Gå til innhold

Hvordan ta tak i eget liv?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Synkende selvtillit, lite mestring og alt er blitt et ork.

-Søvn, mat, aktivitet, sosialt, egenpleie, konflikter, økonomi, bosituasjon, jobb/skole, osv osv

Hva ville du startet med?

Anonymkode: 47bbe...670

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Søvn og mat først. 

AnonymBruker
Skrevet

Mat, det hadde også hjulpet på økonomien for min del (spiser ganske mye).

Anonymkode: 60b6c...87f

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

-Søvn, mat, aktivitet, sosialt, egenpleie, konflikter, økonomi, bosituasjon, jobb/skole, osv osv

En tur til fastlegen og spørre om hjelp. Kanskje er du syk (fysisk eller psykisk) og/ eller har vitaminmangel, og trenger utredning og behandling.

Anonymkode: 3061a...b68

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Angående økonomi og bosituasjon, kan du snakke med en økonomisk rådgiver på NAV + en saksbehandler.

Anonymkode: 3061a...b68

AnonymBruker
Skrevet

Først og fremst bosituasjon hvis den er ustabil, så økonomi, og når du har kommet deg litt ovenpå, ville jeg tenkt på skole/studie, etter det tror jeg søvn og apetitt vil komme etterhvert. For å få sove er det viktig å ha indre ro, noe du ikke har nå. Konflikter i livet ditt tar du underveis.  Eldre problemer kan du manne/kvinne deg opp til å ta når du føler deg bedre. Mestring og selvtillit kommer når du får ting på stell igjen. :-) 

Du trenger ikke sikte deg inn på de høyeste sakene, bare de som vil gi deg et stabilt og trygt liv på sikt. 

Anonymkode: 22f70...c46

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Først; Uten søvn så får du ikke til noe. Mat så får du energien til å sette i gang. Bosituasjon er muligens det neste punktet hvis det haster! Jobb/skole er greit å ta tak i litt raskt. Aktivitet/egenpleie så føles alt kanskje litt bedre når du er snill mot deg selv. konflikter ville jeg ventet med til jeg følte at jeg hadde kontroll og energi til det.

Anonymkode: 1bac9...21c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kutte kontakt med personer som bare tynger deg ned.

Fjerne, kaste selge alle ting du egentlig ikke liker eller bruker.

Slutte med å gjøre ting du egentlig ikke vil.

Blodprøver i tilfelle vitamin/mineralmangel

Flytte til et bedre sted, enten fordi det er billigere eller passer ditt bobehov bedre. 

Skaffe deg reell innsikt i hva forandringer i form av flytting, endre jobb etc betyr i praksis, økonomisk og for helsa. 

Sosiale medier, fjerne alt og alle som egentlig bare er tidstyveri eller fyllstoff i vennelister. 

Rydde opp i telefonliste, fjerne numre til personer du aldri prater med.

Kontakte de du virkelig ønsker å bli kjent med/holde kontakt med.

Finne ut hvilke aktiviteter som gir lystbetont følelse og mestring.

Ang ting og mennesker, ikke behold bare fordi det er blodsbånd eller sentimentale årsaker. Gi slipp og lag plass til de som betyr mer.

Ellers er minimalisme noe som kan hjelpe deg til å finne ut hva du egentlig vil, og hvordan du vil ha det.

Anonymkode: ad49d...26d

• Liker 4
Skrevet

Start med å lage deg et skikkelig tankekart. Hvor vil du? Hva er utfordringene dine? Hva hindrer deg i å nå målene dine. 

Og så sier jeg som flere andre, mat og søvn først. Og frisk luft for å klarne tankene.

Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Våre mest grunnleggende behov trenger å være oppfylt før vi kan gå videre og oppfylle andre behov. Søvn og kost går under grunnleggende behov, og det er derfor nærliggende å starte her. Vær sikker på at du får en god døgnrytme, spise god og sunn mat, og du vil nå langt bare med dette. Å ha en jevn og fin døgnrytme der du sover om natten og er våken om dagen, tillater deg å ha tid og energi til å gjennomføre de dagligdagse gjøremål med jobb, studier, som igjen vil ha innvirkning på økonomien. Dette går litt hånd i hånd. Trener du mye og er mye i aktivitet trenger du god og sunn kost. Egenpleien kommer som regel da av seg selv, man føler seg gjerne litt mer fresh og ønsker å ta vare på seg selv når man trener og spiser sunt. Økonomien og bosituasjonen - her trenger man å gjøre endringer om det ikke fungerer. Åpenbart hadde jeg trengt mer informasjon, men dette er uansett ikke startpunktet eller utgangspunktet for en livsendring med mindre ting er virkelig ille. 

ALT blir et ork når man glemmer å se de fine tingene i livet. Når man har mistet grepet litt, og ikke klarer å stå opp om morgenen fordi man helst vil sove bort dagen. Det er ingenting fint å glede seg over, dagene er de samme, man er ikke fornøyd med kropp og sinn. For meg har det fungert utmerket å begynne å trene, ta vare på meg selv. Minne meg selv på det er de små tingene i livet som betyr noe. Og med det så er det viktig at man får inn i litt nye opplevelser, skape nye minner, ikke bare være A4 hver dag hele tiden...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

tenk på Maslows behovpyramide :)

Anonymkode: b4ffe...21f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Til dere som snakker om mat og søvn først. Noen ganger får man ikke i seg særlig med mat og søvnen blir forstyrra av masse stress og tanker. Derfor kan det være bedre å fokusere på å fjerne ting og rydde først. Selv noe så enkelt som å kaste ut søpla og fjerne/selge/gi bort ting kan gjøre underverker mot tiltaksløshet og deretter mat/søvn.

Anonymkode: ad49d...26d

• Liker 1
Skrevet

Start med å komme deg ut på tur! Fysisk aktivitet gir overskudd som igjen gjør det lettere å ta tak i livssituasjonen. Frisk luft og trening demper stress og uro, gir bedre søvn og normaliserer matlysten, enten problemet er for mye eller for lite mat. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...