Gå til innhold

Ja

Fredrikogmartine

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Hei

Endret av Fredrikogmartine
Videoannonse
Annonse
Gjest Athleisure
Skrevet

Det er da ikke flaut i det hele tatt! Jeg kunne godt vært i overgangsalderen nå, i en alder av 20. Prøv å se det positive i det! Du slipper mensen og bekymring for uønsket graviditet. Og det er nok mange som er i samme situasjon som deg, uten at du vet det

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, marengsi skrev:

Det er da ikke flaut i det hele tatt! Jeg kunne godt vært i overgangsalderen nå, i en alder av 20. Prøv å se det positive i det! Du slipper mensen og bekymring for uønsket graviditet. Og det er nok mange som er i samme situasjon som deg, uten at du vet det

Det er jo ikke noe positivt dersom vedkommende faktisk ønsker en graviditet 

Anonymkode: 914d1...4cc

• Liker 19
Gjest Athleisure
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke noe positivt dersom vedkommende faktisk ønsker en graviditet 

Anonymkode: 914d1...4cc

Ja skjønner den, men heldigvis finnes det muligheter og alternativer. Det er sjans for at vedkommende fortsatt kan bli gravid, kanskje ved litt hjelp?

Gjest Blondie65
Skrevet

Herregud @marengsi ... det går da an å ha litt forståelse for at vi er forskjellige? Du ønsker verken barn eller mens - flott for deg. Veldig ulikt trådstarter.

Du er enda ung @Fredrikogmartine. Det betyr at dere har mulighet til å få barn på andre vis - adopsjon f.eks. Det er uansett en sorgprosess du er i nå - tapet av muligheten til å få egne barn.

Jeg mener ikke det er flaut at man er i en anderledes situasjon enn andre. Hvis du fokuserer på barnløshet har du mange å snakke med som også er unge og ufrivillig barnløse. Noen er til og med født uten muligheten.

Stor klem! Hilsen en som også er ufrivillig barnløs etter fjerning av livmor i alt for ung alder.

Skrevet (endret)

👋🏼

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, marengsi skrev:

Utrolig tankeløst svar. Overgangsalderen innebærer mye mer enn å bare slippe mensen og uønsket graviditet. At det går an. Nettopp slike tankeløse mennesker som deg som trivialiserer andres alvorlige problemer man ønsker å unngå her i livet. 

Anonymkode: afa3b...490

• Liker 10
Gjest Athleisure
Skrevet (endret)
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Utrolig tankeløst svar. Overgangsalderen innebærer mye mer enn å bare slippe mensen og uønsket graviditet. At det går an. Nettopp slike tankeløse mennesker som deg som trivialiserer andres alvorlige problemer man ønsker å unngå her i livet. 

Anonymkode: afa3b...490

Skjønner selvfølgelig at det ikke er noe særlig for Ts. Prøvde bare å si at det ikke nødvendigvis bare er negativt. Det er jo ikke noe man kan gjøre noe med, da må man se positive ting i deg. Viktig for Ts å vite at hun ikke er alene 

Endret av Athleisure
Skrevet

Uff, det må være en utrolig tøff beskjed å få @Fredrikogmartine :klem: Har du fått noen informasjon der du er til utredning om det evt er mulighet for å ta ut og fryse ned egg? Dette er jo litt avhengig av hvilket stadie du er i overgangsalderen. 

Du bør kanskje også vurdere å finne en fagperson som du kan snakke med om tanker og reaksjoner. Du må nok regne med at du får en slags sorgprossess. Det er viktig at du får veiledning og støtte gjennom dette så du i størst mulig grad unngår å bli bitter og sint på deg selv. Dette er ikke noe du kan noe for eller kunne ha forhindret på egen hånd. Heller ikke noe å være flau over (men det er jo lettere sagt enn gjort). 

Sender deg en stor klem og håper du får hjelp til å komme gjennom dette på best mulig måte! 

• Liker 1
Skrevet (endret)
På 12.4.2017 den 11.40, Cirkelin skrev:

Skrevet
1 time siden, marengsi skrev:

Det positive? Tidlig overgangsalder gir gjerne flere følgeplager, og utgjør risiko for benskjørhet og hjerte-/karsykdom senere i livet. Noen får hetetokter, nedsatt sexlyst, tørre slimhinner i underlivet osv. Det er ikke bare at man slipper mensen. Man har for lite østrogen i kroppen, og det er skadelig over tid. Det er ekstremt tidlig å komme i overgangsalderen når man bare er 21 år, og selvfølgelig sårt for den det gjelder!

Og uønsket graviditet er da det minste problemet for unge kvinner i dag, man har både prevensjon og mulighet for abort. Hva med ØNSKET gravidietet? De aller fleste får lyst på egne barn på et tidspunkt.

Bare en av tusen kommer i overgangsalderen før de er 30, og da sier det seg selv at ikke mange er i samme situasjon som trådstarter - hun er bare 21 år.

Merker jeg blir provosert over svaret ditt, du bagatelliserer situasjonen til denne unge kvinnen. Klarer du virkelig ikke å sette deg inn i hvordan dette må føles?

Til TS: du kommer nok til å få god oppfølging og informasjon hos fastlege/gynekolog. Du vil nok få østrogentabletter mot eventuelle symptomer på lavt østrogen, og for å forebygge risikoer knyttet til tidlig overgangsalder. Kan hende du har lest litt om overgangsalder, og stresser over hva som kan skje, men dette vil hormontilskuddene kunne få orden på. Den største sorgen er nok risikoen for ikke å kunne få egne barn, så spør og grav litt om dette. Understrek at dette er viktig for deg, og at du vil ha mest mulig informasjon.

Og husk - dette er ikke noe å skamme seg over! Du er ikke mindre kvinne fordi du er i tidlig overgangsalder. Og uansett fruktbarhet, du kan bli mor på andre måter. Men snakk med legen om du ikke har noen andre du vil dele dette med ennå. Det er klart du er i sjokk. Og jeg skjønner at du er trist og lei, men ikke vær flau. Du har ingen grunn til å være flau.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært i ts sin situasjon. Jeg kjenner meg ikke igjen ts sin beskrivelse av situasjonen.  Heller ikke den infoen jeg har tilegnet meg kjenner jeg igjen i ts sin beskrivelse. 

Anonymkode: dabfc...732

• Liker 1
Skrevet (endret)
På 12.4.2017 den 13.42, AnonymBruker skrev:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også vært i ts' situasjon, og kjenner meg så godt igjen at jeg nesten begynte å gråte. Jeg er i dag nærmere 40 og har fått barn ved hjelp av eggdonasjon, så det finnes håp :-) Men for all del: få "snakkehjelp" av profesjonell for å få bearbeidet dette! Jeg gjorde ikke det, og gikk mentalt på en smell noen år senere. 

Anonymkode: 25e57...d0f

Skrevet

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært i ts sin situasjon. Jeg kjenner meg ikke igjen ts sin beskrivelse av situasjonen.  Heller ikke den infoen jeg har tilegnet meg kjenner jeg igjen i ts sin beskrivelse. 

Jeg hadde blitt veldig glad om du hadde fortalt meg hva slags informasjon du fikk

AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, Fredrikogmartine skrev:

Så bra for deg, da tok du den beskjeden mye bedre enn meg.. vi mennesker er forskjellige og reagerer selvfølgelig forskjellig. For ikke å snakke om er kroppene våre langt ifra like og reagerer ulikt, så den informasjonen angående kroppen din og hvilke muligheter du har er kanskje helt annerledes fra den jeg har fått. Kanskje var du tidlig i fasen og det var mulig å fryse egg osv. Jeg vet ikke noe om din situasjon, kun min egen- og det er kun min egen situasjon jeg kan snakke utifra.

Alt dette blir tatt opp med deg når du er hos legen. Du skal ha grundig informasjon samtidig med svar på prøver m.m. De vurderer også og gir deg grundig informasjon om dine muligheter for behandling m.m. før de slipper deg. Du får og skriftlig info med deg. 

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også vært i ts' situasjon, og kjenner meg så godt igjen at jeg nesten begynte å gråte. Jeg er i dag nærmere 40 og har fått barn ved hjelp av eggdonasjon, så det finnes håp :-) Men for all del: få "snakkehjelp" av profesjonell for å få bearbeidet dette! Jeg gjorde ikke det, og gikk mentalt på en smell noen år senere. 

Anonymkode: 25e57...d0f

❤❤

AnonymBruker
Skrevet

Hei kjære deg!

Vet nøyaktig hvordan du har det, måtte selv starte på trisekvens tabletter som 24-åring av samme grunn. Utrolig tøft! Hadde en tung periode etter diagnosen, syntes også det var veldig flaut og vanskelig diagnose og få. Fortsatt den dag i dag vet ingen av mine venner dette. Til ogmed mannen min vet ikke eksakt diagnose, har bare sagt at eggene mine er ødelagte av autoimmune antistoffer (som stemmer). Men det jeg har sagt til meg selv hele veien har vært at det finnes verre ting - tenk på de som får livmorhalskreft eller kreft i eggstokker.. 

Anyways, lever et A4 familieliv i dag med 2 barn etter eggdonasjon i utlandet. Tenker lite på dette i hverdagen😊 Barna ligner også på meg og min slekt, og det er litt gøy. Ville aldri stusset over deres utseende selv om de hadde hatt sitt genetiske opphav fra meg. Faktisk så viser forskning nå at den biologiske mor som bærer fram barn (donor er genetisk mor) fra eggdonor også påvirker hvilke gener som slås av og på under utvikling av foster.

Husk at dette ikke er livets undergang selv om det er kjipt! Du kan få den familien du ønsker deg selv om du kanskje må gjøre det litt annerledes.

Fikk forresten ikke mine barn før i starten av 30-årene.

klem til deg

Anonymkode: 7ef3b...fb6

Anonymkode: ff9bf...bb7

• Liker 1
Skrevet (endret)
På 12.4.2017 den 15.39, AnonymBruker skrev:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette må være utrolig tøft ts! Ønsker deg lykke til :klem: 

Anonymkode: e24c4...425

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...