Gå til innhold

Mac eller vanlig pc?


Karine88

Anbefalte innlegg

Vet ikke om det finnes en slik tråd fra før, så lager en nå.

Hvilken bærbar pc har du? Hvor lenge har du hatt den? Er du fornøyd?

Og jeg trenger litt hjelp fra dere i samme slengen. Blir glad for alle meninger siden jeg er ganske usikker her :)

Jeg må kjøpe meg en ny bærbar, siden min 5.5 år gamle macbook begynner å skrante. Veldig fornøyd med den siden den har fungert helt fint fram til nå. Lurer da på om jeg skal kjøpe macbook pro, den aller nyeste modellen (https://www.proshop.no/Baerbar/Apple-MacBook-Pro-with-Retina-display/2537390), eller et annet merke.

Jeg trenger en pc som er rask, som kan kjøre mange programmer på likt, og som har et behagelig tastatur (aldri vært borti et bedre tastatur enn mac, så kvier meg for noe annet. Fikk en lenovo i 2012, men tastaturet er noe herk :/ Dumt, for lenovoen er bra ellers).

Minuset med den nyeste macen er at det ikke er cd-rom, noe jeg synes virker upraktisk. Synes det blir dumt å kjøpe macbook pro som ble lagd i 2012. Vil kjøpe meg en helt ny modell når jeg først skal investere i noe (jeg liker å bruke duppedittene mine i så mange år som mulig, kvalitet er det aller viktigste) ^^

Så.. Er det noen som har en av de nevnte macene? Er det noen som har gått fra mac til vanlig pc? Og i tilfelle, hvilken pc, og er tastaturet greit? Noen som har en idé om en pc som vil være et godt alternativ til mac? :) De fleste mener at en pc gir mer valuta for pengene enn en mac til samme pris. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har Macbook Pro med Retina og uten cdrom, mid 2014. Den er med 8GB minne så noe mindre enn den du kikker på. Jeg er storfornøyd! Den har fungert fullstendig problemfritt nå i en 3år. Jeg bruker PC på jobb, og jeg kommer aldri, ALDRI til å gå tilbake til PC privat! Ang CD-rommen så hadde jeg min mac i godt over et år før jeg i det hele tatt innså at jeg ikke hadde cdrom på den 😂 Så stort behov har jeg for det i dag lissom. De få gangene jeg har hatt behovet har jeg bare startet opp den gamle macen min og brent CD fra den :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en MacBook Pro som jeg har hatt i fem år. Den fungerer veldig bra ennå. Litt treig, men ikke noe jeg ikke kan leve med. Er nok ikke så flink til å slå den av. Og før den hadde jeg den hvite MacBooken. Den også i fem år. Mac er dyrt, men du får mye for pengene og det er virkelig verdt det. Blir jo det samme som å bytte ut en billig PC etter bare to-tre år.

Anonymkode: 5a596...32d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Karine88 skrev:

Jeg må kjøpe meg en ny bærbar, siden min 5.5 år gamle macbook begynner å skrante. Veldig fornøyd med den siden den har fungert helt fint fram til nå. Lurer da på om jeg skal kjøpe macbook pro, den aller nyeste modellen (https://www.proshop.no/Baerbar/Apple-MacBook-Pro-with-Retina-display/2537390), eller et annet merke.

Macen i linken du er ikke den nyeste så vidt jeg kan se (den har ikke touch bar). Den har også 4. generasjons i7 prosessor (7. gen er den nyeste som kom på markedet i januar). Uansett så er det en knallgod maskin. Man får kanskje noe mer ytelse for pengene ved å kjøpe en windows pc, men synes selv totalen av designet, den solide følelsen, operativsystemet ++ gjør mac til et bra valg.

Bra windows pcèr er f. eks dell xps eller asus zenbook, men windows operativsystemet er nesten grunn nok til å holde seg borte fra dem. Mye privacy-issues med win 10 og det er nesten spyware.

Anonymkode: 2abe5...876

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har macbook pro retina 13 tommer. Kjøpte den noen måneder etter den ble lansert i 2015. Og vil anbefale den på det sterkeste selv om du kanskje må kjøpe cd-rom som ekstrautstyr. 

Men du er uheldig med prisen på grunn av valutakursen.

Da jeg kjøpte den var prisene enda ikke justert for den fallende norske krona. I tillegg hadde butikken en kampanje, så jeg fikk den for 10.000. 2017-versjonen av denne modellen er sikkert oppdatert, men prisen på 15-16 skyldes i stor grad prisjusteringen på grunn av valutakursen.

Hvis du har råd til å kjøpe en mac til denne prisen vil du finne massivt med gode alternativer på pc-fronten. Men det krever en del mer research.

Tenk også på at du skal ha dataen i mange år fremover. Pc-er har en tendens til å være gode akkurat nå, men raskt falle i bruksverdi. En mac er etter min erfaring bombesikker i minst 5 år, mest sannsynlig lenger.

Anonymkode: 2c9eb...43c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rettelse. 

Ser jeg ikke har fulgt med i timen.

Dagens macbook pro med touchbar som ble lansert i fjor er nok hovedårsaken til den høye prisen. Og den er etter min mening ikke verdt det.

Anonymkode: 2c9eb...43c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...