Gå til innhold

My heritage DNA test...

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har prøvd den eller hørt noe om den?

Kunne vært gøy å funnet ut noe mystisk og spennende om min etniske avstamming, hvis jeg har en spennende avstamming da...

Anonymkode: d171a...16c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor mye koster no sånt?

Gjest Aragorn II Elessar
Skrevet (endret)

Mellom 600 og 900 kr

Endret av Balian de Ibelin
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Balian de Ibelin skrev:

Mellom 600 og 800 kr

Har du noen tips til laboratorier som gjør det? Har du gjort det selv? :)

Anonymkode: 339eb...6d8

AnonymBruker
Skrevet

Følger denne. Kunne tenke meg og vite min avstamning selv... Har en halvdel av meg som jeg ikke aner noe om, eller hvor kommer ifra.

Anonymkode: 13a74...523

Gjest Aragorn II Elessar
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har du noen tips til laboratorier som gjør det? Har du gjort det selv? :)

Jeg har nok ingen tips. Nei jeg har aldri gjort det selv. Men jeg har vurdert det og sjekket prisene. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Forundret.. skrev:

Hvor mye koster no sånt?

https://www.myheritage.no/dna

683 kr... :) Har så lyst vet bare ikke hvor sikkert det er. Har ikke lyst til å finne ut at jeg har taterblod i meg for så å finne ut at det bare er svindel. Hadde vært så gøy og funnet noe som jeg ikke vet... 

AnonymBruker
Skrevet

Vet noen om seriøse aktører som gjør dette uten å koble personopplysningene ens opp mot andre? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei, for noen år siden meldte jeg meg på Familytreedna. Fikk et kit i posten, tok en sånn swab med en q tips som fulgte med, og sendte dette tilbake. Etter en stund fikk jeg resultatet, og kunne logge på siden de sin og lære litt mer.

Jeg er kvinne, så jeg valgte mtdna(?) test, dvs, den følger morslinjen tilbake. Altså mamma sin mamma sin mamma osv.

Fikk også vite min haplotype, og fikk noen ulike matcher omkring i verden. For å være helt ærlig sa det meg ikke så mye. Jeg ville undersøke på denne måten, fordi mine forfedre på 1600 tallet kom til Norge og byttet navn, og ville ikke si hvor de var fra.

Er man mann kan man få testet ut direkte farslinje i tillegg til direkte morslinje.

Fikke heller ikke sånn prosentvis opphav jeg ser enkelte sider har, så det vet jeg ikke noe om.

Anonymkode: 96ebe...cff

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, for noen år siden meldte jeg meg på Familytreedna. Fikk et kit i posten, tok en sånn swab med en q tips som fulgte med, og sendte dette tilbake. Etter en stund fikk jeg resultatet, og kunne logge på siden de sin og lære litt mer.

Jeg er kvinne, så jeg valgte mtdna(?) test, dvs, den følger morslinjen tilbake. Altså mamma sin mamma sin mamma osv.

Fikk også vite min haplotype, og fikk noen ulike matcher omkring i verden. For å være helt ærlig sa det meg ikke så mye. Jeg ville undersøke på denne måten, fordi mine forfedre på 1600 tallet kom til Norge og byttet navn, og ville ikke si hvor de var fra.

Er man mann kan man få testet ut direkte farslinje i tillegg til direkte morslinje.

Fikke heller ikke sånn prosentvis opphav jeg ser enkelte sider har, så det vet jeg ikke noe om.

Anonymkode: 96ebe...cff

Jeg har sittet litt på gjerdet jeg også ift å ta DNA-test, siden det er ganske dyrt.

Det beste er visstnok å teste eldste mannlige i familien, for da får man både rett farslinje og alle de andre "på kjøpet", eller er det best å ta en selv også for å få morslinjene bakover sånn du gjorde? Hva er best å gjøre først i tilfelle?

Har du meldt deg inn i den norske dna-gruppen? 

Lastet du opp dine data til f.eks Myheritage og er det mange der som også har gjort det samme slik at du kunne sammenligne og fant du noen flere slektninger på den måten? 

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://www.myheritage.no/dna

683 kr... :) Har så lyst vet bare ikke hvor sikkert det er. Har ikke lyst til å finne ut at jeg har taterblod i meg for så å finne ut at det bare er svindel. Hadde vært så gøy og funnet noe som jeg ikke vet... 

Er dette en seriøs side?

Er veldig interresert, har lite kunnskap om min fars side av familien. Ikke mange igjen å få vite noe av etter krigen og far vil ikke innpå det. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Forundret.. skrev:

Er dette en seriøs side?

Er veldig interresert, har lite kunnskap om min fars side av familien. Ikke mange igjen å få vite noe av etter krigen og far vil ikke innpå det. 

Vet ikke, derfor jeg spør etter erfaringer her inne. :P

AnonymBruker
Skrevet

Herregud, så dumme dere er.

Anonymkode: aca43...668

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er det godt at du kom inn i tråden sånn at nivået stiger. Du er jo så smart at du er medlem i mens. :) Alle monner drar vet du.

• Liker 7
Skrevet

Har lyst til å prøve det selv Jeg :hoppe:

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er det godt at du kom inn i tråden sånn at nivået stiger. Du er jo så smart at du er medlem i mens. :) Alle monner drar vet du.

Er du en av idiotene som tror på dette tullet? :)

AnonymBruker
Skrevet

Min søster gjorde det. Den viste prosenter på hvor man stammer fra. Vi vet fra tidligere at folkegruppen vår stammer fra indoeuropeere og det er det eneste vi visste utenom hvor vi eller er født osv. 

Den testen er skremmende korrekt. Den viste prosentvis ulike slag, som feks 35% engelskmann (som forklarer store deler av familiens lyse hår og blå-/grønneøyne) da vi vet området er tidligere britisk koloni. 

Samt en del andre ting!! 

Er også gjort en større forskning på en stor gruppe ukjente mennesker for å finne ut om de hadde noe tilhørighet. Der ble en nynasist koblet til ei jente av afrikansk opphav med høye prosenter. Min søster som har studert medisin har fortalt om denne studien som de hadde lest om selv. 

Anonymkode: 6d424...351

• Liker 1
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke, derfor jeg spør etter erfaringer her inne. :P

Det ser inne så seriøst ut etter min vurdering.

Som sagt så er jeg også interresert, det hadde vært kjekt å se om det er mulig å se hvor slekten stammer fra, hvis det er mulig.

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan ikke du hjelpe en stakkar med litt kunnskap da?

AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du en av idiotene som tror på dette tullet? :)

Tro kan man gjøre i kirka. At det finnes tester som viser vårt genetiske opphav er reelt. Spørsmålet mitt er om denne testen på My heritage er reel.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...