Gå til innhold

Til dere med kresne barn


sjokolade_elsker

Anbefalte innlegg

 Kjæresten har barn på barneskole nivå som er fantastiske med unntaket av at de er så utrolig kresne.  Jeg synes det av og til kan være  utfordrende med middag for de vil helst bare ha taco, pizza, pølser med pomfrites eller pasta.Dette medfører lite variert mat, og lurer derfor på hva dere serverer kresne barn? Ønsker jo å lage noe de liker, men samtidig å ha noe mer variert enn dette 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes også det er litt utfordrende. Jeg er altspisende, stebarnet er ganske forsiktig i matveien og liker helst et begrenset antall kjente retter, og mannen er også kresen og vil helst gjenta sine favorittretter. Det blir for lite variert og usunt for meg, og vi har også en felles som jeg vil skal ha et variert kosthold etterhvert. 

Jeg tenker at jeg kan eksperimentere litt innenfor sjangre som stebarnet liker, som f.eks texmex, med mer hjemmelagde varianter, ha kjøtt som alternativ til karbonadedeig, mer grønnsaker, hjemmelaget salsa osv. Og gi far ansvaret for flere av middagene når stebarnet er hjemme. Når hen er hos moren, tenker jeg å lage mer variert mat, og så kan mannen velge å spise med meg eller lage sitt eget om han ikke vil ha. Jeg vil ikke ha et begrenset kosthold, både av hensyn til matglede og for risiko for sykdommer.

Anonymkode: 0866a...e9c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske mye du kan lage i den genre da - taco?  Da kan du ha fajitas, enchiladas, fish taco osv.  Pizza?  Pita pizza, barbecue pizza, og pasta er det ufattelig mange oppskrifter du kan prøve. 

Som regel har må jeg ha en ny ting flere ganger før de "liker" det.  Feks, fajitas.   Alternativ er å sette barna ned og lage ukes meny sammen med de.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stavmikser er min venn! Lurer i barna grønnsaker i sausen over pasta...

Anonymkode: 0f392...3b9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar, ja outlander det er mange ulike ting man kan lage med taco eller pizza, og det gjør jeg allerede. :)  Det er også masse godt innen disse, men søker etter litt andre middags tips også. Barna er annenhver uke hos far og å det finnes grenser hvor mange pizza, pasta og taco varianter en orker å spise på ei uke .  Vurderer å lage to middager i og med at vi er altetende og gjerne vil spise sunt og variert, samtidig så føler jeg dette blir litt feil. 

Å inkludere de i middags planleggingen var en god ide´ som vi ikke har tenkt på, så dette skal prøves :)

Stavmikser var ikke feil da jeg uansett lager så og si alt fra bunnen av med unntak av dersom noe uforutsett skjer og det ikke er tid til dette :) 

Endret av sjokolade_elsker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sjokolade_elsker skrev:

 Kjæresten har barn på barneskole nivå som er fantastiske med unntaket av at de er så utrolig kresne.  Jeg synes det av og til kan være  utfordrende med middag for de vil helst bare ha taco, pizza, pølser med pomfrites eller pasta.Dette medfører lite variert mat, og lurer derfor på hva dere serverer kresne barn? Ønsker jo å lage noe de liker, men samtidig å ha noe mer variert enn dette 

Vi har et kresent barn på 5, men vi serverer ofte akkurat det samme som vi ellers ville gjort, men vi tar hensyn på den måten at vi blander maten minst mulig sammen. Da liker han som regel noe av det, selv om det noen ganger bare er gulrøttene f.eks.

De MÅ jo ikke få middag de liker hver dag, da lærer de seg hvertfall ikke å smake på noe nytt.

 

Anonymkode: 5f51d...5b4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har et ekstremkresent barn og det hadde ikke gått å servere bare de ytterst få rettene han liker. Det er heller ikke aktuelt å lage mer enn én middag. Jeg sørger for at det er minst én ingrediens han aksepterer å spise, men ellers får han det samme som alle andre og kan velge om han vil spise eller ikke, men det er ikke noe alternativ til middag og ingen annen mat før kveldsmat.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Arkana skrev:

Jeg har et ekstremkresent barn og det hadde ikke gått å servere bare de ytterst få rettene han liker. Det er heller ikke aktuelt å lage mer enn én middag. Jeg sørger for at det er minst én ingrediens han aksepterer å spise, men ellers får han det samme som alle andre og kan velge om han vil spise eller ikke, men det er ikke noe alternativ til middag og ingen annen mat før kveldsmat.

Ikke uenig med deg, men jeg føler det blir litt annerledes med 50/50 stebarn som en ikke har bodd med så lenge, og som er vant med at det får sin foretrukne mat. En vil jo at måltidene skal være hyggelige for stebarnet. Stebarnet her er så høflig at hen later som hen liker maten, forsyner seg med ingredienser hen ikke liker også, men ser man nøye etter, blir en del av maten bare skåret opp og flyttet rundt på tallerkenen, og hen går nok tidvis sulten fra bordet. Stebarnet er en type som får avsky for matvarer etter uheldige opplevelser, har f.eks ikke orket kokt egg etter å ha blitt uvel av det en gang. 

Anonymkode: 0866a...e9c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke uenig med deg, men jeg føler det blir litt annerledes med 50/50 stebarn som en ikke har bodd med så lenge, og som er vant med at det får sin foretrukne mat. En vil jo at måltidene skal være hyggelige for stebarnet. Stebarnet her er så høflig at hen later som hen liker maten, forsyner seg med ingredienser hen ikke liker også, men ser man nøye etter, blir en del av maten bare skåret opp og flyttet rundt på tallerkenen, og hen går nok tidvis sulten fra bordet. Stebarnet er en type som får avsky for matvarer etter uheldige opplevelser, har f.eks ikke orket kokt egg etter å ha blitt uvel av det en gang. 

Anonymkode: 0866a...e9c

Det skjønner jeg. Jeg tenker at dette er noe du og faren må bli enige om sammen. Selv om de bare er hos dere 50% er det mange dager og de kan ikke leve på usunn mat. Barna er såpass store at de også kan være med på å bestemme menyen i løpet av uka og også så store at de skjønner at det ikke kan bli taco og pølser hver dag. Vi jobber mye med at vår kresne gutt skal forstå at hverdagsmiddager ikke trenger å være det beste han vet hver dag. Noen ganger, eller ofte, er middagen bare helt ok. Det er noe han må lære seg. De kan sikkert være med på å velge middager som de synes er ok å spise. Kanskje kan de være med på å skrive en liste over hva de klarer å spise (ikke bare hva de synes er godt) og så kan minst 1-2 ting av dette være på bordet hver dag. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, sjokolade_elsker skrev:

 Kjæresten har barn på barneskole nivå som er fantastiske med unntaket av at de er så utrolig kresne.  Jeg synes det av og til kan være  utfordrende med middag for de vil helst bare ha taco, pizza, pølser med pomfrites eller pasta.Dette medfører lite variert mat, og lurer derfor på hva dere serverer kresne barn? Ønsker jo å lage noe de liker, men samtidig å ha noe mer variert enn dette 

Det er barnas mor og far som styrer med sine barns kosthold. Du bør holde deg unna barnas hjem når de er hjemme hos sin og bare sin far.

Anonymkode: f98c5...a3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er barnas mor og far som styrer med sine barns kosthold. Du bør holde deg unna barnas hjem når de er hjemme hos sin og bare sin far.

Anonymkode: f98c5...a3f

 

For et dustete innlegg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 007_008_007
På 16.4.2017 den 12.22, sjokolade_elsker skrev:

 Kjæresten har barn på barneskole nivå som er fantastiske med unntaket av at de er så utrolig kresne.  Jeg synes det av og til kan være  utfordrende med middag for de vil helst bare ha taco, pizza, pølser med pomfrites eller pasta.Dette medfører lite variert mat, og lurer derfor på hva dere serverer kresne barn? Ønsker jo å lage noe de liker, men samtidig å ha noe mer variert enn dette 

Snakk med Hellstrøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ekstremt kresen som barn, og har nå en liten kresen gutt.

Anbefaler deg å kartlegge hva de liker og hva de absolutt ikke liker. Vi lager egentlig den middagen vi vil, men sørger alltid for at det er minst 1-2 ingredienser/mattyper som gutten vår liker. Eks. lager vi kyllingwok spiser han kylling og nudler, en sjelden gang grønnsakene. Lager vi pasta med kjøttsaus spiser han bare pasta med smør. Vi lager ofte søtpotet som tilbehør, det elsker han. Er det ingen grønnsaker han liker som tilbehør den dagen, kutter jeg gjerne opp litt ekstra gulrot feks, eller andre grønnsaker jeg vet han liker men som ikke er en "del" av middagen.

Jeg synes det er helt greit at han får plukke ut ting på denne måten, da får vi laget noe vi synes er godt samtidig som han får spise det han liker. I tillegg lærer han seg at middagene ikke lages kun på hans premisser, men at vi tar hensyn til hans preferanser.

Jeg synes det er helt unødvendig å tvinge barn til å spise ting de ikke har lyst på. Hvis man virkelig ønsker at de skal smake på noe mener jeg en bedre strategi er å servere det samme om og om igjen, helt til de en dag er åpne for å smake. Mat skal selvfølgelig mette og gi energi, men det er også noe som skal være godt, og smak er jo subjektivt.

Anonymkode: 8dfc2...118

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...