Gå til innhold

Dps er vanskelige

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har i flere måneder prøvd å få en henvisning til en nevropsykolog. psykologen har hele veien bare vært vag og sagt at han skal høre med de andre som jobber der. Og hver gang jeg kommer dit er det en ny unnskyldning. Og siden jeg bare har time 1-2 ganger i mnd kommer jeg ingen vei. 

Har kommet i kontakt med en nevropsykolog som er spesialist i det jeg vil utredes for og han har sagt at han skal ta meg inn, men da må han ha en henvisning fra dps. Dette har jeg sagt flere ganger til psykologen min, men her om dagen fikk jeg et brev der han sa at det var fastlegen sin jobb å henvise til nevropsykolog. Enda nevropsykologen spesifiserte at han kan kun jobbe på oppdrag av dps. Og dette har jeg sagt til dps! Blir ekstremt irritert! Så nå sender fastlegen henvisning, men denne kan jo ikke nevropsykologen godta 😡😡

samtidig er dps opptatt av å avklare om det jeg sliter med er medfødt eller psykisk, og de syns dette er viktig å avklare for å kunne behandle meg. Samtidig nekter de å sende henvisning til noen som kan avgjøre dette sånn at vi kan starte behandlingen???! 

Anonymkode: efd49...c33

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min psykolog på dps sa at Dps har policy på å ikke henvise til private evt konkurrenter... 😕 blir litt irritert når jeg hørte det for jeg ønsket videre behandling hos privat psykolog med avtale siden jeg der kan få et mer langvarig behandlingstilbud enn hva dps kan gi men nei dette måtte fastlege ordne.... 

Anonymkode: 55ace...49f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min fastlege henviste meg til nevropsykolog, og jeg fikk time relativt raskt da.

Anonymkode: e1cde...ae0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min psykolog på dps sa at Dps har policy på å ikke henvise til private evt konkurrenter... 😕 blir litt irritert når jeg hørte det for jeg ønsket videre behandling hos privat psykolog med avtale siden jeg der kan få et mer langvarig behandlingstilbud enn hva dps kan gi men nei dette måtte fastlege ordne.... 

Men det er jo rart når denne nevropsykologen kun kan jobbe på oppdrag fra dps.. føler meg jo ikke trodd når jeg har sagt at nevropsykologen sier at fastlege ikke kan henvise, men enda ignorerer de dette. Kan ikke være lov 😡

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min fastlege henviste meg til nevropsykolog, og jeg fikk time relativt raskt da.

Anonymkode: e1cde...ae0

Men denne nevropsykologen tar ikke imot fra fastlege, vet ikke hvorfor, men det sa han selv. Kan jo kanskje dra til andre nevropsykologer, men det er det at han her er spesialist på det jeg vil utredes for.. dessuten har han sagt ja til å ta meg imot. Fikk avslag av en annen nevropsykolog.. 

AnonymBruker
Skrevet

Dps er litt for diplomatiske her, meningen er at du skal ta hintet.

Anonymkode: e9640...c33

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo rart når denne nevropsykologen kun kan jobbe på oppdrag fra dps.. føler meg jo ikke trodd når jeg har sagt at nevropsykologen sier at fastlege ikke kan henvise, men enda ignorerer de dette. Kan ikke være lov 😡

Kan du få det skriftlig?

Anonymkode: 70f07...b8f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt idiotisk av dps!

Anonymkode: e4b4b...f3c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men denne nevropsykologen tar ikke imot fra fastlege, vet ikke hvorfor, men det sa han selv. Kan jo kanskje dra til andre nevropsykologer, men det er det at han her er spesialist på det jeg vil utredes for.. dessuten har han sagt ja til å ta meg imot. Fikk avslag av en annen nevropsykolog.. 

Har jeg ungen tro på.

Anonymkode: d77ca...324

AnonymBruker
Skrevet

Ingen nevropsykolog med avtale kan velge hvem de vil ta henvisning fra. Lege, psykolog og barnevernsleder kan henvise. Det kan imidlertid være at nevropsykologen ønsker å vite hvilke undersøkelser DPS har gjort. Uansett er det ikke slik at en nevropsykologisk undersøkelse vil gi noe sikkert svar på noe som helst. Det er ikke slik at en profil er det og en annen profil er det. Den vil heller ikke kunne si om noe er medfødt eller ikke. Eksempelvis vil ikke en profil være adhd på bakgrunn av en nevropsykologisk undersøkelse. Ut fra hvilke utfall man får vil den imidlertid tid kunne si om det er noen kognitive områder man strever mer med. Tidligere karakterer, høyeste utdanning, type utdanning  etc vil kunne si noe i situasjoner hvor det har vært en ulykke og man trenger å sammenligne nåværende funksjon, med premorbid funksjon. 

Anonymkode: 65dcc...ee5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke du som bestemmer hvilken spesialist du vil gå til ts, eller hva du ønsker å utredes for. DPS henviser hvis de mener det er grunn til det, noe de åpenbart ikke syns her. 

Anonymkode: b24fe...45f

AnonymBruker
Skrevet

Prøv å få nevropsykologen til å ringe behandler på DPS og forklare at han trenger henvisning fra DPS. Jeg jobber på et DPS, og ser at det er lettere når det er helsepersonell som ber, enn når det er pasienter og pårørende. 

Anonymkode: 2e03e...f89

AnonymBruker
Skrevet

Dete r helt riktig at det er fastlegens oppgave å henvise til speisalist. Dermed blir det og riktig at DPS ikke henviser. Det er heller ikke vanlig at den offentlige spesialisthelstjenesten henviser til private spesialister. 

En privat spesialist i nevropsykologi er temmelig kostbar å la seg undersøke hos. De utgiftene må du dekke selv, men det har du vel fått info om? 

Du kan jo gå til Volvat eller andre og få det du vil ha? Ellers så har jo fastlegen henvist deg, og da ser jeg ikke helt problemet? 

Anonymkode: f16cf...1fa

AnonymBruker
Skrevet
På 11.4.2017 den 22.36, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk henvisning av fastlegen min med en gang og kunne sende den til hvilken spesialist jeg ville, men sendte til DPS først....ADHD er ikke førsteprioritet der og legen min skrev kort hva det gjaldt. DPS sendt meg et avslag med en gang, for de så ikke noe grunnlag for å sjekke ut dette....Men jeg jeg fikk  beskjed av legen min å sende den til en nevropsykolog. Og der kom jeg inn med en gang (etter litt ventetid) og fikk stilt diagnosen. Spesialisten jobber privat men har avtale med det offentlige i tillegg, så ble kun egenandel på meg :)  Så kan man jo diskutere videre behandling etter diagnosen er et faktum.

Anonymkode: 660b9...661

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...