Gå til innhold

Høytider for oss som sliter med mat!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Å ha et usunt forhold til mat, på denne tiden er ikke lett. Har overspist og kastet opp- hele helgen. Fullt klar over at kun en brøkdel har kommet opp, og sjokoladekonsumet er over to kg. 

Jeg er normalvektig, på grensen til undervekt. Klarer meg greit i hverdager, denne påsken raknet det. Ungene er med sin far, dvs mye tid til destruktiv oppførsel på meg. 

Synd at å søke hjelp for dette som godt voksen er stigmatisert. 

Jeg får også til stadighet høre hvor slank jeg er, at jeg burde legge på meg osv. Dette gjør overspisingen ennå verre. Hvorfor MÅ folk på død å liv kommentere andres kropp? 

Uff, ett lite hjertesukk fra meg. Glad påsken snart er over! 

Og håper jeg en gang kan glede meg over høytider, som et "normalt" individ. 

Anonymkode: 76834...ce8

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har samme problem bare at jeg ikke kaster opp. Inntar syke mengder godterier. Spiser sunt til vanlig for så å gå amok fra tid til annen. 

Anonymkode: edfef...fd9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synd at å søke hjelp for dette som godt voksen er stigmatisert. 

Det er det vel ikke. Bare gå til fastlegen du.

Anonymkode: 11587...0e3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har samme problem bare at jeg ikke kaster opp. Inntar syke mengder godterier. Spiser sunt til vanlig for så å gå amok fra tid til annen. 

Er det ikke det som kalles helgeutskeielse?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er det vel ikke. Bare gå til fastlegen du.

Jeg jobber i helsevesenet selv, så dette tør jeg absolutt ikke fortelle min fastlege. Hun kjenner for godt til både meg og arb.plass. Hadde jeg vert 16 år, kansje.. men nermere 40? Uff nei. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber i helsevesenet selv, så dette tør jeg absolutt ikke fortelle min fastlege. Hun kjenner for godt til både meg og arb.plass. Hadde jeg vert 16 år, kansje.. men nermere 40? Uff nei. 

Da får du sitte der og klage. Ingen sympati når du ikke gidder å be om hjelp.

AnonymBruker
Skrevet

Dette er du nødt til å snakke med legen din om. Kg er ikke rette plassen å spørre om råd, da vi ikke er og ikke har lov til å utgi oss for helsepersonell. Det er heller ikke lov å diskutere SF her inne

Anonymkode: 84805...1c7

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme her. Ender du opp på en sprekk som varer flere dager?  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke det som kalles helgeutskeielse?

Spiser du 5 kg godteri i helgen ? 😥

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Føler med deg. Har selv slitt i åtte år. Greier meg helt fint i hverdagen når jeg har kontroll over hva som kommer i hus av mat, men sliter når det er familiehøytider. Familien min legger opp til få men store måltider, og da rakner det fullstendig. Kroppen er så vant til hva som skal skje når jeg er mett at det innimellom er fysisk umulig å stå imot.

Har gått til behandling tidligere da jeg var ungdom. Har vurdert å snakke med legen, men føler det blir for dumt når jeg ikke har symptomer på at kroppen lider for mye og siden det bare gjelder tre ganger i året. Hjelper heller ikke akkurat at det er i høytidene jeg trenger støtte mtp. bemanning.

Jeg tenker at det er som det meste annet som er vanskelig å slutte. Så lenge vi prøver en gang mer enn hva vi mislykkes så vinner vi til slutt :) Jeg merker i hvert fall at hver høytid så skal det bittelitt mer til for at jeg mister kontroll. Også trøster jeg meg når det står på at det bare er noen få dager igjen til ting er normalt :) Hvis kommentarer om kroppen din er triggere for deg, så syns jeg du skal si ifra til de det gjelder at du vil at de slutter å kommentere det.

Du må bare stå på :) så lenge du ikke gir deg så skal du se at du også en dag kan feire som alle andre :hug: Du kan også snakke med de på nettros.no. De er hyggelige og dømmer deg ikke :) Er en god støtte om du har behov for å ventilere til noen som lytter. 

Anonymkode: 6b7c3...c45

• Liker 1
Skrevet

Det finnes hjelp å få. Om du er 16 eller 40, det er ingen skam. 

Det er en forferdelig uting av andre å kommentre andres vekt og matinntak. Mange tror dette er greit om personen er tynn. Jeg er smal selv, og ble til slutt så lei at jeg måtte be mine nærmeste slutte å kommentere vekt og hvor og hvor mye eller lite jeg spiste. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Sliter med litt av det samme. Er på grensen til undervektig og får stadig høre at jeg må legge på meg og at jeg spiser for lite. Laster ikke opp det jeg spiser, men enten overspiser jeg med både sunt og usunt, ellers sulter jeg nesten meg selv. Hjelper lite at jeg har godtesug 24/7 og at jeg er utrolig kresen på mat ellers.

Sitter med sårlig samvittighet enten jeg spiser eller ikke.

Anonymkode: c1fb5...f76

• Liker 1
Gjest Athleisure
Skrevet

Hva er grunnen til at enkelte spiser så mye snop? Det frister jo ikke 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, hobbykokken skrev:

Samme her. Ender du opp på en sprekk som varer flere dager?  

Den varer i ukesvis. Så skjerper jeg meg og teller kalorier for så og bli lei og gi flatt faen. Er ikke ekstremt overvektig men har utviklet helseproblemer hvor det ikke akkurat er en fordel å kjøre kroppen full av søppel. Ute spiser jeg sunt og hjemme går jeg under kallenavnet Kakemonsteret. Se nå er kakemonsteret igang igjen 😣 Når ikke helt igjennom hos fastlegen. Han er like tjukk som meg og sier bare " ja men du er ikke så stor , litt må man kose seg "😅 😣 for hver ukesutskeielser vokser selvforakten og håpet om at det noe gang kan bedre seg. Har null kontroll. Vokste opp med varierende tilgang på mat hvor det kunne gå dagesvis mellom hvert måltid  ( foreldre var rusmisbrukere) så kansje noe der. Har alltid kjøleskapet stappa fullt. 

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den varer i ukesvis. Så skjerper jeg meg og teller kalorier for så og bli lei og gi flatt faen. Er ikke ekstremt overvektig men har utviklet helseproblemer hvor det ikke akkurat er en fordel å kjøre kroppen full av søppel. Ute spiser jeg sunt og hjemme går jeg under kallenavnet Kakemonsteret. Se nå er kakemonsteret igang igjen 😣 Når ikke helt igjennom hos fastlegen. Han er like tjukk som meg og sier bare " ja men du er ikke så stor , litt må man kose seg "😅 😣 for hver ukesutskeielser vokser selvforakten og håpet om at det noe gang kan bedre seg. Har null kontroll. Vokste opp med varierende tilgang på mat hvor det kunne gå dagesvis mellom hvert måltid  ( foreldre var rusmisbrukere) så kansje noe der. Har alltid kjøleskapet stappa fullt. 

Har alltid kjøleskapet stappet her og. Livredd for å mangle noe. Brukte 3000 kr på å handle inn til påske, og det var mye godteri asså... teller egentlig kalorier i lifesum appen. Begynner igjen imorgen. Skulle ønske jeg klarte ta to biter godis også la det være med det. Men det karer jeg ikke.... lurer på hvorfor 

• Liker 1
Skrevet

Og... det er flaut!! Flaut at jeg er voksenog fortsatt ikke evner å begrense meg 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er godt å lese at det ikke bare er meg,og som og syns dette er flaut😐😔 takk for svarene, og lykke til-til alle oss som sliter!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Samme her. Skjer ikke så ofte at jeg overspiser, men når jeg gjør det så sørger jeg for å kaste opp etterpå. Må gjøre det med én gang etter at jeg har spist, ellers så får jeg ikke opp " alt". Akkurat dette ser jeg ikke på som noe problem, jeg har alltid vært slik og det plager meg ikke. Det som plager meg er at jeg til en hver tid MÅ ha kjøleskapet stappa. Mister oversikten over hva jeg har, handler inn mere og kaster enorme menger mat. Bruker sikkert 20000 kr på mat i mnd. Dette psykt. Aner ikke hvorfor det er slik. Har hatt en veldig god og harmonisk barndom med fantastiske foreldre som alltid satte oss først og som alltid hadde tid til oss. God råd hadde vi også. 

Anonymkode: aaa49...b5c

Skrevet

Kjære trådstarter, jeg må dessverre stenge tråden din. Årsaken til det er at vi moderatorer ikke kan passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg i den situasjonen du er i nå. En annen grunn er at vi ikke vet noe om hvilke kompetanse som ligger til grunn for de svarene du måtte få. Jeg vil oppfordre deg til å ta kontakt med Mental Helse, som er en telefon- og nettjeneste for alle som trenger noen å snakke eller skrive med noen om livets utfordringer. Du kan ringe til dem døgnet rundt på 116 123 eller benytte deg av nettsiden deres. Her vil du treffe mennesker som du kan prate med og få råd av, og du kan ta kontakt som anonym.

Du kan også ta kontakt med  Rådgivning Om Spiseforstyrrelser. De kan du kontakte på både mail og telefon. De har bred erfaring med spiserelaterte problemer, og kan være gode å snakke med når man er i en vanskelig situasjon, slik du beskriver. Snakk også gjerne med legen din eller noen du kjenner om problemene, det er vondt å sitte med slike ting alene. Hvis du synes det er vanskelig å ta opp, kan du vise dem det du har skrevet her. Håper du får hjelp til å bli frisk, ingen skal måtte ha det sånn som du har det nå.

Lykke til.

Nori, mod

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...