Gå til innhold

Passe inn i samfunnet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva skal til for at du hadde passet inn i samfunnet?

Jeg hadde passet bedre inn om folk aksepterte at mennesker var snåle og sære.

Skal sies at dette ikke er noe jeg forventer, jeg bare sier hva som skulle til for at jeg ikke ble en outsider

Jeg er veganer, funderer mye på hva meningen med eksistens er, lurer på om det å eksistere er verdt det. Er ganske isolert fra andre mennesker da de gjerne dømmer meg basert på stereotyper. Det er en interessant opplevelse, å bli dømt som en gruppe av din nærmeste familie. Din nærmeste familie som alltid har kjent deg som konfliktsky og sjenert, dømmer deg plustelig som vegansk ekstremist bare pga kosthold, ikke pga hva du sier, for jeg snakker aldri om kosthold med andre mennesker. Jeg er også kronisk syk og sliter med utmattelse. Skal sies at jeg ble veganer noen år etter denne sykdommen. Men folk flest mener at min veganer livsstil er grunnen til min utmattelse. Jeg har blitt litt bedre etter at jeg ble veganer fordi jeg vle mer interessert i kosthold. Virker som om kosthold kan ha påvirkning på inflammasjon

Uansett. Jeg er full. jeg er en tåpe, men jeg er også empatisk. Jeg ønsker ikke spise dyr, hund eller ku. Men mennesker rundt meg dømmer meg og kommer gjerne med kommentarer. Jeg bruker ikke si hva jeg tenker og mener, fordi jeg har merket at det har en splittende psykologisk effekt.

Men jeg vet også at det er mennesker der ute som sliter med å finne sin plass. Så jeg lurer på hva som skulle til for at dere ikke følte dere avstøtt og annerledes? Eller hva som skulle til at måten dere er annerledes på ikke var så ille

Anonymkode: 94ced...87d

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Angående utmattelse, les Medisinsk Klarsynt av Anthony William. Der finner du ut hvorfor det veganske kostholdet bedrer slike tilstander, hva du kan spise mere av for å bli enda bedre, og hva du absolutt må unngå. Han har også oppskrifter i en annen bok som heter Livsforvandlende Mat, og på bloggen sin og på YouTube. Har selv blitt bedre av utmattelse etter jeg begynte med rådene hans.

Anonymkode: 47121...d25

Gjest Aragorn II Elessar
Skrevet

Vet ikke og for å være ærlig bryr jeg meg ikke nevneverdig om det.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Balian de Ibelin skrev:

Vet ikke og for å være ærlig bryr jeg meg ikke nevneverdig om det.

Hvordan er livet ditt? er du ufør? Jobber du? har du venner?

Gjest Aragorn II Elessar
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvordan er livet ditt? er du ufør? Jobber du? har du venner?

Livet mitt er fantastisk.

Og det er alt du får vite om live mitt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fant de bra menneskene som synes det er greit at man er snål og sær :) 

Anonymkode: 1ff4b...909

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Balian de Ibelin skrev:

Livet mitt er fantastisk.

Og det er alt du får vite om live mitt.

Du savner ikke noe mennesklig kontakt der de forstår deg og er på bølgelengde? Der mennesker er som deg og deler interessene dine?

Jeg fant de bra menneskene som synes det er greit at man er snål og sær :) 

Heldig. Jeg er ekstremt heldig som har en kjæreste som aksepterer min merkelighet. Men jeg har ingen venner

Gjest Aragorn II Elessar
Skrevet (endret)

Du savner ikke noe mennesklig kontakt der de forstår deg og er på bølgelengde?

Jeg har nøyaktig så mye menneskelig kontakt jeg føler behov for.  Og jeg har mennesker som forstår meg. 

Endret av Balian de Ibelin
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal sies at dette ikke er noe jeg forventer, jeg bare sier hva som skulle til for at jeg ikke ble en outsider

Jeg er veganer, funderer mye på hva meningen med eksistens er, lurer på om det å eksistere er verdt det. Er ganske isolert fra andre mennesker da de gjerne dømmer meg basert på stereotyper. Det er en interessant opplevelse, å bli dømt som en gruppe av din nærmeste familie. Din nærmeste familie som alltid har kjent deg som konfliktsky og sjenert, dømmer deg plustelig som vegansk ekstremist bare pga kosthold, ikke pga hva du sier, for jeg snakker aldri om kosthold med andre mennesker. Jeg er også kronisk syk og sliter med utmattelse. Skal sies at jeg ble veganer noen år etter denne sykdommen. Men folk flest mener at min veganer livsstil er grunnen til min utmattelse. Jeg har blitt litt bedre etter at jeg ble veganer fordi jeg vle mer interessert i kosthold. Virker som om kosthold kan ha påvirkning på inflammasjon

Uansett. Jeg er full. jeg er en tåpe, men jeg er også empatisk. Jeg ønsker ikke spise dyr, hund eller ku. Men mennesker rundt meg dømmer meg og kommer gjerne med kommentarer. Jeg bruker ikke si hva jeg tenker og mener, fordi jeg har merket at det har en splittende psykologisk effekt.

Men jeg vet også at det er mennesker der ute som sliter med å finne sin plass. Så jeg lurer på hva som skulle til for at dere ikke følte dere avstøtt og annerledes? Eller hva som skulle til at måten dere er annerledes på ikke var så ille

Jeg har kommet frem til at det er samfunnet det er noe galt med og ikke meg. :) Det er ikke noe galt i å være annerledes, mange reflekterte, gode og intelligente forhistoriske mennesker har vært annerledes. Jeg er som en moderne Robin Hood og regjeringen er nå blå.. så jeg stoler overhodet ikke på de som sitter der. Bare fordi noe er normalt betyr ikke det at det er rett. Jeg går min egen vei, uavhengig av hvor mange som velger å følge etter.

Anonymkode: 950a8...110

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Heldig. Jeg er ekstremt heldig som har en kjæreste som aksepterer min merkelighet. Men jeg har ingen venner

Det finner du! Må bare lete litt ekstra :)

Og folk som henger seg opp i at du er veganer kan ta seg en bolle (er ikke veganer selv). 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Balian de Ibelin skrev:

Jeg har nøyaktig så mye menneskelig kontakt jeg føler behov for.  Og jeg har mennesker som forstår meg. 

Da er du heldig. Det er ekstremt sjeldent jeg møter noen som er på bølgelengde med meg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har kommet frem til at det er samfunnet det er noe galt med og ikke meg. :) Det er ikke noe galt i å være annerledes, mange reflekterte, gode og intelligente forhistoriske mennesker har vært annerledes. Jeg er som en moderne Robin Hood og regjeringen er nå blå.. så jeg stoler overhodet ikke på de som sitter der. Bare fordi noe er normalt betyr ikke det at det er rett. Jeg går min egen vei, uavhengig av hvor mange som velger å følge etter.

Anonymkode: 950a8...110

Noen ganger tenker jeg at jeg er gal. Om jeg ikke hadde en oppegående kjæreste hadde jeg nok blitt gal allerede 

Det finner du! Må bare lete litt ekstra :)

Og folk som henger seg opp i at du er veganer kan ta seg en bolle (er ikke veganer selv). 

Får håpe det. Så langt er de fleste opptatt av å dømme meg negativt

Skrevet (endret)

Ingen passer inn og alle passer inn. :)

Jeg våknet bare opp en dag, avslappet og innså at jeg bryr meg ikke om hva andre syns. Mine særheter er både en styrke og en svakhet. 

Endret av SesameStreet
AnonymBruker
Skrevet

Det handler ikke om at man bryr seg hva andre synes. Om du ikke bryr deg om hva andre tenker, så er du fortsatt alene. Mennesker er sosiale vesener, så man kan stille spørsmål ved om et liv uten mennesklig kontakt og fellesskap er verdt noe

Skrevet

Noen mennesker har fordommer mot ett og annet. Per i dag later det til å være en del rettet mot muslimer, men jeg tror alle er offer for fordommer på en eller annen måte. Det farlige er der det kan resultere i mobbing eller direkte menneskefientlighet. Jeg husker spesielt hvor viktig dette skillet mellom Oslo øst og Oslo Vest var på videregående. Folk i Vest var typisk 'sosser', folk i Vest har sikkert hatt noen stereotyper om folk på østkanten også. Når man snakker om å banke sosser, om det er for å se tøff ut, eller fordi man mener det, er man enten totalt idiot eller blottet for empati, kanskje begge. På den ene siden tenker man at det er viktig å leve sitt eget liv, på en annen side tror jeg det er umulig å bli påvirket av det, dersom det er veldig pågående og konstant, og man konstant må svare for 'egenskaper' eller 'holdninger' man kanskje ikke har. 

På den ene siden innser jeg at fordommer ofte ligger hos den enkelte, men så har også historien vist hvor farlig grunnleggende fordommer kan utarte seg til å bli, bare det får gro nok. Mennesker er tydelig ofte ganske primitive sånn sett. Men fortsett å vær den du er. Menneskeheten kan aldri bli helt like, uansett, det er bare sånn det er. Søk heller folk som forstår deg og ta deg for den du er. 

Skrevet
På 15.4.2017 den 22.09, AnonymBruker skrev:

Dessverre gjør ikke alle det. Jeg vet det kan være sårt, men man kan også vokse på det og innse at de menneskene har man ikke egentlig bruk for😉

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer aldri til å passe inn. Folk generaliserer og stigmatiserer absolutt alle og alle som ikke er "perfekt" (som om det eksisterer) skal stenges ute og isoleres. Før prøvde jeg å kjempe mot dette, men etterhvert hater jeg bare hele samfunnet. Egentlig håper jeg økonomien i Norge bare går lukt helvete samtidig som det skjer en større naturkatastrofe som fikk ristet litt vett og virkelighet inn i hodene på folk igjen så de måtte ta vare på hverandre.

Anonymkode: 420ec...c60

AnonymBruker
Skrevet

Leste halve for er full selv men jeg og er nesten vegan spiser fisk da.. passer ikke inn aldri gjort er vel en hippie vil jeg si .. og sammen med en som har vert mc president . passer ikke inn i de heletatt.. drit og og bli A4 og passe inn.. ingen poeng 

Anonymkode: 4f608...ee4

Gjest NotNaomi
Skrevet

Det er en ting mange burde skjønne,og det er at ingen har mer makt og påvirkning på deg enn det du faktisk tillater dem å ha. Andres meninger har absolutt ingen betydning om du har funnet ut hvem du vil være og står for det. Dessuten er ingen så enestående at det ikke er flere som har ting til felles med en.

AnonymBruker
Skrevet

Life is like a Chess board You Can have a king or be your own king . Det vil si alle lar livet sitt styre av for mange andre sine meninger ..

Anonymkode: 4f608...ee4

• Liker 1
Skrevet

Jeg følte meg mer inkludert i samfunnet når jeg var "normaltvektig". Har lagt på meg mye de siste årene og merker stor forskjell i måten folk behandler meg på. 

Jeg tror de "a4" omfavner de "a4", altså de som lever etter samfunnets normer i forhold til mat/trening/livsstil. Så får vi andre omfavne hverandre som vi er.

Men et litt provoserende spørsmål. Jeg har ingenting imot folk som er veganere- men jeg elsker kjøtt. Hvordan ser veganere en som spiser kjøtt som person? Preger det hvordan du ser personen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...