AnonymBruker Skrevet 13. april 2017 #1 Skrevet 13. april 2017 Hei, lurte på om det er noen som kan komme med tips om hvordan øve på å bli bedre til å svømme på egenhånd? Jeg kan svømme helt vanlig på bryst og rygg men har ikke gjort så mye annet utenom lek i vannet. Ønsker å styrke kroppen og kvitte meg med noen kilo og tenkte svømming kunne være med på å bli i bedre form. Noen som har noen tips? Anonymkode: 761e3...b5b
EvaLena Skrevet 13. april 2017 #2 Skrevet 13. april 2017 Bare det å bevege seg i vann er god trening. Brystsvømming er kjempebra trening. Du bruker muskler på en smidig måte. Du får nesten ikke bedre trening enn svømming. 2
AnonymBruker Skrevet 13. april 2017 #3 Skrevet 13. april 2017 Sjekk opp videoer på riktig teknikk på YouTube før du går i bassenget. Når du er der øver du på å svømme et stykke med denne teknikken. I begynnelsen går det kanskje raskere å svømme med feil teknikk, men det vil være vanskeligere å øke tempo på den måten etter hvert. Så selv om det kjennes tyngre/vanskeligere og går seinere å svømme med riktig teknikk er det verdt det i lengden. Det jeg gjør er å svømme forskjellige variasjoner i løpet av de 60-90 minutt jeg holder på. - bare ben krål/bryst x lengder (armene frem mot "paddlebrett" - bare armer krål/bryst x lengder med brett eller annen dings mellom beina - rygg x lengder (pleier å gjenta mellom disse andre for å få en sjanse til å ha hodet over vannet) - krål langt, mange lengder, har økt fra 10 til 24 litt etter litt. Jevnt tempo, ingen pauser. Gjenta etter pause med bryst. - Langt samme som over bare variert med en motsatt stil per fem lengder: 5 lengder krål 1 bryst 5 krål 1 bryst osv. - Intervaller/intervallpyramide: bryst sakte 1 krål maxfart 1 bryst sakte 1 krål maxfart 2 bryst sakte 1 krål maxfart 3 bryst sakte 1 krål maxfart 4 og så ned igjen. Jeg har aldri gått på svømmetrening eller noe, men dette er i alle fall sånn jeg gjør det. Å søke opp styrketreningen for å trene de musklene man bruker i svømmingen kan også hjelpe. Jeg har forbedret tempoet mitt og kondisen i vannet en god del, og jeg svømmer mye lenger enn jeg klarte/orket da jeg begynte. Jeg noterer meg hver trening hvor langt jeg svømmer og følger med på tiden per 100 meter, det er kjekt å se målbar fremgang. Husk å kos deg! Anonymkode: b5b9a...202
AnonymBruker Skrevet 13. april 2017 #4 Skrevet 13. april 2017 Beste treningen det! Anonymkode: 8941d...267
marsiglia Skrevet 13. april 2017 #5 Skrevet 13. april 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Sjekk opp videoer på riktig teknikk på YouTube før du går i bassenget. Når du er der øver du på å svømme et stykke med denne teknikken. I begynnelsen går det kanskje raskere å svømme med feil teknikk, men det vil være vanskeligere å øke tempo på den måten etter hvert. Så selv om det kjennes tyngre/vanskeligere og går seinere å svømme med riktig teknikk er det verdt det i lengden. Det jeg gjør er å svømme forskjellige variasjoner i løpet av de 60-90 minutt jeg holder på. - bare ben krål/bryst x lengder (armene frem mot "paddlebrett" - bare armer krål/bryst x lengder med brett eller annen dings mellom beina - rygg x lengder (pleier å gjenta mellom disse andre for å få en sjanse til å ha hodet over vannet) - krål langt, mange lengder, har økt fra 10 til 24 litt etter litt. Jevnt tempo, ingen pauser. Gjenta etter pause med bryst. - Langt samme som over bare variert med en motsatt stil per fem lengder: 5 lengder krål 1 bryst 5 krål 1 bryst osv. - Intervaller/intervallpyramide: bryst sakte 1 krål maxfart 1 bryst sakte 1 krål maxfart 2 bryst sakte 1 krål maxfart 3 bryst sakte 1 krål maxfart 4 og så ned igjen. Jeg har aldri gått på svømmetrening eller noe, men dette er i alle fall sånn jeg gjør det. Å søke opp styrketreningen for å trene de musklene man bruker i svømmingen kan også hjelpe. Jeg har forbedret tempoet mitt og kondisen i vannet en god del, og jeg svømmer mye lenger enn jeg klarte/orket da jeg begynte. Jeg noterer meg hver trening hvor langt jeg svømmer og følger med på tiden per 100 meter, det er kjekt å se målbar fremgang. Husk å kos deg! Anonymkode: b5b9a...202 Takk for info! Jeg lurte på mye av det samme og har begynt på svømmekurs. Gøy å høre om hvordan folk som er litt mer eksperter varierer!
AnonymBruker Skrevet 13. april 2017 #6 Skrevet 13. april 2017 Gå på vanngym. Lær deg øvelser og tren. Anonymkode: 9f660...abf
AnonymBruker Skrevet 13. april 2017 #7 Skrevet 13. april 2017 10 timer siden, marsiglia skrev: Takk for info! Jeg lurte på mye av det samme og har begynt på svømmekurs. Gøy å høre om hvordan folk som er litt mer eksperter varierer! Haha, jeg ville ikke kalt meg selv ekspert! Langt i fra. Jeg skulle gjerne gått på svømmekurs jeg også i grunn, for hadde vært fint med noen pointers fra noen som faktisk kan det. Uansett hvor mye jeg ser på de youtube-videoene er jeg jo ikke sikker på om jeg gjør det helt rett. Ha det i mente at jeg er helt selvlært (bortsett fra svømmetreninga på skolen for mangemange år siden da), så ta forslagene mine med en klype salt. Jeg vet bare at det har gitt MEG fremgang i alle fall. Jeg kjenner jeg sliter med å få opp tempo, men jeg har troa på at å jobbe målrettet med teknikken og så bli sterkere i armene vil hjelpe. Utholdenheten i vannet har i alle fall blitt bedre. Så hvis du vil ha motivasjon, mål deg selv innimellom, hvor langt du svømmer og hvilket gjennomsnittstempo, er så motiverende å se forbedringen. Jeg kjenner også på kroppen at den er ganske fornøyd med å trene i vannet. Og en ting til, jeg føler det er litt meditasjon/terapi, for alt jeg nesten kan tenke på mens jeg svømmer er å telle lengden, hvis ikke glemmer jeg meg hele tiden, om jeg tenker på problemer. Så på den måten blir den tiden jeg har i vannet bekymringsfri ofte. Når jeg tenker på hvert tak, å gjøre det skikkelig i følge teknikken dyttes alle bekymringer og irritasjoner vekk, og jeg er tilstede. Hvis du lærer noe veldig bra på svømmekurset så får du heller komme tilbake til tråden og dele det med meg! Kos deg! Anonymkode: b5b9a...202
marsiglia Skrevet 14. april 2017 #8 Skrevet 14. april 2017 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Haha, jeg ville ikke kalt meg selv ekspert! Langt i fra. Jeg skulle gjerne gått på svømmekurs jeg også i grunn, for hadde vært fint med noen pointers fra noen som faktisk kan det. Uansett hvor mye jeg ser på de youtube-videoene er jeg jo ikke sikker på om jeg gjør det helt rett. Ha det i mente at jeg er helt selvlært (bortsett fra svømmetreninga på skolen for mangemange år siden da), så ta forslagene mine med en klype salt. Jeg vet bare at det har gitt MEG fremgang i alle fall. Jeg kjenner jeg sliter med å få opp tempo, men jeg har troa på at å jobbe målrettet med teknikken og så bli sterkere i armene vil hjelpe. Utholdenheten i vannet har i alle fall blitt bedre. Så hvis du vil ha motivasjon, mål deg selv innimellom, hvor langt du svømmer og hvilket gjennomsnittstempo, er så motiverende å se forbedringen. Jeg kjenner også på kroppen at den er ganske fornøyd med å trene i vannet. Og en ting til, jeg føler det er litt meditasjon/terapi, for alt jeg nesten kan tenke på mens jeg svømmer er å telle lengden, hvis ikke glemmer jeg meg hele tiden, om jeg tenker på problemer. Så på den måten blir den tiden jeg har i vannet bekymringsfri ofte. Når jeg tenker på hvert tak, å gjøre det skikkelig i følge teknikken dyttes alle bekymringer og irritasjoner vekk, og jeg er tilstede. Hvis du lærer noe veldig bra på svømmekurset så får du heller komme tilbake til tråden og dele det med meg! Kos deg! Anonymkode: b5b9a...202 Det er helt sikkert lurt å få tilbakemelding fra en trener ja! Til og med verdsmesterer har trenerer Men det viktigeste er jo å ha en genuin ineresse og vilje til å forbere seg, da søker man jo (som du har gjort) informasjonen automatisk på egen hånd. Jeg har fått en veldig god fremgang, noe som nesten er en selfølge ettersom jeg var en elendig svømmer. Det som jeg syns er moro er at han varierer mye på teknikkene og øvelsene vi gjør i vannet og at vi lærer for øyeblikket to-tre former for svømming. Trodde det kom til å være mye mer monotomt. Du har rett at det er god terapi. Jeg er alltid fornøyd når jeg drar hjem!
AnonymBruker Skrevet 16. april 2017 #9 Skrevet 16. april 2017 Hei, Jeg kastet meg uti det i januar. Meldte meg på kurs for crawl. Kjempegøy og utfordrende. Veldig bra trening og kan anbefales! Alder er heller ingen hindring, jeg er 43 og på dette kurset var crawlekurs for voksene. Anonymkode: 6038f...382
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå