AnonymBruker Skrevet 14. april 2017 #1 Skrevet 14. april 2017 Hei. For to dager siden oppdaget jeg plutselig at jeg hadde fått utslett på albuene og rundt brystene. Opplevde også kløe, særlig på albuene, men tenkte at dette ville gi seg straks. Gikk derfor videre denne dagen uten å gjøre noe med det. Utslettene forsvant sakte, men sikkert fra f.eks. bryster, men dukket plutselig opp blant annet på hoftebeinet i løpet av dagen. Når kvelden kom dro jeg en tur ut, og da jeg kom hjem herfra var brystene igjen fulle av utslett, i tillegg til begge overarmene. Hadde også noe oppover halsen, og utslettene klødde veldig. I løpet av natten forsvant utslettene på bryst, overarmer og hals. Våknet likevel opp med noen utslett her og der, blant annet håndleddene (hvor jeg ikke hadde hatt utslett før nå). Utslettene forsvinner altså og kommer tilbake, og forsvinner igjen - dere skjønner greia. På grunn av dette fikk jeg mistanke om at jeg hadde elveblest, men har også hatt skabb i bakhodet. Ikke alle utslettene klør til enhver tid, men bestemte meg likevel i går ettermiddag for å dra en tur på legevakten. Her fikk jeg med meg hydrokortison som skal smøres på utslettene 2-3 ganger daglig, i tillegg til allergitabletter som jeg skal ta en gang om dagen i 7 dager. Legen jeg møtte hos legevakten sa altså ingenting om skabb, men sa jeg skulle komme tilbake dersom kløen ikke gir seg. Jeg har på langt nær så mange utslett nå, som f.eks. natten før jeg dro til legen, men utslettene kommer og forsvinner fortsatt. For øyeblikket har jeg noe utslett på føttene og knærne, pluss noen enkle utslett her og der. Utslettene klør fortsatt ikke til enhver tid, men noen ganger. Lurer på om det kan virke som jeg har fått skabb? Har jobbet fire uker som vikar i barnehager, mulig det eventuelt kunne kommet derfra. Samboeren min har ingen utslett eller tegn til eventuell skabb, det er bare jeg. Om noen har erfaringer med skabb, hvordan har det vært når dere har hatt det? Var det eventuelt vanskelig å bli kvitt? Anonymkode: b36ce...63a
Leo Skrevet 14. april 2017 #2 Skrevet 14. april 2017 Men hvorfor spurte du ikke på legevakten hvis du mistenker at det er skabb? Skabb forårsakes av en midd som er forholdsvis lett å få øye på i et mikroskop. 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2017 #3 Skrevet 14. april 2017 Skabb viser seg først og fremst som kløe mellom fingrene. Der graver skabben ganger slik at du frå røde striper. Har du vært i seng med fremmede, eller hatt annen intim omgang med andre som kan ha smittet deg med skabb? Jeg tenker at du enten har "Undertrøyeutslett" (bruk google), alternativt eleveblest eller blir utsatt for fuglelopper som det nå er høysesong for. Anonymkode: 13848...1c1 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2017 #4 Skrevet 14. april 2017 4 minutter siden, Leo skrev: Men hvorfor spurte du ikke på legevakten hvis du mistenker at det er skabb? Skabb forårsakes av en midd som er forholdsvis lett å få øye på i et mikroskop. Har hatt det litt i bakhodet, men da jeg var på legevakten var jeg forholdsvis sikker på at det var elveblest. Det var dumt av meg Dersom det ikke gir seg, og det eventuelt blir ny legetur, blir jeg å spørre om skabb! Anonymkode: b36ce...63a
Leo Skrevet 14. april 2017 #5 Skrevet 14. april 2017 Jeg har for øvrig hatt hunder med skabb uten å ha blitt smittet selv, så det er ikke noe som er enkelt å få med mindre du ligger i sengetøy hvor det er skabb eller har svært intim omgang med noen som har det. Det er heller ikke spesielt vanskelig å bli kvitt. Men jeg må jo si jeg begynner å forstå hvorfor det er lange køer på legevakten for dette er helt klart ubehagelig, men ikke akkurat livstruende eller farlig... 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2017 #6 Skrevet 14. april 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skabb viser seg først og fremst som kløe mellom fingrene. Der graver skabben ganger slik at du frå røde striper. Har du vært i seng med fremmede, eller hatt annen intim omgang med andre som kan ha smittet deg med skabb? Jeg tenker at du enten har "Undertrøyeutslett" (bruk google), alternativt eleveblest eller blir utsatt for fuglelopper som det nå er høysesong for. Anonymkode: 13848...1c1 Ikke hatt noe tegn mellom fingrene, kun litt utslett på håndleddet. Ikke vært i seng med fremmede, eller hatt intim omgang med noen jeg mistenker at kan ha smittet meg med skabb. Skal sjekke ut "undertrøyeutslett" og fuglelopper på google! Tusen takk. Anonymkode: b36ce...63a
AnonymBruker Skrevet 14. april 2017 #7 Skrevet 14. april 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ikke hatt noe tegn mellom fingrene, kun litt utslett på håndleddet. Ikke vært i seng med fremmede, eller hatt intim omgang med noen jeg mistenker at kan ha smittet meg med skabb. Skal sjekke ut "undertrøyeutslett" og fuglelopper på google! Tusen takk. Anonymkode: b36ce...63a Da tror jeg ikke skabb er noe du trenger tenke mer påmi denne omgang. 3 minutter siden, Leo skrev: Jeg har for øvrig hatt hunder med skabb uten å ha blitt smittet selv, så det er ikke noe som er enkelt å få med mindre du ligger i sengetøy hvor det er skabb eller har svært intim omgang med noen som har det. Det er heller ikke spesielt vanskelig å bli kvitt. Men jeg må jo si jeg begynner å forstå hvorfor det er lange køer på legevakten for dette er helt klart ubehagelig, men ikke akkurat livstruende eller farlig... Jeg er ikke bombesikker, men jeg mener skabb hos dyr ikke smitter til mennesker. Skabb er en sopp. Jeg har sett en del hunder med skabb hos Dyrepolitiet i Houston. Anonymkode: 13848...1c1
Leo Skrevet 14. april 2017 #8 Skrevet 14. april 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Da tror jeg ikke skabb er noe du trenger tenke mer påmi denne omgang. Jeg er ikke bombesikker, men jeg mener skabb hos dyr ikke smitter til mennesker. Skabb er en sopp. Jeg har sett en del hunder med skabb hos Dyrepolitiet i Houston. Anonymkode: 13848...1c1 Skabb er ikke en sopp. Det er en midd. Du tenker sannsynligvis på ringorm. Hunder får vanligvis reveskabb som kan smitte til mennesker (Men den kan ikke formere seg på mennesker og blir derfor borte av seg selv). 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2017 #9 Skrevet 14. april 2017 Ikke rart det er sprengt kapasitet hos legevaktene rundt omkring, når folk drar dit med mistanke om elveblest. Anonymkode: 17af9...c57 2
nejo Skrevet 14. april 2017 #10 Skrevet 14. april 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke rart det er sprengt kapasitet hos legevaktene rundt omkring, når folk drar dit med mistanke om elveblest. Anonymkode: 17af9...c57 Hvis det hjelper, så ringte jeg legevakten på forhånd vedrørende kapasitet og kø. Spurte selvsagt om det i det hele tatt var noe poeng i å komme. Uansett, det var ikke en diskusjon angående kapasitet og ventetid på legevakten jeg opprettet denne tråden for 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2017 #11 Skrevet 14. april 2017 Skabb er som alllerede nevnt, en midd som lever under huden. den skaper et karakteristisk mønster rundt fingre og knoker, der den graver "ganger" under huden. Dette er ikke vanskelig å se. I tilegg vil skabbmidd ofte skape intensivering av kløen når man legger seg under dynen om kvelden. Du beskriver en helt annen lokalisering av utslettene, samt forbedring på de tidspunktene lidelsen burde haa forsterkede symptomer. Dette er sannsynligvis noe annet. Skabb behandles med Nix 5% krem, samt frysing av klær og sengetøy. Hydrokortison hjelper ikke mot skabb. Og til dere som absolutt må skrive om kapasitet på legevakten - vær klar over a alle pasienter blir vurdert i forhold til hastegrad. Det er ingen med større akuttbehov som må vente fordi du drar dit med en bagatell. Kommer du med et indolent utslett, må du sannsynligvis vente lenge, fordi de som har større akuttbehov slipper foran, selv om de er kommet senere. Man skal ikke ha høy terskel for å oppsøke legevakt. Legevaktpersonellet klarer helt fint å vurdere behovet uten hjelp fra surmagede kg-brukere som ikke forstår hvordan man sorterer pasienter. Anonymkode: e7f32...4a8 4
AnonymBruker Skrevet 14. april 2017 #12 Skrevet 14. april 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skabb er som alllerede nevnt, en midd som lever under huden. den skaper et karakteristisk mønster rundt fingre og knoker, der den graver "ganger" under huden. Dette er ikke vanskelig å se. I tilegg vil skabbmidd ofte skape intensivering av kløen når man legger seg under dynen om kvelden. Du beskriver en helt annen lokalisering av utslettene, samt forbedring på de tidspunktene lidelsen burde haa forsterkede symptomer. Dette er sannsynligvis noe annet. Skabb behandles med Nix 5% krem, samt frysing av klær og sengetøy. Hydrokortison hjelper ikke mot skabb. Og til dere som absolutt må skrive om kapasitet på legevakten - vær klar over a alle pasienter blir vurdert i forhold til hastegrad. Det er ingen med større akuttbehov som må vente fordi du drar dit med en bagatell. Kommer du med et indolent utslett, må du sannsynligvis vente lenge, fordi de som har større akuttbehov slipper foran, selv om de er kommet senere. Man skal ikke ha høy terskel for å oppsøke legevakt. Legevaktpersonellet klarer helt fint å vurdere behovet uten hjelp fra surmagede kg-brukere som ikke forstår hvordan man sorterer pasienter. Anonymkode: e7f32...4a8 Da virker det ikke som om jeg har skabb, nei. Tusen takk for hjelp! :-) Anonymkode: b36ce...63a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå