Gå til innhold

Grunn til bekymring?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Først vil jeg bare si at jeg selv er barnløs, så jeg vet ikke hvordan ting "skal" være.

Har en venninne med små barn, 3-4 år. Det er en del ting som jeg stusser litt over....

• Barna spiser med hendene, mesteparten av maten havner på gulvet eller i håret. Burde hun ikke lært de å spise med skje eller gaffel når de er så gamle?
  • De får ikke rene klær når de kommer fra barnehagen. Unnskyldningen er at de skitner seg ut igjen likevel.
  • De har ett par med sko hver. Disse kalles barnehage-sko, og brukes til alt, inkl. finstasen.
  • Om de ikke spiser middag, får de ikke mer mat før frokost neste dag.
  • Den en kan ikke snakke skikkelig. Men, likevel mener hun at ungen er langt foran sin alder.
  • Hun sammenligner barna med dyr. Da hun var borte fra de en helg, var hun overrasket over at ungene ble glade for å se henne. Hun trodde de var som bikkjene....snuste og sprang videre.
  • De får ikke noe nytt. De må gå i gamle klær som både 2 og 3 unger har brukt før. Og i tillegg kler hun de mindre pent. Bare fordi hun selv ikke bryr seg om hvordan hun ser ut, kan ungene godt ha litt fine klær. Har selv gitt de mye nye klær, men det blir aldri brukt. (ja,vet at det kan høres overfladisk ut, men misforstå meg rett.)
  • Hun er sykelig opptatt av at barna må spise grønnsaker hver dag, i stede for at de får i seg mat i det hele tatt.
  • De fores med brus. Siden det er pepsi max, gjør det ingenting.
  • De får ikke ha besøk av andre barn og hun vil helst ikke at de skal besøke andre barn heller. Da hun ikke er så sosial og utadvendt - usikker. Dermed går det utover ungene som må gå hjemme med henne, eller bare finne på ting med henne uten stimulans fra andre barn, bortsett fra i barnehagen.
  • Hun belønner barna med snop. 

Listen er lang. Det er mye jeg vil si til henne, men er redd for å tråkke over en grense. Å som sagt, har jeg ikke barn, så da har jeg vel egentlig ikke peiling.

Anonymkode: 91ef5...434

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du vært i barnehagen en hel dag selv? Tror det holder med sosialisering med andre barn i løpet av en dag altså. Virker som du bare prøver å finne ting å ta henne på. Jeg ser ikke noe alvorlig omsorgssvikt her. 

Anonymkode: 62e3b...c10

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

- Helt normalt at barna spiser med fingrene 

- Hvorfor skal de få rene klær etter barnehagen, så sant de ikke skal ut på noe etter det? Det går nok klær uansett. 

- Et par sko syns jeg personlig er litt lite, men det er ikke bekymringsverdig syns jeg. 

- Om min ikke spiser middag så får hun tilbud om brødskiver. Dersom middagen er sein og hun ikke spiser verken middag eller brødskiver så blir det ikke mer før nesten morgen. Men normalt spiser vi middag i 16 tiden og kveldsmat før leggetid. 

- Det er mange barn på den alderen som ikke snakker skikkelig. Trenger ikke være trege i utviklingen likevel. 

- Sammenligningen med hund var jo litt spesiell. 

- At hun bruker brukte klær til de er jo ok. Det er det mange som gjør, ikke noe galt i det. Hvorfor hun ikke bruker nye klær hun har fått av deg vet jeg jo ikke.

- At de får i seg grønnsaker er viktig, så det er bra av henne. 

- At de fores med Pepsi max er jo spesielt siden hun er så opptatt av grønnsaker. 

- Barnehagen er mer enn nok stimuli i den alderen. 

- Belønne med snop er innafor innen en viss begrensning. Hvor mye og hvor ofte gjør hun dette?

Anonymkode: 01a91...d53

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Først vil jeg bare si at jeg selv er barnløs, så jeg vet ikke hvordan ting "skal" være.

Har en venninne med små barn, 3-4 år. Det er en del ting som jeg stusser litt over....

• Barna spiser med hendene, mesteparten av maten havner på gulvet eller i håret. Burde hun ikke lært de å spise med skje eller gaffel når de er så gamle?
  • De får ikke rene klær når de kommer fra barnehagen. Unnskyldningen er at de skitner seg ut igjen likevel.
  • De har ett par med sko hver. Disse kalles barnehage-sko, og brukes til alt, inkl. finstasen.
  • Den en kan ikke snakke skikkelig. Men, likevel mener hun at ungen er langt foran sin alder.
  • Hun sammenligner barna med dyr. Da hun var borte fra de en helg, var hun overrasket over at ungene ble glade for å se henne. Hun trodde de var som bikkjene....snuste og sprang videre.
  • De får ikke noe nytt. De må gå i gamle klær som både 2 og 3 unger har brukt før. Og i tillegg kler hun de mindre pent. Bare fordi hun selv ikke bryr seg om hvordan hun ser ut, kan ungene godt ha litt fine klær. Har selv gitt de mye nye klær, men det blir aldri brukt. (ja,vet at det kan høres overfladisk ut, men misforstå meg rett.)
  • Hun er sykelig opptatt av at barna må spise grønnsaker hver dag, i stede for at de får i seg mat i det hele tatt.
  • De får ikke ha besøk av andre barn og hun vil helst ikke at de skal besøke andre barn heller. Da hun ikke er så sosial og utadvendt - usikker. Dermed går det utover ungene som må gå hjemme med henne, eller bare finne på ting med henne uten stimulans fra andre barn, bortsett fra i barnehagen.

Listen er lang. Det er mye jeg vil si til henne, men er redd for å tråkke over en grense. Å som sagt, har jeg ikke barn, så da har jeg vel egentlig ikke peiling.

-i mange land spiser man med hendene hele livet. Det har ingen hast og skader ikke barna på noen måte.

-de blir faktisk bare skitne igjen og barna bryr seg neppe. Det er heller ikke snakk om så mange timene før de legger seg uansett. 

-ett par sko er litt lite, men om hun har klart å finne et par sko som fungerer til alt? Bra for henne. Det kan også handle om økonomi.

-det med maten var litt i overkant strengt men er ikke skadelig så lenge barna totalt sett får nok mat i seg likevel. 

-ikke noe galt med arvede klær. Det også kan handle om at mor er for gjennbruk/miljø eller har stram økonomi.

-å lære barna å spise grønnsaker er bra. Mange foreldre orker ikke ta den kampen. Hun er tydeligvis streng på matrutiner/mat. Men så lenge det ikke fører til tynne og avmagrete barn er det ikke noe galt i det. 

-rart hun ikke er like streng på brusen. Pepsi max er minst like usunt som Cola.

-dette er det eneste punktet jeg reagerer ubetinget negativt på. At barna ikke får ha besøk og oppfordres til å være med andre barn. Men samtidig er barna foreløpig så småbarn. Barn i den alderen er gjerne trette etter barnehagen uansett og trenger ikke mer sosialisering da.

-rart det med snopet (og pepsi maxen). Virker som om mor har enkelte kjepphester når det kommer til mat, men er lite konsekvent, men det er ikke en forbrytelse i morskap. 

Konklusjon? Mor virker litt sær og har tydeligvis noen litt inkonsekvente griller for barneoppdragelse og kosthold. Men å kalle det omsorgsvikt er å dra det for langt. Det eneste punktet som er mer seriøst er det med at hun ikke jobber for å sosialisere barna sine, men foreløpig er de små at det kan være bra for dem at det ikke er full rulle etter barnehagen. Også er det det med maten som kanskje er litt vel strengt, men så lenge barn ikke blir underærnert fordi mor er for streng og lite fleksibel er det ikke noe galt i det heller. 

Anonymkode: d24af...962

• Liker 3
Skrevet

For meg høres dette ut som en helt vanlig mor. Der man ser med lupe, finner man mange feil - kanskje du heller burde bruke speil? 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ts tror du tråkker på en del tær her og får litt sure svar.

Ang din veninne. Mulig hun sliter litt med den daglige omsorgen. Er hun alene?  

Litt spesielt å sammenligne barn med hunder.

Er hun en kjærlig mor da? Gir hun klemmer og omsorg? Fryser de? 

Anonymkode: f3daf...ba0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hadde noe av dette vært en realitet ville barnehagen reagert for lenge siden og satt inn tiltak. Barn med dårlig språk fanges raskt opp, det samme gjør barn som spiser slikmdu beskriver. 

Er dette samme venninden og samme barna som ikke hadde skikkelig yttertøy og derfor ikke kunne være ute? 

Anonymkode: b58e8...c22

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hadde noe av dette vært en realitet ville barnehagen reagert for lenge siden og satt inn tiltak. Barn med dårlig språk fanges raskt opp, det samme gjør barn som spiser slikmdu beskriver. 

Er dette samme venninden og samme barna som ikke hadde skikkelig yttertøy og derfor ikke kunne være ute? 

Anonymkode: b58e8...c22

Vet jeg ikke noe om....ikke jeg som skrev om det i hvert fall...

ts

AnonymBruker
Skrevet

Ts burde kanskje få seg et eget liv fremfor å lete etter feil i andres.

Anonymkode: ff37a...c49

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts tror du tråkker på en del tær her og får litt sure svar.

Ang din veninne. Mulig hun sliter litt med den daglige omsorgen. Er hun alene?  

Litt spesielt å sammenligne barn med hunder.

Er hun en kjærlig mor da? Gir hun klemmer og omsorg? Fryser de? 

Anonymkode: f3daf...ba0

Det merker jeg - tydelig at dette er et ømt punkt for mange.

Hun er ikke alene, men barnefar er kun opptatt av seg selv. Setter seg selv foran alt, derfor er det hun som er alene om det meste. Ikke veldig kjærlig nei. Mangler generelt sett en del empati...Fryser tror jeg ikke de gjør, men de er små og tynne barn for alderen.

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Folk har forskjellig smak på klær, det som er mindre pent er ikke nødvendigvis det for andre. Å nekte barn mat ( fordi de ikke spiser middag ) senere hvis de er sulten,ser jeg på som ikke bra.

De går i barnhage, det er mye sosial trening og stimulering av språk i barnehager. I den alderen kan faktisk barnehage være nok fritidsaktivitet i den alderen, et problem i dag er at mange overstimuleres i form av flere aktiviteter etter barnehage, det kan bli for mye.

Anonymkode: 9f225...9ed

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts burde kanskje få seg et eget liv fremfor å lete etter feil i andres.

Anonymkode: ff37a...c49

Takk! På seg selv, kjenner man andre!

• Liker 1
Skrevet

Høres ikke så ille ut

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Var jeg deg ville jeg ha tipset henne om deres lokale Hjelp oss å hjelpe-gruppe. Det er en organisasjon der de som har svak økonomi kan å hjelp til å skaffe seg nødvendige ting som klær og mat når det kniper økonomisk. Bra at du har øynene oppe, men vær der som en venn for henne i stedet for å være en anmelder akkurat i denne "saken". 

Anonymkode: 7780d...b13

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var jeg deg ville jeg ha tipset henne om deres lokale Hjelp oss å hjelpe-gruppe. Det er en organisasjon der de som har svak økonomi kan å hjelp til å skaffe seg nødvendige ting som klær og mat når det kniper økonomisk. Bra at du har øynene oppe, men vær der som en venn for henne i stedet for å være en anmelder akkurat i denne "saken". 

Anonymkode: 7780d...b13

Takk for fint råd <3

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

• Barna spiser med hendene, mesteparten av maten havner på gulvet eller i håret. Burde hun ikke lært de å spise med skje eller gaffel når de er så gamle?  Min 3-åring kan spise med bestikk, men foretrekker stort sett å spise med fingrene. Jeg påpeker det jevnlig, men tvinger henne ikke til å bruke bestikket. Jeg tenker at det går seg til etterhvert, andre kamper er viktigere for meg å ta. Maten havner riktignok hverken på gulvet eller i håret. 
  • De får ikke rene klær når de kommer fra barnehagen. Unnskyldningen er at de skitner seg ut igjen likevel. Jeg kan telle på en hånd de gangene vi har skiftet klær etter barnehagen. Klærne er svært sjelden så skitne at det ikke fungerer helt greit å gå med de få timene dom er igjen av dagen. 
  • De har ett par med sko hver. Disse kalles barnehage-sko, og brukes til alt, inkl. finstasen. Det høres jo litt spesielt ut. Har de ikke støvler eller noe? vi har en del forskjellige sko, men feks på julaften så ble det penkjole, strømpebukse og store rosa Goretex vintersko. Vi har ingen pene vintersko til henne da det dåp gnis aldri hadde blott brukt. 
  • Om de ikke spiser middag, får de ikke mer mat før frokost neste dag. De fleste barn spiser vel kvelds. Men, hvis middagen inntas sent så kan jeg forstå det. Hvis vårt barn ikke spiser det som blir servert så blir det ikke laget noen egen mat til henne. Men, hun får jo selvsagt tilbud om mat ved neste måltid. Vi straffer ikke manglende middagsspising med å nekte kveldsmat. 
  • Den en kan ikke snakke skikkelig. Men, likevel mener hun at ungen er langt foran sin alder. Hva mener du med å ikke snakke skikkelig? Det går hvertfall fint Ann å være foran sin alder selv om man feks ikke kan snakke rent
  • Hun sammenligner barna med dyr. Da hun var borte fra de en helg, var hun overrasket over at ungene ble glade for å se henne. Hun trodde de var som bikkjene....snuste og sprang videre. høres spesielt ut
  • De får ikke noe nytt. De må gå i gamle klær som både 2 og 3 unger har brukt før. Og i tillegg kler hun de mindre pent. Bare fordi hun selv ikke bryr seg om hvordan hun ser ut, kan ungene godt ha litt fine klær. Har selv gitt de mye nye klær, men det blir aldri brukt. (ja,vet at det kan høres overfladisk ut, men misforstå meg rett.) ja, det høres overfladisk ut! Mine barn går masse i arvetøy, særlig i barnehagen for der slites det voldsomt. Men, jeg er opptatt av at de ser ordentlig og pene ut og kjøper også en del nytt. Men om andre bare vil bruke arveklær så kan da det umulig være et problem? 
  • Hun er sykelig opptatt av at barna må spise grønnsaker hver dag, i stede for at de får i seg mat i det hele tatt. hva er det egentlig som skjer mener du? Type de blir bare servert grønnsaker til middag feks og ikle får noe annet selv om de ikke spiser det?
  • De fores med brus. Siden det er pepsi max, gjør det ingenting. ikke bra. De bør ikke drikke brus
  • De får ikke ha besøk av andre barn og hun vil helst ikke at de skal besøke andre barn heller. Da hun ikke er så sosial og utadvendt - usikker. Dermed går det utover ungene som må gå hjemme med henne, eller bare finne på ting med henne uten stimulans fra andre barn, bortsett fra i barnehagen. etter full dag i barnehage har barna fått mer enn nok stimuli. At de ikke sosialiseres i helgene ser jeg ikke noe problem i før barna blir store nok til å etterspørres dette selv (og evt da bli nektet). 
  • Hun belønner barna med snop. hvem har ikke gjort det? Så sant dette ikke er noe som skjer hele tiden ser jeg virkelig ikke problemet. Tror ikke jeg kjenner noen foreldre som aldri har lokket med en sjokoladebit eller is

Ut fra det du skriver synes jeg ikke det høres ut som at du har peiling. 

Anonymkode: e5eba...be8

• Liker 4
Gjest GoldenLioness
Skrevet (endret)

Mye av garderoben min er fra Fretex. Elsker å blande gammel og nytt, billig og dyrt. Er veldig for gjenbruk. Jeg har noe sans for mote så det er bra og gjennomført ut, men hadde jeg vært dårlig omsorgsperson om jeg ikke var flink å matche? Jeg skal innrømme at babyen fikk det meste nytt siden det var første baby og jeg ikke hadde peiling så kjøpte alt på "hva trenger man til babyen" listene man finner på Google :P 

Nesten alt ble solgt på Finn.no temmelig kjapt og det jeg da trengte etterhvert som han vokste kjøpte jeg brukt. Leker, vogn, yttertøy...koster jo en tredjedel av prisen fremfor å kjøpe det nytt når jeg vet hvor lite ting faktisk er brukt fordi ungene vokser i fra alt i løpet av måneder. 

Pepsien er ikke helt bra for tenner og burde kun være helgedrikk, men jeg er 80 talls unge og fikk så mye brød med syltetøy som jeg ville og det ble da menneske av meg og :P 

Og vi gjør ikke noe spesielt etter barnehagen. Han har vært supersosial og blitt stimulert i 6 timer(-søvn) og når vi kommer hjem er det middag, lek og kos, kvelds og natta innen 19.00. Til sommeren blir det nok mer ute i parken etter barnehagen, men i hverdagen så er timeplanen ganske strikt. 

Og litt matflekker og flekker etter utelek er ikke farlig å gå med noen timer før pysjen. Om man ikke skal vaske seg ihjel så kan barnet fint gå i litt flekkete klær. De vask etter kveldsstellet uansett. 

Ungen til søsteren til venninnen min sa ikke et ord før han fylte 3 år. Da pratet han plutselig og det var helt rent og hele setninger. 

Om barna virker vanskjøttet, skitten eller har utviklingsforstyrrelser så plukker barnehagen det opp og det vil bli tatt videre. 

Endret av GoldenLioness
AnonymBruker
Skrevet

TS, jeg ville ha sendt inn en anonym bekymringsmelding, så får Barnevernet undersøke saken, snakke med barnehagen og eventuelt etterhvert sette inn tiltak  - eller henlegge. Uansett, det bør undersøkes!

Anonymkode: 87dae...bd6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ingen ting av dette er omsorgssvikt, med mindre det der med "sammenlignet med hunder* er dårlig tilknytning fra mors side, og kostholdet er slik at de går rundt sultne. Hva er du bekymret for? 

Anonymkode: 2ec26...4b8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette minner meg om et dårlig "kasus" da jeg hadde eksamen i barnevern;)

Anonymkode: 9f225...9ed

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...