Måbarefåsiat... Skrevet 14. april 2017 #21 Skrevet 14. april 2017 Her er det flere som ikke har barn som har blitt/blir mobbet. Jeg har det. Gjennom hele barneskolen har barnet mitt blitt plaget og mobbet. Jeg har enda ikke grisedengt noen unger, men jeg kunne ha tenkt meg å holde none foreldre lenge under kaldt vann... Noen foreldre har nemlig barn som aldri gjør noe galt. Barn er barn osv. Vi har likevel valgt å holde oss på den linja som tilsier at skolen må ta grep i skoletiden, noe de også gjør. Da ungen min en gang ble slått ned (vi snakker barneskole!) var vi hos rektor dagen etterpå og de opplyste oss om at vi kunne politianmelde det. Å gjøre det med en niåring, synes vi var å gå litt langt, siden vi (selv om skolen har taushetsplikt) fikk vite at relevante instanser var koblet inn. Sånn som jeg kjenner det barnet og familien, tenker jeg barnevern og /eller BUP. En politianmeldelse ville heller ikke lagt ytterligere til rette for bedre kontakt og dialog. Å skremme andre unger, selv om man ikke konkret bruker vold, fører ingensteds frem. Man tenker gjerne at mobbere ikke har det så bra hjemme, men jeg må tenke på og beskytte min unge. Vi har altså valgt å henge på skolen for oppfølging og hver minste lille ting som skjer blir rapportert, enten av ungen min til lærer, eller av meg på sms eller e-post. Og det blir tatt på alvor. Fordi vi ikke hyler og skriker og truer barn, blir vi tatt på alvor. Når mobbing skjer, vil man bare dytte barnet sitt i kengurupungen sin og aldri slippe dem ut igjen. Dessverre er verden sånn at det ikke lar seg gjøre, så vi får gjøre så godt vi kan.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2017 #22 Skrevet 14. april 2017 19 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev: Her er det flere som ikke har barn som har blitt/blir mobbet. Jeg har det. Gjennom hele barneskolen har barnet mitt blitt plaget og mobbet. Jeg har enda ikke grisedengt noen unger, men jeg kunne ha tenkt meg å holde none foreldre lenge under kaldt vann... Noen foreldre har nemlig barn som aldri gjør noe galt. Barn er barn osv. Vi har likevel valgt å holde oss på den linja som tilsier at skolen må ta grep i skoletiden, noe de også gjør. Da ungen min en gang ble slått ned (vi snakker barneskole!) var vi hos rektor dagen etterpå og de opplyste oss om at vi kunne politianmelde det. Å gjøre det med en niåring, synes vi var å gå litt langt, siden vi (selv om skolen har taushetsplikt) fikk vite at relevante instanser var koblet inn. Sånn som jeg kjenner det barnet og familien, tenker jeg barnevern og /eller BUP. En politianmeldelse ville heller ikke lagt ytterligere til rette for bedre kontakt og dialog. Å skremme andre unger, selv om man ikke konkret bruker vold, fører ingensteds frem. Man tenker gjerne at mobbere ikke har det så bra hjemme, men jeg må tenke på og beskytte min unge. Vi har altså valgt å henge på skolen for oppfølging og hver minste lille ting som skjer blir rapportert, enten av ungen min til lærer, eller av meg på sms eller e-post. Og det blir tatt på alvor. Fordi vi ikke hyler og skriker og truer barn, blir vi tatt på alvor. Når mobbing skjer, vil man bare dytte barnet sitt i kengurupungen sin og aldri slippe dem ut igjen. Dessverre er verden sånn at det ikke lar seg gjøre, så vi får gjøre så godt vi kan. Blir barnet fortsatt mobbet eller ikke? Anonymkode: da70c...478
Gjest Newroz Skrevet 14. april 2017 #23 Skrevet 14. april 2017 Det er helt klart at det ikke er greit å mobbe noen, men det er like klart at voldsutøvelse ikke løser noe.
Måbarefåsiat... Skrevet 14. april 2017 #24 Skrevet 14. april 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Blir barnet fortsatt mobbet eller ikke? Anonymkode: da70c...478 Det har blitt veldig mye bedre. Skolen har tatt grep som gjør at hverdagen til mitt barn nå er mye bedre. Han går imidlertid på tærne og ser seg stadig over skulderen og forventer at det skal skje noe, noe som er ekstremt slitsomt og tærer på kreftene. Vil ikke gå inn på flere konkrete detaljer, plutselig er det noen som kjenner igjen... 1
EvaLena Skrevet 14. april 2017 #25 Skrevet 14. april 2017 Forstår denne faren helt utmerket jeg da. 5
Mari Y Skrevet 15. april 2017 #26 Skrevet 15. april 2017 På 14.4.2017 den 6.49, GoldenLioness skrev: Jeg er helt imot mobbing. Hadde noen plaget mitt barn hadde jeg satt himmel og jord i bevegelse for å få det stoppet. Jeg hadde gått rett til foreldrene til mobberen og sammen med dem og med mobberen hadde jeg tatt en skikkelig seriøs samtale. Hadde foreldrene vært amøber og ikke tatt det til seg og deres barn like amøbe og fortsatt hadde mobber fått sett et lite glimt av hva helvete kan tilby, men jeg hadde aldri slått. Å slå et barn er forkastelig uansett. Hadde vi snakket om større barn som tenåringer så hadde jeg nok vært mer fysisk i "praten" for å få dem til å forstå at om de i det hele tatt så skjevt på ungen min så ville de aldri tørre å komme på skolen igjen. Men jeg hadde ikke slått. Jeg skjønner, men han ble sikkert veldig fra seg. Skolen hadde blitt varslet opptil flere ganger. Jeg kan tenke meg at det var en sterk følelse av frustrasjon, opplevelsen av at 'mine barn har det ikke trygt på skolen'. Når skolen da gjentatte ganger ikke tar tak i det, er det ikke vanskelig å forstå at det går over styr for noen. Jeg synes ofte de er ganske slappe på det området. Barns sikkerhet må taes på alvor, og skolen skal være et trygt sted for barna. 3
Mari Y Skrevet 15. april 2017 #27 Skrevet 15. april 2017 16 timer siden, Måbarefåsiat... skrev: Det har blitt veldig mye bedre. Skolen har tatt grep som gjør at hverdagen til mitt barn nå er mye bedre. Han går imidlertid på tærne og ser seg stadig over skulderen og forventer at det skal skje noe, noe som er ekstremt slitsomt og tærer på kreftene. Vil ikke gå inn på flere konkrete detaljer, plutselig er det noen som kjenner igjen... Da er jo dere heldige. Jeg har hørt om skoler hvor det motsatte er tilfellet, og har selv opplevd hvordan lærere nærmest gir mobbeofferet skylden for at de blir utsatt 1
Raven Emerald Skrevet 15. april 2017 #28 Skrevet 15. april 2017 Ryddet for forherligelse av vold, og svar til dette. Raven Emerald, mod.
AnonymBruker Skrevet 15. april 2017 #29 Skrevet 15. april 2017 21 timer siden, Måbarefåsiat... skrev: Det har blitt veldig mye bedre. Skolen har tatt grep som gjør at hverdagen til mitt barn nå er mye bedre. Han går imidlertid på tærne og ser seg stadig over skulderen og forventer at det skal skje noe, noe som er ekstremt slitsomt og tærer på kreftene. Vil ikke gå inn på flere konkrete detaljer, plutselig er det noen som kjenner igjen... Jeg må innrømme at jeg hadde byttet skole dersom det var mitt barn. Det er selvfølgelig mobberen som bør vekk, men hadde ikke orket tanken på at barnet mitt er redd hver skoledag. Anonymkode: 4290b...0a2
Raven Emerald Skrevet 16. april 2017 #30 Skrevet 16. april 2017 Ryddet for forherligelse av vold. Raven Emerald, mod.
AnonymBruker Skrevet 16. april 2017 #31 Skrevet 16. april 2017 Foreldrene til mobberen bør anmeldes til barnevernet og skolen til politiet. Anonymkode: c8aba...6f2 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2017 #32 Skrevet 16. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Foreldrene til mobberen bør anmeldes til barnevernet og skolen til politiet. Anonymkode: c8aba...6f2 Jeg er enig i dette, samt at det må reageres mot mobberen. Faren til mobbeofferet hadde likevel ingen rett til å mishandle mobberen, og straffen han fikk ble nærmest symbolsk (med mindre denne straffen medførte at han mistet jobben med økonomisk fallitt til følge). Faren burde i det minste fått ett års fengsel som det er rom for dersom str.l. §271 ble anvendt. Dersom slaget medførte betydelig smerte, hvilket trolig var tilfelle, kunne han dømmes etter §272 (grov kroppskrenkelse) med strafferamme 6 års fengsel. Ett års fengsel synes likevel rimelig etter mitt skjønn. Anonymkode: 665cb...cde
AnonymBruker Skrevet 16. april 2017 #33 Skrevet 16. april 2017 Faren skulle ha jult opp hele familien til mobberen,og den tafatte skoleledelsen også!!! Anonymkode: 117bc...b30 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2017 #34 Skrevet 16. april 2017 Man må jo selvsagt ikke banke mobberen, mens der er vitner. Anonymkode: e172a...b8b
AnonymBruker Skrevet 16. april 2017 #35 Skrevet 16. april 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er enig i dette, samt at det må reageres mot mobberen. Faren til mobbeofferet hadde likevel ingen rett til å mishandle mobberen, og straffen han fikk ble nærmest symbolsk (med mindre denne straffen medførte at han mistet jobben med økonomisk fallitt til følge). Faren burde i det minste fått ett års fengsel som det er rom for dersom str.l. §271 ble anvendt. Dersom slaget medførte betydelig smerte, hvilket trolig var tilfelle, kunne han dømmes etter §272 (grov kroppskrenkelse) med strafferamme 6 års fengsel. Ett års fengsel synes likevel rimelig etter mitt skjønn. Anonymkode: 665cb...cde Selvfølgelig skal han ikke banke mobberen. Uenig i at han burde fått 1 år i fengsel. Hva med sønnen? Når faren sitter inne? Dommen han fikk var mer en streng nok. Anonymkode: c8aba...6f2 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2017 #36 Skrevet 16. april 2017 Støtter faren. Tror jeg også ville blitt rimelig desperat hvis vi hadde prøvd ALT gjennom riktige kanaler, og mobberen ga seg ikke, og fikk fritt leie til å holde på uten konsekvenser. Hører mange historier om mennesker som blir plaget til de grader at de får livet ødelagt av mobbing. Som forelder kan jeg ikke bare stå og se på at et annet menneske ødelegger mitt barn. Anonymkode: 57d5e...472 3
Kittykat Skrevet 16. april 2017 #37 Skrevet 16. april 2017 Og la meg gjette: Skolen har fremdeles ikke giddet å gjøre noe som helst og mobberen går "fri". Jeg forstår faren utrolig godt. Det er en som gikk på samme skole som barnet mitt og han mobbet og slo til barnet mitt og dette pågikk over en lengre periode. Skolen i mitt tilfelle tok fatt i saken, men denne gutten mobbet alle barna mine og skapte kvalme, trøbbel og ubehagligheter for de fleste i nabolaget. Det er ikke lett for et morshjerte når barnet kommer gråtende hjem og forteller hva denne "jævelen" har gjort. Ja, for meg er han det, med tanke på hva han gjorde og fremdeles gjør. Gudene vet at jeg fikk lyst til å fike til han mange ganger! Foreldrene gjorde sitt og mer, men denne gutten brydde seg rett og slett ikke og fortsatte og gjøre som han ville. Hadde faren rett til dette? Det politiske korrekte svaret er nei, men når skolen ikke tar tak i det og mobberen får fortsette som før uten konsekvenser, så var dette kanskje den eneste utveien en frustrert far så for seg. Når ingen andre voksne rundt mobberen ikke ville ta ansvaret på seg for å stoppe dette (skole og eventuelt foreldre), så måtte rett og slett faren til mobbeofrene ta saken i egne hender. Han beskyttet barna sine og stod opp for dem, da skolen faktisk ikke gjorde jobben sin i dette tilfellet. I ettertid så håper jeg denne saken har fått såpass oppmerksomhet at mobberen får konsekvenser og at skolen gidder å gjøre jobben sin skikkelig heretter og gir en stor beklagelse til mobbeofrene og faren. 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå