Gå til innhold

Står uten rettigheter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Morfar døde for litt over et år siden, (han bodde i Ungarn) for en stund siden mottok vi et brev fra advokat om at min mor og hennes søsken ikke skule arve noen ting ettersom at alt var testamentet bort til hushjelpen hans. (Han begynte å bli litt dement i slutten når testamentet var datert til, så tenker det var lett å overtale han til å skrive under på noe han egentlig ikke mente.)

 

Men det jeg reagerer mest på nå i ettertid er det at i slutten av livet hans så kom han på sykehuset, og da pleide hushjelpen hans å komme innom med mat og drikke til han siden hun mente det var bedre en den sykehusmaten han fikk. Så i en periode fikk vi vite at han er frisk og snart vil kunne flytte hjem igjen, men så døde han et par dager etterpå. Når han da var død mente sykehuset at det var grunn til å obdusere han. Noe hushjelpen kjempet for at han ikke skulle gjøre, men de valgte å gjøre det alikvell. Er det vanlig rutine i Ungarn å obdusere en kreftsyk gammel 84 år gammel mann?

Anonymkode: 06cfd...3e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aner ikke hvordan  arverettlovene er der

Endret av Karen olsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var din morfar ungarsk statsborger? I tilfelle aner ikke jeg heller hvordan arverettlovene er. Men, om han var norsk statsborger så gjelder vel norske lover, og da kunne han ikke utelukke din mor fra testamentet. 

Anonymkode: 8216c...22a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det snakk om større beløp? For egen del ville jeg ikke gjort noe med saken med mindre det var snakk om store summer eller kjære eiendommer. 

Har dere misstenkt hushjelpen for noe tidligere - og hvor lenge har hun jobbet for han? Det er jo merkelig at hun skulle motsette seg obduksjon, men jeg går ut fra at det ikke ble funnet noe alarmerende?

En advokat er vel den rette til å se på saken. 

Selv om det er veldig trist når ting ender slik som hos dere håper jeg dere får hjelp, og ønsker dere lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må finne deg et forum i Ungarn og spørre. I Norge gjelder norske lover, i Ungarn er systemet annerledes.alternativt kontakter du landets ambasade.

Anonymkode: 6bf22...efd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har snakka med ambassaden, advokater osv uten hjelp. Ja han var ungarsk statsborger, men ettersom at vi ikke har rett til å få vite noe vet vi heller ikke noe om obduksjonen.

Anonymkode: 06cfd...3e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har snakka med ambassaden, advokater osv uten hjelp. Ja han var ungarsk statsborger, men ettersom at vi ikke har rett til å få vite noe vet vi heller ikke noe om obduksjonen.

Anonymkode: 06cfd...3e1

Har dere ikke rett på å vite noe, har dere vel trolig ikke rett på arv heller?

Anonymkode: b0263...dca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...