Gå til innhold

Fjerne mandlene?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei 😊 Datteren min på snart 11 år, har veldig store mandler. Hun har vært plaget med halsbetennelse i lengre periode, men siste 3-4 mnd har hun vært frisk,men likevel er mandlene veldig store. På venstre side er det nesten ikke åpning, og høyre side er det litt åpning. 

Hun ønsker overhodet ikke å fjerne mandlene,og vi foreldre er ikke veldig lystne på det selv. Dette blir en omfattende operasjon (tror jeg) ettersom det er så stort. 

Pappaen hennes var akkurat sånn frem til han var rundt 12 år. Da vokste han det av seg. Noen mener at man mister sangstemmen hvis man fjerner mandlene ( vet ikke om dette stemmer) og det har hun virkelig ikke lyst til,da hun synger i kor og synger ofte solo. 

Jeg er bekymret for tiden etterpå,for når skorpene løsner, så skal man vel være på vakt. 

Noen råd? Noen kjerringråd som kan hjelpe henne? Kjenner jeg er litt desperat og hjelpeløs her 😐

Anonymkode: d5674...21d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her var det rikelig med manglende kunnskap om hva mandlene i halsen gjør, hvordan de fjernes og at dette er en enkel og ukomplisert operasjon i de aller fleste tilfellene. 

Nå fjernes ikke mandler/tonsiller i halsen uten videre. Er det aktuelt så er dette en vurdering leger gjør etter å ha undersøkt pasienten. 

Anonymkode: bfd76...1eb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har vært til henvisning og fikk beskjed om at dem ikke fjernes med mindre det er pustestopp om natta. Problemet er at jenta har knapt spist siden jul, og det er ikke forsvarlig lenger. 

Kunnskap eller ikke, jeg spurte om råd. Ikke irettesettende svar og nedsettende kommentarer på at jeg ikke har kunnskap. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Å fjerne mandler er ikke et stort inngrep.

Det blir gjort med laser. 

Varierer litt, men enkelte sykehus er det dagkirurgisk og man får hjem samme dag, mens andre plasser så vil man ha et liggedøgn på sykehuset. 

Datteren min fjernet mandlene da hun var 10 år. Var ingen komplikasjoner. Hun synger også i kor, og det endret ikke stemmen hennes. 

Og hun har gått fra en antibiotikakur i måneden til null. Og ingen snorking om natten. 

Anonymkode: aa9c5...49f

AnonymBruker
Skrevet

Og det er ikke til å komme forbi at denne type operasjon har gått svært galt. Selv om det ikke er mange, så blir det en frykt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Å fjerne mandler er ikke et stort inngrep.

Det blir gjort med laser. 

Varierer litt, men enkelte sykehus er det dagkirurgisk og man får hjem samme dag, mens andre plasser så vil man ha et liggedøgn på sykehuset. 

Datteren min fjernet mandlene da hun var 10 år. Var ingen komplikasjoner. Hun synger også i kor, og det endret ikke stemmen hennes. 

Og hun har gått fra en antibiotikakur i måneden til null. Og ingen snorking om natten. 

Nei, jeg vet at det ikke er et stort inngrep. Det er etterpå jeg er litt redd for. Blødninger kan oppstå,og det blir ganske kraftig blødning hvis det skjer. 

Jeg har mistet en av mine nærmeste pga et lite inngrep som egentlig ikke skal være komplisert,så frykten sitter nok i litt pga det 😐

Men tusen takk for svar 😊 vi har vel egentlig ikke noe valg lenger. Problemet er å få dette gjennom,for han vi var til vurdering hos, var helt klar på at hun ikke fikk operasjon. Men dette er jo snart 2 år siden. Hun snorker ekstremt om natta,men har ikke pustestopp enda. Det største problemet er at hun knapt spiser. Hun tør ikke å svelge. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg vet at det ikke er et stort inngrep. Det er etterpå jeg er litt redd for. Blødninger kan oppstå,og det blir ganske kraftig blødning hvis det skjer. 

Jeg har mistet en av mine nærmeste pga et lite inngrep som egentlig ikke skal være komplisert,så frykten sitter nok i litt pga det 😐

Men tusen takk for svar 😊 vi har vel egentlig ikke noe valg lenger. Problemet er å få dette gjennom,for han vi var til vurdering hos, var helt klar på at hun ikke fikk operasjon. Men dette er jo snart 2 år siden. Hun snorker ekstremt om natta,men har ikke pustestopp enda. Det største problemet er at hun knapt spiser. Hun tør ikke å svelge. 

Har aldri hørt at pustestopp om natten skal være det som er avgjørende om man skal fjerne mandlene eller ei. Gjentatte halsinfeksjoner, trøtthet, ubehag ved svelging, snorking derimot er klare årsaker til å fjerne mandlene. 

Du kan be om "second opinion" til en annen lege. 

Massiv blødning etter å ha fjernet mandlene er ekstremt sjeldent.

Det er derimot helt vanlig med en blødning rundt dag 5-7, men det er normalt. Det er rett og slett sårskorpene som løsner. Men dette er ikke en stor blødning. Men forstår at man blir redd når det skjer, jeg ble det selv, selv om jeg vet at det er vanlig. Som sagt, det er en liten blødning. 

Etter at man har fjernet mandlene så skal man ta det med ro. Ikke noe fysisk aktivitet, og man skal spise myk mat. Det første døgnet er det best med saftis, deretter yoghurt, kalde supper. Ikke noe varmt og ikke noe skarpt. 

Som smertelindring så vil hun få stikkpillere for å ikke rive opp noe i halsen. Datteren vår fikk voltaren sup og pinex major. Å suge på isbiter er også veldig god smertelindring. 

Skrevet (endret)

Det er vel ikke så mange valg. Enten la være å operere, vente og se hva som skjer, eller operere. 

Opererte selv mandlene når jeg var 37. Hadde hatt store plager i minst 15år. Sang i kor men måtte slutte pga alle forkjølelsene og halsinfeksjonene. Operasjonen var kirurgi (ikke laser), min søster opererte samme år, med laser. Begge gikk kjempegreit. Har hørt at det er større blødningsfare dess eldre man er, og dermed en fordel å operere som barn. Usikker på om det er en myte. Uansett så er risikoen der med narkosen. 

Ingen jeg kjenner har fått endret sin stemme etter mandeloperasjon.

Jeg hadde ingen blødninger utover samme ettermiddag (sov på sh en natt), og det grodde raskt. Merket ikke noe til at skorpene løsnet med blødning iallefall.

Endret av Blackbird
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk fjernet mandlene når jeg var 8. Husker lite av det, annet enn at det var ydmykende å være så hjelpesløs, og få ingen informasjon utover "du kommer til å sove, så du behøver ikke vite hva som skjer". Akkurat det sitter godt i, 20 år etter. Samlet sett, jeg er usikker på hva jeg hadde gjort selv om jeg hadde hatt et barn med lignende plager som meg selv. Det var kanskje verdt det, men jeg har ikke noe sammenligningsgrunnlag.

Anonymkode: de113...55f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tonsillektomi regnes som en nybegynnerprosedyre. Det er en svært enkel operasjon, og den har lav komplikasjonsrate. Det er veldig unødvendig å skremme ts med at "denne type operasjon har gått forferdelig galt." Dette gjelder absolutt alle kirurgiske inngrep, og risikoen er ekstremt liten på generell basis. Denne operasjonen er enkel, og har meget liten risiko.

Grunnen til at man tror dette kan gå utover sangstemmen, er at man må intuberes under inngrepet, og tuben føres ned i stemmespalten, forbi stemmebåndene. Hvis man ikke er svært forsiktig, kan man skrape litt langs stemmebåndene, og dette kan føre til midlertidige eller permanente ujevnheter, som vil påvirke sangstemmen. For en som ikke synger, har dette liten betydning, og vil oftest ikke merkes. For en som synger i kor, vil det sannsynligvis være en forbigående fase. For en profesjonell sanger vil det være svært uheldig. Den gode nyheten er at man kan be anestesilegen være særlig forsiktig fordi pasienten er avhengig av å ha en godt fungerende stemme. Som oftest går det veldig greit - men gi beskjed på forhånd.

Dersom man følger de råd og retningslinjer som gis etter behandling, er faren for komplikasjoner ekstremt liten.

Anonymkode: 1a3c4...c57

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...