Gå til innhold

Fra dagslinser til døgnliser

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg bytte fa dagslinser til døgnlinser uten å gå innom optiker? Bruker dagslinser nå, men hadde vært veldig praktisk å ha døgnlinser på turer, ferier og hytteturer og slikt.

Anonymkode: dc35f...e22

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ikke sånn helt uten videre, linsene du bruker skal nemlig ha riktig krumming og diameter i tillegg til styrke.
Anbefaler å be om å få teste døgnlinser hos optiker for å finne en type som passer deg godt. Da slipper du å betale i dyre dommer for dem også, fordi du i stedet for en hel pakke av gangen, får sånne remser med testlinser.

Edit; Det er klar du kan, men jeg anbefaler det ikke pga det jeg skriver over.

Endret av Minya
AnonymBruker
Skrevet

Ville aldri vagt døgnlinser til fast bru. Sliter på øynene.

Anonymkode: 59217...2fc

• Liker 1
Gjest BlandaDrops
Skrevet

Hvis du har økonomien til det så bør du holde deg til dagslinser ettersom det er tryggest og mest skånsomt for øyet ditt.

Dersom du allikevel ønsker å prøve ut døgnlinser så ikke lek optiker selv det frarådes på det sterkeste!

Ta en tur omkom optiker og prøv litt forskjellig. Du må jo ikke kjøpe kontaktlinser av de bare fordi du tilpasser der.

AnonymBruker
Skrevet

Du burde la øya hvile også :)

Anonymkode: 43bf4...0df

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jada, skal ikke bruke døgnlinser fast har jeg tenkt, hadde bare vørt veldig greit å kunne ha noen på lur til jeg skal på lengre ferieturer/hytteturer/fjellturer/teltturer. Er ofte på steder hvor det ikke alltid er like enkelt å få rene fingre før linsene skal ut og inn. Sånn til daglig skal jeg fortsette med dagslinser.

Gjest BlandaDrops
Skrevet (endret)
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jada, skal ikke bruke døgnlinser fast har jeg tenkt, hadde bare vørt veldig greit å kunne ha noen på lur til jeg skal på lengre ferieturer/hytteturer/fjellturer/teltturer. Er ofte på steder hvor det ikke alltid er like enkelt å få rene fingre før linsene skal ut og inn. Sånn til daglig skal jeg fortsette med dagslinser.

Oki da forstår jeg. Likevel synes jeg det er mest fornuftig å få tilpasset kontaktlinsene hos optiker.

Det å velge feil type linse kan påføre skade på øyet. Det er ikke nødvendigvis slik a man kjenner det fysisk om linsen eks er for stram eller om den skaper uheldig friksjon ved blunking, dette oppdages lett hos optiker.

Vel valget er ditt egentlig, gjør som du føler er best. Jeg ville nå gått til optiker.

Endret av BlandaDrops
AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ville aldri vagt døgnlinser til fast bru. Sliter på øynene.

Mange av døgnlinsene er vesentlig bedre for øynene enn dagslinser, så dette er bare tull. Jeg har brukt døgnlinser i mer enn 10 år og sjekker øynene 1 gang i året. Har aldri hatt noen problemer!

Anonymkode: 59522...ec0

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange av døgnlinsene er vesentlig bedre for øynene enn dagslinser, så dette er bare tull. Jeg har brukt døgnlinser i mer enn 10 år og sjekker øynene 1 gang i året. Har aldri hatt noen problemer!

Anonymkode: 59522...ec0

Nei, døgnlinser er aldri bedre for øynene enn linser du ikke sover med. Det er bare tull. Ikke stol blindt på reklame, undersøk saken. Mulig du tenker på månedslinser, som kan påføre skade og infeksjoner ved ukorrekt bruk. Dagslinser er det beste alternativet.

AnonymBruker
Skrevet

TS: hvorfor vil du IKKE gå via fagfolk? 

Anonymkode: 98a53...cf1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg byttet selv. Man vet jo hvilken diameter og krumning man har på daglinsene. Og holder man seg i tillegg til samme merke vil man ikke føle forskjellen. 

Har holdt meg til samme merke i 20 år nå. Har de av øynene 5-6 netter i året, og innimellom for å skylle, kanskje en gang i uka. 

Er innom optiker hver 2-3 år. Øynene ser supre ut hver gang. Optikeren kommenterte at dette er mye bedre for de fleste. Dagens døgnlinser er av godt materiale, og puster godt. Daglinser sliter mer - de er av dårligere kvalitet og puster ikke, og det sliter på øyet å ta de av og på. 

Anonymkode: 5a566...0ed

Gjest BlandaDrops
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg byttet selv. Man vet jo hvilken diameter og krumning man har på daglinsene. Og holder man seg i tillegg til samme merke vil man ikke føle forskjellen. 

Har holdt meg til samme merke i 20 år nå. Har de av øynene 5-6 netter i året, og innimellom for å skylle, kanskje en gang i uka. 

Er innom optiker hver 2-3 år. Øynene ser supre ut hver gang. Optikeren kommenterte at dette er mye bedre for de fleste. Dagens døgnlinser er av godt materiale, og puster godt. Daglinser sliter mer - de er av dårligere kvalitet og puster ikke, og det sliter på øyet å ta de av og på. 

Kommer vel alltid an på kvalitet gjør det ikke?

At de beste døgnlinsene er bedre enn Dailies billig linser kommer vel ikke som noe jordskjelv for noen, problemet med å være så kategorisk er at for eksempel Dailies T1 puster godt å har et fantastisk vanninnhold.

Jeg bruker selv DT1 og kan etter 10 år som linsebruker av  det meste av linser ikke si at jeg har hatt noen linse lik T1 på øyet tidligere.

I sum mener jeg at dersom man har lommebok til å prioritere det så er topp kvalitets dagslinser ypperlig og sannsynligvis det klart beste og da tenker jeg i hovedsak på T1 fra Dailies eller Toppmodellen fra Acevue.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, BlandaDrops skrev:

Kommer vel alltid an på kvalitet gjør det ikke?

At de beste døgnlinsene er bedre enn Dailies billig linser kommer vel ikke som noe jordskjelv for noen, problemet med å være så kategorisk er at for eksempel Dailies T1 puster godt å har et fantastisk vanninnhold.

Jeg bruker selv DT1 og kan etter 10 år som linsebruker av  det meste av linser ikke si at jeg har hatt noen linse lik T1 på øyet tidligere.

I sum mener jeg at dersom man har lommebok til å prioritere det så er topp kvalitets dagslinser ypperlig og sannsynligvis det klart beste og da tenker jeg i hovedsak på T1 fra Dailies eller Toppmodellen fra Acevue.

Kan ingenting om kvalitet på linser, selv etter 25 år som linsebruker :) Utover at jeg selv erfarte å ha færre plager etter å ha godt over til døgnlinser, og at optikeren nevnte at dette var bedre for øynene. 

Jeg ser godt. Har aldri problemer, tørre øyne eller rifter. Går med samme linsene døgnet rundt i halvannen måned i slengen. Bruker Air Optix night and day, som koster ca 600 for seks stykk. Aner ikke om de har god kvalitet eller ikke. Men de gjør jobben på alle måter, så har ingen planer om å bytte dem ut. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...