Gå til innhold

Irritabel tarm og blodgiver

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg har meldt meg som blodgiver, og skal snart gi blod for første gang. I forbindelse med dette fikk jeg et skjema jeg skulle krysse av, med blant annet spørsmål om jeg har hatt løs avføring de siste 4 uker. Nå er saken den at jeg har irritabel tarm, og sjeldent har noe annet enn løs avføring (beklager detaljer). Hvordan er det med irritabel tarm i forhold til blodgivning? Vil det gå ut over magen min på noe vis, eller gå ut over den som mottar blodet? 

Anonymkode: a8e2b...591

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du en tarmsykdom ingen egentlig vet årsaken til, irritabel tarmsyndrome er en samlebetengnelse på løs avføring uten annen diagnose, så er blodet ditt uinteressant i blodgiversammenheng. Noe du er forpliktet til å gi beskjed om, før du starter blodgivning. 

Anonymkode: ca609...7e5

• Liker 1
Gjest Margit Spat
Skrevet

Spørsmålet er der for å utelukke infeksjoner. Så vidt jeg husker er det 2 ukers karantene fra å gi blod selv ved så banale infeksjoner som en forkjølelse. Husk at mottakerne av blod ikke akkurat er de friskeste personene i gata, og ethvert spor av infeksjoner som kan innvirke på pasienten skal unngås. Du må nesten ta opp med blodbanken om du er aktuell som blodgiver når du har IBS.  

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ingen infeksjon i tarmen. Har tatt alle prøver, og prøvene viser ingenting galt. Så fikk konstatert at jeg har irritabel tarm. Får vel snakke med blodbanken om dette under intervjuet, skal så klart være ærlig. Jeg bare lurte her om noen har erfaring med det, og om blodgivning går ut over magen min på noe vis, eller kan skade mottakeren når jeg ikke har noe påvist infeksjon som kan smitte. 

ts

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ingen infeksjon i tarmen. Har tatt alle prøver, og prøvene viser ingenting galt. Så fikk konstatert at jeg har irritabel tarm. Får vel snakke med blodbanken om dette under intervjuet, skal så klart være ærlig. Jeg bare lurte her om noen har erfaring med det, og om blodgivning går ut over magen min på noe vis, eller kan skade mottakeren når jeg ikke har noe påvist infeksjon som kan smitte. 

ts

Har du irritabel tarm så har du vel og problemer med opptak av næringsstoffer, og dermed lavt hemoglobin? Det er det vanlige. Å gi blod og å oppta blodbankens tid på intervju m.m. når du vet at du har en tilstand ingen vet hva årsaken egentlig kommer av, burde for de flest være unødvendig. 

Selv om det er behov for blodgivere, så er kriteriene at du er frisk. Blodmottakere er svekket på mange måter, og skal ikke utsettes for mer risiko ved å få blod. Dette er blant annet grunnen til at mange grupper blir utelukket fra å gi blod, selv om de kanskje ikke utgjør en risiko. (Les homofile i partnerskap, mennesker fra ulike verdensdeler adoptert til Norge og med norsk pass m.m.)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du irritabel tarm så har du vel og problemer med opptak av næringsstoffer, og dermed lavt hemoglobin? Det er det vanlige. Å gi blod og å oppta blodbankens tid på intervju m.m. når du vet at du har en tilstand ingen vet hva årsaken egentlig kommer av, burde for de flest være unødvendig. 

Selv om det er behov for blodgivere, så er kriteriene at du er frisk. Blodmottakere er svekket på mange måter, og skal ikke utsettes for mer risiko ved å få blod. Dette er blant annet grunnen til at mange grupper blir utelukket fra å gi blod, selv om de kanskje ikke utgjør en risiko. (Les homofile i partnerskap, mennesker fra ulike verdensdeler adoptert til Norge og med norsk pass m.m.)

Har normalt hemoglobin. Tatt alle mulige blodprøver i forbindelse med magen, og alle er normale. Men skjønner hva du mener med å oppta tiden til blodbanken ved et intervju, men skjønner likevel ikke hvorfor du kritiserer meg når jeg spør om et spørsmål jeg lurer på. Det er en grunn til at jeg spør her om dette før jeg skal i blodbanken. Har ikke voldsomme mageproblemer heller, hvis man ser det i perspektiv med de som virkelig er plaget og må gå på diett. Mener du at jeg skal ringe blodbanken å informere om dette over tlf istedenfor å dra på intervjuet? 

ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man har da ikke lavt hemoglobin bare fordi man har IBS? Virker ikke som om at du vet hva du snakker om. 

Anonymkode: 260c9...a31

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man har da ikke lavt hemoglobin bare fordi man har IBS? Virker ikke som om at du vet hva du snakker om. 

Det følger ofte med, både lave jernlagre, hemoglobin og vitaminmangel fordi tarmen ikke klarer å nyttegjøre seg næringstoffwnw fra maten. Om dette ikke viser seg tidlig i forløpet kommer det ofte senere. 

Men ts får bare la blodbanken bruke tid på henne og forklare henne at hun neppe får gi blod med ibs.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ibs og jeg gir blod. Det var ikke noe problem for blodbanken. Det er infeksjoner de er ute etter når de spør om diaré fikk jeg beskjed om. Ikke har jeg mangelsykdommer eller lavt hb heller. 

Anonymkode: 312de...11c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

https://www.giblod.no/Retningslinjer/Dokumenter.aspx Derr kan dere laste ned veilederen for transfusjonstjenesten og rulle ned til punkt: og lese følgende: 

5.3.8  Sykdom Potensielle  blodgivere som  har hjerte-,  lever-,  lunge-,  kjønns-  eller  urinveissykdom,  sykdom  i sentralnervesystemet  eller mage/tarm,  andre  kroniske  sykdommer,  eller som  har  hatt  kreft  eller blødningstendens,  skal  ikke  gi blod.  Unntak  kan  gjøres  etter vurdering  av  lege. 

Meg bekjent er ibs en sykdom i mage/tarm med ukjent årsak, altså er ts ikke ønsket som blodgiver fordi blodet hennes regnes som risikabelt å gi til pasienter. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det følger ofte med, både lave jernlagre, hemoglobin og vitaminmangel fordi tarmen ikke klarer å nyttegjøre seg næringstoffwnw fra maten. Om dette ikke viser seg tidlig i forløpet kommer det ofte senere. 

Men ts får bare la blodbanken bruke tid på henne og forklare henne at hun neppe får gi blod med ibs.

Beklager å si det, men blir litt irritert av feilinformasjon som dette. Veldig mange har irritabel tarm og mangelsykdommer er ikke noe man får automatisk. Når man unngår matvarer som gir mye diare får man ikke mangelsykdommer. Det er ikke en autoimmun sykdom som f.eks cøliaki og dermed har ikke tarmen problem med å ta opp næringsstoffer. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Beklager å si det, men blir litt irritert av feilinformasjon som dette. Veldig mange har irritabel tarm og mangelsykdommer er ikke noe man får automatisk. Når man unngår matvarer som gir mye diare får man ikke mangelsykdommer. Det er ikke en autoimmun sykdom som f.eks cøliaki og dermed har ikke tarmen problem med å ta opp næringsstoffer. 

Dersom man spiser på en måte der tarmen strever konstant, så kan det påvirke opptak. I mindre grad om man spiser slik at magen får ro, ja. 

Anonymkode: 7fcc5...a17

Skrevet

Både jeg og mannen har IBS og er blodgivere. Godkjent av lege for blodbanken. Det vi må passe på er at vi ikke gir blod en periode etter å ha hatt løs mage/diaré, i henhold til vanlige retningslinjer for friske personer med løs mage/diaré. Siden vi bare er periodevis plaget av IBS (og jeg er stort sett på treg mage-skalaen) så er ikke dette noe videre problem å ta hensyn til. Ved kronisk løs mage/diaré så vli nok lege si nei.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

For en utrolig teit måte å formulere seg på. Jeg har gitt blod i flere år og det er absolutt ikke slik at tidsbruk generelt er et problem hos blodbanken. Det er mye bedre at TS snakker med en ansatt i tyve minutter og eventuelt får klarsignal, enn at hun ringer og avlyser sånn at hun ikke "bruke tiden" deres. Mye av tiden deres består jo tross alt i å vurdere hvorvidt folk gi blod eller ei!

Møt opp til timen din du, ts, og ta det derifra.

Anonymkode: 57a46...3e6

• Liker 6
Skrevet (endret)
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke la være å uttale deg om ting du ikke har kompetanse til å uttale deg om. Jeg har til og med IBD og jeg lider av malabsorpsjon. Selv om jeg har og har hatt jernmangel flere ganger og folatmangel har jeg aldri hatt lavt hemoglobinnivå. Selv med jernlager på 6 så lå blodprosenten min på 14. Nå får jeg ikke gi blod fordi jeg nettopp fordi jeg sliter med å holde jernlageret mitt ved like, selv om jeg skulle ønske jeg kunne gi. Jeg fikk en telefon av blodbanken om at jernlagrene mine var lave og derfor fikk jeg ikke gi, de sa ingenting om at jeg ikke fikk gi fordi jeg hadde iBD. De sa til og med at det var aktuelt å komme tilbake når jeg hadde fått ordnet på jernlageret mitt. 

TS derimot har en annen diagnose og alle blodprøver er fine. Det eneste som taler i mot at hun kan få gi er at hun sliter med løs avføring, men i det minste vet hun hva det kommer av. Hun er godt utredet mtp. dette. Jeg synest derfor det får være opp til blodbanken å vurdere om hun skal få gi. Vi trenger folk som gir blod og da synest jeg det er dumt at du uttaler deg som du gjør, særlig når du gjør det på så tynt grunnlag. Det får være blodbankens vurdering. Her er jo eksempel på andre med IBS som får gi. 

Endret av lillsunshine
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette stemmer overhode ikke. IBS betyr irritabel tykktarm, og 90% av næringsstoffene blir tatt opp i første del av tynntarmen. I tykktarmen absorberes nesten kun væske. Ved IBS kan man da få løs avføring fordi tykktarmen fungerer dårligere med tanke på væskeopptak. Men siden jeg ikke har diaré, så tas jo mye av væsken opp selv om det som kommer ut kan være løsere enn hos helt friske personer. 

ts

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

For en utrolig teit måte å formulere seg på. Jeg har gitt blod i flere år og det er absolutt ikke slik at tidsbruk generelt er et problem hos blodbanken. Det er mye bedre at TS snakker med en ansatt i tyve minutter og eventuelt får klarsignal, enn at hun ringer og avlyser sånn at hun ikke "bruke tiden" deres. Mye av tiden deres består jo tross alt i å vurdere hvorvidt folk gi blod eller ei!

Møt opp til timen din du, ts, og ta det derifra.

Anonymkode: 57a46...3e6

Takk for svar :) Ja, det er jo tross alt en del av jobben deres å vurdere dette. Jeg vil gjerne gi blod, men om jeg ikke er egnet så får det bare være. Spent på hva legen sier :) 

ts

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette stemmer overhode ikke. IBS betyr irritabel tykktarm, og 90% av næringsstoffene blir tatt opp i første del av tynntarmen. I tykktarmen absorberes nesten kun væske. Ved IBS kan man da få løs avføring fordi tykktarmen fungerer dårligere med tanke på væskeopptak. Men siden jeg ikke har diaré, så tas jo mye av væsken opp selv om det som kommer ut kan være løsere enn hos helt friske personer. 

ts

Nei, det betyr bare irritabel tarm, og er en samlebetegnelse på mageplager man ikke aner hvor kommer fra. Det er ingen måte å sjekke hvor i tarmen plagene sitter. Sliter man med magen men får negativt resultat på cøliaki og andre vanlige tarmsykdommer, slenger man på en IBS "diagnose". Mens egentlig betyr det bare at "du har problemer med magen og vi aner ike hvorfor"

Anonymkode: 7fcc5...a17

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...