AnonymBruker Skrevet 16. april 2017 #1 Skrevet 16. april 2017 Jeg trenger noen synspunkter på en situasjon som har oppstått i familien. Min mor og mannen hennes har invitert hele nærmeste familie på en meget dyr ferie. Billettene er bestilt, og mesteparten betales av dem. Kan tenke meg det blir ca 7-8000 å betale for hver enkelt i tillegg. Totalt vil nok prisen for hver person komme på rundt 40-50000 og man vil måtte bruke to til tre uker ferie. Dette er noe de tydeligvis har spart til i noen år allerede. Og de gleder seg selvsagt stort. Problemet er de ikke har spurt om noen har lyst å dra i det hele tatt. Jeg har overhodet ikke har lyst å dra. Ikke søsknene mine heller. Familien min er svært dysfunksjonell, og alle vi søsken har et vanskelig forhold til min mor. Itilegg har min søster store rusproblemer, min brors samboer og min søster tåler ikke synet av heverandre. Jeg kan omgås dem i korte seanser som et middagsselskap etc, lengre sammenkomster som en helg på hytta er det slutt på. Hun kan være fryktelig vanskelig å forholde seg til, samtidig som hun i bunn og grunn vil oss bare godt. Jeg fatter bare ikke at hun tenker på det en gang. Ser for meg flere uker med konflikter på alle kanter. Det ligger i kortene at det er "uaktuelt" for oss barna å takke nei, vi er "forpliktet" til å være med å oppfylle drømmen hennes om en sammensveiset familie. Jeg tror aldri hun vil tilgi oss. Hun har alltid siden vi var små brukt skyldfølelse hos oss barna for å både oppdra oss, og få viljen sin nå når vi er voksne. Jeg ser hun gjør det samme med barnebarn, og det fører dessverre til store konflikter da de ikke er vandt til dette hjemme ( hos meg) og ikke reagerer som hun forventer. Kan jeg si til henne at hun burde snakket med oss før hun tok en slik avgjørelse? Jeg tror hun kommer til å fly i flint. Vet akkurat hva som vil komme: at vi kan være så simpel, hun som har spart, og alltid gjort sitt beste for å hjelpe osv. Faktisk er jeg usikker på om hele forholdet vårt vil tåle det. Men er det virkelig normalt å ta en slik avgjørelse på vegne av andre? Selv om vi er barna hennes er vi jo voksne? Argument om at man ikke har råd til egendelen av betalingen er uaktuelt. Det er to år frem i tid, og om vi ikke sparer selv kommer hun til å betale det også. Dette ble rotete men håper på noen innspill på hvordan jeg kan ta det opp med min mor. Anonymkode: e504d...d77 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2017 #2 Skrevet 16. april 2017 Dårlig gjort å bare bestille med de familieproblemene dere har, samtidig vil du fremstå som ganske utakknemlig om du ikke reiser eller sier noe på feil måte.. Hmmm.. Vil du ha et bedre forhold til din mor, og resten av søskenflokken? Denne turen er om ett par år, hva med å bruke tiden på å fikse familierelasjoner om du vil det? Bruk ekstern hjelp om dere trenger det... Eller så kan du si hva du mener til mor, og ta støyten, på godt og vondt. Anonymkode: 6e36a...94e 5
Gjest Gia_ Skrevet 16. april 2017 #3 Skrevet 16. april 2017 Hørtes ut som om din mor heller burde brukt de pengene på familieterapi Fra spøk til alvor: hun har voksne barn, og da kan hun ikke forvente at hun kan bestemme at alle skal bli med på samme måte som når dere var små. Hun burde spurt på forhånd, og når hun ikke gjorde det må hun nesten bare ta de konsekvensene det medfølger.
AnonymBruker Skrevet 16. april 2017 #4 Skrevet 16. april 2017 Jeg tenker som den over her, at dette er en gyllen sjanse til å faktisk få familien fra dysfunksjonell (ditt eget ord) til funksjonell! Jeg ville tatt en prat med søsknene dine og deres samboere/ektefeller, og legge frem at dere kanskje kan prøve å la det bli en ny start, få nye forhold til hverandre osv. Jeg ville i hvert fall grepet denne sjansen for å få familien samlet igjen. Og bare for å ha det sagt, så har jeg også veldig store problemer innad i egen familie, så det er ikke sånn at jeg tror alt vil/kan bli glemt og tilgitt sånn ut av det blå, men det er mulig å være innstilt på å få familien til å fungere, i det minste. Anonymkode: 36368...cec 15
SnuskeLuska Skrevet 16. april 2017 #5 Skrevet 16. april 2017 En så dyr ferie til et sted det ikke engang er sikkert jeg vil besøke - sammen med folk det ikke engang er sikkert jeg vil omgås - over flere uker.. Jeg hadde bedt min mor om å bruke pengene sine til noe mer fornuftig. 5
AnonymBruker Skrevet 16. april 2017 #6 Skrevet 16. april 2017 Jeg ville blitt med og tenkt at det er en mulighet til å prøve å få familien på bedre spor. Kan jo være at hun bare bestilte nettopp fordi at dere har et så komplisert forhold til hverandre? Uansett så må dere vel ikke sitte oppå hverandre hele ferien? Anonymkode: f1cdf...51f 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2017 #7 Skrevet 16. april 2017 Oisann, høres på en måte ut som min mor, men takk og pris så er hun for gjerrig til å spandere en slik tur. Bruke 7-8000 per pers? Dvs hvis du har mann og 2 barn, så må dere ut med over 30000,- for å bli med? Drøyt... Og hva om dere ikke får ferie akkurat de 3 ukene det er snakk om? Hun kan ikke tvinge dere til å betale masse for å dra på en tur uten å ha spurt på forhånd. Det burde hun få høre, men av dere søsknene samtidig. Anonymkode: 045d8...d87 4
Sirah Skrevet 16. april 2017 #8 Skrevet 16. april 2017 Vanskelig situasjon TS. Jeg ville nok nevnt det forsiktig for min mor at dere hadde satt pris på å til en viss grad bli tatt med i planleggingen av denne ferien. Jeg hadde nok oppfylt min mors ønske om å blitt med. Ang din brors samboer og din søster som ikke tåler trynet på hverandre så hadde jeg bedt dem ta seg sammen og oppføre seg som voksne mennesker.
Gjest Newroz Skrevet 16. april 2017 #9 Skrevet 16. april 2017 Hun burde absolutt ha spurt dere før hun bestilte en reise som dette, men nå som det er gjort syns jeg ikke dere skal takke nei. Reisen ligger to år frem i tid, og da syns jeg dere kan bruke denne tiden til å jobbe med forholdet i familien slik at turen går så bra som mulig. Det kan også være fint at dere har noe felles som dere kan glede dere til. Moren din gjør jo ikke dette for å være slem mot dere på noen måte. Som du selv skriver så har hun et ønske om en sammensveiset familie. Jeg syns du skal brette opp ermene og se på dette som en mulighet, og ikke minst som en veldig fin gave, og et flott ønske av din mor.
AnonymBruker Skrevet 16. april 2017 #10 Skrevet 16. april 2017 Tusen takk for svar! Utrolig hvor godt det gjør bare at noen forstår. Jeg er nok den av søsknene som har føyet meg mest så jeg skulle nok klart å oppføre meg. Store deler av turen er desverre organisert slik at man er tvunget til å være oppå hverandre. Forslag om å bruke tiden frem til å forsøke å ordne opp og få det bedre sammen er gode. Samtidig ser jeg ikke hvordan det skal gå til. Min mor regelrett nekter å høre på meg om prøver å ta noe opp med henne. Hun sier hun ikke orker å høre, begynner å skrike og slenger til slutt på tlf. Jeg er dessverre ikke i en slik psykisk tilstand at jeg har kapasitet til å være pådriver her. Min søsters rusproblemer gjør det også veldig vanskelig. Min mor tar det på en måte "personlig" når hun sprekker. Og det blir et spetakkel uten like. Som regel blir jeg mellommann i disse situasjonene og det sliter meg helt ut. Hun har ingen forståelse for dette. Det er selvsagt vondt for meg også at søsteren min er narkoman. Men da jeg forsøkte å snakke med henne (mor) om det fikk jeg beskjed om å ikke nevne det, det var hennes sorg, og jeg hadde ingen rett til å være lei meg på samme måte som henne. Jeg var tross alt bare søsken. Jeg må ærlig talt si at jeg ikke ønsker å gå i terapi med henne. Jeg blir fysisk dårlig av tanken på å åpne meg for henne. Huff, jeg får så utrolig dårlig samvittighet. Hun har hatt en svært vanskelig oppvekst, og har nok gjort alt hun har kunnet for at vi skulle få en fin barndom. Anonymkode: e504d...d77
AnonymBruker Skrevet 16. april 2017 #11 Skrevet 16. april 2017 Problemet er vel at ingen gleder seg i det hele tatt. Selv gruer jeg meg så jeg har vondt i magen. Men det er ikke første gang jeg har blitt med på ting jeg absolutt ikke ønsker på grunn av henne. Både helgeturer, familiesammenkomster over flere dager osv. Jeg tar meg så klart sammen. Men det er vanskelig, hun detaljstyrer til de grader. Hadde andre gjort det samme hadde jeg bedt dem passe sine egne saker, men med henne blir jeg bare veldig trist og begynner å gråte. Skulle ikke tro jeg var en voksen kvinne, men det er jeg altså. Anonymkode: e504d...d77 1
Sirah Skrevet 16. april 2017 #12 Skrevet 16. april 2017 Huff TS dette hørtes virkelig ikke noe greit ut. Kan du sette deg ned og snakke med søskna dine? Kan dere komme frem til en slags enighet om at dere denne turen lar gammelt grums ligge for deres mor sin skyld? Det er jo heldigvis to år til.
AnonymBruker Skrevet 16. april 2017 #13 Skrevet 16. april 2017 Jeg hadde sagt til alle og enhver at der måtte være visse prinsipper og regler som SKAL overholdes om denne turen skal bli noenlunde fin. Hva dette skal være må dere finne ut av selv. Men noen grunnregler må lages på forhånd, ellers går det rett vest uansett. Anonymkode: 72dba...9c6 1
Juniper Skrevet 16. april 2017 #14 Skrevet 16. april 2017 Jeg tenker at du, TS, skal puste med magen her. Det er en overveiende sannsynlighet for at det ikke blir noe av turen i det helt tatt. Din søster er narkoman, hvor er hun om 2 år? Hva vil hun være i stand til? Om hun er avhengig er det skummelt å reise sammen med henne da det er fare for at hun har med seg dop, og din svigerinne som ikke tåler din søster vet det. Disse to kommer til å skyte alt som minner om denne turen i senk lenge før dere begynner å pakke koffertene. Bare gjør gode miner til slett spill. Nikk og si hvor fantastisk du synes det er, hold pusten og smil! Og så lener du deg tilbake og venter på at noen andre saboterer, sånn at du slipper. Hvis det skulle vise seg at ingen saboterer så blir du akutt syk når det nærmer seg avreise, legen forbyr deg å dra utenlands og ungene & mannen må være hjemme med deg. Utover det bør du for din egen del komme deg i en form for terapi, og lære grensesetting rundt egen person. Finnes også en del bra bøker om dette. Lykke til! 7
Juniper Skrevet 16. april 2017 #15 Skrevet 16. april 2017 Jeg er normalt en tilhenger av å være ærlig og direkte, men det kommer ikke til å virke på denne moren, og forholdet er allerede så dysfunksjonelt at det virker meningsløst å skulle fikse på det. 3
AnonymBruker Skrevet 16. april 2017 #16 Skrevet 16. april 2017 Eeeh, jeg tror ikke noe på at hun har bestilt turen om den er to år frem i tid. Hverken flyselskaper eller charter gir mulighet til bestilling så lang tid i forveien. Anonymkode: 874e2...1a9 5
AnonymBruker Skrevet 16. april 2017 #17 Skrevet 16. april 2017 Uff, jeg vet sannelig ikke hva jeg ville gjort i en sånn situasjon. Jeg lurer på det samme som 1a9 - er du sikker på at turen virkelig er bestilt? Anonymkode: 0e1ac...b07
AnonymBruker Skrevet 16. april 2017 #18 Skrevet 16. april 2017 Denne familien hadde jeg glatt kuttet ut. Du bør gå i terapi ts og lære deg å sette grenser. Et sted må grensen gå. Dere gjør henne en bjørnetjeneste ved å jatte med. Det blir vel helvete uansett hva du gjør 😥 Anonymkode: 239b5...948 1
Ananas. Skrevet 16. april 2017 #19 Skrevet 16. april 2017 Dere som sier TS og familien skal reise - hvorfor det? Er det fordi mammaen har brukt store summer på turen? Jeg tenker at du må forholde deg til dette som om det ikke er blitt betalt inn en krone, du velger selv om du ønsker å bruke tid og penger på denne turen eller ikke, det må hun forholde seg til når hun bare bestiller uten å ta det opp med de andre som skal være på turen. Ulempen med å takke nei er et forholdet til din mor blir dårligere, hvor stort tap det er i livet ditt er det egentlig bare du som vet, men at hun eventuelt taper penger på at dere takker nei får være hennes eget problem når hun er så teit at hun bestiller uten å avklare med dere. 4
Hulderen Skrevet 16. april 2017 #20 Skrevet 16. april 2017 Jeg får svettetokter bare ved tanken på å skulle bli presset til å feriere 2-3 uker sammen med svigerfamilien min. Man kan ikke organisere voksne på den måten. Og i tillegg legge opp til at man må gjøre aktiviteter sammen hele ferien? Nei, og atter nei. Selvsagt kan du takke nei, TS. Si i fra at tanken er god, men dette passer ikke for dere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå