AnonymBruker Skrevet 12. april 2017 #1 Skrevet 12. april 2017 Hei. Jeg har i det siste, etter mye egen mistanke og påpekning fra kjæresten, lurt litt på om jeg kanskje har noen slitsomme trekk fra asperger. Grunner til at jeg mistenker asperger spesifikt er grunnet at det er veldig mange på min fars side av familien som har dette, inkludert faren min og broren min, og muligens har søsteren min noen trekk også. Jeg vet at jeg ikke har 100% asperger dog. Et eksempel åpen av mine "uvaner" er at jeg f.eks har en ny sko som trykker en del på tåen. Og jeg har tydeligvis et behov for å nevne ubehaget skoen gir meg om og om igjen. Det er som om jeg kun klarer å fokusere på dette, og jeg blir nesten "besatt" av det. Jeg begynner å klage veldig, konstant. Jeg begynner å tenke "katastrofetanker". F. eks "Hva hvis skoen ikke går seg til? Hva om jeg må kjøpe nye når jeg akkurat har kjøpt disse?" osv osv. Jeg klarer ikke stoppe meg selv og faktisk tenke at den situasjonen absolutt ikke er noe stort problem. Jeg er på samme måte med mange andre situasjoner. Jeg kan bli helt opphengt i en tanke eller bekymring som det er helt unødvendig av meg å nevne for andre så konstant som jeg gjør det. Det blir nesten som en tvangstanke. Jeg har også en sterk tendens til å bli veldig opprørt/frustrert over småting. F. eks kan jeg stå og lage en suppe hvor det står at man skal først putte smør i, og så postens innhold. Hvis kjæresten min da gjør dette omvendt, så reagerer jeg veldig. Jeg blir nesten sint, helt uten noen god grunn. Jeg klarer ikke å tenke at det ikke er verdens undergang om man gjør det litt annerledes. Er det noen som har noen tanker om hva dette kan være? Jeg synes jo ikke det virker helt normalt. Anonymkode: baef8...19b
AnonymBruker Skrevet 12. april 2017 #2 Skrevet 12. april 2017 Kan jo være at det er "bare" tvangspregede tanker. Jeg har asperger og din oppførsel er "verre" enn min på det området. jeg får ikke katestrofetanker av en ubehagelige sko eller meltdown av feil rekkefølge på ingridienser Skal sies at undersøkelser viser at søsken av mennesker med asperger gjerne scorer høyere på trekk enn andre, uten at de alltid kvalifiserer til diagnose Anonymkode: f02cc...0ab 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2017 #5 Skrevet 13. april 2017 3 minutter siden, GoldenLioness skrev: Tenker også tvangstanker Har du asperger? Anonymkode: 7d5ce...31c
Gjest GoldenLioness Skrevet 13. april 2017 #6 Skrevet 13. april 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Har du asperger? Anonymkode: 7d5ce...31c Nei, men kjenne flere med det. Du oppgir kun tvangstanker og oppgir ikke noe som får meg til å tenke Asperger
AnonymBruker Skrevet 13. april 2017 #7 Skrevet 13. april 2017 13 minutter siden, GoldenLioness skrev: Nei, men kjenne flere med det. Du oppgir kun tvangstanker og oppgir ikke noe som får meg til å tenke Asperger Jeg er ikke TS. Var bare nysgjerrig siden du ikke spesifiserte. Anonymkode: 7d5ce...31c
Gjest GoldenLioness Skrevet 13. april 2017 #8 Skrevet 13. april 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke TS. Var bare nysgjerrig siden du ikke spesifiserte. Anonymkode: 7d5ce...31c OK, om du har lest om aspberger så er ikke tvangstanker noe de sliter med. De er opptatt av rutiner og liker ikke at ting endres så de er veldig rutinepreget og liker å få ny informasjon i god tid så de kan forberede seg da de ikke liker rutinebrudd. Men å være besatt av en tanke er ikke vanlig.
AnonymBruker Skrevet 13. april 2017 #9 Skrevet 13. april 2017 TS her. Takk for svar. Jeg også tenker nok mer og mer at det er noe tvangspreget. Pga måten jeg henger meg så veldig opp i tanker, og føler meg nødt til å nevne det igjen og igjen selv om det er unødvendig. Jeg har også en tendens til å kommentere ekstremt mye når jeg ser film med andre, selv om jeg har fått tilsnakk, og synes selv det er slitsomt. Jeg gjør det nesten ubevisst. Jaja. Enda en ting å legge på listen over litt avvikende trekk for min del. Anonymkode: baef8...19b
AnonymBruker Skrevet 13. april 2017 #10 Skrevet 13. april 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her. Takk for svar. Jeg også tenker nok mer og mer at det er noe tvangspreget. Pga måten jeg henger meg så veldig opp i tanker, og føler meg nødt til å nevne det igjen og igjen selv om det er unødvendig. Jeg har også en tendens til å kommentere ekstremt mye når jeg ser film med andre, selv om jeg har fått tilsnakk, og synes selv det er slitsomt. Jeg gjør det nesten ubevisst. Jaja. Enda en ting å legge på listen over litt avvikende trekk for min del. Anonymkode: baef8...19b Jeg er også litt sånn som deg som bare må kommentere hvor forferdelige bilister som er hver dag på veiene. Hvor lang tid personen bruker på å sperre veien for alle andre mens han ryggeparkerer inn. Eller hvor mye trynefaktor det er i de ulike sektorene i samfunnet. Det er 1000 ting jeg kan bruke min energi på om jeg vil. I mine øyne så vitner det om at du er særdeles intelligent og har mye visdom som du ikke får utrykkt, og at du blir overfyllt med mange spørsmål i stede for svar. Dette er det jeg har funnet ut iforhold til min livssituasjon. Anonymkode: da6bb...10b
AnonymBruker Skrevet 13. april 2017 #11 Skrevet 13. april 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er også litt sånn som deg som bare må kommentere hvor forferdelige bilister som er hver dag på veiene. Hvor lang tid personen bruker på å sperre veien for alle andre mens han ryggeparkerer inn. Eller hvor mye trynefaktor det er i de ulike sektorene i samfunnet. Det er 1000 ting jeg kan bruke min energi på om jeg vil. I mine øyne så vitner det om at du er særdeles intelligent og har mye visdom som du ikke får utrykkt, og at du blir overfyllt med mange spørsmål i stede for svar. Dette er det jeg har funnet ut iforhold til min livssituasjon. Anonymkode: da6bb...10b Haha, hva. Du vet at mennesker som er psykisk utviklingshemmet noen ganger snakker ustanselig med seg selv? Det er ikke et tegn på intelligens eller mangel på sådan. Anonymkode: f02cc...0ab
AnonymBruker Skrevet 13. april 2017 #12 Skrevet 13. april 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Haha, hva. Du vet at mennesker som er psykisk utviklingshemmet noen ganger snakker ustanselig med seg selv? Det er ikke et tegn på intelligens eller mangel på sådan. Anonymkode: f02cc...0ab Ikke når man vet hva man snakker om. Anonymkode: da6bb...10b
AnonymBruker Skrevet 13. april 2017 #13 Skrevet 13. april 2017 Sånn er jeg også. Jeg tenker at jeg bare er en over gjennomsnittet stressa person, ikke at jeg "har" noe. Anonymkode: c3220...16a
Stoltskeiv Skrevet 13. april 2017 #14 Skrevet 13. april 2017 Det der er ingen typiske tegn for asperger. Det er mer tvangsgreier som andre nevner her. Og det er ikke unormalt
SesameStreet Skrevet 13. april 2017 #15 Skrevet 13. april 2017 Jeg må si som de andre at jeg også tenker på tvangstanker. Du nevner ikke noe mer som kan tyde på noe annet ihvertfall.
AnonymBruker Skrevet 13. april 2017 #16 Skrevet 13. april 2017 På Wednesday, April 12, 2017 den 12.41, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg har i det siste, etter mye egen mistanke og påpekning fra kjæresten, lurt litt på om jeg kanskje har noen slitsomme trekk fra asperger. Grunner til at jeg mistenker asperger spesifikt er grunnet at det er veldig mange på min fars side av familien som har dette, inkludert faren min og broren min, og muligens har søsteren min noen trekk også. Jeg vet at jeg ikke har 100% asperger dog. Et eksempel åpen av mine "uvaner" er at jeg f.eks har en ny sko som trykker en del på tåen. Og jeg har tydeligvis et behov for å nevne ubehaget skoen gir meg om og om igjen. Det er som om jeg kun klarer å fokusere på dette, og jeg blir nesten "besatt" av det. Jeg begynner å klage veldig, konstant. Jeg begynner å tenke "katastrofetanker". F. eks "Hva hvis skoen ikke går seg til? Hva om jeg må kjøpe nye når jeg akkurat har kjøpt disse?" osv osv. Jeg klarer ikke stoppe meg selv og faktisk tenke at den situasjonen absolutt ikke er noe stort problem. Jeg er på samme måte med mange andre situasjoner. Jeg kan bli helt opphengt i en tanke eller bekymring som det er helt unødvendig av meg å nevne for andre så konstant som jeg gjør det. Det blir nesten som en tvangstanke. Jeg har også en sterk tendens til å bli veldig opprørt/frustrert over småting. F. eks kan jeg stå og lage en suppe hvor det står at man skal først putte smør i, og så postens innhold. Hvis kjæresten min da gjør dette omvendt, så reagerer jeg veldig. Jeg blir nesten sint, helt uten noen god grunn. Jeg klarer ikke å tenke at det ikke er verdens undergang om man gjør det litt annerledes. Er det noen som har noen tanker om hva dette kan være? Jeg synes jo ikke det virker helt normalt. Anonymkode: baef8...19b At du blir opphengt i ting betyr ikke at du har asperger. Alle mennesker kan bli opphengt i ting, og noen er mer irritable enn andre.. Asperger er så mye mer en det, og skal man få diagnosen må man faktisk ha en del av symtomkriteriene! Anonymkode: 1e00f...f83
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå