ayay Skrevet 31. juli 2002 #21 Del Skrevet 31. juli 2002 Jeg syns Tyrkia er en av verdens beste land.Men jeg er jo tyrker så.Jeg har vært i tyrkia mange ganger.Har vært i alanya,izmir,konya og istanbul.Og menneskene der var hyggelige.Det du sier om frekke folk på flyplassen.Det er ikke bare i tyrkia det er nesten i alle andre land også.Og menn som klår på unge jenter det er heller ikke bare i Tyrkia det skjer overalt.Det har skjed meg her i norge og i mange andre land.Man kan ikke skylde på alle menneskene i Tyrkia hvis noen har vært frekke mot dere.Slik som han som begynte med denne diskusjonen.Og hvis du var i alanya så er det ikke rart i at du har opplevd dette her.Om sommeren i alanya er det nesten bare turister der.Selfølgelig er det også mange selgere,som prøver å selge dere masse ubruklige ting.Da er det dere som skal passe på å ikke bli lurt.Mens i alle de andre byene er det ikke slik.Ikke i izmir.I istanbul kan det hende.Men bare på bazarer i tyrkia blir det kalt pazar.Mener ikke å påstå at Tyrkia er et perfekt land.Men når du sier at alle Tyrkere er grådige.Eller hva du mener med å si masse dritt om oss.Blir sur jeg .Kunne skrevet mer om tyrkia.De positive tingene,men orker ikke.Det blir for langt.Hvis du ikke likte Tyrkia så hold deg i norge.Eller reis til de landene du liker.Ikke si masse dritt om tyrkere. :x Tyrkia kommer ikke inn i eu fordi de ikke har penger.Hvis Tyrkia hadde vært rike.Så hadde de kommet inn i eu på 1.2.3.Vi har masse problemer akkuratt nå som vi må få fiksa. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sergio Skrevet 31. juli 2002 #22 Del Skrevet 31. juli 2002 Du ayay.... Argumentet ditt om at Tyrkia mangler penger for å komme inn i EU, er ikke troverdig, med tanke på at de baltiske statene(Estland-Latvia-Litauen) og Polen er på full fart inn, FORAN Tyrkia, som sannsynligvis aldri vil bli akseptert som medlem. Tyrkia er for det første ingen europeisk stat, men en vestasiatisk, og dessuten klarer ikke Tyrkia å tilpasse seg EU's krav til internasjonale menneskerettigheter, og en demokratisk holdning til politiske minoriteter. Dere har nok en svært, svært lang vei å gå... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ayay Skrevet 1. august 2002 #23 Del Skrevet 1. august 2002 Kanskje du har rett............vet ikke så særlig mye om det.Men hvis Tyrkia hadde vært et land med så mye penger som norge hadde de vært i eu for lenge siden.Det var det jeg mente.Men vent å se Tyrkia skal komme inn i eu.Kanskje ikke snart men en eller annen gang.++++så vil de ikke ha Tyrkia fordi Tyrkia vil henrette øcelan og eu er imot henrettelser.Helt ærlig så kan jeg ikke så mye om det.Men litt.Så har du noen spørsmål om Tyrkia er det bare å spørre om det til meg.Og drit i å vær rasistisk!De som er det da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Missuganda Skrevet 2. august 2002 #24 Del Skrevet 2. august 2002 Har aldri vært i Tyrkia (kommer heller ikke å dra dit), MEN kjenner en DRØSSVISS av mennesker som har vært der, og ALLE sier det samme. Med andre ord bare negative ting. Jeg mener at man selvsagt ikke bør reise dit, men det må da også i "lovens navn" få lov til å utrykke seg negativt om dette og ikke bli ansett som rasist. Ja, det er to forskjellige kulturer, men høflighet er fremdeles gratis - og det er en KJENT sak at ( endel) TYRKERE ikke er høflige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ayay Skrevet 2. august 2002 #25 Del Skrevet 2. august 2002 Det er også kjent at endel NORSKE ikke er høflige.Og det kan man si om alle andre folkeslag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klips Skrevet 3. august 2002 #26 Del Skrevet 3. august 2002 Nordmenn er faktisk svært lite høflige. Å komme hjem fra fx. USA til dette landet hvor folk albuer seg frem, aldri sier unnskyld eller hei eller noe som helst, det er ikke bare ubehagelig, det er også pinlig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 7. august 2002 #27 Del Skrevet 7. august 2002 Til Stig. Jeg vet ikke hvor reisevant du er, men er du det så må du ha sovet mye der du har vært. Jeg reiser mye i fritid og jobb. Jeg har også vært i Tyrkia veldig mye. Reist på kryss og tvers. Mulig du har hatt en negativ opplevelse der og stempler en hel nasjon. Jeg har også hatt negative opplevelser der som alle andre land jeg har vært. Vet du, ved utreise fra Norge fra Gardermoen er et elderado for lommetyver?Det er mange utlendinger(og nordmenn) som har fått oppleve det. For ikke å snakke om alle andre lommetyver som er en stor plage feks. i Oslo. Du nevner de som ble syke av mat i Tyrkia. Det er noe jeg og du kan regne med der og i alle land som har en ulik bakterieflora enn oss i Norge. Også at de har ikke den kontrollen vi har med mat. tenker da på kjøling osv. Dette er noe du og jeg vet før vi reiser. Vet du at dette er samme plagen veldig mange får på Norske julebord. Fysjom, tenk det du.Å, så på Norske julebord da gitt. Du nevner eldre menn som klør på småjenter. Nå er det ingen forskning og statistikker som sier at det er et problem lokalisert til Tyrkia. Dette er noe som foregår i hele verden. I Norske fengsler kryr det av de. Til og med i hjembygden din finnes det slike. Folk som lurer flypassasjer med å bære bagasje. Kun i Tyrkia?? Nei de finnes over hele verden. Alle vil tjene seg en slant for å overleve. Selv du. Man prøver der det er muligheter. Har du reist litt så vet du hva du skal gjøre/ikke gjøre på en flyplass. Reis ut i verden å se............. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lazy Skrevet 8. august 2002 #28 Del Skrevet 8. august 2002 Har også vært mye ute og reist, også i Tyrkia. Men ALDRI mer! Det var ikke noe trivelig å gå på gata der, vi var i Alanya. Fikk ikke gå i fred noe sted, det var innpåslitne og frekke folk overalt. :evil: De hadde jo ikke respekt i det hele tatt for oss, smiska og var blide, men hvis vi ikke kjøpte noe i butikken deres ble vi nesten kasta ut. Sånn gjør vi da ikke i Norge, det er noe som kalles folkeskikk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest stig Skrevet 8. august 2002 #29 Del Skrevet 8. august 2002 lazy, du har opplevd det som jeg regner med at 9 av 10 turister har opplevd i Tyrkia. Den som sier at dette svineriet er like utbredt i Hellas, og f eks spanske øyer.....ljuger så det renner, og har svært private motiver(jeg skal ikke si hvilke), for å like tyrkerne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilleba Skrevet 8. august 2002 #30 Del Skrevet 8. august 2002 "..regner med at ni av ti har opplevd.." Dette er DIN private synsing, Stig, og har selvfølgelig ingen ting med virkeligheten å gjøre. Hvorfor er Tyrkia et at satsingsområdene til turoperatørene? Det har det vært over lengre tid, og hvis ni av ti hadde opplevd det du sier, og av den grunn mislikt oppholdet, så hadde ikke Tyrkia blitt gammelt som feriemål for nordmenn! Vi kjenner vel alle noen som har vært i Tyrkia. Selv bor jeg i en liten by med direktefly dit ned, og kjenner derfor ganske mange som har vært der. Har faktisk aldri hørt noen som har vært misfornøyd med selve oppholdet, men enkelte ting kan man selvsagt ha å kritisere, som OVERALT ellers. Faktum er at jeg også kjenner mange som har reist tilbake opptil flere ganger, og som stortrives der nede! Det spørs om du ikke beveger deg på grensen for en rasistisk holdning overfor en spesiell folkegruppe. Det er iallfall ufint, uhøflig og meget generaliserende, for å si det mildt. Ditt siste utsagn om "private motiver for å like tyrkere" er pussig. Kjenner du virkelig dem som har skrevet inn her? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 9. august 2002 #31 Del Skrevet 9. august 2002 Den som sier at dette svineriet er like utbredt i Hellas, og f eks spanske øyer.....ljuger så det renner, og har svært private motiver(jeg skal ikke si hvilke), for å like tyrkerne. Og jeg tror at Stig har svært privat motiver (jeg skal ikke si hvilke ), for ikke å like tyrkere! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stig Skrevet 9. august 2002 #32 Del Skrevet 9. august 2002 Ja, mine motiver er på en måte "private", men ikke mer private enn alle andres motiver, stort sett, så er det nok at man har vært i Tyrkia èn gang, og de motivene som er ramset opp av alle Tyrkia-motstanderne her, er de samme som jeg har, så vi er mange med private motiver. Man er ikke riktig nagla, hvis man ikke mistrives i de tyrkiske ferieomgivelsene, bortsett fra noen timer på stranda, da glemmer man svineriet en stakket stund. Jeg skulle gjerne hørt noen konkret, fortalte om Hellas-opplevelser på lik linje med de negative tyrkiske... tror den personen skal slite litt med troverdigheten... Forøvrig er de personer med svært private motiver for å like Tyrkia, være kvinner som knuller tyrkere, de lette skandinaviske damene har jeg sett en del av der nede.... Komisk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilleba Skrevet 9. august 2002 #33 Del Skrevet 9. august 2002 Til det siste, Stig: Jeg er en godt voksen kvinne og kjenner omtrent bare familier (m/barn) som har vært i Tyrkia. Det kan selvfølgelig godt være at mor eller far i familien har vært på rakadeisen med en tyrker, men har vanskelig for å tro at det er så lett med ektefelle og barn rundt seg! Og disse familiene har storkost seg der nede, mange har reist "omatt og omatt". Spør reiseselskapene! (Det betyr ikke at jeg benekter at nordmenn har funnet seg kjærester der nede, men det gjør man da overalt i verden!) Argumentet du bruker for å forklare "private motiver" er derfor, mildt sagt, usaklig. Jeg kan være like usaklig tilbake og og si at du ble vel dumpet der nede på bekostning av en tyrker, og derfor har dine private motiver for ditt vulgære arument! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stig Skrevet 10. august 2002 #34 Del Skrevet 10. august 2002 Til Lilleba: ....jeg ler så tårene trillerav din latterlige "teori"...... og det samme gjør hun jeg er lykkelig gift med, pluss mine to barn, alle var med til Tyrkia... Vi dro rett og slett av nysgjerighet, og for å spare noen lusne kroner, heretter betaler vi mer enn gjerne mere, for og heller få treffe et mer "likandes" folkeslag.... Hele diskusjonen startet nemlig med at noen påstod at all "ukulturen" i Tyrkia, var like utbredt i Hellas, og derfor etterlyser jeg troverdig argumentasjon, som styrker dette.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hege Skrevet 10. august 2002 #35 Del Skrevet 10. august 2002 Hvor mange ganger har du vært i Tyrkia, Stig? En gang? Møtte du alle tyrkerne da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilleba Skrevet 10. august 2002 #36 Del Skrevet 10. august 2002 Hvorfor var min "teori" mer latterlig enn din, Stig? Jeg speilvendte jo bare din uttalelse! Men godt at stemningen i heimen steg. Ikke så galt at det ikke er godt for noe! Forresten, du som har vært så mange ganger i Spania og Hellas. Så du virkelig ingen av de berømte "lette, skandinaviske damene" (hvorav du er gift med en) i fri utfoldelse med stedets glade gutter? Var det virkelig bare i Tyrkia du observerte dem? Mange, utrolig mange, har reist for første gang til et feriested og hatt det kjipt. Jeg har likevel enda til gode å se noen dømme landet/ folket som helhet nord og ned til de grader, slik du gjør, Stig! Og det var på den måten denne tråden startet! Ikke si at du har glemt ditt første innlegg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mitsi Skrevet 10. august 2002 #37 Del Skrevet 10. august 2002 Må si jeg stusser over motivene dine for å sverte Tyrkia, siden du uoppfordret messer om dine negative opplevelser. Dette svarte jeg på det innlegget du skrev tidligere,og dette er mitt inntrykk av Tyrkia og tyrkere: Jeg er så glad at vi ikke hørte på folk med slike meninger før vi reiste til Tyrkia. Vi var to familier på tilsammen 8 personer som var i Tyrkia i mai i år. Og vet du vi lengter allerede tilbake. Vi storkoste oss fra dag en. For en service, og for et gjestfritt folk. Vi følte vi ble personlig kjente med halve Alanya, og det uten at de hverken klarte eller prøvde å loppe oss. Noen av dem ble vi venner med, og vi ble innvitert hjem til en taxisjåfør, og ble tatt med på påspandert lunsj av en kelner. Begge deler uten noe fordel for dem, og uten at de tjente noen verdens ting, de brukte fritiden sin på oss. Skitne? Jeg ser mye mer skitne folk i min jobb i banken pr. dag, enn vi så på to uker i Tyrkia. Vi har vært endel på chartertur, og jeg er enig i at Hellas er flott, men ikke noe bedre enn Tyrkia på noen måte. Barna ble tatt imot som konger hver dag, de fikk løpe, leke å ha det gøy, uten at noen løftet et øyenbryn. Vi hadde også hørt at tyrkerne var såååå uærlige. Vi opplevde det stikk motsatte. Vi glemte fotoapparatet i en taxi en sen kveld. Da vi oppdaget dette neste dag, fikk vi hjelp av en sjåfør som hørte til et annet sted. Han kjørte rundt hele Alanya sammen med min mann for å finne ut hvor den taxien hørte til. Vi fant taxien, og vi fikk kameraet, det kostet oss ingenting. Vi betalte og feil i en taxi en kveld, sjåføren kom løpende etter oss med vekslepenger. Jeg kunne skrevet en hel dag om Tyrkia, og vår positive opplevelser. Jeg tror mye kommer an på holdningen før en reiser. Dette er tross alt et annet land, og en kan ikke forvente at alt skal være som hjemme. Det er jo mesteparten av turen det, og få oppleve en annen kultur. Hvis en vil ha det nesten som hjemme, kan en reise til Gran Canaria. Vi har flere venner som har reist til Tyrkia på familietur, og ingen har et negativt ord å si. Så har en et åpent sinn, og godtar og setter pris på at vi er forskjellige vil jeg anbefale en tur til Tyrkia. Og som om ikke det er nok, det er jo knallbillig, både å reise å leve der. _________________ Klem fra SiBa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lazy Skrevet 14. august 2002 #38 Del Skrevet 14. august 2002 Merkelig at et sted kan vise seg fra to så ulike sider. Virker som det er sånn med Tyrkia, enten elsker man det eller så hater man det. Det siste er tilfellet for min del. Forstår ikke hvor alle de gjestfri og vennlige folka var hen da jeg var i Alanya. Vi holdt oss kun innenfor hotellområdet etter hvert, det ble for slitsomt å gå gatelangs. Var på en restaurant hvor kelnerene bare snakket til meg, enset ikke at samboeren min satt rett ovenfor. Klart, de prøver å være sjarmerende overfor oss damer. Men det er fordi de tror vi er så lette på tråden og faller for "sjarmen" deres. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madison Skrevet 14. august 2002 #39 Del Skrevet 14. august 2002 Egentlig litt rart om de tror vi faller for denne "sjarmen" Så ingen som gjorde det jeg men. Enig i at tyrkia er et masete land. Var i alanya i sommer og hadde tyrkiske menn ganske langt oppe i halsen etterhvert. Trodde ikke det var mulig å mase sånn.. Men jeg trivdes for det,og drar gjerne tilbake:) Hadde det helt topp den uka. Men hadde aldri dratt dit med venninner. Det ville blitt helt ille tror jeg. Var der med moren min og det hjelper..de har respekt for familie. Kjenner folk som har vært der med kjærestene sine..det driter tyrkerne i..sier man at det er brødrene deres..da holder de seg unna.. Blir jo litt feil at det skal være sånn,de bør kunne ha respekt for alle. Men møtte mange tyrkere som ikke ønsket annet enn å være hyggelig også... Mener bare at jeg skjønner at folk har litt negative holdninger til folket. Men det positive veier opp for det negative-syns jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vic Skrevet 19. august 2002 #40 Del Skrevet 19. august 2002 Hei Ville bare tilføye i denne diskusjonen at jeg er litt skuffet over intoleranse og mangel på forståelse blant nordmenn på ferie... Har overhørt i ulike land at vi er brautne og kravstore til kulturer som ikke er halvparten så utviklet som vi på mange fronter. Dette vet jeg inkluderer meg selv iblant. Har vært endel ute og reist i denne verden og skal til Tyrkia neste uke for første gang. En reiser til et land, ikke til et hotell der svømmebassenget er 'hovedattraksjonen'. Det er veldig trist at ubehagelige ting skjer, særlig pga ulike kvinnesyn og lignende. Jeg har lenge vært interessert i hvordan turisme forandrer lokalbefolkningen i et land, lite vet jeg, men jeg vet at sikkert jeg og hadde også mast om å selge hadde jeg hatt ingenting annet enn det aller nødvendigste og 'rike' turister heiv rundt seg med penger foran snuten min! Vi er faktisk rike i forhold til mange andre mennesker i andre land, de har 'plutselig' sjansen til å høyne egen standard og hvem ville ikke kastet seg på den karusellen!?? Du er gjest i deres land, med deres skikker og kultur, det er vel litt av grunnen til vi reiser, håper jeg... Det er grenser, men å unngå å bli irritert tror jeg hjelper MYE, utenom når ting går for lant, og det gjør de. Det vet jeg og... Jeg gidder ikke lenger reise sammen med folk som irriterer seg, å ta en prat med en Tyrker tror jeg er mye bedre enn å hetse alt og alle fordi noe ikke er helt som Norge... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå