Gå til innhold

Klarer du å kontrollere et angstanfall?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter til tider med angst. Det starter som regel med kvalme og en uro i kroppen, og utarter seg som regel alltid til et angstanfall hvor hjertet hopper, hele kroppen skjelver, jeg blir fryktelig svimmel og jeg blir nummen i hele kroppen. Også forsterkes det jo fordi jeg blir så innmari redd. Jeg tenker alltid at "denne gangen er det verre enn sist, dette kan ikke være angst". Det er så slitsomt å ha det sånn, og jeg skulle ønske jeg klarte å få kontroll på angsten slik at jeg forstod at det ikke er noe farlig. 

Har du noen metoder du bruker når du merker et anfall kommer? 

Anonymkode: 9edf1...038

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg slet med ganske sterke angstanfall en periode da jeg var tenåring. Ble livredd, kvalm, svimmel, nummen, skalv som et aspeløv osv. Trodde jeg skulle dø hver gang.

Det som hjalp meg var å lære meg å tenke på riktig måte når jeg merket symptomene på anfallet. Jeg tenkte til meg selv at dette VET jeg at er et angstanfall, og det er absolutt IKKE farlig, fordi det kun sitter i hodet mitt.

I tillegg påla jeg meg en nesten arrogant holdning til anfallet og angsten. Jeg tenkte sånn at: "Gi meg det beste du har, AnonymBruker! Jeg er ikke redd for noen dustete skjelvinger, jeg kan ikke dø av dette uansett."

Har ikke hatt anfall på årevis siden. Men det er jo ikke sikkert min metode fungerer på deg så klart. Lykke til videre uansett, håper du får en viss kontroll etterhvert :)

Anonymkode: 5582c...af4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke prøv å kontrollere det. Bare godta at du har angst, og vent til det går over. Jeg pleier å trekke meg litt tilbake hvis jeg er i en sosial situasjon når anfallet kommer, men ellers gjør jeg ikke noe med det. Bare observerer symptomene, godtar at det er sånt som skjer i blant og venter på at det skal gå over. Prøver å få lagt meg ned hvis jeg blir så svimmel at det er fare for å besvime. Jeg blir ikke redd, for jeg vet at det ikke er farlig. Men kan bli litt irritert og utålmodig med meg selv, spesielt når det skjer i upassende situasjoner.

Anonymkode: 795bf...0e5

• Liker 3
Skrevet

Jeg veksler mellom å få fullstendig panikk til å overgi meg helt. Det er først når jeg overgir meg at det slipper taket, men klarer ikke gjøre det på "kommando". Må liksom kjempe til jeg er fullstendig utslitt og ikke klarer mer. 

Enda jeg egentlig vet bedre... 

Skrevet
På 12.4.2017 den 13.44, AnonymBruker skrev:

Jeg slet med ganske sterke angstanfall en periode da jeg var tenåring. Ble livredd, kvalm, svimmel, nummen, skalv som et aspeløv osv. Trodde jeg skulle dø hver gang.

Det som hjalp meg var å lære meg å tenke på riktig måte når jeg merket symptomene på anfallet. Jeg tenkte til meg selv at dette VET jeg at er et angstanfall, og det er absolutt IKKE farlig, fordi det kun sitter i hodet mitt.

I tillegg påla jeg meg en nesten arrogant holdning til anfallet og angsten. Jeg tenkte sånn at: "Gi meg det beste du har, AnonymBruker! Jeg er ikke redd for noen dustete skjelvinger, jeg kan ikke dø av dette uansett."

Har ikke hatt anfall på årevis siden. Men det er jo ikke sikkert min metode fungerer på deg så klart. Lykke til videre uansett, håper du får en viss kontroll etterhvert :)

Anonymkode: 5582c...af4

Svært godt skrevet. Dette er helt rett tilnærming til panikkanfall. Men det er ikke lært over natten. Det tar tid.

AnonymBruker
Skrevet

Sånn ca. Kjører en gaffel i låret om jeg kan, og prøver snu det over til sinne istedet for frykt.

Anonymkode: 37f0a...e7b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner som regel igjen følelsen og tenker 'åja der var angsten igjen', så passer jeg på å puste dypt inn og ut, sakte. Så lar jeg bare angsten ri i kroppen mens jeg fokuserer på pusten hele tiden. Tenker vel noe sånt som at angsten skal søren ikke få vinne over MIN kropp! Her er det jeg som bestemmer! Pleier å funke.

Anonymkode: 664b3...a22

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har meditert mye, så jeg prøver å puste så rolig jeg kan, og godt inn. Og noen ganger teller jeg baklengs. Så de fleste ganger går det over. Men jeg har noen ganger, jeg mister full kontroll over det.

Anonymkode: 20efc...3f6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...