shi Skrevet 4. januar 2005 #21 Del Skrevet 4. januar 2005 Gratulerer! Shanghai er en fantastisk by. Har studert ved Fudan university i 5 mnd, med kjæresten hjemme i Norge. Savnet ham masse, og det var ekstra godt å komme hjem, men hadde likevel et supert opphold. Ta kontakt med konsulatet, generalkonsulen er kjempehyggelig. Billige telefonkort kan kjøpes (og prutes på) flere steder, jeg kjøpte mine ved Wujaochang, hadde fast "dealer". De er et must når man skal ha lange telefonsamtaler hjem... Ellers er Yuyuan et marked med sjarm, hvor man kan prute iherdig. Lær deg litt av språket, og å telle med fingrene. Lonely Planet boka om Kina/Shanghai er kjempebra. GnistAkademika ved Blindern har mange bra lærebøker og ordbøker på mandarin. Hvor skal du bo? Å, jeg misunner deg, har så lyst til å reise tilbake. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 6. januar 2005 #22 Del Skrevet 6. januar 2005 Gratulerer! Shanghai er en fantastisk by. Har studert ved Fudan university i 5 mnd, med kjæresten hjemme i Norge. Savnet ham masse, og det var ekstra godt å komme hjem, men hadde likevel et supert opphold. Ta kontakt med konsulatet, generalkonsulen er kjempehyggelig. Billige telefonkort kan kjøpes (og prutes på) flere steder, jeg kjøpte mine ved Wujaochang, hadde fast "dealer". De er et must når man skal ha lange telefonsamtaler hjem... Ellers er Yuyuan et marked med sjarm, hvor man kan prute iherdig. Lær deg litt av språket, og å telle med fingrene. Lonely Planet boka om Kina/Shanghai er kjempebra. GnistAkademika ved Blindern har mange bra lærebøker og ordbøker på mandarin. Hvor skal du bo? Å, jeg misunner deg, har så lyst til å reise tilbake. Hei. Så morsomt å høre fra en som har vært der! Det er Fudan University jeg skal studere ved jeg også! Lonely Planets guide fra Shanghai har jeg kjøpt. Slik jeg har forstått det, så snakker de en dialekt der som ikke er særlig forståelig for folk som snakker mandarin. De kan også mandarin i Shanghai, men de snakker altså sin egen dialekt. Uansett så er jo mandarin veldig vanskelig å lære? Vet ikke hvor jeg skal bo ennå, men jeg tror det er noen studenthybler som hører til universitetet. Tusen takk for gode tips! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
shi Skrevet 11. januar 2005 #23 Del Skrevet 11. januar 2005 Shanghai dialekten kan ikke sammenlignes med mandarin, nei, og de har unektelig en egen variant av mandarin. Eller rettere sagt, det er enkelte lyder de ikke kan. F.eks blir 14 (shisi) og 40 (sishi) uttalt likt (sisi), men i det store og hele er det ikke så ille... Kan nok være lurt å finne lydkassetter hvor du kan terpe på lyder og toner (4 forskjellige), og så pugge enkelte gloser/setninger/matretter. Ikke gå i turist fella med å peke i menyen, a) du vet ikke hva du peker på, B) du får ikke nødvendigvis det som står der (Kinesere kan være noen ertekroker, når de skjønner at du ikke aner hva det er du peker på). Kan anbefale deg den koreanske restauranten tvers ovenfor Utenlandsstudent avdelingen (hvis ikke alt er flyttet innpå hoved campus) og det er en vestlig restaurant på baksiden av hovedcampus som har kjempegod mat og den er kjempehyggelig. Savner den masse. Når reiser du? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest shanghaigirl Skrevet 12. januar 2005 #24 Del Skrevet 12. januar 2005 Shanghai dialekten kan ikke sammenlignes med mandarin, nei, og de har unektelig en egen variant av mandarin. Eller rettere sagt, det er enkelte lyder de ikke kan. F.eks blir 14 (shisi) og 40 (sishi) uttalt likt (sisi), men i det store og hele er det ikke så ille... jeg er ikke enig. 14 og 40 uttales helt ulikt på shanghanesisk. 14= ze si 40= si ze jeg anbefaler deg ikke å snakke shanghanesisk i shangai, men heller mandarin. det er vanskelig nok å lære mandarin, men det er enda vanskeligere å lære shangainesisk. anbefaler deg å dra til xiang yang market. der snakker de litt engelsk, så du får kjøpt masse der. eller så har de fleste skilter engelske og pin yin oversettelser. fudan er shanghais beste universitet. alle kinesere som kommer inn der er topp studenter. så du er blant smarte studenter og professorer. husk å lære deg å gjenkjenne penger. 1 øre er ikke 1 øre, men 10 øre. penger som er større enn 1 yuan, er sedler. det største er 100. 1 yuan 5 yuan 10 yuan 20 yuan 50 yuan 100 yuan håper dette var til hjelp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå