Gå til innhold

Blir dere fornærmet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvis dere hadde laget noe til en person og det ikke ble brukt eller stått framme? Da tenker jeg ikke på ting folk har "bestilt" eller ymtet frampå ett ønske om å få, men ting som dere lager på helt eget initiativ.  

Diskuterte dette med en venninne for litt siden som anser seg selv som kunstner. Hun er veldig flink også altså, men det hun lager passer ikke inn hos/til alle. Hun uttrykte stor misnøye over å ha laget noe til en annen venninne som ikke står framme. Jeg mener dette selvfølgelig er kjedelig, men samtidig forstår jeg veldig godt at ikke alle har smak og noen ganger bommer man litt. Selv strikker jeg bare og er såpass dårlig at jeg gir ikke noe bort. Baker kaker også, men dette blir jo folk kvitt 🙈

Anonymkode: 1d09c...e3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvis noen har lagt mye arbeid i det og det er personlig, så skjønner jeg det jo, men man kan jo heller ikke kreve det. 

Anonymkode: 58722...9f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt så gir jeg ikke bort pyntegjenstander eller bruksting som vedkommende ikke har ytret at han/hun har ønsket seg. Hverken kjøpte eller selvlaget. For meg blir det litt feil å dytte min smak på andre pluss at jeg har ti tommeltotter så det jeg eventuelt lager egner seg ikke til å gi bort. Noen unntak har nok kanskje forekommet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men hvis hun selger disse kunstverkene dyre og har tatt seg tid til å lage ett til deg som det bare finnes ett av, så burde man kanskje kunne forvente det ja.. uansett om det hang et sted som ikke var så synlig, at du hvertfall setter pris på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det handler litt om å engasjere seg i hva nære venner klarer å utrette i livet også. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mening er at man skal kjenne mottakeren godt før man gir bort - hjemmelaget, malt, strikket, bakt, innrammede bilder, kunst, og lignende. Uansett om du er en kjent kunstner, eller har kjøpt fra en kjent kunstner. 

Folk har ulik smak. Og det å dytte sin smak på andre er like uhøflig som å ikke ha fremme en gave man har fått. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hun her venninnen min selger bilder dyrt, men det er andre ting hun lager som hun gir bort. 

Jeg vil ikke satt fram noe voksne har laget som absolutt ikke passer inn mtp farger/stil, uansett hvor hjemmelaget det var. Får jeg ting av barn så settes det alltid fram :) 

gøy å høre ulike meninger om dette :) men dere som hadde blitt fornærmet, hvorfor? Og har dere tenkt på mottaker og hvilken stil den evt har/hva den faktisk trenger, eller hva dere syns er fint/mener mottaker kunne trengt?

Anonymkode: 1d09c...e3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min svigerfar produserer kunst i sjangeren "elg i solnedgang" på løpende bånd. Det er visst et stort marked for disse rundt i Norge, for han selger som hakka møkk. Han er unektelig flink, og det han lager er av god kvalitet. Når han har laget noe han synes er ekstra fint, gir han det til oss. Kjempesnilt, men jeg er over gjennomsnittet opptatt av interiør, og stilen heller mot klassisk ton-i-ton, med svært lite pynt. Jeg kan ikke tenke meg noe som blir mer feil i hjemmet mitt enn "elg i solnedgang".

Svigerfar er fullstendig immun mot hinting, og jeg har lyst til å si det rett ut. Mannen min mener at vi derfor skal sette frem noe av det han lager. Så jeg har egentlig ikke noe svar, siden dilemmaet lever i beste velgående hos oss. Men jeg ville ALDRI gitt bort pynt til noen andre.

Anonymkode: b5a89...2db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har kunstutdanning og får bra betalt for det jeg selger. Det hender en sjelden gang at jeg gir bort et kunstverk, men aldri uten at mottakeren selv har valgt det ut eller bestilt det. Kunst kan både forstyrre og forsterke stilen i et hjem, og smaken er så personlig at man bør overlate valget til de som skal leve med det. Hvis man likevel insisterer på å gi kunst i gave uten at det er avtalt i forveien synes jeg man bør holde se for god til å bli fornærmet hvis det ikke får stå framme. 

Anonymkode: 59984...c0c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
AnonymBruker

Om jeg gir bort selvproduserte ting som skal stå fremme hos noen, så bør jeg kjenne dem veldig godt. Jeg vil rett og slett ikke sette familie og venner i en sånn situasjon hvor de liker gaven veldig godt, men den passer ikke inn hjemme hos dem. Utover det er det som regel ting de spesifikt ønsker seg hos meg.

Anonymkode: 7d45a...be1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir bort bruksgjenstander. Hekler oppvaskkluter osv. I nøytrale farger. Hekler votter Og lager enkle smykker. Gir til folk som har ytret ønske om å få. 

Hadde jeg gitt til noen som ikke hadde ytret ønske hadde jeg ikke blitt fornærmet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er vel en av de få som liker å få personlige ting, men selvsagt, det er jo grenser for hva som passer seg og ikke. Jeg fikk en gang en gigantisk vase i skrikende farger som jeg verken har plass til eller syntes var spesielt fin. Jeg satt den frem, og gav henne tilbake et stort portrett av Jesus som jeg laget selv. Hun tok hintet. :fnise:

Anonymkode: cb0ee...a76

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg forsøker unngå gi den type gaver, men om jeg gjør det lar jeg det være helt opp til mottakeren om han kaster det eller pynter med det. Jeg vet at andre mennesker har en annen smak enn meg og jeg kan ikke kreve at de skal stille frem noe for høflighets skyld. 

Anonymkode: c5a9f...1f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det minner meg om den episoden av "Big bang theory" der Amy gir Penny et bilde noen har malt av de to:fnise: Glad jeg aldri har fått noe lignende av noen. Jeg syns det blir dumt å bli sur for at noen ikke har samme smak som deg. Uansett hvor glad jeg er i noen hadde jeg ikke hatt noe stående framme her hjemme hvis jeg ikke likte deg. Jeg kunne til nød satt det fram hvis jeg visste de skulle komme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catalina Culès
På 11.4.2017 den 8.43, Athene skrev:

Min mening er at man skal kjenne mottakeren godt før man gir bort - hjemmelaget, malt, strikket, bakt, innrammede bilder, kunst, og lignende. Uansett om du er en kjent kunstner, eller har kjøpt fra en kjent kunstner. 

Folk har ulik smak. Og det å dytte sin smak på andre er like uhøflig som å ikke ha fremme en gave man har fått. 

Dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Så fremt mottakeren ikke har bestemt hvordan tingen skal se ut, er det selvsagt ikke frekt å ikke ha den fremme om man ikke liker den. Har man ikke bedt om en ting, er man da ikke forpliktet til å stille den ut om man får den. 

Venninnen din er høy på seg selv. 

Anonymkode: 708d7...aca

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Newroz

Nå lager jo ikke jeg noe så blir litt vanskelig å sette seg inn i, men når man gir gaver må man også vite at det ikke er helt sikkert at gaven vil falle i smak, og at den som får gaven må få lov å gjøre som han/hun vil med den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...