Gå til innhold

Fastlege/privatklinikk.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Om jeg bestiller en undersøkelse hos en privatklinikk, får fastlegen vite dette? 

Anonymkode: c667a...faf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kommer helt an på hva og om du trenger oppfølging eller avtaler med privatklinikklegen at fastlegen skal ha epikrise. I utgangspunktet har alle leger taushetsplikt også overfor kolegaer.

Anonymkode: 56055...b18

AnonymBruker
Skrevet

Er snakk om en kolonskopi, og jeg ønsker ikke å involvere min nåværende fastlege i dette. Bytter om et år eller så uansett, men vil helst ikke vente så lenge.

AnonymBruker
Skrevet

http://legeforeningen.no/Arbeidsliv-og-jus/Legens-ansvar/Lege-og-pasient/Taushetsplikt/Sarlig-om-taushetsplikten-internt-i-helsetjenesten/

For andre som lurer. Det ser ut som at når en gir beskjed, så har de taushetsplikt. Utover det, så er det litt hips om haps. Så får snakke med klinikken før jeg bestiller time, og forsikre meg om at de sender eventuell info direkte til meg.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

http://legeforeningen.no/Arbeidsliv-og-jus/Legens-ansvar/Lege-og-pasient/Taushetsplikt/Sarlig-om-taushetsplikten-internt-i-helsetjenesten/

For andre som lurer. Det ser ut som at når en gir beskjed, så har de taushetsplikt. Utover det, så er det litt hips om haps. Så får snakke med klinikken før jeg bestiller time, og forsikre meg om at de sender eventuell info direkte til meg.

Problemet her er at epikriser er blitt en innarbeidet rutine. Men loven er klar, leger har taushetsplikt. Konflikten mellom taushetsplikt og pasientens beste/les oppfølgingsansvaret til fastlegene er velkjent.

Det burde være unødvendig at pasientene sier fra om at epikrise el, ikke skal sendes. Ansvaret burde lagt hos legene der de aktivt må spørre pasienten hver gang om fastlegen skal ha epikrise. 

Anonymkode: 56055...b18

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Ikke hvis du ikke vil at fastlegen skal vite det.

Anonymkode: 77cde...c56

AnonymBruker
Skrevet

Noen steder sender de epikrise til fastlegen om du ber om det, andre steder må du si i fra om at de ikke skal sende epikrisen. Så si i fra så er du helt sikker.

Anonymkode: 578fb...fdd

Skrevet

Hvis du ikke oppgir fastlege når du undersøkes så er vel problemet løst? Det er vel ikke alle som har fastlege. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...