AnonymBruker Skrevet 13. april 2017 #1 Skrevet 13. april 2017 Leste nettop at en far fiket til en som hadde mobbet sønn og datter i en lengre periode. Hvor det hadde blitt tatt opp på skolen i en stund uten at noe hadde blitt gjort eller nyttet (forståelig, ettersom skolen har null lovlige tiltak for enkelte). Hva tenker folk om dette? Jeg synes det blir en situasjon med avmakt. Hvor mobbing blir belønnet. Jada, det fungerer dårlig å fike til og oftest mot sin hensikt. Men hvem står og ser på at deres barn blir utsatt for mobbing uten å gjøre noe? Eller uten å kunne gjøre noe. Den som mobbet lærte ihvertfal at uempatisk handling ikke fikk konsekvens. Anonymkode: 81707...d66 16
AnonymBruker Skrevet 13. april 2017 #2 Skrevet 13. april 2017 Far fikk altså fengselsstraff i dette tilfellet, noe jeg glemte å skrive. Anonymkode: 81707...d66
Chiyo Skrevet 13. april 2017 #3 Skrevet 13. april 2017 Dette minner meg om en bok bibliotekaren på skolen min leste for klassen på 90-tallet, hvor moren til en sønn som ble mobbet julte opp mobberen og alle lo. I ettertid så syns jeg at det var veldig merkelig at skolen leste en bok til barna om at vold mot barn er greit. Mobbing er helt forkastelig og skolen burde ha gjort noe, men man kan ikke slå et barn. Hjelper det? Jeg syns at far hadde rett til å konfrontere mobber og gitt mobber klar beskjed om at det ikke er greit, men jeg tror ikke det hjelper at han bruker vold mot barnet. Jeg tror grunnen til at han fiket til han var fordi han mistet besinnelsen og kontroll over seg selv, og selv om barnet er en mobber så skal ikke det oversees. Han som voksen har gått over en strek og brutt en lov. Jeg skulle ønske at skolen hadde gjort mer for mobbeoffer slik at det aldri kom til denne situasjonen. 3
Grovmel Skrevet 13. april 2017 #4 Skrevet 13. april 2017 7 minutter siden, Chiyo skrev: Dette minner meg om en bok bibliotekaren på skolen min leste for klassen på 90-tallet, hvor moren til en sønn som ble mobbet julte opp mobberen og alle lo. I ettertid så syns jeg at det var veldig merkelig at skolen leste en bok til barna om at vold mot barn er greit. Mobbing er helt forkastelig og skolen burde ha gjort noe, men man kan ikke slå et barn. Hjelper det? Jeg syns at far hadde rett til å konfrontere mobber og gitt mobber klar beskjed om at det ikke er greit, men jeg tror ikke det hjelper at han bruker vold mot barnet. Jeg tror grunnen til at han fiket til han var fordi han mistet besinnelsen og kontroll over seg selv, og selv om barnet er en mobber så skal ikke det oversees. Han som voksen har gått over en strek og brutt en lov. Jeg skulle ønske at skolen hadde gjort mer for mobbeoffer slik at det aldri kom til denne situasjonen. Enig, men det er vel ikke alltid at skolen har ressurser eller hjemmel til å gjøre noe desverre. Vi har gått for langt når det gjelder "rettsikkerhet" etter min mening. 3
Raven Emerald Skrevet 13. april 2017 #5 Skrevet 13. april 2017 Ryddet for forherligelse av vold og svar til dette. Raven Emerald, mod.
Mari Y Skrevet 13. april 2017 #6 Skrevet 13. april 2017 Jeg tror vedkommende sikkert følte seg veldig maktesløs. 9
Hurepoix Skrevet 14. april 2017 #7 Skrevet 14. april 2017 (endret) Har opprettet en egen tråd om fysisk avstraffelse. Endret 14. april 2017 av Hurepoix
AnonymBruker Skrevet 14. april 2017 #8 Skrevet 14. april 2017 http://www.aftenposten.no/norge/Far-fiket-til-mobber--ma-i-fengsel-619221b.html Anonymkode: 97295...d10 1
Gjest GoldenLioness Skrevet 14. april 2017 #9 Skrevet 14. april 2017 Jeg er helt imot mobbing. Hadde noen plaget mitt barn hadde jeg satt himmel og jord i bevegelse for å få det stoppet. Jeg hadde gått rett til foreldrene til mobberen og sammen med dem og med mobberen hadde jeg tatt en skikkelig seriøs samtale. Hadde foreldrene vært amøber og ikke tatt det til seg og deres barn like amøbe og fortsatt hadde mobber fått sett et lite glimt av hva helvete kan tilby, men jeg hadde aldri slått. Å slå et barn er forkastelig uansett. Hadde vi snakket om større barn som tenåringer så hadde jeg nok vært mer fysisk i "praten" for å få dem til å forstå at om de i det hele tatt så skjevt på ungen min så ville de aldri tørre å komme på skolen igjen. Men jeg hadde ikke slått.
Raven Emerald Skrevet 14. april 2017 #10 Skrevet 14. april 2017 (endret) Ryddet for forherligelse av vold, og svar til dette. Raven Emerald, mod. Endret 14. april 2017 av Raven Emerald
Invicta Skrevet 14. april 2017 #11 Skrevet 14. april 2017 1 time siden, GoldenLioness skrev: Jeg hadde gått rett til foreldrene til mobberen og sammen med dem og med mobberen hadde jeg tatt en skikkelig seriøs samtale Enig. Hvis det ikke hjalp; anmeldelse til politiet av både mobber og skole, bekymringsmelding til barnevern og klage til fylkesmannen. Tror ikke jeg kunne slått med mindre det var en akutt situasjon, altså at jeg kom over noen som angrep mitt barn. Da hadde jeg blitt rasende. Jeg tror mange ikke vet hva de kan gjøre i mobbesituasjoner. 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2017 #12 Skrevet 14. april 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Far fikk altså fengselsstraff i dette tilfellet, noe jeg glemte å skrive. Anonymkode: 81707...d66 Fordi han nektet å vedta forelegg på 10000 ja... Anonymkode: a7384...18d
AnonymBruker Skrevet 14. april 2017 #13 Skrevet 14. april 2017 1 time siden, GoldenLioness skrev: Jeg er helt imot mobbing. Hadde noen plaget mitt barn hadde jeg satt himmel og jord i bevegelse for å få det stoppet. Jeg hadde gått rett til foreldrene til mobberen og sammen med dem og med mobberen hadde jeg tatt en skikkelig seriøs samtale. Hadde foreldrene vært amøber og ikke tatt det til seg og deres barn like amøbe og fortsatt hadde mobber fått sett et lite glimt av hva helvete kan tilby, men jeg hadde aldri slått. Å slå et barn er forkastelig uansett. Hadde vi snakket om større barn som tenåringer så hadde jeg nok vært mer fysisk i "praten" for å få dem til å forstå at om de i det hele tatt så skjevt på ungen min så ville de aldri tørre å komme på skolen igjen. Men jeg hadde ikke slått. Hva hadde du gjort da? Hva er mener du med glimt av helvrte og fysisk i praten og at de ikke tør å komme på dkolen igjen, om det ikke er vold du sikter til?? Anonymkode: a7384...18d 4
Elefantenirommet Skrevet 14. april 2017 #14 Skrevet 14. april 2017 Mobbing er helt klart grusomt. Helt forferdelig! Men det blir for enkelt å se på dette som at barnet som mobber er ondt og fortjener å bli slått. Mest sannsynlig har ikke mobberen det bra heller. Saker som dette er ofte komplekse og veldig vanskelige å gjøre noe med. Jeg hadde også satt himmel og jord i bevegelse om noen mobbet mitt barn. Men det er helt klart at vold ikke hjelper eller er riktig metode. 2
Gjest GoldenLioness Skrevet 14. april 2017 #15 Skrevet 14. april 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva hadde du gjort da? Hva er mener du med glimt av helvrte og fysisk i praten og at de ikke tør å komme på dkolen igjen, om det ikke er vold du sikter til?? Anonymkode: a7384...18d Som et voksent menneske så vet jeg nøyaktig hvordan jeg kan oppføre meg truende nok til å skremme dritten ut av en unge uten at jeg må bruke vold.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2017 #16 Skrevet 14. april 2017 Støtter faren her. Anonymkode: 15fae...e6d 9
AnonymBruker Skrevet 14. april 2017 #17 Skrevet 14. april 2017 2 timer siden, GoldenLioness skrev: Som et voksent menneske så vet jeg nøyaktig hvordan jeg kan oppføre meg truende nok til å skremme dritten ut av en unge uten at jeg må bruke vold. Hvordan? Jeg er voksen, men synes tenåringer er skumle og blir satt ut av måten de svarer på. Skulle gjerne hatt tips. Anonymkode: d162f...8d1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2017 #18 Skrevet 14. april 2017 Fy faen. Man slår ikke barn. Her har han jo i tillegg oppsøkt 13-åringen, så jeg vil tro han visste veldig godt hva han gjorde. Man løser ikke en mobbesak gjennom vold. Syns det er rett at han blir straffet for det. Vi kan ikke ha det slik at andres handlinger gjør at det er greit å oppsøke og slå dem. Spesielt ikke når det er snakk om barn. Det sies at vold avler vold, og at man ikke kan slå noen snill. Et barn som mobber har behov for hjelp til å endre atferd. Atferdsendring oppnår man ikke gjennom vold. Eneste man oppnår er nok heller en frykt for å mobbe de konkrete barna slik at mobberen finner andre offer. Også har man kanskje oppnådd å forsterke denne negative atferden ved at man har vist barnet at selv voksne finner grunner der det er greit å slå... Anonymkode: 5750b...907 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2017 #19 Skrevet 14. april 2017 En skal uansett aldri ty til vold Anonymkode: 4e122...1de 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2017 #20 Skrevet 14. april 2017 Strategisk uklokt av faren, men likevel forståelig. Mobberen får null sympati fra meg. Anonymkode: 9ea56...df7 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå