AnonymBruker Skrevet 12. april 2017 #1 Skrevet 12. april 2017 Bortsett fra at man elsker hverandre og vil være sammen for alltid... 😉😍 hvorfor er det ikke nok å være samboere? Jeg og samboeren er i tenkeboksen. Vi vurderer å gifte oss etter noen år. 😊 Jeg har et barn fra før. Vi har ingen felles barn enn så lenge. Er det lurt å gifte seg når en har et særkullsbarn? Han tjener også mye bedre enn meg og eier en del av verdi, i tillegg til at han fortsatt har mye lån. Jeg har dårligere inntekt, men kun litt studielån. Bør man gifte seg også av hensyn til økonomi? Hvorfor valgte dere å gifte dere? 😊 Anonymkode: 20d46...b79
AnonymBruker Skrevet 12. april 2017 #2 Skrevet 12. april 2017 Først og fremst for å juridisk være hverandres nærmeste. I en situasjon der en av oss skulle blitt skadet eller syk, ville vi at den andre skulle være den som tok beslutningene på den andres vegne. Frem til man er gift er det foreldrene som er dine juridisk nærmeste, og samboer vil ikke ha noe å si (rent juridisk) i en situasjon med for eksempel organdonasjon eller videre livsopphold. Og vi ville at alle verdier vi tjente skulle være felles. Dette kan jo også løses juridisk, langt på vei. Men det å være gift er 1) enklere 2) gir større sikkerhet. Merker at det generelt har gjort alt enklere for oss. Når man ringer på vegne av mannen, reiser sammen som ektepar, ordner felles papirer... det er mye som går mye lettere. Og mange som møter deg med mer respekt som par. (selv om vi selvfølgelig er uenig i at det burde være slik) Anonymkode: f6afc...74c 3
Zienna Skrevet 12. april 2017 #3 Skrevet 12. april 2017 Det finnes egentlig ingen praktisk grunn til å gifte seg, for en samboeravtale kan fungere like godt. Spesielt om man har særkullsbarn. Mange gifter seg for å vise omverdenen at de mener seriøst, og vise at han/hun er "min". Noen trenger denne formelle bekreftelsen. Andre gjør det fordi familie forventer det. Atter andre har et mer romantisk enn praktisk forhold til å gifte seg. Kan ikke tenke meg at folk flest mener at man "bør" gifte seg, slik det var på 50/60-tallet. Det er da virkelig opp til det enkelte par å bestemme. 1
Byjenta! Skrevet 12. april 2017 #4 Skrevet 12. april 2017 Vi gifter oss fordi vi elsker hverandre, og vil vise det til alle. 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2017 #5 Skrevet 12. april 2017 Det man eier INN i ekteskapet blir ikke 50/50. Så din samboers verdier forblir hans selv om dere gifter dere og kun hans juridiske barn kan arve dette om ikke annet er spesifisert i testament. Vi valgte å gifte oss fordi vi syns det var en ekstra fin måte å gjøre ordentlig stas på forholdet vårt. Rett og slett for å feire oss selv. Man kan gjøre det uten giftemål også, men dette var nå vår grunn. Med særkullsbarn er det derimot viktig at DU er presis i ditt testament hva barnet ditt er krav på. Ikke sett barnet ditt i en situasjon hvor feks barnet ikke får arven sin hvis du mot formodning skulle gå bort først. Sørg i hvert fall for at særkullsbarnet da får det det har krav på umiddelbart, ellers er man bare kjip!! Anonymkode: 2aefb...25f 1
Citpensacola Skrevet 13. april 2017 #6 Skrevet 13. april 2017 Man gifter seg fordi man liker symbolikken og vil ha en fest. Det er ikke så mange andre grunner til å gjøre det. 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2017 #7 Skrevet 13. april 2017 Synes ikke man behøver en annen grunn enn at man har lyst Anonymkode: 50109...c46 1
Citpensacola Skrevet 13. april 2017 #8 Skrevet 13. april 2017 Det er jeg helt enig i. Samme med det motsatte. 1
Gjest Aragorn II Elessar Skrevet 13. april 2017 #9 Skrevet 13. april 2017 Nei hvem vet. Det var forstålig før i tiden men i den moderne verden er det liten grunn til det. Det handler vel mer om at folk tror man må gjøre det fordi det er vanlig.
AnonymBruker Skrevet 13. april 2017 #10 Skrevet 13. april 2017 4 minutter siden, Citpensacola skrev: Det er jeg helt enig i. Samme med det motsatte. Enig der Så lenge man ikke rakker ned på andres valg angpende dette så blir alt bra Anonymkode: 50109...c46 1
elflinks Skrevet 13. april 2017 #11 Skrevet 13. april 2017 1. Fordi vi hadde lyst til å feire kjærligheten og invitere alle de vi er glade i til en bra fest der de alle kunne møte hverandre (mange i vår omgangskrets og familie bor langt unna hverander og hadde ellers ikke hatt sjansen til dette). 2. For å gjøre stas på foreldre, søsken og nære venner som har hjulpet oss masse med hus, studier osv oppigjennom. De fortjente en fest! 3. For å gjøre det enklere i forhold til skatt og økonomi da vi har en del aksjer og eiendom det er lettere å forvalte som gift par ifht loven. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå