Gå til innhold

Mor har truende holdning mot far

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg er stemor, bare for å få det ut av verden med en gang. Jeg har vært sammen med min samboer i snart fire år og han har et barn som er seks år gammel. Alt i alt så vil jeg si at samarbeidet mellom foreldrene ikke er optimalt men vi de kommer seg gjennom hverdagen på en eller annen måte selv om jeg ikke vil kalle det en vennlig tone. Mitt forhold til mor er så og si ikke eksisterende da hun har gjort det veldig klart at jeg helst ikke burde ha noe kontakt med hennes barn. Det er uungåelig i og med at vi bor sammen, men annet enn å bare være tilstede i vårt hjem er jeg ikke tilstede noen andre steder i form av skole, avslutninger, fritidsaktiviteter eller bursdager. 

Begge to er veldig flink til å snakke oppløftende om hverandre foran barnet, så jeg tviler på at barnet vet noe som helst om deres konfliktnivå da far og jeg regner med mor går vekk fra barnet om en diskusjon eller krangel blir litt for høylytt. MEN, det er mye diskutering og krangling. Det meste går egentlig på alt vi gjør galt, alt vi ikke har lov til, alt jeg ikke har lov til. Mor har en tendens til å ville diktere alt vi gjør når barnet er på samvær hos oss. Hun ringer i tid og utid for å fortelle oss at sånn kan vi ikke holde på, og nei det er uaktuelt at for eksempel jeg tar med barnet på butikken. Det verste av alt er vell det faktumet at hun truer far med å nekte samvær om han eller vi ikke gjør som hun sier. Det kan være alt fra hvor vi skal være en lørdagskveld med barnet eller om ikke far kan bytte helg akkurat den uken det passer mor. 

Altså, etter fire år begynner dette å bli utrolig slitsomt. Siste diskusjon var igår da far bestemte seg for å slette mor på facebook, fordi hver gang vi gjør noe hyggelig sammen (middag, kino o.l utenom samvær) så ringer hun og sender melding om hvor dårlig far min samboer er og at han har råd til å kose seg uten barnet. Da hun oppdaget at han hadde fjernet henne var det akkurat som om verdens hennes falt sammen, og om han ikke la henne til som venn igjen kunne han bare glemme å ha kontakt med barnet sitt. Som hun sa "du får snakket med ******** når du har lagt meg til på facebook igjen". Etter det har mor latt være å svare på meldinger og telefonsamtaler, og dette er ikke første gang dette skjer. Mor tror hun bestemmer over oss, og sier noen i mot henne svarer hun enkelt med at det er mitt barn og jeg kan gjøre hva jeg vil. Etter fire år med alt dette, så forstår mor ikke hvorfor far syns det er slitsomt å samarbeidet med henne. Hun er så snill og prøver alltid å tilrettelegge for oss, mens han er bare stygg med henne. Jeg har lest flere samtaler der mor faktisk sier at hun ikke orker å bli snakket til på denne måten, men det er hun som kaller han for dårlig far, udugelig osv. mens jeg enda har til gode å se han kalle henne noe som helst stygt. 

Dette innlegget skrev jeg litt for å få ut litt frustrasjon, men også råd for hva vi kan gjøre med dette. Det begynner å bli for mye og har pågått alt for lenge! 

Anonymkode: 536cc...ade

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Leser nå overskriften og ser at den kan være litt misvisende. Beklager det! Dette ble skrevet litt fort, ville kanskje skrevet "mor overkjører far".  ts 

Skrevet

Familievernkontoret?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det i hi ditt, som viser at mor truer far? 

Orker du ikke mer av tingene det medfører å bo sammen med barnets far, så flytt ut, og bli særboere. Du bor sammen med han frivillig går jeg ut fra? 

Anonymkode: 67ff8...b8e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva er det i hi ditt, som viser at mor truer far? 

Orker du ikke mer av tingene det medfører å bo sammen med barnets far, så flytt ut, og bli særboere. Du bor sammen med han frivillig går jeg ut fra? 

Anonymkode: 67ff8...b8e

Haha, er du sprø? Du ser vel at det er trussel her overalt? True med å ta fra han ungen? Det er den største trusselen noen kan gjøre, spør du meg. Hadde jeg vært han, hadde jeg klikka, anmeldt henne... hadde aldri latt henne true med ungen min.

Anonymkode: 00260...bed

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å slutte å legge ut ting på Facebook? Da vet hun faktisk ikke hva dere gjør og kan ikke kritisere noe?

Jeg skjønner at dette er bare en ting som får henne til å reagere, men dere kaster ved på bålet ved å vise frem det dere gjør. Hun følger nøye med på livet deres, og jeg ville tatt fra henne den muligheten. Det er kanskje uvant, men det går an å gjøre mange ting sammen uten å legge  det ut på SoMe.

Anonymkode: 21e14...a4e

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Biloba skrev:

Familievernkontoret?

Familievernkontoret har ikke fungert noe særlig. De har vært i flere møter og de bare krangler, de får jo bare veiledning der og er ikke akkurat noe FVK kan gjøre egentlig. ts 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å slutte å legge ut ting på Facebook? Da vet hun faktisk ikke hva dere gjør og kan ikke kritisere noe?

Jeg skjønner at dette er bare en ting som får henne til å reagere, men dere kaster ved på bålet ved å vise frem det dere gjør. Hun følger nøye med på livet deres, og jeg ville tatt fra henne den muligheten. Det er kanskje uvant, men det går an å gjøre mange ting sammen uten å legge  det ut på SoMe.

Anonymkode: 21e14...a4e

Ja far har nå fjernet henne fra facebook, og jeg har blokkert henne fordi vi fant ut at hun virkelig stalket profilen min. Det er grunnen til den nyeste krangelen nå hvor far ikke får tak i mor i det hele tatt. I hvertfall ikke før hun blir lagt til som venn igjen i følge henne.. 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk! Jeg skal lese denne!

Gjest GoldenLioness
Skrevet

Hun kan " true" så mye hun vil. Hun kan ikke bestemme fars samværsrett. Om dette er ting hun faktisk skriver så ta vare på alt. Ta opp samtaler også slik at om dette skulle havne i retten så har dere nok bevis på at det er mor som er roten til problemene. 

Mannen burde også si rett ut til henne at med mindre det gjelder liv og død så skal dere ikke ha noe kontakt utenom konkrete ting som gjelder barnet siden hun ikke kan oppføre seg.

AnonymBruker
Skrevet

Tja, dersom hun saboterer samvær kan dere jo anmelde henne for kidnapping av barnet. Eventuelt ring politiet og si at dere er bekymret for selvmordsforsøk (evt at hun skal ta livet av både seg og barnet) da hun plutselig sluttet å svare dere etter at hun ikke fikk viljen sin.

Og å melde til barnevernet kan jo være en mulighet her, gitt at dere sitter på dokumentasjon av hennes ustabile og manipulerende atferd.

Likevel må det sies at her har samboeren din latt eksen gå aaaaalt for langt. Greier han ikke å sette ned foten LITT engang? For en tøffel.

Anonymkode: a5cca...d31

• Liker 3
Skrevet

Huff. Misunner ikke deg oppi alt dette.

Denne moren virker som at mangler totalt tillit til andre mennesker. Hun klarer ikke å forstå sitt eget mandat i det hele tatt.

Hun virker også ekstremt reaktiv. Har hun blitt dypt såret av noe som kanskje mannen din har dårlig samvittighet for? Kunne jo forklart noe av mønsteret her..

Uansett. Barn får meg seg konflikt mellom foreldrene, jo. Noen ganger lytter de når vi tror de sover. Andre ganger så hører de når vi tenker at de er oppslukt av leken sin. De føler stemninger osv. 

Jeg har ingen løsninger her. Hvis mor ikke har personlighetsforstyrrelse, så kanskje samboeren din kunne sagt virkelig unnskyld for det hun er såret for. Hvis det er sant da. Det pleier å hjelpe på vonde følelser at den som har forvoldt skade innrømmer skyld og tar innover seg den andres reaksjoner på dette.

AnonymBruker
Skrevet

Det går an å gi henne begrenset tilgang til Facebook-profilen uten å slette eller blokke henne helt. Også går det jo an å begrense lykke-skrytet i sosiale medier ;-)

Anonymkode: 9b0eb...4f2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det går an å gi henne begrenset tilgang til Facebook-profilen uten å slette eller blokke henne helt. Også går det jo an å begrense lykke-skrytet i sosiale medier ;-)

Anonymkode: 9b0eb...4f2

Er egentlig sjokkert over at noen mener at andre mennesker skal tilpasse seg oppførsel som er nevnt i hi. Ikke engang min egen mor hadde svart meg noe lignende om jeg oppførte meg sånn som barnemor gjør.

Anonymkode: 00260...bed

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Du må bare holde ut. Jeg er også på fjerde året med dette. Helt sykt at enkelte oppfører seg slik. Her går det utover barna. Kjempe trist å se. 

Anonymkode: 38bea...613

AnonymBruker
Skrevet

Hun kan ikke ta fra han samværet. Det samboeren din må gjøre er å ta vare på alle samtaler osv og gå til familievernkontoret. Dette må han gjøre selv. Dette er mellom han og mor her. Ikke deg, mor og far. Det vil KUN gjøre ting verre.

Anonymkode: ab91d...219

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tja, dersom hun saboterer samvær kan dere jo anmelde henne for kidnapping av barnet. Eventuelt ring politiet og si at dere er bekymret for selvmordsforsøk (evt at hun skal ta livet av både seg og barnet) da hun plutselig sluttet å svare dere etter at hun ikke fikk viljen sin.

Og å melde til barnevernet kan jo være en mulighet her, gitt at dere sitter på dokumentasjon av hennes ustabile og manipulerende atferd.

Likevel må det sies at her har samboeren din latt eksen gå aaaaalt for langt. Greier han ikke å sette ned foten LITT engang? For en tøffel.

Anonymkode: a5cca...d31

Grunnen til at det er så mye krangling har også mye med at han sier ifra at det ikke er greit og går i mot henne. Syns nå å slette henne på Facebook er å sitte foten ned sånn som hun har holdt på. 

Men ellers takk for gode råd! 

7 timer siden, Ambador skrev:

Huff. Misunner ikke deg oppi alt dette.

Denne moren virker som at mangler totalt tillit til andre mennesker. Hun klarer ikke å forstå sitt eget mandat i det hele tatt.

Hun virker også ekstremt reaktiv. Har hun blitt dypt såret av noe som kanskje mannen din har dårlig samvittighet for? Kunne jo forklart noe av mønsteret her..

Uansett. Barn får meg seg konflikt mellom foreldrene, jo. Noen ganger lytter de når vi tror de sover. Andre ganger så hører de når vi tenker at de er oppslukt av leken sin. De føler stemninger osv. 

Jeg har ingen løsninger her. Hvis mor ikke har personlighetsforstyrrelse, så kanskje samboeren din kunne sagt virkelig unnskyld for det hun er såret for. Hvis det er sant da. Det pleier å hjelpe på vonde følelser at den som har forvoldt skade innrømmer skyld og tar innover seg den andres reaksjoner på dette.

Uten å røpe for mye men, De var sammen i to år før de gikk fra hverandre og barnet var ikke så gammelt når det ble slutt. Samboeren min hadde aldri sterke følelser for henne, men da hun ble gravid valgte han å bli. Kjøpte leilighet sammen, han sluttet i skole og fikk fast jobb for å forsørge de. Men siden følelsene aldri var der for henne var det et vanskelig samboerskap. Hun elsket han, men han sa det visst aldri tilbake. Til slutt ga hun opp og fant seg en annen mann, og min samboer flyttet ut. Mor er fortsatt samboer med denne mannen. 

Mye som har skjedd imellom der selvfølgelig, men jeg vil ikke fortelle en hel livshistorie her på kg. Dette er jo selvfølgelig og bare samboeren min sin versjon. Men hun har jo hatt en mann selv mye lengre enn det jeg og samboeren min har vært sammen, så jeg greier ikke å forstå hvorfor hun er så fokusert på oss! Burde hun ikke pleie sitt eget samliv? 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun kan ikke ta fra han samværet. Det samboeren din må gjøre er å ta vare på alle samtaler osv og gå til familievernkontoret. Dette må han gjøre selv. Dette er mellom han og mor her. Ikke deg, mor og far. Det vil KUN gjøre ting verre.

Anonymkode: ab91d...219

Jeg har ikke blandet meg inn som jeg har skrevt i hi. Jeg har er ikke eksisterende forhold til mor. Jeg deltar heller ikke på barnets aktiviteter i forhold til skole, fritidsaktiviter eller barnets bursdag. 

Anser ikke det som å blande meg inn. Men kanskje du ser noe jeg ikke ser? Sitter pris på råd uansett. 

Ts

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jøss. Hva skjer om dere ikke tar telefonen? På Facebook kan man velge hvilke venner som ser hva. Men er ingen løsning og fortsette slik. Mor kan ikke bestemme at far ikke får ha kontakt med barnet sitt uansett. Hun har jo ingen grunner? 

Anonymkode: 0f21a...c67

Skrevet

Jeg forstår at sånne situasjoner er vanskelig og at det ikke alltid er lett å være den klokeste i alle sammenhenger fordi man blir styrt av følelser selv.

Men jeg forstår OVERHODET IKKE hvorfor sosiale medier blir brukt når det provoserer.. Har man en "gal eks" som provoseres av FB, så la være og bruk FB som kommunikasjonskanal. Det er ikke slik at alle er så interessert i dagliglivet vårt eller lykken vår. Man kan fint holde det på et nøkternt, ikke-provoserende nivå.

SÅ når mor bli sjalu, sint eller noe hver gang dere er på kino, så velger dere fortsatt og legge ut at dere er på kino. Det er selvsagt deres rett! Men hva er vitsen?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, Rotemor skrev:

Jeg forstår at sånne situasjoner er vanskelig og at det ikke alltid er lett å være den klokeste i alle sammenhenger fordi man blir styrt av følelser selv.

Men jeg forstår OVERHODET IKKE hvorfor sosiale medier blir brukt når det provoserer.. Har man en "gal eks" som provoseres av FB, så la være og bruk FB som kommunikasjonskanal. Det er ikke slik at alle er så interessert i dagliglivet vårt eller lykken vår. Man kan fint holde det på et nøkternt, ikke-provoserende nivå.

SÅ når mor bli sjalu, sint eller noe hver gang dere er på kino, så velger dere fortsatt og legge ut at dere er på kino. Det er selvsagt deres rett! Men hva er vitsen?

Hvorfor skal man tilpasse sitt liv på facebook etter andres behov. Folk må få legge ut hva de vil om livet sitt og det er moren som har problemet her. Takler hun ikke at eksmannen legger ut ting på FB så får hun la vær å forholde seg til det.

Anonymkode: 2994a...540

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...