Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leste en artikkel i Bergens Tidene om dette, men jeg fant ikke link til nettavisen. Jeg har funnet andre linker til samme tema som jeg skal ligge ved under. I BT sin artikkel leste jeg at 3 av 10 studenter har ikke foreldre med høyere utdannelse, og dem som ikke fullfører en grad innen 10 år er 40% fra en slik familie. 

Jeg syns dette var veldig interessant fordi jeg kommer fra en familie hvor foreldrene mine har liten utdannelse og alle vi barna som har tatt høyere utdannelse har brukt lengre enn normalt tid. I min familie er har moren min grunnskole utdannelse, hun begynte på husmorskolen med droppet ut etter to måneder for å begynne å jobbe. Faren min tok fagbrev og ble bygger. Så foreldrene mine er ikke akademikere, og de har aldri oppmuntret til at barna deres skulle gå på universitet, det er et valg vi har tatt selv. 

Hva utdanning har dine foreldre og føler du at det har påvirket dine valg? :) 

https://www.dn.no/nyheter/2017/04/10/0459/Utdannelse/tre-av-fire-studenter-har-akademikerforeldre

SSB fra 2012. Det finnes sikker nyere statistikker. https://www.ssb.no/utdanning/statistikker/hugjen/aar/2012-09-26 

Anonymkode: d7e0e...ed6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Eh... beklager skrivefeil :flau: 

Anonymkode: d7e0e...ed6

AnonymBruker
Skrevet

Min far har utdannelse, min mor ikke.

Jeg brukte lenger tid på utdanningen enn normalt.

Det var en forventning i min familie om at jeg skulle ta høyere utdanning, men det kom like mye av eget uttrykte ønske og evner som av mine foreldre.

Anonymkode: b632b...6e7

AnonymBruker
Skrevet

Min mor har kun grunnskole, min far tok vel nok kurs til at han fikk tilsvarende yrkesfaglig vgs. Selv slet jeg en del på skolen av ulike årsaker(bla. mye fravær pga. helse), og hverken min mor eller mine lærere trodde jeg kom til å fullføre vgs. Min far oppmuntret meg likevel til å ta vgs og jeg var fast bestemt på dette selv, for jeg skulle studere. Jeg er den første i min familie med høyere utdanning, fullførte 5 år på nominert tid. Møtte en ungdomsskole lærer for noen år siden og hun trodde nesten ikke på meg når jeg sa hva jeg jobbet med :fnise: Ikke bare pga. at det krever høyere utdanning, men også fagfeltet. Men det hadde jeg neppe trodd selv heller da jeg gikk på ungdomsskolen:) 

Anonymkode: 8c0b1...085

AnonymBruker
Skrevet

Dette dreier vel seg i størst grad om holdninger og verdier i familien. Foreldrene mine har begge høyere utdanning. Det har aldri vært noe spørsmål om jeg skal ta høyere utdanning, men jeg har ikke bevisst tatt med foreldrene mine sin bakgrunn i den vurderingen, ei har de heller gått inn for å påvirke valget mitt. Men det er jo klart, det ligger jo en forventning der, og det er jo nettopp fordi de verdsetter utdanning. 

Anonymkode: 3aea6...232

AnonymBruker
Skrevet

Begge mine foreldre er utdannet sivilingeniører, det samme er jeg - så de har åpenbart påvirket mitt valg. Jeg har alltid fått beskjed om å gjøre det jeg vil aller mest, men det har alltid vært en underliggende selvfølgelighet i at jeg skal ta en utdannelse. Ikke nødvendigvis fordi de har det, men fordi man trenger en utdannelse i dagens arbeidsmarked. Jeg brukte lengre tid enn normert på utdannelsen. (Jeg vil ikke si lengre enn normalt, fordi det er relativt vanlig å bruke lengre tid).

Anonymkode: 2feca...18f

Skrevet

Begge mine foreldre har høyere utdanning. Jeg har nå til sammen 11 års utdanning på universitet/høyskole/BI. Broren min har lite utdanning ut over videregående skole.

Skrevet

Pappa hadde et ønske om å gå på kunstskole etter videregående, men fikk ikke mulighet til å gå ferdig fordi han ble tvunget ut i militæret da Saddam Hussein hadde makten. Mamma klarte å utdanne seg til mattelærer på grunnskole nivå.

Pappa er arbeidsløs pga. kronisk sykdom, men han jobbet tidligere som vaktmester og senere som skredder (?) for båt og biler. Mamma har vært morsmålslærer, og er nå i jobb som renholder.

Selv går jeg siste året på vgs. Må være ærlig å si at det at de ikke har kunnet hjelpe meg med skole har vært vanskelig til tider, selv om de har gjort sitt beste. De har alltid ment at utdanning er viktig, men jeg er dessverre ikke så skoleflink som de hadde ønsket. Er dog likevel bestemt på å få meg en høyere utdannelse, gjerne en utdannelse hvor jeg kan hjelpe mennesker.

Tror kanskje foreldres utdanning kan ha noe å si for barna... Har en jente i klassen som har 6,1 i snitt. 2 av besteforeldrene, begge foreldrene, 1 søsknene og noen onkler og tanter er lege. Liksom når så mange i familien er leger så er det ikke stort sjokk at hun har så bra snitt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Begge foreldrene mine har påbegynt høyere utdanning,men begge droppet ut. Det ble for mye jobb og for mye stress. Selv har jeg en mastergrad og ett søsken har en bachelor, mens siste søsknet foreløpig trives som lærling. 

Anonymkode: 11e3f...7de

Skrevet (endret)

Ene har fagbrev etter vgs og læretid, og andre tok utdanning på høyere nivå i godt voksen alder for å endre yrke. Jeg er inni mitt 6. år av høyere utdanning, og er første i familien som begynte på høgskole/uni. Utdanningen til mine foreldre har hatt lite påvirkning av mine valg. Det var det at jeg liker skole og de fagene jeg har utdannet meg i som avgjorde utdanningen min.

Endret av Moonwalker
AnonymBruker
Skrevet

Det er riktig det at barn av foreldre med høyere utdanning, gjerne tar høyere utdanning selv også. Dette er også et fenomen som vi ser jevnt verden over. Og selv om det fins mange unntak fra regelen, så er regelen at man holder seg i den "klassen" man er oppdratt i.

Det skyldes både nature og nurture. Barn med intelligente foreldre blir gjerne intelligent selv. Og på nurture-siden så gir høyt utdannede foreldre motivasjon og press på barna sine om å ta høyere utdanning.

Anonymkode: 99380...056

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Pappa har ungdomsskolen, mamma har tatt et par år på universitetet, men har ingen grad.

Jeg fullførte bachelor og master til normert tid, og har alltid hatt lyst til å studere. Mine foreldre har alltid oppfordret meg til det, og er veldig flinke med det de jobber med :)

Anonymkode: 8617d...0f7

AnonymBruker
Skrevet

Ingen av foreldrene mine har høyere utdanning, men de har begge vært veldig tydelige på at de vil at jeg skal ta det! At de har presset meg til det blir feil å si, men de har oppmuntret til det gjennom hele oppveksten. 

Jeg går høyere utdanning nå og er foreløpig på normert tid. 

Anonymkode: 01058...25f

Skrevet (endret)

Ja, og nei. Det vil si, min mor tok etterutdanning (og fikk dermed noe høyere utdanning) mens jeg selv studerte, hun ble ferdig med sin etterutdanning omtrent samtidig som jeg avsluttet/hoppet av min første utdanning. Min far har ingen høyere utdannelse.

Jeg har i dag 3 studier bak meg, en nesten fullført bachelorutdanning (men med fullførte årsstudium inkludert i denne), samt én bachelor- og mastergrad. Fullførte én bachelor grad ett år før normert tid og mastergrad ett år senere enn normert tid (men dette da jeg jobbet fulltid samtidig som jeg tok mastergraden). 

Mvh Yvonne :heiajente: 

Endret av Yvonne
Gjest Aragorn II Elessar
Skrevet

Nei de er dumme som brød akkurat som meg og mine søsken.

AnonymBruker
Skrevet

Blir første i familien min som tar høyere utdanning. Tror de fokuserte mer på familielivet så ble ikke stort mer enn vgs på dem. Vet faktisk ikke om mamma tok vgs, men hun tok voksenopplæring som voksen og jobber i barnehage nå. Pappa er ufør og stefar jobber som rørlegger.

Eneste er at jeg ikke gikk rett på universitetet etter vgs, tok folkehøgskole, noen år med jobb og sykdom, men skal ta vanlig tre års bachelor ellers. Tok bare noen ekstra år på å finne ut hva jeg ville studere. Om jeg tar master kommer an på etterhvert.

De er veldig støttende til hva vi barna vil med livene våre, noe vi setter veldig pris på.

Anonymkode: 99fe9...8ba

AnonymBruker
Skrevet

Ingen av mine foreldre har utdanning utover videregående, heller ikke fagbrev. Av tre søsken er bare jeg utdannet med to bachelorgrader og en master og har brukt 11 år inkludert pause og jobb fra studier. 

Anonymkode: a0a00...723

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Spiteful skrev:

Pappa hadde et ønske om å gå på kunstskole etter videregående, men fikk ikke mulighet til å gå ferdig fordi han ble tvunget ut i militæret da Saddam Hussein hadde makten. Mamma klarte å utdanne seg til mattelærer på grunnskole nivå.

Pappa er arbeidsløs pga. kronisk sykdom, men han jobbet tidligere som vaktmester og senere som skredder (?) for båt og biler. Mamma har vært morsmålslærer, og er nå i jobb som renholder.

Selv går jeg siste året på vgs. Må være ærlig å si at det at de ikke har kunnet hjelpe meg med skole har vært vanskelig til tider, selv om de har gjort sitt beste. De har alltid ment at utdanning er viktig, men jeg er dessverre ikke så skoleflink som de hadde ønsket. Er dog likevel bestemt på å få meg en høyere utdannelse, gjerne en utdannelse hvor jeg kan hjelpe mennesker.

Tror kanskje foreldres utdanning kan ha noe å si for barna... Har en jente i klassen som har 6,1 i snitt. 2 av besteforeldrene, begge foreldrene, 1 søsknene og noen onkler og tanter er lege. Liksom når så mange i familien er leger så er det ikke stort sjokk at hun har så bra snitt.

Det er ikke overraskende at hun verdsetter utdanning og går inn for å få gode karakterer, men det er absolutt ikke en selvfølge at hun får 6'ere på rad og rekke. Det er ikke på grunn av foreldrene hennes, men henne som individ. Dette har med evner, mål og tid lagt ned å gjøre, i varierende grad hos ulike mennesker. 

For øvrig kan man ikke få mer enn 6 i snitt, så det at hun visstnok har 6,1 i snitt er ikke mulig. Det er først etter karaktersnittet ganges med 10, og vi får en poengsum, eventuelle realfags- eller språkpoeng kan legges til. Snittet er fortsatt høyt, men helt ordinært for medisinstudenter (som studerer i Norge) for eksempel. 

Anonymkode: 3aea6...232

• Liker 1
Skrevet

Pappa har fagbrev og mamma gikk husmorsskolen. Jeg er utdannet førskolelærer, lillesøster og lillebror har også minst 3 år høyskole. 

Skrevet

Faren min har mastergrad, moren min tok mastergrad i voksen alder. Selv tar jeg integrert master, har foreløpig brukt normert tid, men har enda to år igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...