AnonymBruker Skrevet 14. april 2017 #1 Skrevet 14. april 2017 Hvor kan jeg raskest mulig sjekke ut om hvilken blodtype jeg har? Fastlegen ja, men det tar for lang tid, får ikke akkurat akutt time for dette, og da må jeg vente et par uker før jeg får timen og så tar det nok en uke før jeg får resultatet (med det systemet på legeseneteret jeg går til)... Har egt ikke tid til dette... Anonymkode: de502...52f
AnonymBruker Skrevet 14. april 2017 #2 Skrevet 14. april 2017 Finnes det ikke slike kort man kan kjøpe på apoteket som man drypper blod på som gir utslag, eller er jeg helt på villspor nå? Anonymkode: 5f77e...1ea
AnonymBruker Skrevet 14. april 2017 #3 Skrevet 14. april 2017 Du kan kanskje prøve å kontakte apoteket og høre om de har noen hjemmetester for å sjekke blodtype? Anonymkode: 9c395...dbd
AnonymBruker Skrevet 14. april 2017 #4 Skrevet 14. april 2017 https://test-deg.no/blodtypetest-39/eldoncard-blodtypetest-105.html osv Anonymkode: 039bc...38a 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2017 #5 Skrevet 14. april 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor kan jeg raskest mulig sjekke ut om hvilken blodtype jeg har? Fastlegen ja, men det tar for lang tid, får ikke akkurat akutt time for dette, og da må jeg vente et par uker før jeg får timen og så tar det nok en uke før jeg får resultatet (med det systemet på legeseneteret jeg går til)... Har egt ikke tid til dette... Anonymkode: de502...52f Du får ikke blodtyping hos fastlegen uten grunn. En grunn er operasjon en annen er svangerskap. Heller ikke private legekontor gjør blodtyping bare fordi du ønsker å vite. Hvorfor er blodtyping så viktig for deg å få utført? Anonymkode: 08791...593 3
SnuskeLuska Skrevet 14. april 2017 #6 Skrevet 14. april 2017 Står det i din pasientjournal om du logger inn på www.helsenorge.no?
AnonymBruker Skrevet 15. april 2017 #7 Skrevet 15. april 2017 Selvtestene er ikke til og stole på. Det er en grunn for at man skal ta testen hos legen Anonymkode: 48ab9...1e5
Karen olsen Skrevet 15. april 2017 #8 Skrevet 15. april 2017 Når jeg skulle sjekke hos legen ba de meg om å betale 200 kr dersom det ikke var en spesiell grunn til at jeg skulle vite det. #norskHelsesystemPåSittBeste
AnonymBruker Skrevet 15. april 2017 #9 Skrevet 15. april 2017 Vet det står i dokumentene jeg fikk fra foreldrene. Der de har samlet all helseinformasjon fra jeg ble født, vaksinekort og så videre. Mener man tester spedbarn for blodtype. Anonymkode: 8c2df...fa9
AnonymBruker Skrevet 15. april 2017 #10 Skrevet 15. april 2017 9 timer siden, SnuskeLuska skrev: Står det i din pasientjournal om du logger inn på www.helsenorge.no? 15 minutter siden, Karen olsen skrev: Når jeg skulle sjekke hos legen ba de meg om å betale 200 kr dersom det ikke var en spesiell grunn til at jeg skulle vite det. #norskHelsesystemPåSittBeste 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet det står i dokumentene jeg fikk fra foreldrene. Der de har samlet all helseinformasjon fra jeg ble født, vaksinekort og så videre. Mener man tester spedbarn for blodtype. Anonymkode: 8c2df...fa9 Man tester ikke babyer, barn eller voksne for å teste dem eller fordi noen ønsker å vite blodtypen sin. Det står heller ikke automatisk i noen papirer fra tidligere i livet, med mindre personen har blitt operert eller har vært gravid, eller av andre grunnet har hatt behov for eller kunne hatt behov for å få blodoverføring (blødersykdom er et eksempel). Da testes det rutinemessig i forkant fordi man ikke alltid vil ha tid til å teste om noe oppstår og blodoverføring må gis. Sykehus skal og sikre seg at de har den aktuelle blodtypen tilgjengelig i Blodbanken. Utover dette testes ikke blodet fordi noen har lyst til å finne ut hvilken blodtype de har. Blodprøver koster ganske mye for samfunnet å utføre, analysere m.m. Helsepersonell og leger er derfor ansvarlig for å ikke bestille prøver eller undersøkelser som ikke er medisinsk nødvendig og forsvarlig. Anonymkode: 08791...593 2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2017 #11 Skrevet 15. april 2017 Spør foreldrene dine... Dette er da noe folk vanligvis vet. Anonymkode: 0bb16...c1d
AnonymBruker Skrevet 15. april 2017 #12 Skrevet 15. april 2017 Meld deg som blodgiver Anonymkode: f1dc1...20e 2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2017 #13 Skrevet 15. april 2017 En blir bare blodtypet ved svangerskap og kirurgiske inngrep. Til og med da koster det 200 å få sendt et papir! på blodtypen fordi de ikke kan SI det på telefonen, grrr Anonymkode: fea87...109
AnonymBruker Skrevet 15. april 2017 #14 Skrevet 15. april 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: En blir bare blodtypet ved svangerskap og kirurgiske inngrep. Til og med da koster det 200 å få sendt et papir! på blodtypen fordi de ikke kan SI det på telefonen, grrr Anonymkode: fea87...109 Det er ikke fordi de ikke kan si blodtypen på telefon. Dete r fordi blodtypepapirene og svangerskapsjournalen er viktige papirer du skal bære med deg og på deg, dersom noe skjer med deg under svangerskapet. Men at de/legekontoret ditt tar 200 kr. For å sende er kritikkverdig, og noe jeg betviler at de har anledning til å ta. Svangerskapsrelaterte ting skal ikke koster penger utover forbruksmateriale. Anonymkode: 08791...593 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2017 #15 Skrevet 15. april 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke fordi de ikke kan si blodtypen på telefon. Dete r fordi blodtypepapirene og svangerskapsjournalen er viktige papirer du skal bære med deg og på deg, dersom noe skjer med deg under svangerskapet. Men at de/legekontoret ditt tar 200 kr. For å sende er kritikkverdig, og noe jeg betviler at de har anledning til å ta. Svangerskapsrelaterte ting skal ikke koster penger utover forbruksmateriale. Anonymkode: 08791...593 Til meg sa de at det var så mange som spurte om blodtype at derfor hadde de begynt med å ta 200 kr for å sende det på papir, så de hadde noe igjen for all telefintiden "de kastet" bort på folk som ville vite blodtypen sin. Dette var blodprøvelabben på et av Norges største sykehus, og ikke fastlegen. Da det var der jeg hadde vært operert og blodtypet. Anonymkode: fea87...109
boblevann Skrevet 15. april 2017 #16 Skrevet 15. april 2017 Hvorfor skal du på død og liv vite det? Det har jo ingen betydning... Spør foreldrene dine. Har faren din vært i militæret, har han nok fått vite sin - og moren din har jo vært gravid så hun vet sin. Da kan du tenke deg frem til din er mor A og far B, er du sannsynligvis AB, f.eks.
QQbaby Skrevet 15. april 2017 #17 Skrevet 15. april 2017 HVORFOR MÅ DU VITE BLODTYPEN DIN??? Hva i all verden skal det være godt for? 1
Godtegrisen Skrevet 15. april 2017 #18 Skrevet 15. april 2017 Du må nok gå via fastlegen. Siden du ikke har noen medisinsk grunn må du betale dette selv. Du trenger bare å ta en blodprøve, så det er ikke sikkert du må inn til legen først. Ring og spør.
boblevann Skrevet 15. april 2017 #19 Skrevet 15. april 2017 7 minutter siden, Godtegrisen skrev: Du må nok gå via fastlegen. Siden du ikke har noen medisinsk grunn må du betale dette selv. Du trenger bare å ta en blodprøve, så det er ikke sikkert du må inn til legen først. Ring og spør. Det er sant, det tenkte jeg ikke på. De gangene jeg har måttet tatt blodprøver (oppfølgningsprøver o.l.) har jeg bare ringt til ned til legen, fått han til å bestille prøvene - så går jeg bare ned samme dag og får tatt dem hos sykepleier
AnonymBruker Skrevet 15. april 2017 #20 Skrevet 15. april 2017 2 timer siden, Karen olsen skrev: Når jeg skulle sjekke hos legen ba de meg om å betale 200 kr dersom det ikke var en spesiell grunn til at jeg skulle vite det. #norskHelsesystemPåSittBeste Selvfølgelig. Hvorfor skal samfunnet betale for en unødvendig prosedyre? Det hadde bitt fryktelig dyrt for samfunnet og skattebetalerne om de skulle sende inn blodprøver for å sjekke unødvendige ting i tide og utide. Anonymkode: 86179...71d 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå