2017 #11 Skrevet 20. april 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tull. En person i uskifte bo kan ikke forringe verdien på boet vesentlig. Da kan arvingene kreve skifte. Anonymkode: 297c7...cef dette stemmer ikke. Uskiftet er ikke en "rett man har" det er noe man får lov til av særkullsbarn / egne barn osv, arvingene (nok med en) kan kreve skifte fra dag en. Den som sitter uskiftet har full råderett over verdiene. Anonymkode: 6eb6b...7a7
AnonymBruker Skrevet 20. april 2017 #12 Skrevet 20. april 2017 16 minutter siden, Vera Vinge skrev: Nå husker jeg ikke detaljene rundt dette, men min far og stemor gjorde akkurat noe rundt dette for en tid tilbake. De er gift, men lagde i tillegg en spesiell avtale, som hans og hennes barn var enige i. Hvor de da blir sittende i uskiftet bo når en av dem dør. Og det skulle bare mangle. En jeg kjenner opplevde som barn å bli kastet ut av barndomshjemmet sitt sammen med moren sin da stefaren hennes døde og hans datter krevde å få sin andel av huset. Jeg syns sånt er hjerterått, når man har mistet partneren sin og skal man i tillegg bli tvunget til å flytte fra hjemmet sitt. Synes ikke det er hjerterått. Jeg hadde også krevd skifte i en slik situasjon. Dette er uansett noe man forsikrer seg mot ved å ha livsforsikring slik at man kan betale ut arvinger. Det er urimelig å kreve at særkullsbarn ikke skal få arven sin når en forelder går bort. Anonymkode: 86307...c17 2
Vera Vinge Skrevet 20. april 2017 #13 Skrevet 20. april 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes ikke det er hjerterått. Jeg hadde også krevd skifte i en slik situasjon. Dette er uansett noe man forsikrer seg mot ved å ha livsforsikring slik at man kan betale ut arvinger. Det er urimelig å kreve at særkullsbarn ikke skal få arven sin når en forelder går bort. Anonymkode: 86307...c17 Da tenker vi veldig forskjellig om det. Jeg tenker ikke på arv som et krav, men som et gode, og når min far har skapt et liv med sin kone, syns jeg det er helt urimelig å ødelegge for henne dersom faren min dør først. 8
AnonymBruker Skrevet 20. april 2017 #14 Skrevet 20. april 2017 5 minutter siden, Vera Vinge skrev: Da tenker vi veldig forskjellig om det. Jeg tenker ikke på arv som et krav, men som et gode, og når min far har skapt et liv med sin kone, syns jeg det er helt urimelig å ødelegge for henne dersom faren min dør først. Men hvor skal den grensen gå? Dersom de har vært sammen i mange år kan jeg forstå den tanken. Men hva hvis de har vært sammen i kort tid? Det handler heller ikke om å ødelegge for den gjenlevende, man har flust av muligheter til å sikre seg selv og det ansvaret hvilket ikke på avdødes barn. Anonymkode: 86307...c17
AnonymBruker Skrevet 20. april 2017 #15 Skrevet 20. april 2017 Sier bare en ting: Forsikring der dere begunstiger hverandre!!! Anonymkode: 5aad8...5fd
AnonymBruker Skrevet 20. april 2017 #16 Skrevet 20. april 2017 Vi gjorde dette hos advokat. Vi har testamentert 1/3 hverandre I håp om at den andre klarer å sitte igjen med huset og slikt at den 1/3 som en av oss arver ikke skal deles når siste av oss går bort. Anonymkode: 6f516...1bd
AnonymBruker Skrevet 20. april 2017 #17 Skrevet 20. april 2017 I samme situasjon her. Som jeg har forstått. Hun arver halve av din formue. Resten blir til din familie. Eks søsken,foreldre. Dør hun først. Arver du halve,resten til hennes barn. Siden du ikke er far,kan du ikke kreve å sitte I uskiftet bo. De kan kreve sin part utbetalt. Siden det er barn i bildet,anbefaler jeg deg å skrive testamente. Om du leser på nett,så ser du hvilke problemmer det kan bli uten testament. Husk kopi til skifteretten. Gjør det fort. Er sent å angre når det skjer noe. Anonymkode: c82da...f6f
AnonymBruker Skrevet 20. april 2017 #18 Skrevet 20. april 2017 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: I samme situasjon her. Som jeg har forstått. Hun arver halve av din formue. Resten blir til din familie. Eks søsken,foreldre. Dør hun først. Arver du halve,resten til hennes barn. Siden du ikke er far,kan du ikke kreve å sitte I uskiftet bo. De kan kreve sin part utbetalt. Siden det er barn i bildet,anbefaler jeg deg å skrive testamente. Om du leser på nett,så ser du hvilke problemmer det kan bli uten testament. Husk kopi til skifteretten. Gjør det fort. Er sent å angre når det skjer noe. Anonymkode: c82da...f6f Sorry,jeg skrev feil Du arver 1/3. Du eier jo halve huset. Så blir resten til barna.samme gjelder din kones død Anonymkode: c82da...f6f
AnonymBruker Skrevet 20. april 2017 #19 Skrevet 20. april 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sier bare en ting: Forsikring der dere begunstiger hverandre!!! Anonymkode: 5aad8...5fd Hva betyr det? Anonymkode: 477f2...9e6
AnonymBruker Skrevet 20. april 2017 #20 Skrevet 20. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Synes ikke det er hjerterått. Jeg hadde også krevd skifte i en slik situasjon. Dette er uansett noe man forsikrer seg mot ved å ha livsforsikring slik at man kan betale ut arvinger. Det er urimelig å kreve at særkullsbarn ikke skal få arven sin når en forelder går bort. Anonymkode: 86307...c17 Er en sånn avtale gyldig juridisk? Du bestemmer vel i levende live,og ikke etter død. Mye kan skje,og i dag kan jeg være enig i at min fars kone kan sitte i uskiftet bo,ikke sikkert jeg har samme mening om 15 år og er mere voksen Anonymkode: c82da...f6f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå