Gå til innhold

UVI, råd for lindring?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har fått UVI for første gang i dag. :( Har vært på legevakten og fikk Penomax. Skal ta to tabletter i dag, tre i morgen og så to på lørdag + må hente resten på apoteket på lørdag.

Jeg trenger dog råd til smertelindring. Når jeg ikke tisser er det bare ubehagelig, det kjennes ut som jeg må tisse HELE tiden og det svir litt i underlivet. Når jeg er på do er det et helvetes mareritt, jeg gråter som en liten drittunge hver gang. Kjenner virkelig ut som jeg tisser piggtråd, føler jeg ikke får tømt blæren ordentlig heller fordi det gjør så vanvittig vondt. Sitter bare å gruer meg nå til å måtte gå på do, og er så redd for at dette ikke vil gi seg fortløpende. Jeg har ibux og jeg har appelsinjuice, ingen åpne butikker i nærheten slik at jeg kan kjøpe f.eks tranebærjuice. Måtte kjøre ganske langt til legevakten og det var et skikkelig helvete. 

Kan hende jeg er pysete men jeg har veldig lav smerteterskel, og har i løpet av livet slitt lite med "sykdommer" eller fysiske ting som gjør vondt. Er forkjølet kanskje en gang hvert fjerde år... Så dette er veldig uvandt for meg. Fy flate altså så fælt dette er. ='( 

Anonymkode: 0a6ff...5f7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har lært at man ikke skal drikke appelsinjuice!

Kuren begynner å fungere ganske kjapt så du får bare ta deg smertestillende og forsøke å slappe av.

Prøv å tiss i dusjen under rennende vann.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Forundret.. skrev:

Jeg har lært at man ikke skal drikke appelsinjuice!

Kuren begynner å fungere ganske kjapt så du får bare ta deg smertestillende og forsøke å slappe av.

Prøv å tiss i dusjen under rennende vann.

Når jeg tenker meg godt om så har faktisk en sykepleier på jobb sagt at man skal ikke det heller (jobber på sykehjem)...! Men er bare en gang jeg har hørt det ellers har jeg ikke hørt at man ikke skal drikke det. Hmm. 

Takk for tips! 

AnonymBruker
Skrevet

Appelsiner er bra! Men mest til forebygging. 

Varmt vann i en bøtte og sitt på den. Kjerringråd. Vet ikke om det funker :P

Anonymkode: 8b6c8...aad

AnonymBruker
Skrevet

Drikk masse vann. Du må tisse mer da, og det blir vondt! først, men når du får "vannet" ut bakteriekonsentrasjonen blir det mindre smertefullt selv om du tisser ofte.

Anonymkode: 8e520...d73

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg drikker mye vann. Må tisse oftere da, men synes det er bedre å ha noe å tisse ut enn å skulle prøve å presse ut noen få dråper. 

Anonymkode: c01d9...9c0

Skrevet

Jeg drikker natron når jeg får uvi.. om det kurerer det vet jeg ikke, men det svir mye mindre å tisse etterpå. Tror det nøytraliserer urinen Om ikke annet. 

En barneskje rørt ut i lunkent vann som jeg styrter ned. 

Google det først da, vil ikke være ansvarlig for nyresvikt eller noe :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt matforgiftning, skiveutglidning, migrene, bekkenløsning, og brakk en virvel i ryggen. UVI var betydelig verre. Det eneste som hjalp til antibiotikakuren begynte lindre var paralgin forte. Før det så kastet jeg opp konstant av smerte.

Anonymkode: 280a0...089

AnonymBruker
Skrevet

Flaske med varmt vann mellom beina.

Anonymkode: cbf29...e92

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen. 

Nå har jeg drukket rikelig med vann og to glass appelsinjuice. Når jeg tisset nå var urinen mye rødere enn vanlig, nå så det nesten ut som jeg tisset rent blod en hel stund! :( Er det slik at det blir verre før det blir bedre? Det har bare vært prikker/rester av blod + litt rosa farge på urinen, men nå var det ganske så rødt. Hadde heldigvis ikke smerter med en gang jeg lot vannet, men mot slutten ble det uutholdelig. :( 

AnonymBruker
Skrevet

Fyll badekaret eller en bøtte med fingervarmt vann. Sitt slik at vannet dekker underlivet og tiss. Ellers Varmeflaske mellom bena. Forsøk å vente litt mellom hver gang du tisser, altså ikke tiss hvert femte minutt selvom du føler trang. Vent til blæra har rukket å fylles opp litt. Antagelig vil du føle deg bedre i morgen, antibiotikaen virker raskt. 

Anonymkode: 0ce2e...127

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du får tisse i dusjen, ha dusjen på tissen mens du tisser. Ellers kan det hjelpe å holde et papir over tissen...

Anonymkode: b01e0...a8f

AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar alle sammen. 

Nå har jeg drukket rikelig med vann og to glass appelsinjuice. Når jeg tisset nå var urinen mye rødere enn vanlig, nå så det nesten ut som jeg tisset rent blod en hel stund! :( Er det slik at det blir verre før det blir bedre? Det har bare vært prikker/rester av blod + litt rosa farge på urinen, men nå var det ganske så rødt. Hadde heldigvis ikke smerter med en gang jeg lot vannet, men mot slutten ble det uutholdelig. :( 

Høres ut so om det har forverret seg litt, men vent og se an hvordan medisinen funker. Det er smertene som forsvinner først når medisinen funker, i hvert fall etter min erfaring, så ta smertestillende frem til du kjenner det lindres.
Dersom du fortsetter å tisse masse blod bør du kontakte lege igjen for da er det mulig du trenger kraftigere eller annen type medisin. Jeg fikk Apocillin en gang jeg tisset små kniver og rent blod, og hadde konstant vondt i blæra.

Anonymkode: b8efe...83d

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut so om det har forverret seg litt, men vent og se an hvordan medisinen funker. Det er smertene som forsvinner først når medisinen funker, i hvert fall etter min erfaring, så ta smertestillende frem til du kjenner det lindres.
Dersom du fortsetter å tisse masse blod bør du kontakte lege igjen for da er det mulig du trenger kraftigere eller annen type medisin. Jeg fikk Apocillin en gang jeg tisset små kniver og rent blod, og hadde konstant vondt i blæra.

Anonymkode: b8efe...83d

Det er mulig, men nå kjenner jeg heldigvis ikke på ubehag foruten når jeg tisser. I hele dag har det vært ukomfortabelt og ekkelt i underlivet, men etter jeg tok første antibiotikatabletten har det stilnet veldig. Så det har vært ganske godt. Men å tisse er fortsatt vondt og som sagt mer blod. Får se hvordan det går i morgen. Nå skal jeg tisse igjen, ta andre tabletten og legge meg i sofaen med en varm flaske mellom beina. =) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...