Gå til innhold

Lager meg fantasiverden.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er kronisk syk, derfor jobber jeg ikke, og har dårlig økonomi. Så jeg drømmer meg bort. Jeg tipper lotto fast, og planlegger alt jeg skal gjøre. Jeg sjekker hele tiden leiligheter på finn, så jeg vet til enhver tid hvilken jeg skulle kjøpt, jeg har planlagt nøyaktig hvilke møbler jeg skal ha der, hvordan jeg innreder, og det går helt ned til valg av dyner, håndklær, kopper og bestikk. Skriver og lister over hva jeg skal bruke pengene på, og da forskjellige lister ut fra forskjellige summer. Har og gjerne flere leiligheter å velge i, med tanke på hva jeg vinner.

Jeg drømmer meg mye bort ellers og, om reiser jeg er på, den perfekte kjæresten jeg har osv.

Og jeg ser at dette blir bare verre og verre, altså jeg begynner å bruke for mye tid på fantasiene mine. Og nå blir jeg så skuffet, da jeg ikke vinner på lotto.

Lurer på om det er andre, som fantaserer mye?

Anonymkode: 58c36...041

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei :) Jeg synes dette høres ut som tvangstanker. Hvis det er blitt såpass slitsomt og påvirker hverdagen din hadde jeg tatt en tur til fastlegen. Det finnes god hjelp å få for tvangstanker :) 

AnonymBruker
Skrevet

Er du i form til å lese skjønnlitteratur eller se film? Og heller drømme deg bort i handlingen der? 

Anonymkode: 44bda...fcc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er vanlig å flykte fra virkeligheten slik. Jeg gjorde det mye før, men til slutt tok det slutt.

Jeg tror, for min del, at det ikke var heldig. Falske håp er på mange måter bedre enn ingen håp.

Anonymkode: e3fc5...701

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

det er drømmene som bringer oss videre. Uten håp har vi intet.

Anonymkode: 144ad...49f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke. Du drømmer oc fantaserer mer enn hva realiteten kan gi deg, eller du drømmer om hva du kan gjøre virkelig? 

Anonymkode: 8f0ab...7cd

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, Riskrem skrev:

Hei :) Jeg synes dette høres ut som tvangstanker. Hvis det er blitt såpass slitsomt og påvirker hverdagen din hadde jeg tatt en tur til fastlegen. Det finnes god hjelp å få for tvangstanker :) 

Jeg venter på time til DPS. Jeg føler jo at det tar mer og mer over hverdagen. Jeg skal egentlig lære meg et språk, har husarbeid å gjøre, og andre ting. Men det er bedre å finne ut hva slags møbler jeg trenger til min nye flotte leilighet.

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du i form til å lese skjønnlitteratur eller se film? Og heller drømme deg bort i handlingen der? 

Anonymkode: 44bda...fcc

Jeg ser på mye film og serier, og hører på lydbok. Jeg har alltid lest veldig mye. Men sliter nå med mye stress, så da er det lettere å høre på lydbok, enn å lese selv. Men jeg sliter med å konsentrere meg helt, nå følger jeg med på en serie på tv. Men jeg må ha pc eller telefon på og. For må holde på med noe. Men jeg vil gjerne lese mer, lære meg språk, heller kunne bruke tiden min på noe fornuftig.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk inn i tråden fordi tittelen kjenner jeg meg igjen i. Men mine fantasier går ut på å være mer utadvendt, den som alle inkluderer og må ha med i sosiale treff. Å være slank, veltrent og utstråle selvsikkerhet. Kunne argumentere for egne meninger. Å være en annen enn jeg er. Det er litt trist når jeg tenker over det, jeg er ikke så utenfor at det burde være en fantasi... 

Anonymkode: 92d18...45b

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke. Du drømmer oc fantaserer mer enn hva realiteten kan gi deg, eller du drømmer om hva du kan gjøre virkelig? 

Anonymkode: 8f0ab...7cd

Drømmer om ting som mest sannsynlig ikke blir virkelig. Å vinne en storgevinst på lotto, skjer jo ikke mange. Jeg har vært kronisk syk hele livet, men sykdommen har gradvis blitt verre, og jeg har fått flere diagnoser. Så jeg har hele livet mitt, jobbet og stått på, for at drømmene mine skal gå i oppfyllelse, og jeg kommer nesten i mål, så skjer det noe med sykdommen, så må jeg sakte jobbe meg tilbake igjen, endre målene mine til noe mer realistisk, så igjen da jeg nesten er i mål, dukker det opp en diagnose til. Så sitter man der tilslutt, og har ikke så mange realistiske drømmer igjen. I hvert fall ikke så mange spennende.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke det er så uvanlig å flykte fra virkeligheten, når den er hard.. Jeg er inne i en veldig tøff periode i livet mitt selv akkurat nå, men kan allikevel henge meg opp i små, trivielle problemer, fokusere så mye på de, at de nesten sluker hverdagen, og tar fokuset bort fra de virkelige problemene. 

Og så lenge fantasiene ikke er et problem, så tror jeg det kan være bra å drømme seg litt bort. I ditt tilfelle derimot, høres det ut som om der sluker hverdagen, og tar bort fokuset ditt på livet ditt, og hva du kan gjøre med det. 

Jeg anbefaler deg også å ta en tur til lege, å snakke om dette. Kanskje du er som meg, som flykter fra hverdagen til tider, å trenger noen å lufte deg til, samt noe å sysselsette deg med? :)

Det er lov å drømme, men som du selv sier, de færreste vinner i lotto, så du setter deg opp til en veldig skuffelse om du drømmer så stort, og tror så hardt på det, at du faller i kjelleren om det ikke skjer. Da er det bedre å sette seg små, men realistiske mål og drømmer, som du kan oppnå :) er du feks glad i oppussing? For meg har jeg funnet mye glede i å kjøpe billige, gamle møbler, litt maling og en kost, å forvandle den stygge hylla ingen ville ha til 150 kr, til et vakkert møbel som passer akkurat min stil :) (siden du virket litt interiørinteressert, tenkte jeg på) :)

Anonymkode: 4cdda...3f9

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg venter på time til DPS. Jeg føler jo at det tar mer og mer over hverdagen. Jeg skal egentlig lære meg et språk, har husarbeid å gjøre, og andre ting. Men det er bedre å finne ut hva slags møbler jeg trenger til min nye flotte leilighet.

Det er veldig bra at du venter på å få hjelp på DPS :) Jeg har gått på DPS for noe annet, og der lærte jeg blant annet hvordan å håndtere grubling. Jeg lærte at man kan sette av tid til grubling. For eksempel at man gir seg selv lov til å gruble fra kl 18 til 1830. Kanskje du kan gjøre noe av det samme. At feks kl 13-15 har du lov til å planlegge leiligheten din. Men ellers på døgnet gjør du andre ting som husarbeid, lese en bok, gå tur eller besøke noen osv :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk inn i tråden fordi tittelen kjenner jeg meg igjen i. Men mine fantasier går ut på å være mer utadvendt, den som alle inkluderer og må ha med i sosiale treff. Å være slank, veltrent og utstråle selvsikkerhet. Kunne argumentere for egne meninger. Å være en annen enn jeg er. Det er litt trist når jeg tenker over det, jeg er ikke så utenfor at det burde være en fantasi... 

Anonymkode: 92d18...45b

Dette er veldig vanlig. Jeg kan også relatere meg til det. 

Anonymkode: 9a556...c99

AnonymBruker
Skrevet

Veldig vanlig. Jeg ser ikke nødvendigvis på det som noe sykdomstegn.

Anonymkode: 00088...1f6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...