Gå til innhold

Neseoperasjon og snus

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Noen her som har operert nesa, men også er en fast snuser? Jeg fikk ikke beskjed av min kirurg at jeg må slutte å snuse, og det er nå bare en uke igjen til jeg skal opereres. Jeg snuser noen poser om dagen. 

Anonymkode: eeafb...25f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

..noen?

AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg kutter ut all snusbruk i en uke nå, vil det gå bra? Eller går det bra å snuse av og til frem til operasjonen(bare at jeg husker å faste snus kvelden før)?

AnonymBruker
Skrevet

Ingen som vet?

AnonymBruker
Skrevet

Nikotin ødelegger sårhelningen, så nei, dette er ikke bra.

Anonymkode: f14dc...1b3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nikotin ødelegger sårhelningen, så nei, dette er ikke bra.

Anonymkode: f14dc...1b3

Men hvis jeg er uten nikotin en uke før da?

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge er det snakk om? Vi gravide er jo snusfri i minst 9 mnd, og sikkert lenger enn det pga amming. Mener ikke å dra inn dette, men i det lange løp så tjener du jo på å holde deg snusfri mens nesa gror? Så får du heller glede deg til den er ferdig grodd. Det samme med graviditet. Om du ikke ønsker å slutte, så se på det som en pause. Det er hardt, men du har sikkert ønsket deg ny nese lenge så gjør ditt for at det skal bli bra :)

Anonymkode: a9292...dc8

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lenge er det snakk om? Vi gravide er jo snusfri i minst 9 mnd, og sikkert lenger enn det pga amming. Mener ikke å dra inn dette, men i det lange løp så tjener du jo på å holde deg snusfri mens nesa gror? Så får du heller glede deg til den er ferdig grodd. Det samme med graviditet. Om du ikke ønsker å slutte, så se på det som en pause. Det er hardt, men du har sikkert ønsket deg ny nese lenge så gjør ditt for at det skal bli bra :)

Anonymkode: a9292...dc8

Jeg er helt enig i det du sier, og skjønner at jeg MÅ slutte en dag. Men nå er det bare en uke igjen til jeg skal opereres, og lurer bare nå på om jeg er så dum som ikke klarer å holde meg unna at jeg kommer til å dø under narkosen pga dette?

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt enig i det du sier, og skjønner at jeg MÅ slutte en dag. Men nå er det bare en uke igjen til jeg skal opereres, og lurer bare nå på om jeg er så dum som ikke klarer å holde meg unna at jeg kommer til å dø under narkosen pga dette?

Dø under narkosen vil du nok ikke dersom du snuser frem til operasjonen, men nikotin gjør så at sår gror saktere, noe som kan være en ulempe ved slike sårdannelser som du vil få. 

Ellers så står det; Husk å møte fastende, dvs. du må ikke innta mat, drikke, tyggegummi, pastiller, tobakk, snus eller lignende de siste 6 timer før oppmøte. Du kan drikke et lite glass vann inntil 2 timer før oppmøte.

http://vv.prod.fpl.nhn.no/omoss_/avdelinger_/ore-nese-hals-avdeling-drammen-sykehus_/Documents/Brosjyre for ØNH DS - Neseoperasjoner.pdf

Antar prosedyrene er like for alle sykehus, så du kan jo lese igjennom den. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg hadde selv plastikkoperasjon for noen år siden som snuser. Snuste ikke døgnet før operasjonen og det gikk fint, men jeg anbefaler det ikke og stresset selv dårlig samvittighet og frykt like før operasjonen. Slutt med snusen nå så slipper du å bekymre deg ekstra før operasjonen. Du skal vel heller ikke snuse etter operasjonen pga sår som skal gro/unngå blødninger.

Anonymkode: 4e6f0...700

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, dillyduzit skrev:

Dø under narkosen vil du nok ikke dersom du snuser frem til operasjonen, men nikotin gjør så at sår gror saktere, noe som kan være en ulempe ved slike sårdannelser som du vil få. 

Ellers så står det; Husk å møte fastende, dvs. du må ikke innta mat, drikke, tyggegummi, pastiller, tobakk, snus eller lignende de siste 6 timer før oppmøte. Du kan drikke et lite glass vann inntil 2 timer før oppmøte.

http://vv.prod.fpl.nhn.no/omoss_/avdelinger_/ore-nese-hals-avdeling-drammen-sykehus_/Documents/Brosjyre for ØNH DS - Neseoperasjoner.pdf

Antar prosedyrene er like for alle sykehus, så du kan jo lese igjennom den. 

Takk, ble litt letta nå haha. Trodde det var større fare for å dø, men skal prøve å unngå.

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg hadde selv plastikkoperasjon for noen år siden som snuser. Snuste ikke døgnet før operasjonen og det gikk fint, men jeg anbefaler det ikke og stresset selv dårlig samvittighet og frykt like før operasjonen. Slutt med snusen nå så slipper du å bekymre deg ekstra før operasjonen. Du skal vel heller ikke snuse etter operasjonen pga sår som skal gro/unngå blødninger.

Anonymkode: 4e6f0...700

Skjønner! Men er så vanskelig:( Jeg klarer å holde meg til  snus om dagen, men må jo bare prøve. Vet at jeg klarer å unngå snus døgnet før operasjonen, men akkurat nå ser det ikke så lyst ut for meg..

Skrevet

Neida, var selv under en stor operasjon for noen år siden, og gudene vet hvor mye nikotin det var i kroppen min på det tidspunktet, visste jo ikke at jeg måtte opereres, men pga akutt syk så ble det slik, ingen spurte noen spørsmål, men måtte likevel faste i de 6 timene før selve operasjonen. 

AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg kutter ut all snusbruk i en uke nå, vil det gå bra? Eller går det bra å snuse av og til frem til operasjonen(bare at jeg husker å faste snus kvelden før)?

Dropp snusen. Det kan ødelegge resultatet. Er jeg sikker på. 

Anonymkode: 8f63f...291

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hold deg unna alt av nikotin. Alkohol kan påvrike andre ting også. 

Anonymkode: 8f63f...291

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, dillyduzit skrev:

Neida, var selv under en stor operasjon for noen år siden, og gudene vet hvor mye nikotin det var i kroppen min på det tidspunktet, visste jo ikke at jeg måtte opereres, men pga akutt syk så ble det slik, ingen spurte noen spørsmål, men måtte likevel faste i de 6 timene før selve operasjonen. 

Godt å høre at det kan gå bra! Ringte nettopp kirurgen min, og han sa at det går helt fint hvis jeg klarer å slutte en uke før.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk beskjed om 2 uker(mener jeg), men jeg snuste frem til operasjonen, og etter. Nesen min grodde utmerket, men jeg anbefaler det ikke såklart. Vil tro dette er høyst individuelt også, for alt du vet kan du være en av de få som virkelig vil slite.

Anonymkode: 1f8b6...2aa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...